Mitkä tämän päivän sisustustrendit on naurettavan junttia 10 vuoden pääästä?
Minä veikkaan, että paneeliverhot ja divaanisohva.
Tosin en tykkää niistä nytkään.
Kommentit (26)
minä olen pitänyt kiiltävästä valkoisesta nyt 20 vuotta ja aion pitää vastakin. Kotimme on siis aika valkoinen -- joidenkin mielestä ehkä kliininen, mutta meidän mielestämme kaunis. Kontrastia tuodaan tekstiileillä (rouheat materiaalit vaikka vaaleat värit), mutta kalusteet on valkoista muuramea ja tapiovaaraa ja kukkapuroa ja artekia. Valaisimet valkoista ja mustaa artekia (aaltoa), le klintiä ja pantonia.
Ollaan satsattu klassikoihin eikä ikeaa taikka askoa taikka sotkaa meillä näy. Kaikki minkä on saanut korkeakiiltoisena on sellaisena hankittu, mutta toki meillä on mattaa valkoista puuta ja mattaa mustaakin maalipintaa puun päällä (kaksi mademoiselle-tuolia). Jos muuttuu juntiksi ja naurettavaksi, siitä vaan -- meillä on silti meidän perheelle sopiva, rakkaudella ja harkinnalla sisustettu koti, jota on nyt 20 vuotta rakennettu.
Ei olla kauheasti luovuttu mistään kun on kerätty sellaista mistä tykätään varmasti :)
Meneeköhän keittiöiden saarekkeet kohta pois muodista? En pidä niistä. Odotan myös lattialaminaattien jäävän historiaan ja perinteisen lautalattian tulevan taas laajempaan käyttöön.
Kimppaan muita siinä, että divaanosohva alkaa olla out. Samoin yhden seinän tapetoinnint/maalaukset.
se on aika epäkäytännöllinenkin jos vieraita kylässä, toki siinä perheen kanssa löhöää, mutta parempi on sohva +pari nojatuolia tai kaksi sohvaa.
Ja ne "home" kyltit varmasti häviävät, ylipäätään aika typeriä ovat, varsinkin eng.kieliset (syynä ehkä se, ettei "keittiö" teksti keittiössä ehkö oli niin "hauska" mutta moni ei miellä eng.tekstiä samalla tavalla?)
Uskon myös että pikku tilpehööristä aletaan karsia. Joo, ihan kivoja osa, mutta moni ostelee ihan lämpimiksiin erilaisia tuikkukippoja, koriste-esineitä, vaaseja, tauluja, tyynyjä ja muita (siis sellaisia liki "Tiimari" tasoisia) kun ne on niin kivoja, mutta tässäkin laatu korvaa määrän ja vähemmän on enemmän.
Saarekkeissa on se, että osa niistä pitää, osa taas ei. Minusta ovat aika turhia, mutta saattaa olle joillekin/joihinkin keittiöihin ihan ok ratkaisu.
Veikkaan myös että asuntojen koot pienenevät. Energian hinta nousee koko ajan, vaikka olisi energiatehokkaita taloja niin "turhasta" hukkatilasta varmaan moni haluaa luopua. Ja en puhu neliöistä vaan erityisest kuutioista: eli nämä korkeat olohuoneet ja muut vastaavat varmaan aika moni jättää asunnoistaan pois.
Ja toisaalta tilaa menee nykyään vähemmän mitä ennen kun tavarat ovat kutistuneet. Jos ajatellaan vaikka huonetta jossa oli ennen kuvaputki-tv, isot stereot ja pöytätietokone
--> nykyään taulu-tv, ja stereot ovat nykyään minikokoisia, monilla ne korvataan ipodilla+kaiuttimilla tai musiikkia kuunnellaan tietokoneen kautta, joka sekin useimmilla läppäri =tilaa jää paljon vapaaksi vert. siihen mitä aiemmin em. veivät tilaa.
ja koska musiikkia moni kuuntelee nykyään m3 muodossa, niin erilaiset CD-hyllyköt ja muut varmaan jäävät myös vähän pois muodista (jos ne sitä koskaan ovat olleetkaan;)
seinätarratekstit:
home sweet home ja carpe diem jne
ikean tyylisiä muoviratkaisuja joka paikkaan ja lime-roosa-värejä mitä niiltä myös löytyy.
ja tehoste seinän käyttö plus ylisuuret telkkarit olohuoneen seinillä samoin laulavat suihkut..
ei mitään sisustusmuotia tarvitse hävetä tai kauhistella. Otetaan esimerkiksi arkkitehtuurista 70-luvun alun benonielementtitalot. Jonkun mielestä ne edustavat ällöttävää DDR-arkkitehtuuria. Olisi kuitenkin moka mennä maalaamaan niitä taloja pinkeiksi tai mintunvihreiksi niinkuin jossain tehdään. Ne talot edustavat aikaansa ja on mielestäni rikkaus, että eri aikausien tyylejä on näkyvissä. Jos huonekalu toimii eli on ehjä, miksi sitä pitäisi vaihtaa uuteen vain siksi että nolottaa kun se on väärän värinen.
ei mitään sisustusmuotia tarvitse hävetä tai kauhistella. Otetaan esimerkiksi arkkitehtuurista 70-luvun alun benonielementtitalot. Jonkun mielestä ne edustavat ällöttävää DDR-arkkitehtuuria. Olisi kuitenkin moka mennä maalaamaan niitä taloja pinkeiksi tai mintunvihreiksi niinkuin jossain tehdään. Ne talot edustavat aikaansa ja on mielestäni rikkaus, että eri aikausien tyylejä on näkyvissä. Jos huonekalu toimii eli on ehjä, miksi sitä pitäisi vaihtaa uuteen vain siksi että nolottaa kun se on väärän värinen.
talot olivat uutena pinkkejä, vihreitä ja keltaisia, myöhemmin muutettu tylsän harmaan-ruskeiksi.
Meillä on reilut parikymmentä vuotta vanha valko-mustasisustus joka tuntuu olevan nyt muodissa tai tulossa, eikö nuo muka vanhat ja muka ranskalaiset sisustukset ala olla jo vähän nähty. Ja luultavasti ovat muutaman ajan päästä taas muodissa.
Varsinkin ne "ranskalaiset" koukerot sopii tooosi hyvin tänne Suomen tupiin ja torppiin.
Toinen tulevaisuuden kummastus on tarkoituksella kuluneen ja vanhan näköisiksi hinkatut lipastot ja muut huonekalut.
Mä veikkaan että se että vain yksi seinä tapetoidaan tai maalataan "tehostevärillä". Ja sit nämä muka antiikkiset jutut, arkut, tuolit jne jotka on uusia mutta kulutettu patinoituneen näköiseksi.
pitää arvata, niin historian tuntien lähes kaikki! Mutta divaanit tuskin kuuluvat tähän ryhmään, niiden historia ulottuu kuitenkin hieman pidemmälle kuin sohvan ja nojatuolien. Tapetit ja värivalinnat on yleensä ne kaikkein huvittavimmat, kun katsellaan vanhoja valokuvia tai sisustuslehtiä, tuplakupla ja lokki eivät varmasti herätä samanlaista ihastusta kuin nyt, viimeksi mainitut eivät kuulu suosikkeihini nytkään...
Näitä järkky isoja divaani+sohva-yhdistelmiä on nyt tyrkyllä joka paikassa
pitää arvata, niin historian tuntien lähes kaikki! Mutta divaanit tuskin kuuluvat tähän ryhmään, niiden historia ulottuu kuitenkin hieman pidemmälle kuin sohvan ja nojatuolien.
korkeakiiltoiset köökin kiintokalusteet.
valkoiset muka-vanhat ja muka-ranskalaiset kalusteet, joissa siis joku käsittämätön ranskankielinen teksti. Ne on kyllä nykyäänkin noloja.
Lisäksi rosteriset keittiökalusteet ja "rustiikin näköiset" laminaattilattiat. En sinänsä aiemman kommentoijan tapaan usko, että tavalliset peruslaminaatit ovat mitenkään out, koska perusparketitkin ovat kestäneet aikaa melko hyvin.
laatat joissa jotain kukkakuviointia.Kylppärin laatoissa ne ylhäältä alas kuviontilaattaviivat.
ja kirkkaan violetit plus "metalliset" maalit ja tapetit.