On vanhanaikaista ja itsekästä hankkia monta lasta
Pahoittelut jo etukäteen niille, joita tämä loukkaa.
Mielestäni nykyaikana, kun informaatiota on riittävästi saatavilla luonnonvarojen riittävyydestä, maailman ylikansoittumisesta jne. on silkkaa itsekkyyttä hankkia monta biologista lasta.
Suurperheessä on paljon hyviä puolia, kyllä. Perheelle itselleen voi olla aivan ihanaa, että on niin monta läheistä. Mutta maapallon kannalta katsottuna ratkaisu on kyseenalainen.
Kaksi tai maksimissaan kolme biologista lasta + sijais-/tukilapset, adoptiolapset jne. olisi suotavin vaihtoehto suurperhettä haluaville.
Kommentit (107)
käytettynä. Pyrin korjauttamaan elektroniikan viimeiseen asti ettei tarvi heittää pois. Esim. stereoni ovat 15 vuotta vanhat ja toimivat hyvin. t. 61
(mitä vanhemmasta vehkeestä on kyse, sitä enemmän todennäköisesti). Ja sen valmistus ja koko elinkaari saastuttaa.
YLIPÄÄTÄÄN lasten hankkiminen on aina itsekästä. Samaten kuin päätös jättää lapset hankkimatta, koska sekin päätös kumpuaa loppupeleissä omasta mukavuudenhalusta ja halusta pysyä itsenäisenä ja riippumattomana. Ihan sama, millaisilla ekologisilla tai globaaleilla tekosyillä sitä päätöstä yrittää jälkikäteen garniseerata, pohjimmaltaan noin ISOT PÄÄTÖKSET OVAT AINA ITSEKKÄITÄ - ja niiden KUULUUKIN OLLA. Ihminen ei voi sitoutua loppuelämäkseen lapsiin tai lapsettomuuteen kevyin, ulkoa tulevin perustein. Perusteiden pitää palvella ihmisen omia itsekkäitä tarpeita, muuten päätöstä alkaa katua ennen pitkää.
Ihan älytöntä edes väittää, että joku tekisi lapsen hankintaan liittyviä ratkaisuja muka pelkästään epäitsekkäin perustein.
Meidän kunnassa luonnonvaroja riittää kaikille kuudelle lapselleni eikä tuolla kylänraitilla näy merkkiäkään ylikansoittumisesta!
Käyttäkööt ehkäisyä nuo joilta lapset joutuvat huostaan ja jotka tarvitsevat sijais- ja tukiperheitä, en minä halua keräillä ongelmakokoelmaa!
Paavikin saisi ryhdistäytya ehkäisyn puolestapuhujaksi!
Minusta ei ole maailmanpelastajaksi.
T: e-pillereitä 17-vuotiaasta itse yksityiseltä hankkinut ja maksanut ja sopivasti taukoja pitänyt
niin vinkkinä voin antaa, ettei kannata kokoajan käynnistellä konetta uudelleen, voit suosia ekosähköä, huolehtia tietokoneen osien kunnosta jne. Pitää osata korjata laite oikein, jotta se toimii kuin uusi. Totta kai elinkaari saastuttaa, mutta pyrin välttämään kertakäyttökulttuuria. Monta konetta itse olet ostanut viimeisen 15 vuoden aikana? Mielestäni on tärkeää yrittää parhaansa, täydelliseen on vaikea päästä, totta kai, mutta se ei tarkoita ettei pitäisi tai voisi yrittää ajatella maapallon hyvinvointia.
niin vinkkinä voin antaa, ettei kannata kokoajan käynnistellä konetta uudelleen, voit suosia ekosähköä, huolehtia tietokoneen osien kunnosta jne. Pitää osata korjata laite oikein, jotta se toimii kuin uusi. Totta kai elinkaari saastuttaa, mutta pyrin välttämään kertakäyttökulttuuria. Monta konetta itse olet ostanut viimeisen 15 vuoden aikana? Mielestäni on tärkeää yrittää parhaansa, täydelliseen on vaikea päästä, totta kai, mutta se ei tarkoita ettei pitäisi tai voisi yrittää ajatella maapallon hyvinvointia.
nettailemalla vauva-palstalla ja kuluttamalla energiaa.
Tämä nyt vaan esimerkkinä.
tehdä ekologisia kestäviä valintoja niin suhtaudutaan tällä tavalla. Miten itse olet yrittänyt parastasi? Kerro ihmeessä!
tehdä ekologisia kestäviä valintoja niin suhtaudutaan tällä tavalla. Miten itse olet yrittänyt parastasi? Kerro ihmeessä!
ympäristöystävällisyyttään. SINÄ sen sijaan teit niin. Että näin.
Lue muuten toi kommentti 61, siinä osutaan asian ytimeen.
ympäristöystävällisyyttään. SINÄ sen sijaan teit niin. Että näin.Lue muuten toi kommentti 61, siinä osutaan asian ytimeen.
siis minähän sen vela-kommentin olen kirjoittanutkin...t. 61
ympäristöystävällisyyttään. SINÄ sen sijaan teit niin. Että näin. Lue muuten toi kommentti 61, siinä osutaan asian ytimeen.
lapsimäärän pieneksi maapallon takia. Näitä voi olla mutta todella harvassa. MOni haluaa ihan mukavuussyistä vain kaksi lasta ja sitten voi siinä sivussa kehua kuinka ekologinen on. Meillä on neljä lasta ja olen tyytyväinen elämäämme.
Kuten myöskään kukaan ei varmasti jätä lasta hankkimatta vain ekologisista syistä, vaikka kuinka tätä väittämällä kiillottaakin omaa sädekehäänsä. Lapset hankitaan tai jätetään hankkimatta vain ja ainoastaan itsekkäistä syistä.
Minulla on kaksi, enempää ei tule, koska en (emme) halua.
"YLIPÄÄTÄÄN lasten hankkiminen on aina itsekästä. Samaten kuin päätös jättää lapset hankkimatta, koska sekin päätös kumpuaa loppupeleissä omasta mukavuudenhalusta ja halusta pysyä itsenäisenä ja riippumattomana.
Ihan sama, millaisilla ekologisilla tai globaaleilla tekosyillä sitä päätöstä yrittää jälkikäteen garniseerata, pohjimmaltaan noin ISOT PÄÄTÖKSET OVAT AINA ITSEKKÄITÄ - ja niiden KUULUUKIN OLLA.
Ihminen ei voi sitoutua loppuelämäkseen lapsiin tai lapsettomuuteen kevyin, ulkoa tulevin perustein. Perusteiden pitää palvella ihmisen omia itsekkäitä tarpeita, muuten päätöstä alkaa katua ennen pitkää."
YLIPÄÄTÄÄN lasten hankkiminen on aina itsekästä. Samaten kuin päätös jättää lapset hankkimatta, koska sekin päätös kumpuaa loppupeleissä omasta mukavuudenhalusta ja halusta pysyä itsenäisenä ja riippumattomana. --> miten voi tietää mistä muiden ihmisten päätökset kumpuavat? Mutua.
Ihan sama, millaisilla ekologisilla tai globaaleilla tekosyillä sitä päätöstä yrittää jälkikäteen garniseerata, pohjimmaltaan noin ISOT PÄÄTÖKSET OVAT AINA ITSEKKÄITÄ - ja niiden KUULUUKIN OLLA. ---> päättämiseen kuuluu asian perustelu ennen asian tekemistä, jossa esim. itsekkäät syyt voidaan punnita, onko niissä järkeä vai ei. Arvot eivät liimaudu päätökseen jälkikäteen.
Ihminen ei voi sitoutua loppuelämäkseen lapsiin tai lapsettomuuteen kevyin, ulkoa tulevin perustein. Perusteiden pitää palvella ihmisen omia itsekkäitä tarpeita, muuten päätöstä alkaa katua ennen pitkää." ---> kyllä päätöksiin voi liittyä katumusta tai muita tunteita. Eikö syyt voi palvella yleistä etua eikä yksilön etua?
Kakaroiden holtiton tekeminen on pahin ympäristörikos. Minä sinkkuna voisin lentää duuniin joka päivä ja se olisi pienempi ympäristörikos kuin yhdenkin kakaran hankkiminen. Suurperheen 5-6 henkilön yhtä ulkomaanmatkaa kohden voin matkustaa 5-6 kertaa ulkomaille yksin.
Yrittäkää holtittomat paneskelijat ymmärtää, että teidän ja räkänokkienne takia tämä maapallo tuhoutuu.
Sinun olisi ehkä syytä paneskella vähän enemmän, että tuo kireytesi vähän laukeaisi..
Ja juuri luin lehdestä huoltosuhteesta, eli teidän itsekkäiden lapsettomien olisi syytä kyllä kantaa oma kortenne kekoon tekemällä niitä lapsia, että tulevaisuudessa olisi sitten huoltosuhdekin vähän paremmin tasapainossa.
t. ei suurperheellinen
Niin teet sinäkin, koska et toimi johdonmukaisesti tuossa ekologisuudessasi. Väität tehneesi todella ison elämänvalinnan pelkästään ekologisista syistä, mutta koska kumminkin itse notkut kuluttamassa sähköä täällä av-palstalla oman mukavuutesi vuoksi ja huviksi, todistat, että et toimi johdonmukaisesti ja pelkästään väittämiesi arvojen perusteella.
Olen tuon kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä: lapsettomuus tai lapsiluku ovat liian isoja päätöksiä, että niitä kukaan aidosti tekisi pelkästään ekologisin perustein, eikä pidäkään tehdä.
mutta koska kumminkin itse notkut kuluttamassa sähköä täällä av-palstalla oman mukavuutesi vuoksi ja huviksi, todistat, että et toimi johdonmukaisesti ja pelkästään väittämiesi arvojen perusteella.
Mielestäni tähän keskusteluun osallistuminen on ollut hyödyllistä, koska se on edistänyt pohdintaa ekologisista asioista ja herättänyt keskustelua. Olisin voinut käyttää aikani muutenkin ja en kuluttaa sähköä, mutta keskustelu tästä asiasta on mielestäni tärkeää ja en tehnyt sitä mukavuuden halusta. Jos olisin ollut pelkästään mukavuuden haluinen ja tehnyt sen perusteella valinnan ajastani olisin voinut mennä päiväunille, koska olen väsynyt, mutta en tehnyt niin koska päätin osallistua keskusteluun, jonka koin tärkeäksi aiheeltaan, joten ennen kuin keskustelin päätin tämän asian ja olen tästä asiasta keskustellut en niin mukavuuden haluisesti kirpeää kritiikkiäkin kuunnellen.
mutta koska kumminkin itse notkut kuluttamassa sähköä täällä av-palstalla oman mukavuutesi vuoksi ja huviksi, todistat, että et toimi johdonmukaisesti ja pelkästään väittämiesi arvojen perusteella. Mielestäni tähän keskusteluun osallistuminen on ollut hyödyllistä, koska se on edistänyt pohdintaa ekologisista asioista ja herättänyt keskustelua. Olisin voinut käyttää aikani muutenkin ja en kuluttaa sähköä, mutta keskustelu tästä asiasta on mielestäni tärkeää ja en tehnyt sitä mukavuuden halusta. Jos olisin ollut pelkästään mukavuuden haluinen ja tehnyt sen perusteella valinnan ajastani olisin voinut mennä päiväunille, koska olen väsynyt, mutta en tehnyt niin koska päätin osallistua keskusteluun, jonka koin tärkeäksi aiheeltaan, joten ennen kuin keskustelin päätin tämän asian ja olen tästä asiasta keskustellut en niin mukavuuden haluisesti kirpeää kritiikkiäkin kuunnellen.
Älä viitti valehdella, älä ainakaan itsellesi.
Sulla on oikeasti ollut muut syyt lapsettomuuteesi. On kivempi elää itsekkäästi, voi tulla ja mennä miten haluaa. Tai sitten et ole löytänyt kumppania tai saanut lapsia. Whatever. Mutta jälkikäteen olet keksinyt sille hienompia ja lohduttavia perusteluja, kuten se, että muka siten haluat toimia ekologisesti.
Näin se on, mutta itsekritiikkisi ja analyysikykysi ei anna periksi sen myöntämiseen.
mutta lisää vaan mamuja tänne, kyllä he täyttää maan.
voin ymmärtää sen, mutta en hyväksy että minua nimitellään valehtelijaksi yms. Mitä järkeä haukkua minua valinnastani, mitä saat siitä? En ole jälkikäteen keksinyt hienompia ja lohduttavia perusteluja olla vela, jos sitä valintaa tarkoitat.
tähän vastasin:
"Älä viitti valehdella, älä ainakaan itsellesi. Sulla on oikeasti ollut muut syyt lapsettomuuteesi. On kivempi elää itsekkäästi, voi tulla ja mennä miten haluaa. Tai sitten et ole löytänyt kumppania tai saanut lapsia. Whatever. Mutta jälkikäteen olet keksinyt sille hienompia ja lohduttavia perusteluja, kuten se, että muka siten haluat toimia ekologisesti. Näin se on, mutta itsekritiikkisi ja analyysikykysi ei anna periksi sen myöntämiseen. "
voin ymmärtää sen, mutta en hyväksy että minua nimitellään valehtelijaksi yms. Mitä järkeä haukkua minua valinnastani, mitä saat siitä? En ole jälkikäteen keksinyt hienompia ja lohduttavia perusteluja olla vela, jos sitä valintaa tarkoitat. tähän vastasin: "Älä viitti valehdella, älä ainakaan itsellesi. Sulla on oikeasti ollut muut syyt lapsettomuuteesi. On kivempi elää itsekkäästi, voi tulla ja mennä miten haluaa. Tai sitten et ole löytänyt kumppania tai saanut lapsia. Whatever. Mutta jälkikäteen olet keksinyt sille hienompia ja lohduttavia perusteluja, kuten se, että muka siten haluat toimia ekologisesti. Näin se on, mutta itsekritiikkisi ja analyysikykysi ei anna periksi sen myöntämiseen. "
olet lapseton ja väität sen johtuvan luontoystävällisyydestäsi ja siitä, että et halua tuhota ympäristöä.
Jos et sen takia malta pysyä poissa netin keskustelupalstoiltakaan, tuskin nyt lapsettomaksikaan ryhtyisit.
That's it.
1) olet lapseton ja väität sen johtuvan luontoystävällisyydestäsi ja siitä, että et halua tuhota ympäristöä.
Näin on närhet.
2) Jos et sen takia malta pysyä poissa netin keskustelupalstoiltakaan, tuskin nyt lapsettomaksikaan ryhtyisit. That's it.
Vauva-palsta on mielenkiintoinen palsta ja sitä tulee luettua kyllä. Täällä on keskustelua monista aiheista.
käytettynä. Pyrin korjauttamaan elektroniikan viimeiseen asti ettei tarvi heittää pois.
Esim. stereoni ovat 15 vuotta vanhat ja toimivat hyvin.
t. 61