On vanhanaikaista ja itsekästä hankkia monta lasta
Pahoittelut jo etukäteen niille, joita tämä loukkaa.
Mielestäni nykyaikana, kun informaatiota on riittävästi saatavilla luonnonvarojen riittävyydestä, maailman ylikansoittumisesta jne. on silkkaa itsekkyyttä hankkia monta biologista lasta.
Suurperheessä on paljon hyviä puolia, kyllä. Perheelle itselleen voi olla aivan ihanaa, että on niin monta läheistä. Mutta maapallon kannalta katsottuna ratkaisu on kyseenalainen.
Kaksi tai maksimissaan kolme biologista lasta + sijais-/tukilapset, adoptiolapset jne. olisi suotavin vaihtoehto suurperhettä haluaville.
Kommentit (107)
ja toisin tähän vielä sen aspektin, että nyky-yhteiskunnassa ison perheen pyörittäminen on myöskin aika raskasta työelämän ja vapaa-ajankin vaatimusten lisääntyessä. Vaikea löytää myös asuntoa jättiperheelle, eläminen tulee kalliiksi jos yrittää pitää samoja standardeja kaikessa kuin normiperheet.
Kannattaa siis todella harkita asiaa ennenkuin sikiää hallitsemattomasti.
hyvä aikomus ja ihania suunnitelmia.
Sitten joku lapsista on erityislapsi, joku valvottaa, joku tarvitsee liikaa apua koulutehtävissä, jollakin harrastus vie koko perheen ajan, kaikille ei millään riitä kunnon vaatteita ja rahat loppuvat ennen kuin ovat tilille tulleetkaan. Niin, ja äidillä ja isällä ei ole riittävästi yhteistä aikaa.
"Kaikki olisi hienosti, kun vain nuo asiat saisi kuntoon!"
Öh. Elämä on. Niin monelle arki tulee yllärinä. Ärsyttää ihmisten lyhytnäköisyys.
Itselläni lapsia on kaksi, ja haluaisin lisää. Synnyttää en kuitenkaan koskaan enää halua enkä aio.
Jos olen aivan rehellinen, minua jopa nolottaisi olla monen biologisen lapsen äiti.
Meidän neljä lasta kulkevat yhdellä autolla, tehdään ruokaa kerralla, sähkösaunassa käydään kerralla. Pystymme käyttämään luonnonvaroja säästeliäämmin kuin vaikkapa sinkut. Lisäksi osaamme hoitaa lapset hyvin.
ja tiedostan hyvin maapallon varojen riittämättömyyden. Ekologinen jalanjälkeni onkin pieni, kulutan viisaasti ja harvoin hankin uusia tavaroita. Teen paljon vapaehtoistyötä, lahjoitan keräyksiin ja opetan lapsille ympäristötietoutta.
Siksi emme lennä joka vuosi, käymme matkoilla jo valmiiksi rakennetuilla alueilla, kesämökissä ei ole peruslämpöä, harrastukset ovat lähellä ja niihin ei vaadita erikseen lämmitettävää hallia jne.
Meidän neljän lapsen perhe ei esim koskaan lentokoneella mene mihinkään, toisin kuin vaikka sinkut, jotka matkustelevat huvin vuoksi monta kertaa vuodessa. Tai kahden lapsen perheet, kun parin lapsen kanssa on vielä helppo matkustaa. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia ap hyvä.
Perustelehan lisää että miten pystytte käyttämään luonnonvaroja säästeliäämmin kuin sinkku?
Minä käyn taloyhtiön yleisessä saunassa ja ihan samalla lailla teen isoja satseja ruokaa pakkaseen ja syön annos kerrallaan. Mitähän epäekologista siinä on?
Kuljen junalla muiden mukana. Onko sinkkupaikka junassa epäekologisempi kuin perheenisän paikka?
Meidän neljä lasta kulkevat yhdellä autolla, tehdään ruokaa kerralla, sähkösaunassa käydään kerralla. Pystymme käyttämään luonnonvaroja säästeliäämmin kuin vaikkapa sinkut. Lisäksi osaamme hoitaa lapset hyvin.
Perustelehan lisää että miten pystytte käyttämään luonnonvaroja säästeliäämmin kuin sinkku?
Minä käyn taloyhtiön yleisessä saunassa ja ihan samalla lailla teen isoja satseja ruokaa pakkaseen ja syön annos kerrallaan. Mitähän epäekologista siinä on?
Kuljen junalla muiden mukana. Onko sinkkupaikka junassa epäekologisempi kuin perheenisän paikka?
Missä ajassa ja mitkä tarpeet?
Ja sallikaa mun nauraa, "sinkut matkustelee monta kertaa vuodessa huvin vuoksi." Perheetkö matkustelee jotenkin pakotettuna?
Koskaan en ole ollut yhdelläkään lomamatkalla ilman että siellä olisi ollut lapsiperheitä samassa kohteessa useampia.
en tiedä siitä maapallontuhoutumisesta niinkään mutta jonkunlaiset käytöstavat on perheellisille ainakin opetettu. Sinä (sinkkuihminen) voisit taas HÄVETÄ sanoja joita niin ylimielisesti käytät. sanat "paneskelijat" ja "räkänokat", hyi. Todennäköisesti elät erittäin ympäristökäytännöllisesti mutta näköjään siinä ne käytöstavat on unohtunut...valitan. jos ei maapallo tuhoudu ihmisten huonoon kierrätykseen ja käytännölisyyteen yms, niin varmasti siinä vaiheesa kun ihmiset eivät osaa käyttää toisiaan kohtaan normaalia puhe-ja keskustelukieltä.
mutta kun se on tehty niin hemmetin hankalaksi. Ei mulla ole rahaa pistää montakymmentä tuhatta euroa adoptioon, kun omilla vehkeillä saa aikaiseksi priimatavaraa.
Sinänsä olen ap kanssasi samaa mieltä, ja ymmärrän toki miksi adoptio on niin hankalaa kuin se on. Mutta siinäpä se ongelma onkin.
Meillä kuka tahansa lapsi saisi varmasti ihan mahtavan kodin, mutta en jaksa lähteä sitä vakuuttelemaan kenellekään.
Mulla on kolme lasta, lisää ei tule, vaikka oikein hyvin voisin 1-2 lasta vielä rakkaudella kasvattaa.
Kakaroiden holtiton tekeminen on pahin ympäristörikos. Minä sinkkuna voisin lentää duuniin joka päivä ja se olisi pienempi ympäristörikos kuin yhdenkin kakaran hankkiminen. Suurperheen 5-6 henkilön yhtä ulkomaanmatkaa kohden voin matkustaa 5-6 kertaa ulkomaille yksin.
Yrittäkää holtittomat paneskelijat ymmärtää, että teidän ja räkänokkienne takia tämä maapallo tuhoutuu.
ei tajunnut pitää jalkojaan ristissä... ei olisi maailma mitään menettänyt, jos olisit jäänyt syntymättä.
Ja sitten ihan asiaan: Maailmassa ei ole ongelmana ne toivottuina syntyneet lapsukaiset. Kun nyt ensin saataisiin järkevä perhesuunnittelu saataville jokaiseen maailman kolkkaan, tämä syntyvyysongelma hoituisi itsestään.
Kas kun jos ette ole vielä huomanneet, maissa joissa lapsimäärään voi vaikuttaa, syntyvyys on yleisesti ottaen alle 2 lasta/nainen.
lapset kokonaan tekemättä ja pelastakaa maailma. Minä tahdon kolmannen..
-viiden lapsen äiti ja tahtoo kuudennen.
Sitä minäkin, viekää ittenne saunan taakse ja maailma pelastuu.-viiden lapsen äiti ja tahtoo kuudennen.
Onpa kivaa...
jos joku suomalainen tehtailee lapsia. Tää peli on jo menetetty.
Sitä minäkin, viekää ittenne saunan taakse ja maailma pelastuu.-viiden lapsen äiti ja tahtoo kuudennen.
Onpa kivaa...
Jos et sää tahro tehrä muksuja, niin piä se pääs kiinni ja suo se onni muille!
ole niitä suurperheitä täällä!
Pari uskonnollista hihhuliheitä siellä sun täällä, mutta kyllä ne on metri lakanaan kääriytyneet, kännykän korvallensa liimanneet ja tukien varassa elävät ovat niitä suurperheitä täällä Neitomme päällä tallaavia tänä päivänä.
Pelimme on oikeasti menetetty
"ei varmasti olisi tehty niin monta, ellei olisi tiedetty, että on tukiverkosto ja hoitajat valmiina".