Lapsen sosiaaliluokan näkee vaatteista ja hiuksista, näin on!
Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.
Parempituloisten tytöillä on hirmu usein olkapäille ulottuva suora polkkatukka, jota ei ole kerrostettu. Päällä on sekasotku vaatteita, joissa on mukana varmuudella myös kierrätysvaatteita. Värit voivat olla perusvärejä, mutta eivät välttämättä soinnu yhteen - lapsi ei ole mitenkään päin tarkasteltuna muodikas.
Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla on sitten jo trendikkäämpää. Värit on tarkkaan mietitty ja käyvät hyvin yhteen, on myös pastellia ja pojilla huppareita. Tytöt käyvät kampaajalla pienestä pitäen ja tukka on muodikkaasti leikattu, voi olla jopa kerrostettu. Tytöillä on esim Meandin vaatteita.
Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota, maastohousuja, sarjispaitoja ja pojilla sojottava rokkitukkia sekä tietysti mustia vaatteita. Tytöillä on kirkuvaa pinkkiä ja kimaltavia juttuja.
Kommentit (225)
Kukahan noita miettii? Toiset äidit? Ainakaan koulussa KUKAAN aikuinen ei kiinnittä huomiota lapsen vaatteisiin - paitsi jos ne ovat likaisia tai niitä ei ole. t. ope
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:30"]
Lapseni on 1v. poika. Vaatteet sointuvat aina yhteen ja ovat siistit/tyylikkäät. Hiuksia pojalla ei paljoakaan vielä ole, joten niistä tuskin voi päätellä mitään.
Päällä hänellä on yleensä kotona pitkähihainen paita, pehmofarkut ja sukat.
Ulosmentäessä huppari, takki, ulkohousut ja kengät (ei sellaisia "ensikenkiä" vaan lenkkarit, tennarityyliset tms)
Väreinä vaatteissa on lähinnä oranssi, vihreä, ruseka tummansininen, harmaa ja musta.
[/quote]
Ainakaan ette asu Suomessa, jos yksivuotias lähtee ulos päällään huppari, takki jne, ja tennarit. Tai sitten et anna hänen leikkiä ollenkaan. Koska suurimmassa osassa Suomea tarvitaan tällä hetkellä kumppareita, goretex-kenkiä, säänkestäviä rukkasia ja pipoja.
[/quote]
Kyseinen viesti on kirjoitettu viime lokakuussa...
[/quote]
Siis vuoden 2011 lokakuussa :D
Ehkä typerin ja turhamaisin ketju i-k-i-n-ä. Vit..mitä sontaa.
Mitäs, kun tyttärelläni on musta, kihara pitkä tukka. Pitäisikö leikata tylsä polkkatukka ja ottaa hänen itse haluamansa pinkit Hello kitty-vaatteet pois. Zeus.
Mitäs, kun tyttärelläni on musta, kihara pitkä tukka. Pitäisikö leikata tylsä polkkatukka ja ottaa hänen itse haluamansa pinkit Hello kitty-vaatteet pois. Zeus.
Semmoista "sydämen sivistystä" omaavat huolehtivat usein parhaiten lasten ulkomuodosta. Rahaa ei välttämättä ole niinkään paljon, mutta tyyliä sitäkin enemmän-oli se sitten romanttista,retroa,rockahtavaa jne.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 22:12"]Semmoista "sydämen sivistystä" omaavat huolehtivat usein parhaiten lasten ulkomuodosta. Rahaa ei välttämättä ole niinkään paljon, mutta tyyliä sitäkin enemmän-oli se sitten romanttista,retroa,rockahtavaa jne.
[/quote]
Täh?
Hehheh, meillä on kolme lasta joilla jokaisella on erilaiset mieltymykset vaatteiden, hiustyylin sekä ruokailun suhteen.
Mihin sosiaaliluokkaan meidän perhe nyt sitten kuuluu?
Tämä on näitä ketjuja joissa ap on nyt päättänyt että koska heidän lapsillaan on polkka ja kirppisvaatteita niin he ovat hyvintoimeentulevian ryhmää. Minulla on kaveri jolla on joka viikko joku tälläinen juttu menossa eri teemoin.
Ollaan sekasikiö perhe eli itse akateeminen, mies AMK. Mihin kastiin pitäisi kuulua. ;)
Lapsella on kihara tukka, jota kampaajalla aika ajoin siistitään latvoista, kasvatellaan pikkuhiljaa pitkäksi. Polkkatukka tuo varmaan olisi (ilman otsatukkaa, koska sekään ei otsalla pysyisi) jos olisi suora, mutta kun on yhtä pöheikköä, siksi on helpompi laittaa ponnareita ja lettejä ym. Pientä kerroksittaista leikkausta yritettiin kampaajan kehotuksesta, mutta se oli aivan kaamea tuossa käkkärässä ja kasvatettiin pois, tasalatva on kauniimpi. Vaatteet sopivat AMK-kastiin eli tyttö ja minä tykätään mekoista ja nätistä pukeutumisesta.
Pojan tukka ajellaan kampaajalla aika ajoin sängeksi ja vaatteet ovat omasta halustaa Angry Birdsejä, paloautoja ja starwarseja. Voisin pukea koiranpentuihin ja tähtipaitoihin, mutta herra ei niitä kelpuuta.
Aikamoista yleistystä ap:ltä. Mielestäni ei voi lokeroida vaatetusta koulutuksen mukaan.
minulla on AMK tutkinto ja mieheni on korkeasti koulutettu. Lapset käyttävät sekä kierrätysvaatteita, merkkivaatteita, markettivaatteita kuin h&m, Lindex ym halvempia ketjumerkkejä. Värit yleensä sointuvat yhteen, mutta joskus lapset valitsevat itse vaatteensa eivätkä ne silloin aina natsaa.
polkkatukka paha, ei sovi kenellekään
Alaikäiselle pojalleni aikanaan ostin suht edullisia ja uusia vaatteita. en myynyt vaan lahjoitin pois. Oli tarkka mitä paidassa, puserossa luki. Yläasteella osti itse ja ei silloinkaan vaatteet pahemmin kiinnostaneet mutta elektroniikka piti olla laadukasta ja nyt lukiossa on osa merkkivaatteita.
Tämäpä oli mielenkiintoinen katsaus yhteiskuntaluokkiin, tai ainakin käsityksiin niistä!
Mitäköhän meidän porukasta pitäisi päätellä?
Poika 6vee: pellavapäinen, luonnonkihara tukka olkapäille. Tänään päällä Ralph Laurenin trikoopaita, Abercrombien collarit ja alla Pomp de Luxin aluspaita ja DKNY:n kalsarit. Ulkona Ver de terren toppatakki ja -housut, Anguluksen kengät ja Lacosten pipo.
Tyttö 11v: Luontuva tukka reilusti yli olkapäiden, latvoista hieman kerrostettu (kampaajan suosituksesta, kun tukkaa on LIIKAA). Tänään päällä Armanin tunika, Pomp de Luxin farkut. Alusvaatteet Pomp de Luxin. Ulkona Monnalisan toppatakki ja Svean pipo. Jalassa UGGit.
Poika 13vee. Tukka suora ja pitkä. Päällä tänään Ralph Laurenin trikoopaita, Hollisterin huppari ja collarit. Alusvaatteet varmaankin Gapin. Ulkona Gantin toppatakki ja Puman lenkkarit.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:09"]
Alaikäiselle pojalleni aikanaan ostin suht edullisia ja uusia vaatteita. en myynyt vaan lahjoitin pois. Oli tarkka mitä paidassa, puserossa luki. Yläasteella osti itse ja ei silloinkaan vaatteet pahemmin kiinnostaneet mutta elektroniikka piti olla laadukasta ja nyt lukiossa on osa merkkivaatteita.
[/quote] enemmän kun vaatteita niin arvostan koulunkäyntiä ja olen jkannustanut ja innostanut ja tulosta on tullut
[quote author="Vierailija" time="23.10.2011 klo 18:16"]
Silloin, kun olin kotiäiti, minulla oli aikaa miettiä lasten pukeutuminen viimeisen päälle. Ja niin tein. Se oli ikään kuin harrastus. Tai sitten vain täytin sillä jotakin tyhjiötä elämässäni.
Sitten menin töihin ja sain elämääni muutakin sisältöä kuin lasteni ulkonäkö ja se vaikutelma, jonka perheestämme ulospäin lastenvaatteiden kautta annan. Samaan aikaan miehen veli löysi elämänsä naisen, jolla on vähän vanhemmat lapset kuin meillä. Ja hupsista, eipä ole muutamaan vuoteen tarvinnut vaateostoksilla juuri ravata, kun sukulaisista kannetaan säkkitolkulla pieneksi jääneitä, ihan siistejä vaatteita. Eivät aina ehkä ole ihan tismalleen omaa makuani vastaavia, mutta olen sopeutuvainen ihminen. Ehjät, sievät ja ilmaiset vaatteet, jotka lapsenikin kelpuuttavat - ei tulisi mieleenkään kieltäytyä.
Niin että mitäs sosiaaliluokkaa minä nyt sitten mielestänne edustan? Mainittakoon vielä, että parturoinkin lapseni itse, koska osaan tehdä sen.
[/quo. Ammattikoulu, selvä juttu.
Leikkaa nyt herran jumala niiden poikien tukat. Hirveitä pitkätukkaiset pojat.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 23:10"]
Tämäpä oli mielenkiintoinen katsaus yhteiskuntaluokkiin, tai ainakin käsityksiin niistä!
Mitäköhän meidän porukasta pitäisi päätellä?
Poika 6vee: pellavapäinen, luonnonkihara tukka olkapäille. Tänään päällä Ralph Laurenin trikoopaita, Abercrombien collarit ja alla Pomp de Luxin aluspaita ja DKNY:n kalsarit. Ulkona Ver de terren toppatakki ja -housut, Anguluksen kengät ja Lacosten pipo.
Tyttö 11v: Luontuva tukka reilusti yli olkapäiden, latvoista hieman kerrostettu (kampaajan suosituksesta, kun tukkaa on LIIKAA). Tänään päällä Armanin tunika, Pomp de Luxin farkut. Alusvaatteet Pomp de Luxin. Ulkona Monnalisan toppatakki ja Svean pipo. Jalassa UGGit.
Poika 13vee. Tukka suora ja pitkä. Päällä tänään Ralph Laurenin trikoopaita, Hollisterin huppari ja collarit. Alusvaatteet varmaankin Gapin. Ulkona Gantin toppatakki ja Puman lenkkarit.
[/quote]
On ihmisillä, kuten aloittaja ongelma. Taitaa olla itsellä rahat loppu. Itsellä on ollut pienenä aika halpoja vaatteita ja olen työläisperheestä, mutta olin onnellinen. Meillä oli hyvä ja ihana perhe ja on edelleenkin. Mutta vaikka meillä on työläisperhe, ei se sitä sano, ettei rahaa olisi. Sitä saa, jos haluaa, eikä tarvitse olla kateellinen, kuten aloittaja taitaa olla. Onnea elämän muutokseen, katkeruuteen.