Mistä sen NÄKEE jos perheessä on väkivaltaa
Aloitetaan:
Menet kylään perheeseen, käyt siellä ensimmäistä kertaa. Koti on siisti ja tavallinen. Vanhemmat tavallisen näköisiä, normaalipainoisia, siistit vaatteet ja siistit hiukset jne.
Lapset ovat myös puhtaita ja siistejä, lapsilla on vuoteet ja lelut ja kaikkea normaalin tavallista mitä lapsilla suomessa on.
Vanhemmat kattaa kahvipöytää ja istutaan sohvalla ja jutellaan niitä näitä, lapset on siinä mukana myös.
Kukaan ei esim. kiroile. tv on kiinni, jne. Kellään ei ole mustelmia, ei vanhoja kellastuneitakaan.
Mutta kun lähdet pois, jäät miettimään, että perheessä vanhemmat hakkaa toisiaan ja lapsiaan, lujaa ja usein.
Mistä ja millaisista merkeistä sen päättelet? Mistä ja miten se näkyy, jos perheen kulissien takana on väkivaltaisuutta?
Haluan konkreettisia esimerkkejä, MITEN ja MITKÄ SEIKAT ovat niitä, joista tai joiden kautta tulee vahvasti sellainen "tieto" että väkivaltaa toisia kohtaan on? Miten sellainen perhe toimii, käyttäytyy ja miten lapset toimii ja käyttäytyy?
Toivon vastauksia itse kysymykseen, kiitos. esim. perhetyöntekijät tai vast. varmaan osaa vastata?
MIKSi minä tätä kysyn, on sitten oma tarinansa, sitä en ala tässä pohtimaan.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista, jotka ovat vastuksia kysymykseen.
t: T.
Kommentit (163)
Eli kun lapsi kokee kotonaan väkivaltaa, hän "kostaa" sen eteenpäin, eli toisille lapsille, ja on väkivaltainen ja vihamielinen päiväkodissa, koulussa jne. Toinen ope
Hän on ihan kiltti tyttö.54
ja toisaalta tiedätkö miten hän käyttäytyy koulussa ja esim. pienempiä sisaruksiaan(kerroit, että tällä tytöllä on 3 pikkusisarusta) kohtaan?
Ope
[. MIKSi minä tätä kysyn, on sitten oma tarinansa, sitä en ala tässä pohtimaan.
Tämä lause paljastaa hyvin selkeästi, että on kyse ap:n omasta perheestä.
Ja vastaus, sitä ei useinkaan ulkopuolinen huomaa mistään. Sitten vasta kun näkyy outoja mustelima ja saa outoja vastauksia ja selityksia mistä ne on tulleet.
Lapsten käyttäytymisestä sitä on vaikea myöskin huomata, koska lapset käyttäytyy niin eri lailla eri tilanteissa luonteesta yms riippuen.
Ap:n viesti herätti mussa sellaisen tunteen, että ap haluaa apua tilanteeseensa, mutta ei uskalla suoraan myöntää sitä. Kyselee mistä sen huomaisi, jotta osaisi sitten tuoa näitä asioita esille jotta joku huomaisi tilanteen.
kysyi
huomannut missään perheessä merkkejä väkivallasta, mutta jälkikäteen kun on selvinnyt esim eron myötä että perheessä on ollut väkivaltaa niin sit jälkiviisaana huomannut joitain silmiin pistäviä juttuja joista olin kyllä ehkä miettinyt että jotain outoa käytöksessä on.
Esimerkiksi se, että lapset ovat aina olleet tosi siististi puettuja. Aina paljon uusia vaatteita, aina puhtaat jasilitetyt vaatteet ja hiukset nätisti kammattuja jne.
Toinen se, että kylässä lapset aina isän sylissä vierailun ajan. Kummassakin perheessä lapset aina vaan istu hiljaa hieman apaattisian suurimman osan vierailusta isin sylissä.
äiti antaa selkäsaunoja ja tukistuksia ja suun pesemistä saippualla, on itse kertonut ja toimii mielstään oikein. t. ap
tuo on selkeä paikka ilmoittaa ko touhusta lastensuojeluun. Ihan lainkin mukaan
huomannut missään perheessä merkkejä väkivallasta, mutta jälkikäteen kun on selvinnyt esim eron myötä että perheessä on ollut väkivaltaa niin sit jälkiviisaana huomannut joitain silmiin pistäviä juttuja joista olin kyllä ehkä miettinyt että jotain outoa käytöksessä on.
Esimerkiksi se, että lapset ovat aina olleet tosi siististi puettuja. Aina paljon uusia vaatteita, aina puhtaat jasilitetyt vaatteet ja hiukset nätisti kammattuja jne.
Toinen se, että kylässä lapset aina isän sylissä vierailun ajan. Kummassakin perheessä lapset aina vaan istu hiljaa hieman apaattisian suurimman osan vierailusta isin sylissä.
Että kun lapsi on paskaisissa vaatteissa, niin kaikki on hyvin? Taidat olla joku katkera köyhä?
Itsellä lapsuudessa hyvä ja rikas koti, ja mulla oli aina muotivaatteet, ja isän sylissäkin(myös äidin) tykkäsin istua.
Yleensä lapsi oirehtii aggressiivisesti ja väkivaltaisesti esim. koulussa ja päiväkodissa, jos kotona on väkivaltaa. Toki aggressiivinen ja väkivaltainen käytös voi johtua muustakin ongelmista. Hyvä ja rauhallinen käytös kertoo siitä, että lapsi on tasapainoinen ja asiat ovat hyvin kotona.
Terveisin lasten ja nuorten parissa työskentelevä sosionomi
Miksi meidän 5-vuotias sitten lyö ja potkii naapurin lasta vaikka häntä ei ole ikinä kotona lyöty eikä potkittu? Isoveljensä oli myös hyvin aggressiivinen ennen kouluikää, vaikkei häntäkään koskaan ole lyöty eikä muutakaan väkivaltaa ole kotona ollut. Odotan innolla sosionomin vastausta.
äiti antaa selkäsaunoja ja tukistuksia ja suun pesemistä saippualla, on itse kertonut ja toimii mielstään oikein. t. ap
tuo on selkeä paikka ilmoittaa ko touhusta lastensuojeluun. Ihan lainkin mukaan
Olin puhelimessa tuon äidin kanssa. Hän kielsi lasta jostain ja sanoi sitten tuolle 3 v että pitääkö minun antaa sinulle selkään kun et tottele tms. mutta uhkasi selkäsaunalla 3 vuotiasta ja se oli sellaisella äänellä, että antaa ja on antanutkin.
Olen miettinyt tätä asiaa... jos teen omalla nimellä, menee välit poikki aivan taatusti. tiedän, ettei hänen kanssaan voi keskustella tällaisesta aiheesta, koska hän on hyvin napakka ja tomakka nainen ja kokee tekevänsä oikein. eli kasvatuskeinot ovat hänen mielestään ihan oikein. ei näe siinä mitään väärää tai että se olisi väkivaltaa.
eli ainoa keino on nimetön ilmoitus. Olen sitä miettinyt.
on merkki jostakin.
Usein on pikemminkin niin päin, että jos lapsi on epäsiisti, likaisissa vaatteissa, tukka takussa, niin NIISSÄ perheissä on usein jotain vialla.
Sylissä istuminen normaalia ja puhtaus ja hyvä vaatetus jopa suotavaa!
Ope
Yleensä lapsi oirehtii aggressiivisesti ja väkivaltaisesti esim. koulussa ja päiväkodissa, jos kotona on väkivaltaa. Toki aggressiivinen ja väkivaltainen käytös voi johtua muustakin ongelmista. Hyvä ja rauhallinen käytös kertoo siitä, että lapsi on tasapainoinen ja asiat ovat hyvin kotona.
Miksi meidän 5-vuotias sitten lyö ja potkii naapurin lasta vaikka häntä ei ole ikinä kotona lyöty eikä potkittu? Isoveljensä oli myös hyvin aggressiivinen ennen kouluikää, vaikkei häntäkään koskaan ole lyöty eikä muutakaan väkivaltaa ole kotona ollut. Odotan innolla sosionomin vastausta.
silti on. Tuollainen käytös ei ole normaalia.
Sosionomi
käytännössä tehdään?
54
se on helvetin helppoa. netistä löytyy lomakkeita ihan bgooglaamalla ja oman kuntasi sivustolta. Mutta mieti tarkkaan kenestä teet ja MIKSI. ,itä kuvittelet lastensuojelun oikeasti perheelle tarjoavan, mutta kuin näpäytyksen, että teitä tarkkaillaan. Meistä on tehty. aiheettomia, olettamuksiin perustuvia. Lastensuojelu tutkii asian perusteellisesti, aikuisten ja lasten haastattelut. se on stressaavaa olla syytettynä jostain vain siksi, että lapset kirkuu ja parkuu niin leikissä kuin muutenkin tai että itse on isoääninen kuten moni muukin äiti tuntuu olevan, ja komentavan napakasti. tai että lapset ovat olleet viikon putkeen kipeänä ja itkeneet ja itsekin on väsynyt, niin sitten tulee ovikellon soitto ja haukkuminen että kun huudatte, tai lastens. ilmoitus. että mieti nyt ennen kuin teet, mistä asiasta teet ja mitä kuvittelet sen lastensuojelun perheelle tarjoavan.
Sosionomi
Olisi ihan kiva tietää, koska itse emme tiedä. Olemme ihan tavallinen perhe, ja naapurin pojankin perhe on ainakin näin naapurin vinkkelistä arvioituna aivan tavallinen perhe, ja silti heidänkin 5-vuotiaansa huitoo ja hakkaa meidän poikaa. Olemme normaalipainoisia, terveitä ja töissäkäyviä ihmisiä, tosin minulla on hiukset joskus epäsiististi. Voisiko sosionomi tästä päätellä jotain, jolla saisin poikien väkivaltaisen käytöksen kuriin? Pliis!
käytännössä tehdään?
54
Soittamalla, lähettämällä kirje tai menemällä itse käymään kunnan sosiaalitoimistoon. SÄhköposti ei kelpaa. SItä varten on olemassa lomakkeita, mutta sen voi tehdä myös ihan vapaamuotoisesti imlan mitään blankettia. Mikään satunnainen netistägooglattava kaavake ei myöskään välttämättä auta, olennaista on ottaa yhteys oman kunnan sosiaalivirastoon.
Minua ei ole koskaan hakattu, enkä myöskään hakkaa lastani. Typerää kuvitella, että ujous johtuu hakkaamisesta... *huh*
mietin usein että voiko se olla merkki siitä että sitä lasta hakataan?
käytännössä tehdään? 54
se on helvetin helppoa. netistä löytyy lomakkeita ihan bgooglaamalla ja oman kuntasi sivustolta. Mutta mieti tarkkaan kenestä teet ja MIKSI. ,itä kuvittelet lastensuojelun oikeasti perheelle tarjoavan, mutta kuin näpäytyksen, että teitä tarkkaillaan. Meistä on tehty. aiheettomia, olettamuksiin perustuvia. Lastensuojelu tutkii asian perusteellisesti, aikuisten ja lasten haastattelut. se on stressaavaa olla syytettynä jostain vain siksi, että lapset kirkuu ja parkuu niin leikissä kuin muutenkin tai että itse on isoääninen kuten moni muukin äiti tuntuu olevan, ja komentavan napakasti. tai että lapset ovat olleet viikon putkeen kipeänä ja itkeneet ja itsekin on väsynyt, niin sitten tulee ovikellon soitto ja haukkuminen että kun huudatte, tai lastens. ilmoitus. että mieti nyt ennen kuin teet, mistä asiasta teet ja mitä kuvittelet sen lastensuojelun perheelle tarjoavan.
Pitääkö mun nyt painaa asia villaisella ja ajatella, että se varmaan valehtelee, vaikka itse olen aavistanut asioiden olevan hullusti?
Sä olet niin aggressiivinen, etten yhtään ihmettele, että sua epäillään.
54
.. miksi sen teet, mistä asiasta ja mitä ajattelet juuri lastensuojelun perheelle tarjoavan ?
Eli turhia ilmoituksia tehdään aivan valtavasti, olettamusten ja luulojen perusteella. Selvitys kestää pitkään. Siitä kun ilmoituksen jätät, voi mennä jopa 3 kk ennenkuin LS on lapsia edes tavannut! Ja vasta kun koko perhe on yksitellen haastateltu ja tarkastettu, LS päättää tarvitseeko perhe apua vai ei ja jos, niin minkälaista.
Perhe on ollut selvityksessä jopa 6 kk ennenkuin tulee se päätös.
Ja mitä lastens. sitten voi tarjota. Miksi olet tekemässä ilmoitusta. Onko jotain konkreettista kerrottavaa, syytä, vai ajatteletko vain, että heillä ei ole asiat kohdallaan ja mikä on se?
Nykyään on liian helppi tehdä ilmoituksia. Paljon on aiheettomia, tyyliin se, kun perhe on isoääninen. ja semmosia, että esim. lasta komennetaan, niin eihän se ole lastens.ilmon paikka, ei se että vanhemmat riitelee eikä se, että lapset itkee.
Suhteellisuudentajua mukaan.
Jos lapsi itkee ai ai sattuu, älä koske, ai sattuu! kyse voi olla vaikka jokailtaisesta hiusten harjaamisesta, tai jostain haavan hoidosta, EIKÄ automaattisesti hakkaamisesta! Selvitä se ensin! Esim. meillä oli lapsella iso, kipeä syylä, jonka hoito sattui, ja lapsi huusi noin, vaikka en edes koskenut.
tai kun kannoin eri huoneeseen kiukuttelevan, hän karjui ja parkui: päästä irti, älä koske, päästä irti
vaikka en koskenut häneen ollenkaan, seisoin vieressä ja lapsi sätki kiukkuaan lattialla.
Ilmoituksen voi tehdä ihan netissä ja ihan nimettömänä ja sähköposti kelpaa oikein hyvin, se on helppoa. Mutta väärästä ilmoituksesta jossa perhe on ahdistuksessa, ei joudu ilmoittaja vastuuseen.
käytännössä tehdään?
54
Soittamalla, lähettämällä kirje tai menemällä itse käymään kunnan sosiaalitoimistoon. SÄhköposti ei kelpaa. SItä varten on olemassa lomakkeita, mutta sen voi tehdä myös ihan vapaamuotoisesti imlan mitään blankettia. Mikään satunnainen netistägooglattava kaavake ei myöskään välttämättä auta, olennaista on ottaa yhteys oman kunnan sosiaalivirastoon.
käytännössä tehdään? 54
Pitääkö mun nyt painaa asia villaisella ja ajatella, että se varmaan valehtelee, vaikka itse olen aavistanut asioiden olevan hullusti?Sä olet niin aggressiivinen, etten yhtään ihmettele, että sua epäillään.
54
En tiedä, en ole lukenut koko ketjua, joten en tiedä tapausta. Ajattelin, että kyse on siitä, että teet heti kun tiedät miten ja sulla olisi joku kohde, mutta ei mitään oikeaa aihetta.
se että minä olen sinusta aggressiivinen nyt, kertoo enemmän sinusta kuin minusta , kyse on sinun tulkinnasta ei siitä mitä minä olen. Vihainen , ärsyyntynyt eivät ole sama asia kuin agressivinen. kovaääninen ei ole sama kuin agressiivinen ja itku ei tarkoita että on lyöty. ne pitäisi erottaa.
mutta jos on lapsi itse sanonut tai joku perheessä sanonut, niin sitten kuntasi sivulle ja katsot puhelinnumerot ja soitat vaikka. ja kerrot mitä sulle on kerrottu.
Minulla on neljä lasta. En ole ns. mallivanhempi. Mutta kukaan lapsistani ei ole koskaan käyttäytynyt noin.
Mitä sinä itse olet tehnyt, kun lapsesi hakkaa kepakolla muita lapsia?
sosionomi on oikeassa, tuollainen käytös ei ole nomaalia.
Sosionomi
Olisi ihan kiva tietää, koska itse emme tiedä. Olemme ihan tavallinen perhe, ja naapurin pojankin perhe on ainakin näin naapurin vinkkelistä arvioituna aivan tavallinen perhe, ja silti heidänkin 5-vuotiaansa huitoo ja hakkaa meidän poikaa. Olemme normaalipainoisia, terveitä ja töissäkäyviä ihmisiä, tosin minulla on hiukset joskus epäsiististi. Voisiko sosionomi tästä päätellä jotain, jolla saisin poikien väkivaltaisen käytöksen kuriin? Pliis!
Kannattaisi varmaan reagoida tuohon käytökseen ja hakea tarvittaessa apua perheneuvolasta tms.
[. MIKSi minä tätä kysyn, on sitten oma tarinansa, sitä en ala tässä pohtimaan.
[/quote]
Tämä lause paljastaa hyvin selkeästi, että on kyse ap:n omasta perheestä.
Ja vastaus, sitä ei useinkaan ulkopuolinen huomaa mistään. Sitten vasta kun näkyy outoja mustelima ja saa outoja vastauksia ja selityksia mistä ne on tulleet.
Lapsten käyttäytymisestä sitä on vaikea myöskin huomata, koska lapset käyttäytyy niin eri lailla eri tilanteissa luonteesta yms riippuen.
Ap:n viesti herätti mussa sellaisen tunteen, että ap haluaa apua tilanteeseensa, mutta ei uskalla suoraan myöntää sitä. Kyselee mistä sen huomaisi, jotta osaisi sitten tuoa näitä asioita esille jotta joku huomaisi tilanteen.