Mitä mieltä ravintolasta, jossa ei lapsille omaa ruokalistaa
vaan samaa mausteista ruokaa kuin aikuisillekin, mutta pienemmillä annoksilla ja noin puoleen hintaan aikuisten annoksiin verrattuna? Ulkomaillahan näin saattaa olla, mutta mitä mieltä, jos Suomessa näin? Musta ei hyvä!
Kommentit (72)
Mitä itse aiheeseen tulee, niin minulle on ihan sama onko se lastenlista vai ei. Meillä harvemmin tehdään niitä lastenlistan ruokia, joten nakit eivät kauhistuta. Ja jos lastenlistaa ei ole, on aina löytynyt jotain hyväää syötävää silti.
se usein ON niin, että jos lista on olemassa, aikuisten listasta ei saa puolikasannoksia. Joissain ravintoloissa on sekä että ja sen soisi tietysti yleistyvän.
Kaikilla kun ei ole kahta lasta, jotka jakaisivat yhden aikuisten annoksen, vaan silloin on maksettava aikuisten annos, josta lapsi ei jaksa syödä kuin pienen osan.
-54-
syöneet aina samaa kuin muutkin - ei varmaan koskaan nauravia-nakkeja:) Listalla on yleensä aina jotain kanaa, kalaa, keittoja(kiinalaiset ruuat on olleet lasten herkkua n 10 kk iästä lähtien) tms mistä lapset tykkää. Plussaa tietty jos saavat pienemmän annoksen halvemmalla, yleensä ei.
Sopii siis Suomessa samoin kuin ulkomaillakin.
Vastaisin että minusta käytäntö olisi parempi kuin se, että vaihtoehtona on vain nakit ja muusi sekä pasta bolognese. Monesti otetaankin kahdelle lapsellemme yksi normaali annos aikuisten ruokaa jonka sitten jakavat.
Ei kuitenkaan edes joka viikko syödä ulkona joten en ole huolissani suolan tai rasvan määrästä ravintolaruoassa.
Meillä lapset 2- ja 4-vuotiaat ja syövät ihan normaalia aikuisten ruokaa. Kokataan tietenkin vähäsuolaista. Mausteita käytetään reilusti mutta ei kuitenkaan tehdä ihan tulista ruokaa.
Ja saahan ravintolasta yleensä hyviä salaattejakin, niistä ainakin meidän lapset tykkäävät myös.
arvostaa aidosti myös lapsiasiakkaitaan. Aivan poikkeuksetta olen tällaisissa ravintoloissa voinut tilata lapselle aikuisen annoksen puolikkaana.
En anna lapsille kotonakaan eineslihapullia, miksi antaisin niitä ravintolassa? Ja muutenkin, minun mielestäni ravintolaan mennään syömään poikkeuksellin herkullista ja hyvin valmistettua ruokaa niin, ettei itse tarvitse nähdä vaivaa sen eteen. Miksi maksaisin mitään ravintolassa lämmitetyistä nakeista, kun niitä voin lämmittää ihan helposti ja nopeasti itsekin kotona?
Muuten, meidän lapset syö kaikkea, kun aina on annettu syödä kaikkea.
arvostaa aidosti myös lapsiasiakkaitaan. Aivan poikkeuksetta olen tällaisissa ravintoloissa voinut tilata lapselle aikuisen annoksen puolikkaana.
En anna lapsille kotonakaan eineslihapullia, miksi antaisin niitä ravintolassa? Ja muutenkin, minun mielestäni ravintolaan mennään syömään poikkeuksellin herkullista ja hyvin valmistettua ruokaa niin, ettei itse tarvitse nähdä vaivaa sen eteen. Miksi maksaisin mitään ravintolassa lämmitetyistä nakeista, kun niitä voin lämmittää ihan helposti ja nopeasti itsekin kotona?
Muuten, meidän lapset syö kaikkea, kun aina on annettu syödä kaikkea.
ei syö muuta? Voi apua, lopetan tän ketjun lukemisen kun on niin tyhmää porukkaa...
on saanut loistavia lastenruokia, kuten poronkäristystä muussilla tai lohta eri muodoissaan ja uppoaa meidän muksuihin todella hyvin.
arvostaa aidosti myös lapsiasiakkaitaan. Aivan poikkeuksetta olen tällaisissa ravintoloissa voinut tilata lapselle aikuisen annoksen puolikkaana. En anna lapsille kotonakaan eineslihapullia, miksi antaisin niitä ravintolassa? Ja muutenkin, minun mielestäni ravintolaan mennään syömään poikkeuksellin herkullista ja hyvin valmistettua ruokaa niin, ettei itse tarvitse nähdä vaivaa sen eteen. Miksi maksaisin mitään ravintolassa lämmitetyistä nakeista, kun niitä voin lämmittää ihan helposti ja nopeasti itsekin kotona? Muuten, meidän lapset syö kaikkea, kun aina on annettu syödä kaikkea.
ei syö muuta? Voi apua, lopetan tän ketjun lukemisen kun on niin tyhmää porukkaa...
Miksi siis lapsi söisi ravintolassa niitä nakkeja, kun kerrankin on tarjolla jotain sellaista, mitä ei äiti ehkä osaa / viitsi / ehdi tehdä. Mun mielestä lapsen maailmaa on syytä avartaa kaikissa mahdollisissa tilanteissa ´, ja ravintolakäynti on yksi sellainen tilanne. Eli miltä maistuu "Kuhaa Walewska" tai "Risotto portobello-sienillä."
ps. hyvältä maistuu ainakin meidän lasten mielestä.
ap voisi mennä johonkin muuhun ravintolaan, jos ei ruokalista miellytä. En ymmärrä ongelmaa?
Meillä lapsi syö samaa ruokaa kotona kuin muutkin, miksi ei ravintolassakin.
arvostaa aidosti myös lapsiasiakkaitaan. Aivan poikkeuksetta olen tällaisissa ravintoloissa voinut tilata lapselle aikuisen annoksen puolikkaana. En anna lapsille kotonakaan eineslihapullia, miksi antaisin niitä ravintolassa? Ja muutenkin, minun mielestäni ravintolaan mennään syömään poikkeuksellin herkullista ja hyvin valmistettua ruokaa niin, ettei itse tarvitse nähdä vaivaa sen eteen. Miksi maksaisin mitään ravintolassa lämmitetyistä nakeista, kun niitä voin lämmittää ihan helposti ja nopeasti itsekin kotona? Muuten, meidän lapset syö kaikkea, kun aina on annettu syödä kaikkea.
Miksi siis lapsi söisi ravintolassa niitä nakkeja, kun kerrankin on tarjolla jotain sellaista, mitä ei äiti ehkä osaa / viitsi / ehdi tehdä. Mun mielestä lapsen maailmaa on syytä avartaa kaikissa mahdollisissa tilanteissa ´, ja ravintolakäynti on yksi sellainen tilanne. Eli miltä maistuu "Kuhaa Walewska" tai "Risotto portobello-sienillä."
ps. hyvältä maistuu ainakin meidän lasten mielestä.
lapsen mielipidettä. Joskus se on lastenlistalta jotain, joskus aikuisten listalta. Meidän ei tarvitse erikseen mennä avartamaan makuelämyksiä ravintolaan, kotonakin kokkaillaam vaikka millaisia ruokia, mutta toisinaan myös hampurilaisia ja pizzaa.
ja ainakin sikäli tasokas ravintola.
En nyt muuten tajua, miksi asiasta pitäisi olla jotain mieltä. Ravintola tekee listansa ja valikoi asiakaskuntansa sen mukaan kuin katsoo parhaaksi.
Miksi siis lapsi söisi ravintolassa niitä nakkeja, kun kerrankin on tarjolla jotain sellaista, mitä ei äiti ehkä osaa / viitsi / ehdi tehdä. Mun mielestä lapsen maailmaa on syytä avartaa kaikissa mahdollisissa tilanteissa ´, ja ravintolakäynti on yksi sellainen tilanne. Eli miltä maistuu "Kuhaa Walewska" tai "Risotto portobello-sienillä." ps. hyvältä maistuu ainakin meidän lasten mielestä.
lapsen mielipidettä. Joskus se on lastenlistalta jotain, joskus aikuisten listalta. Meidän ei tarvitse erikseen mennä avartamaan makuelämyksiä ravintolaan, kotonakin kokkaillaam vaikka millaisia ruokia, mutta toisinaan myös hampurilaisia ja pizzaa.
Meilläkin kokkaillaan paljon, mutta valitettavasti ei innostus ihan riitä kokeilemaan keittiössä ranskalaisen keittiön klassikoita tai välttämättä muitakaan kovin monimutkaisia tai vaikeasti hankittavia raaka-aineita sisältäviä ruokia, joten kulinaarinen sivistys on meidän perheessämme hankittava ainakin jossain määrin ravintolassa.
Lapsille voi kyllä tarvittaessa luvata, että tehdään kotona huomenna pizzaa, koska se äidiltä sujuu hyvin - maista nyt täällä jotain muuta, mitä äiti ei osaa tehdä. Tämä ainakin meillä on aina toiminut.
Nykyään lastenlistoilta löytyy lehti/grilli/possupihviä, kanafilettä ja kalaa(esim. ahvenfileitä). Samoin löytyy alkuruokia, esim. dippilautanen, jossa kasviksia ja katkarapuja, tai kinkkua ja hunajamelonia.
Harvassa on ravintelit, joissa olisi VAIN ne perinteiset nakkisysteemit. Ne pitää kuitenkin olla, koska nousee aivan järkyttävä haloo, jos niitä ei löydykään. Samoin nousee mekkala, jos sitä lastenlistaa ei tuoda heti. Metelin nostaa yleensä äitimuori, ei lapset.
T. tarjoilija ja 2 lapsen äiti
Ulkoamilla sitä ei usein ole ollut, mutta ravintoloissa on joustavasti tehty ruokaa myös lapsen maun mukaan. Ei ole ollut ongelmia ( jos maidon juomista aterian kanssa ei ole ymmärretty, siis lapsella). Suomessakin toimis ihan hyvin, jos ravintola oikeasti itse tekee ne ruuat, ja pystyy muutoksiin. Mutta useissa ketjuravintoloissa taitavat vaan lämmittää valmiita.
Kaipaisin enemmänkin sellaisia ravintoloita. Ei käydä kovin usein ravintolassa syömässä, mutta silloin kun käydään, mua ärsyttää se että lapselle tyrkätään suoraan se lastenlista nakkeine ja lihapullineen nenän eteen. Mun lapsi ei ainakaan edes suostu keskustelemaan "aikuisten" listan ruuista, kun tietää saavansa nakkeja ja ranskalaisia. Harvassa paikassa suostuvat puolittamaan normaalin annoksen lapselle.
Missä on noin hyvä lastenlista?
Nykyään lastenlistoilta löytyy lehti/grilli/possupihviä, kanafilettä ja kalaa(esim. ahvenfileitä). Samoin löytyy alkuruokia, esim. dippilautanen, jossa kasviksia ja katkarapuja, tai kinkkua ja hunajamelonia.
Harvassa on ravintelit, joissa olisi VAIN ne perinteiset nakkisysteemit. Ne pitää kuitenkin olla, koska nousee aivan järkyttävä haloo, jos niitä ei löydykään. Samoin nousee mekkala, jos sitä lastenlistaa ei tuoda heti. Metelin nostaa yleensä äitimuori, ei lapset.
T. tarjoilija ja 2 lapsen äiti
Päivän kalaa 8 €
Fish of the Day
Maissikana ja yrttidippi 8 €
Meidän muksut tykkää kanasta :)
Vaikka lapsille tuotaisiinkin lastenlista, se ei tarkoita sitä, että lapsiasiakkaiden olisi pakko tilata siltä. Miksi se oletus on, että lapsella on niin surkea maku, että hänelle kelpaa löysä pussimuusi ja aika pitkään höyrykeittimessä tms odotellut nakki tai 5 lihapullaa? Samalla aikuiset syövät koitimaista kalaa, lammasta, tattirisottoa tms.
Tajusin nyt, että ravintoloilla joissa yleensä käymme, ei ole lastenlistoja. Hyvän ravintolan keittiö on aina valmis tekemään pieniä annoksia, jakamaan annoksia jne.
Lapset ovat ennakkoluulottomia ja uteliaita ruuan suhteen, joten mitään vaikeuksia ei ole ollut. Aluksi otettiin omat pilttipurkit mukaan, ne lämmitettiin ravintolan keittiössä. Sitten lapset söivät aikuisten lautasilta ja nyt he saavat omat annoksensa.
ABC:llä ja siellä jotkut Onni Oravan nauravat nakit tms. Joo, samalla reissulla syötiin hyvin hirveä, poroa, lohta ja rapuja silti nuo nakit olivat kuulemma parhaita ;D
lapsiakin on erilaisia, toiset ovat ruuan suhteen ennakkoluuloisia ja toiset eivät. Ja maut eroavat, joku tykkää kasviksista, toinen lihasta, yksi mausteisesta ja toinen miedosta jne.
Mutta ei oppimista ja tottumistakaan voi vähätellä. Jos kotona on mausteista ruokaa, niin kyllä sitä lapsetkin syövät, ajatelkaa vaikka jotain Intiaa tai Afrikkaa :) Meillä tehdään kotona hyvinkin monenlaisia ruokia ja käytetään monenlaisia kasviksia ja mereneläviä ja lapset ovat tottuneet siihen että uusia makuja testaillaan. Kaikesta ei ole pakko tykätä, mutta ikinä ei opi uusia herkkuja jos ei edes maista :)
Mitä itse aiheeseen tulee, niin minulle on ihan sama onko se lastenlista vai ei. Meillä harvemmin tehdään niitä lastenlistan ruokia, joten nakit eivät kauhistuta. Ja jos lastenlistaa ei ole, on aina löytynyt jotain hyväää syötävää silti.