Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen sosiaaliluokan näkee vaatteista ja hiuksista, näin on!

Vierailija
22.10.2011 |

Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.

Parempituloisten tytöillä on hirmu usein olkapäille ulottuva suora polkkatukka, jota ei ole kerrostettu. Päällä on sekasotku vaatteita, joissa on mukana varmuudella myös kierrätysvaatteita. Värit voivat olla perusvärejä, mutta eivät välttämättä soinnu yhteen - lapsi ei ole mitenkään päin tarkasteltuna muodikas.

Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla on sitten jo trendikkäämpää. Värit on tarkkaan mietitty ja käyvät hyvin yhteen, on myös pastellia ja pojilla huppareita. Tytöt käyvät kampaajalla pienestä pitäen ja tukka on muodikkaasti leikattu, voi olla jopa kerrostettu. Tytöillä on esim Meandin vaatteita.

Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota, maastohousuja, sarjispaitoja ja pojilla sojottava rokkitukkia sekä tietysti mustia vaatteita. Tytöillä on kirkuvaa pinkkiä ja kimaltavia juttuja.

Kommentit (225)

Vierailija
201/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niiden lasten kuulukkaan olla missään voguen kannessa! Pienet lapset. En kyl menisi yleistämään tulojen mukaan pukeutumista. Voi olla että lapsella on pienien sisarusten vaatteita, eihän niitä ole järkeä pois heittää vaikka olisi kuinka "hyvätuloinen"

Vierailija
202/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-aste ikäiselle en ostanut merkkivaatteita mitä nyt ulkoilupuvut. Ostin aina uusina. En myynyt niitä vaan lahjoitin. Yläaste ikäinen poika osti itse ja ei merkkivaatteita. On nyt lukiossa jossa on nk paremman väen lapsia ja nyt on merkkivaatteet kuvioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Siis itse olen pelkän peruskoulun käynyt ikuinen työtön kotiäiti. Mieheni taas on hyvin koulutettu, opettanut mm. yliopistossa ja nykyään luotsaa menestyvää yritystä. Rahasta ei pulaa. Eli miten meidän lasten nyt tulisi pukeutua? Mä ostan kaiken kirppikseltä....

Vierailija
204/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi meihin, mulla amk-tutkinto, miehellä perus amis, muksut puettu paremmanluokan kuvauksen mukaan...

Vierailija
205/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin pari vuotta sitten lastenhoitajana perheessä, jossa molemmat vanhemmat olivat lääkäreitä. Lasten vaatteet olivalt siistejä ja peruskivoja, mutta eivät todellakaan mitään huippumerkkejä. Ulkovaatteet oli kyllä laadukkaita merkkivaatteita, mut kirpparilta ostetut. Lastenvaunut ym myös: laadukkaita merkkejä, mut käytettyjä. Luulen et johtui ensinnäkin siitä, ettei heidän asemassaan olevien tarvitse mitenkään lasten vaatteilla tms todistella asemaa, ja toiseksi he tekivät paljon töitä, eikä ollut ehkä aikaa miettiä niitä lastenvaatemuotien uusimpia tuulia.

Vierailija
206/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:23"]

Terv. hyvätuloinen, korkeasti koulutettu äiti, jonka lapsilla on päällään sekaisin kallista merkkikamaa, henkkamaukkaa ja kirpputoria.

[/quote]

Olipa kiva analyysi.. Keneen tuo eka ei niinku sopisi?

Vierailija
207/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että kuulumme perheemme kanssa tuohon parempituloisten kastiin, mutta meillä ainakin tytöt tykkäävät juuri niistä kimallehärpäke prinsessa vaatteista, keijupuvuista sun muusta tyttömäisestä ja pojallakin taitaa olla se rokkitukka!  Annan lasteni valita itse sellaiset vaatteet mistä pitävät. Monta kertaa äidin ja lapsen maku on täysin eri. Lapsen itsetuntoa kehittää se, kun saa itse valita. Minä päätän suuret linjat, nukkumaanmeno ajat jne, mutta lapsi saa valita minkä paidan päälleen laittaa.

Vierailija
208/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon pitää tienata ollakseen parempituloinen?

Vierailija
209/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:37"]

AMK-koulutuksen saaneet vanhemmat yrittävät epätoivoisesti pitää yllä kulisseja menestyksestä, vaikka muu elämä menee päin helvettiä. Siksi lapsilla vaatemerkkeinä meandi, Hilfiger tms. vain siksi, että näyttäisi ulospäin, että meillä menee hyvin. Lapset puetaan vanhempien maun mukaan, ei lasten omien toiveiden.

Menestyneet vanhemmat tietävät, että vaatteet ovat vain vaatteita eikä niillä lapsen arjessa ole muuta väliä kuin mukavuus, toiminallisuus ja lapsen oman maun noudattaminen. Siksi lapsilla saa olla päällä juuri sitä, mitä he itse tahtovat.

[/quote]

Siis nyt meni hieman ohi minulta, että miksi "amk-vanhemmat" yrittäisivät "esittää" jotain kulissia rikkauksista? Ja varsinkin koska häpeävät etteivät "ole mitään"?

Voi apua sentään, kaikkea täytyy kestää. Itse olen tehnyt aika pitkän työelämän. Nyt olen amkissa ja ehkä joku päivä yliopistossa,  who knows? Enkä ole koskaan kokenut, että minun täytyisi esittää pärjääväni jotenkin. Minulle muut asiat kuin lapsen ulkonäkö ovat paljon tärkeämpiä. Ja bytheway ap kuvaili juuri minun lapseni , ihan peruspolkka tukka, vaatteet erivärejä ja kirpparia ja cittaria, henkkamaukkaa ja välillä merkkiäkin. Pääasia että ovat mukavat ja käytännölliset. Enimmäkseen kierrätettyjä vaatteita.

Vaikea käsittää joidenkin ajatusmaailmaa, siis todella. Ei kaikki halua olla "menestyneitä". Koen olevani onnistunut elämässäni jos olen onnellinen ja tasapainoinen ihminen, ja lapseni saavat elää normaalia ja tasapainoista elämää.

Vierailija
210/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:53"]

Luulen että kuulumme perheemme kanssa tuohon parempituloisten kastiin, mutta meillä ainakin tytöt tykkäävät juuri niistä kimallehärpäke prinsessa vaatteista, keijupuvuista sun muusta tyttömäisestä ja pojallakin taitaa olla se rokkitukka!  Annan lasteni valita itse sellaiset vaatteet mistä pitävät. Monta kertaa äidin ja lapsen maku on täysin eri. Lapsen itsetuntoa kehittää se, kun saa itse valita. Minä päätän suuret linjat, nukkumaanmeno ajat jne, mutta lapsi saa valita minkä paidan päälleen laittaa.

[/quote]

Hyvätuloinen saatat olla, mutta et korkeasti koulutettu kirjoitusvirheistäsi päätellen.

Vierailija
211/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vähän erimieltä ap:n kanssa:

kaikkein kalleimmat reimatecit ja merkkivaatteet löytyy kyllä kerrostalolähiöiden sossutukiperheiltä tai rivareiden wannabe nousukkailta.

Mulla ei ole koskaan ollut sellaisiin varaa köyhänä yh:na eikä vieläkään keskiluokkaisena perheenäitinä. Meille kelpaa kyllä henkkamaukka ja seppälän vaatteet, itselle ostan suurimman osan edullisesti ulkomailta.

Eikä kyse ole pelkästään rahoista vaan myös siitä ettei tarvitse näyttää paremmalta kuin onkaan. Meillä käytetään mielummin rahat kotiin (uudehko okt 250m2), hyvään ruokaan, matkoihin jne. ei kuviteltuun statukseen

Vierailija
212/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:41"]

kaikkein kalleimmat reimatecit ja merkkivaatteet löytyy kyllä kerrostalolähiöiden sossutukiperheiltä tai rivareiden wannabe nousukkailta.

Mulla ei ole koskaan ollut sellaisiin varaa köyhänä yh:na eikä vieläkään keskiluokkaisena perheenäitinä. Meille kelpaa kyllä henkkamaukka ja seppälän vaatteet, itselle ostan suurimman osan edullisesti ulkomailta.

Eikä kyse ole pelkästään rahoista vaan myös siitä ettei tarvitse näyttää paremmalta kuin onkaan. Meillä käytetään mielummin rahat kotiin (uudehko okt 250m2), hyvään ruokaan, matkoihin jne. ei kuviteltuun statukseen

[/quote]

Ihan kuin ne lasten kauniit tai kalliit vaatteet kohtuullisesti ostettuina olisivat pois kodista, hyvästä ruuasta  tai matkoista. Minä panostan lasten vaatteisiin, koska minusta on kivaa panostaa niihin, en minkään statuksen takia, pimeä ajatuskin moinen. Silti meillä on kiva koti, hyvää ruokaa ja matkustelemmekin.

Saisi mennä aika överiksi lasten vaatteiden ostelu, jos ei enää rahat riittäisi muuhun elämiseen :DD

Vierailija
213/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2011 klo 09:47"]

Onnistunut provo. Se on myönnettävä, kun en minäkään malta jättää vastaamatta.

Jos aloittaja olisi tosissaan, otos perustuisi todennäköisesti kotipihan näkymään.

Miten pari-kolmekymppinen amk-työssäkäyvä on ehtinyt 3-6-vuotiaan vanhemmaksi?

Onko mulla aukko sivistyksessä, kun ei ole mitään havaintoa meandi-vaatteista? Mutta ihmekö se, kun yksi perheenjäsen kuulemma omistaa luisvuitton-laukun, enkä minä tiedä siitäkään mitään. Jotta kansa ei kovin järkyttyisi, se ei ole sentään aito.

[/quote]

Oletko itse provoilija? Miten niin pari-kolmekymppinen työssä käyvä AMK:n käynyt ei olisi ehtinyt 3 - 6-vuotiaan vanhemmaksi?? Olen työssä käyvä 29-vuotias kahden lapsen äiti, joka on käynyt AMK:n. En nyt varmaan ihan outo lajissani :)

Vierailija
214/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:25"]

Ja toi kuvaus kyllä sopii meidän tyttöön :)

[/quote]

Ja oot ylpeä. :( ..jos pienet pennoset laitetaan rätteihin...  pississakkia

Vierailija
215/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on jäljillä kyllä. Varsinkin toi huonompituloisten kohta täsmää kyllä ihan täysin. Nuo kuvailemansa vaatteethan ovat juuri sitä mitä halvalla Tarjoustalosta tai Robin Hoodista saa. Itse olen keskituloisen (tai hieman sen alle) perheen äiti ja pidän noita halpahallivaatteita täytenä roskana. Vaikka rahaa ei ole mällättäväksi, niin vaatteisiin panostetaan sen verran etteivät ne muuta väriä, muotoa tai koostumustaan heti ensimmäisissä pesuissa. Ts. ei ole varaa ostaa huonoa, eivätkä ne silmääkään koskaan miellytä.

Vierailija
216/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:41"]

[/quote]

Ihan kuin ne lasten kauniit tai kalliit vaatteet kohtuullisesti ostettuina olisivat pois kodista, hyvästä ruuasta  tai matkoista. Minä panostan lasten vaatteisiin, koska minusta on kivaa panostaa niihin, en minkään statuksen takia, pimeä ajatuskin moinen. Silti meillä on kiva koti, hyvää ruokaa ja matkustelemmekin.

Saisi mennä aika överiksi lasten vaatteiden ostelu, jos ei enää rahat riittäisi muuhun elämiseen :DD

[/quote]

No teillä on varmaan paremmat tulot kuin meillä sitten. En sanonut etteikö lapseni olisi aina hyvin ja kauniisti puettuja, vaan ei kalliisti. Monet kyllä hakee sitä statusta noilla merkeillä - oli sitten lapsilla tai aikuisilla.

Menisiköhän meillä n 300€/hlö vaatteisiin vuodessa?? Viimevuonna meni 500€ mutta siinä oli jo lasketteluasut ja -monot mukana. Pikkareita ja sukkia en tuohon summaan laske. Mulla työ on sellainen että pitää pukeutua aina hyvin asiakastapaamisiin yms

Vierailija
217/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolme lasta. Harrastan kierrätystä ja olen levittänyt verkostoni melko laajalle; ostan käytettyjä vaatteita 20€/kassi sika-säkissä-periaatteella ja sisältö saattaa olla aivan mitä vain, riippuen toki kassin alkuperästä. Arvelen että lapseni näyttää tuolta hyvätuloisen jälkeläiseltä vaikka totta puhuen olen pienipalkkainen duunari itse.

Vierailija
218/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli jo ala-asteella tarkkana mitä puserossa lukee. Räikeitä halpahallin tuotteita ei ole ostettu. Eikä mitään merkkiä, hillittyä hallittua. Kunnes poika yläasteella päätti itse vaatteistaan.

Vierailija
219/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A poor man's treasure is his children.

Vierailija
220/225 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:36"]

Alle 30-vuotias amk-taustainen äiti. Päiväkodissako olet ap lapsia tarkkaillut vai missä? Joku aiemmin kysyi että mistä erottaa onko merkkivaatteet kierrätettyjä vai ei. Kyllähän sen lastenvaatteisiin perehtynyt erottaa miltä kaudelta esim. joku kuosi on.

[/quote]

Onko joku oikeasti noin daiju, että pistää sen merkille?! hämmästelee akateeminen yli 30-vuotias, keskituloinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi