Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin, joulumenu melkein tehty, lisäyksiä tulee, jos tulee mieleen jotain mukavaa.

Vierailija
21.10.2011 |

-kinkku, haetaan tutulta suoraan tilalta, suolataan itse ja paistetaan

-kalkkuna, samaten haetaan suoraan tilalta, valmistetaan itse

-hanehnrintaa, kauppahallista, paistetaan itse

Graavilohta, graavataan itse

Savusiikaa, tämä valmiina kauppahallista

lasimestarinsilliä, sillit hallista, valmistus itse

katajanmarjasilakkarullia, kala hallista, muuten valmistus itse

Muikunmätiä, sipulisilppua, smetanaa

keitetyt perunat, oman maan pottuja

Perunalaatikko

imelletty

porkkanalaatikko

lanttulaatikko

maksalaatikko

punajuuri-vuohenjuustolaatikko, kaikki laatikot tietysti itse tehden. Omasta maasta perunat, porkkanat, punajuuret

-vihersalaatti, tilalta haetuista vuotteista

-metsäsienisalaatti, tehdään itse, itse poimituista sienistä.

-punajuurisalaatti, itse omista punajuurista

-italiansalaatti, itsetehty

-rosolli, itsetehty, omista tuotteista

-herneet, säilyketölkistä

-kurpitsapikkelsi, oman maan tuotteista, itse säilöttyjä

-puolukkasurvos, itse poimistuita puolukoista

tummaa ja vaaleaa joululimppua, itse paistettuja

ruislimppua sukulaisen tekemää

voita, margariinia

-piparkakut ja piparkakkutalo

-tortut

-kaneliässät

-valijakranssit

-täytetyt sydänpikkuleivät

-taatelikakku

-pullakranssi

-täytekakku

Taikinat tietysti tehdään itse, hillot myös tehty itse

Juustoja, omenia, rypäleitä

erilaisia pähkinöitä

paapähkinä-rusinasekoitus

erilaisia suklaakonvehteja, osa itse tehtyjä, osa kaupasta.

vihreitäkuulia

mangomarmeladia, itsetehden

Juomapöydässä tarjolla

viinejä

olutta

kotikaljaa

joulujuomaa

kivennäisvettä

vettä

maitoa

Siinä, mitähän viel keksis.

Mitä sun mielestä puuttuu?

Syöjiä 19 aikuista, 7 teiniä, 4 lasta (6-11v) ja 3 taaperoa (alle 3v)

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateelliset ryömiköön koloihinsa.

Toki minäkin teen itse laatikot ja osan salaateista mutta en itsekasvatetuista enkä tuossa määrin.

Meidän joulupöytään tuossa on jo liikaakin kalaa. ;) Mies ei syö ollenkaan, anoppi ei melkein ollenkaan ja miehen sisko tosi vähän. Oma isänikään ei syö, jos on vaihtoehtoja eikä veljen vaimo muuta kuin graavilohta ja mätiä. Meillä siis on vain kaupasta ostettu silliä, graavilohta ja mätiä sekä siikaa. Ja mies haluaisi nämäkin pois...

Meidän joulupöytään kuuluvat myös lihapullat lapsille sekä ihana poropata. Laatikoista puuttuu maksalaatikko ja punajuurivuohenjuustolaatikko, jota tosin mielelläni kokeilisin, jos ehdit laittaa ohjeen. Tein viime vuonna porkkanavuohenjuustolaatikon, mutta siitä ei tykätty. :(

Italiansalaatti kuuluu meilläkin pöytään sekä itsetehty perunasalaatti. Sienisalaatin ostin viime vuonna valmiina tiskiltä, kun oli tosi hyvää. En tehnyt vihersalaattia vaan asettelin kulhoon erilaisia salaattiaineksia, josta jokainen saattoi tehdä omansa. Kulhosta löytyi siis salaatinlehtiä, tomaattia ja kurkkua ja ympäriltä sai kasata omanlaisensa salaatin pikkukulhoista.

Makeaa meillä on aina ollut vähän eli tortut, piparit ja taatelikakku/glögijuustokakku sekä pullaukot. Aina on jäänyt yli ja syömättä, joten niihin en panosta tänäkään vuonna. Pullakranssin ajattelin kokeilla ekaa kertaa. Löytyykö hyvää ohjetta? Piparitalon taidan tänä vuonna julmasti skipata, kun on ollut niin suuritöinen ja kukaan ei sitä syö...

Tulipas nyt joulufiilis. Kiitos siitä! :) Minä pidän jouluavauksista.

Vierailija
42/51 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs viini, onko omalta viinitilalta Bretagnesta? Hei ap, ihan tiedoksesi vaan, että suurin osa tekee jouluruoat itse. Sillä ei voi päteä,sori.

No tällä palstalla ainakin jotkut näköjään.

Ja olet väärässä, vaikka moni tekee jouluruoat itse, ei kuitenkaan suurin osa enää.

Esim. valmiit torttu- ja piparitaikinat on ihan hyviä ja halpoja ja suurin osa niitä käyttää. Hillojakaan ei moni tee, mut se ei haittaa. Jokainen tekee niin kuin haluaa ja se on hyvä.

Onko sulla vihdeiden kuulien ohje, voisin kokeilla jos sulla on:)

Viinit tulee kotimaiselta viinitilalta, kiitos kysymästä:)

Suosimme kotimaista mahdollisuuksien mukaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunasallatti kuuluu niinkiinteästi uuteen vuoteen, että en sitä "osaa" joulupöytää ottaa.

Punajuuri-vuohenjuustovuoka on hyvin yksinkertainen:

Keitän punajuuret suola, etikka-vedessä.

En mittäile mitään joten ohje on n. määrillä.

Punajuuret kattilaan, pari t-luskikallista suolaa n. desi etikkaa, vettä peittämään pjuuret.

Vaihtoehtoisesti voi tehdä valmiista etikkapunajuurista.

Kun jäähtyneet tarpeeksi kuorin (hanskat kädessä, värjää hvyin) ja raastan. Maustan mustapippurilla, muskottipähkinällä, valkosipulilla ja yrteillä maun mukaan.

Vuoan pohja voidellaan voilla, laitetaan puolet raasteesta, sitten kerros vuohenjuustoa. Mä laitan aika reilun kerroksen. Päälle loppu raaste.

Loraus kermaa ja uuniin. Annan muhia 1½h 175 asteessa, tunti folio päällä. Hyvää kylmänä ja kuumana.

Kranssin tee ihan normaalista pullataikinasta, letitän ja kiinnitän päistä yhteen.

salatti buffa on kiva:)

Joulufiilistellään:)

Vierailija
44/51 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

punajuuri-vuohenjuustolaatikkoon,sitä voisi kokeilla nyt ennen joulua.

Meidän joulu menee muutossa,muuttolaatikoiden päällä istuen ja syöden kaupan valmista lanttulaatikkoa :(

Vierailija
45/51 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmäsalaatti floran vaniljavispillä? Se puuttuu

täytekakku yms herkut. Joskus teen hedelmähyytelön, mutta en tänä vuonna.

Tosin jälkkärit syödään paljon myöhemmin, kun ruoan jälkeen ei kukaan jaksa jälkkäreitä pitkään aikaan syödä.

Yksi oleellinen uupuu listasta. Nimittäin aamun riisipuuro mantelilla. Kanelia, sokeria ja sekametelisoppaa.

Ja juu, en kasvata itse riisejä jos joku sitä miettii:)

Vierailija
46/51 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtuu 33 ihmistä syömään. Meillä on isot tilat, mutta silti pystyn plaseeraamaan vain 15 henkeä. Istuuko osa ihmisistä lattialla risti-istunnassa vai onko jokaiselle "normaali" paikka nauttia tästä ruuastaa?

Vierailija
47/51 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioisten lanttulaatikko on hyvää, syön sitä ennen joulua ruisleivän päällä, kylmänä.

Erilainen joulu voi joskus olla hyvinkin ikimuistoinen. Ainakin joidenkin vuosien jälkeen muisteltuna. Jotain pientä spesiaalia mahdollisuuksien mukaan.

Me ollaan ennen lapsia jumituttu lentokentälle aasiassa jouluksi. Silloin olin tosi harmissani, mutta jälkikäteen se on tuntunut ihan hauskalta kokemukselta.

Vierailija
48/51 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtuu 33 ihmistä syömään. Meillä on isot tilat, mutta silti pystyn plaseeraamaan vain 15 henkeä. Istuuko osa ihmisistä lattialla risti-istunnassa vai onko jokaiselle "normaali" paikka nauttia tästä ruuastaa?

ollaan sitä rempattu niin, että alakerta on lähes yhtä isoa tilaa. Sinne pahtuu pöytäpaikka kaikille.

Ei meille kotiin tällä porukalla ahtauduttais millään, vaikka ihan reilun kokoinen onkin.

Vierailija
49/51 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on montaa lajia, varmaan joku syö kaikkea, mutta ainakin on tarjolla jokaiselle jotakin. Itse olen kalaruokien ystävä ja jokin savustettu kalajuttu minun makuuni tuosta puuttuisi. Eli joko lämminsavulohi- tai kylmäsavulohi-(esim hyydyketyyppinen)ruoka. Ihana, kun on itse kasvatettua ja tehtyä noin paljon. Arvostan!

Vierailija
50/51 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti.

haluat nostaa itsesi jalustalle.

ja tulet tippumaan sieltä kovaa

Vierailija
51/51 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä suht samanlainen, itsetehty myös kaikki, tosin ei ole omaa pottumaata yms.

Lisäisin graavilohelle hovimestarityyppisen kastikkeen. Ja lapsille, miksei muillekin, ruotsalaiset lihapullat ja laatikoihin perinteisen makaroonilaatikon.

Entä makea jälkiruoka juustojen jälkeen, ennen kahvipöytää? I

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi