On vanhanaikaista ja itsekästä hankkia monta lasta
Pahoittelut jo etukäteen niille, joita tämä loukkaa.
Mielestäni nykyaikana, kun informaatiota on riittävästi saatavilla luonnonvarojen riittävyydestä, maailman ylikansoittumisesta jne. on silkkaa itsekkyyttä hankkia monta biologista lasta.
Suurperheessä on paljon hyviä puolia, kyllä. Perheelle itselleen voi olla aivan ihanaa, että on niin monta läheistä. Mutta maapallon kannalta katsottuna ratkaisu on kyseenalainen.
Kaksi tai maksimissaan kolme biologista lasta + sijais-/tukilapset, adoptiolapset jne. olisi suotavin vaihtoehto suurperhettä haluaville.
Kommentit (107)
Suomalaisten lisääntyminen ja kulutustottumukset eivät ole ongelma koska me pidämmme väkimäärän pinta-alaa kohti maltillisena. Ekologinen jalanjälki voisi olla isokin mikäli niitä jalanjälkiä tulee riittävän vähän.
Tämän maapallon tuhoavat kaniinien lailla lisääntyvät pimpinsilpojat joiden kulttuurissa nainen on pelkkä kotitalouskone ja runkkausväline.
Mutta suomalaisille yhden lapsen politiikka ja muuten kansalaiset tuodaan globaalisti Afrikasta ja tasataan näin maailman ihmisiä. Heillä saattaa olla perheessä kymmenekin lasta, joten heitä riittää asumaan Suomeen ja muuallekin Eurooppaan. Valkoinen ihminen ei voi olla etuoikeutetussa asemassa. Antakaamme maapallon muuttua mustaksi ja katsokaamme, miten sille sen jälkeen käy, kuinka maapallo alkaa kukoistamaan.
Pahoittelut jo etukäteen niille, joita tämä loukkaa. Mielestäni nykyaikana, kun informaatiota on riittävästi saatavilla luonnonvarojen riittävyydestä, maailman ylikansoittumisesta jne. on silkkaa itsekkyyttä hankkia monta biologista lasta. Suurperheessä on paljon hyviä puolia, kyllä. Perheelle itselleen voi olla aivan ihanaa, että on niin monta läheistä. Mutta maapallon kannalta katsottuna ratkaisu on kyseenalainen. Kaksi tai maksimissaan kolme biologista lasta + sijais-/tukilapset, adoptiolapset jne. olisi suotavin vaihtoehto suurperhettä haluaville.
nämä ekologiset piiperöt, jotka höpsöttää kummia vailla mitään todellisuuden tajua! Että maapallo pelastetaan jos syntyvyys hyvinvointivaltioissa alenee.. No, vaan vauvapalstalta voi lukea, kun aikuiset keksii jotain noin koomista. Jos itse ei halua tai pysty saamaan useita lapsia, voi tämän faktan myöntää ihan ilman tarinaa maailman pelastamisesta.. Jos oikeasti haluat vaikuttaa niin vinkkase miehellesi, että kulkee julkisilla töihin ja näin joulun alla tarkkaile ostoksiasi.
mutta siitä huolimatta me eletään talvisotaperiaatteella "yksi suomalainen vastaa kymmentä xxxx". Ns. hyvinvointivaltion ihminen kuluttaa moninkertaisesti sen, mitä ne köyhät siellä jossain. Juuri me tuhotaan tämä maapallo juuri tämän takia.
Hyvinvoinnin on todettu olevan paras syntyvydensäännöstelijä: mitä koulutetumpia naiset, sitä pienempi syntyvyys. Tätä kehitystä pitäisi tukea, jotta väkimäärän kasvu saataisiin tasaantumaan. MUTTA samalla pitäisi luopua osasta omaa hyvinvointia, koska maapallo ei kestä edes tätä. Meidän pitäisi kuluttaa paljon vähemmän.
Suomalaisten lisääntyminen ja kulutustottumukset eivät ole ongelma koska me pidämmme väkimäärän pinta-alaa kohti maltillisena. Ekologinen jalanjälki voisi olla isokin mikäli niitä jalanjälkiä tulee riittävän vähän.
Tämän maapallon tuhoavat kaniinien lailla lisääntyvät pimpinsilpojat joiden kulttuurissa nainen on pelkkä kotitalouskone ja runkkausväline.
Pitäisi suomalaiset tytöt pakkosterilisoida ja velvoittaa heidät adotoimaan kehitysmaista kaksi, kolme lasta itselleen. Se olisi kestävää kehitystä. Näin saataisiin ihmisiä pois sieltä köyhistä maista näkemästä nälkää ja maapallon väki ei lisääntyisi.
"Ei meidän lisääntyminen ketään haittaa, ne on ne muut siellä jossain, jotka tän maapallon tuhoaa."
Kattokaapas vaikka alkuun aamupalapöytäänne ja miettikää, tehdasta ja rekka-autoa se on vaatinut. Ja miettikää sitten koko muun elämisenne kannalta, millainen määrä teollisuutta siihen vaaditaan. Sähkölämmitys päälle, uudet reimatekit lapsille niskaan, parikymmentä kemikaalia omaan naamaan ja hiuksiin, autolla hoitoon ja töihin, illalla ostamaan uusia talvivaatteita itselle. Yhden tavallisen päivän aikana länkkäri kuluttaa enemmän kuin moni kehitysmaan ihminen osaisi edes uneksia.
Holtiton lisääntymiskulttuuri on suurin synti maapallon kantokykyä ajatellen ja siihen me suomalaiset emme syyllisty. Meillä väkimäärä per neliökilometri ei ole räjähtänyt käsiin, toisin kuin Afrikassa ja Aasiassa. Muotisana "jalanjälki" itse asiassa kuvaakin hyvin ongelmaa. Suomalaisten hiili- tai ekologinen tai mikä kulloinkin- jalanjälki on ehkä iso mutta niitä tulee sen verran harvakseltaan että luonto sen kestää.
Kun taas afrikkalaisen jalanjälki on ehkä pienempi mutta niitä tulee kotimaansa kestokykyyn nähden niin hemmetin tiheään että sitä ei voi mikään ekosysteemi kestää.
Itsekkäästi mammat vain haluaa oman lapsen, vaikka maailmaon täynnä nälkäänäkeviä.
Me voisimme jakaa hyvinvointia ja adoptoida köyhistä maista lapsia. Sekin olisi tässä hyvä, että tulisi valtiolle halvemmaksi kun jäisi synnytyskulut ja äitiyslomat yms. pois kun adoptoitaisiin isompia lapsia.
Suomalainen on itsekäs ja antaa muka muutaman euron kehitysavulle, mutta ei halua tummaa lasta takapihalleen, eikä omaan perheeseen.
Valmiita lapsia olisi maailma täynnä. Omaa ei tarvitsisi kenenkään tehdä.
Pitäisi suomalaiset tytöt pakkosterilisoida ja velvoittaa heidät adotoimaan kehitysmaista kaksi, kolme lasta itselleen. Se olisi kestävää kehitystä. Näin saataisiin ihmisiä pois sieltä köyhistä maista näkemästä nälkää ja maapallon väki ei lisääntyisi.
Jos minä en saisi omia lapsia en myöskään ottaisi Afrikasta. Eikä moni muukaan. Mutta, minä ja minun lapseni voimme tehdä paljon muuta heidän hyväkseen, vaikkakaan kärjistettynä ajateltuna ei ole meidän tehtävä nostella alati suossa rämpiviä. Kuitenkin esim. meidän perheen joka lapsella (4kpl) on omat hyväntekeväisyyskohteensa (kummilapsia) ja toki pyrin tekemään ostokseni eettisesti. Autoa meillä ei ole, ei tule.
Jos jokainen ottaisi vaan afrikka/aasialaisen lapsen, niin sukupuuttoonhan meidän rotumme kuolee ja se on kenen etu?
Tietyt kansat hoitavat elintasonsa ja rakentavat yhteiskunnan vaan tuhotakseen itsensä ja pelastaakseen ne, jotka eivät tähän kykene alkukantaisuudensa vuoksi?
No, onneksi tämä järjetön spekulointi on vaan haihattelua eikä tule koskaan toteutumaan!
Nyt puhutaan maapallon tilanteesta ja sota ei yhtä miestä kaipaa. Tosiasia on, että ihmisiä on liikaa. Koska meillä valkoisilla on mahdollisuus ehkäistä, voimme jättää omat lapset tekemättä ja tehdä hurskaan työn ja jokainen adoptoida köyhästä maasta nälkäänäkevän lapsen.
Kerro, mikä oikeus meillä valkoisilla on säilyä ja elää ainoastaan näissä rikkaimmissa maissa?
Jos minä en saisi omia lapsia en myöskään ottaisi Afrikasta. Eikä moni muukaan. Mutta, minä ja minun lapseni voimme tehdä paljon muuta heidän hyväkseen, vaikkakaan kärjistettynä ajateltuna ei ole meidän tehtävä nostella alati suossa rämpiviä. Kuitenkin esim. meidän perheen joka lapsella (4kpl) on omat hyväntekeväisyyskohteensa (kummilapsia) ja toki pyrin tekemään ostokseni eettisesti. Autoa meillä ei ole, ei tule.
Jos jokainen ottaisi vaan afrikka/aasialaisen lapsen, niin sukupuuttoonhan meidän rotumme kuolee ja se on kenen etu?
Tietyt kansat hoitavat elintasonsa ja rakentavat yhteiskunnan vaan tuhotakseen itsensä ja pelastaakseen ne, jotka eivät tähän kykene alkukantaisuudensa vuoksi?
No, onneksi tämä järjetön spekulointi on vaan haihattelua eikä tule koskaan toteutumaan!
Mua ei kauheesti edes kiinnosta mitkään ylikansoittumiset sunmuut jutut.
Nyt puhutaan maapallon tilanteesta ja sota ei yhtä miestä kaipaa. Tosiasia on, että ihmisiä on liikaa. Koska meillä valkoisilla on mahdollisuus ehkäistä, voimme jättää omat lapset tekemättä ja tehdä hurskaan työn ja jokainen adoptoida köyhästä maasta nälkäänäkevän lapsen.
Kerro, mikä oikeus meillä valkoisilla on säilyä ja elää ainoastaan näissä rikkaimmissa maissa?
Kyse ei ole väristä, et saa minusta rasistia tekemällääkään, vaan kulttuurista ja geeniperimästä. Myös meillä elitistisillä kermaperseillä on oikeus säilyttää heimomme, vaikka jotkut muut kansat työntävät lasta enemmän kuin pystyvät hoitamaan.
Ja okei, mitä tapahtuu kun meitä ei ole vaan maamme ja koko maailma noin ylipäätänsä on taynnä vaan niitä pelastamianne kehitysmaan jälkeläisiä. Hekö eivät lisäänny? Haha, haha!!
Ihan oikeasti, kun te haahuilette noitten juttujenne kanssa, niin etsikää tietoa ja lukekaa historiaa jne. Kun aikanne asiaa faktojen äärellä pohditte, niin teille avautuu ihan uusia näkökulmia ja ehkä keksitte OIKEITA keinoja tämän pallon pelastamiseksi!
en miettinyt maapallon tilaa enkä paljon muutakaan globaalia=) Mutta uskallan väittää että meidän perheen kulutus on samansuuruista kuin keskiverto 2 lapsen perheen. me ei lennellä, asutaan keskisuuressa asunnossa, vaatteet kiertävät lapselta toiselle samoin lelut, ruokakin on edullista ei syödä ulkona jne.Sillä oelmme keskituloisia ja lähes kaikki menee mitä tulee. rahaa ei saa mistään enempää vaikka lapsia on paljon eli kulutettavaa ei kertakaikkiaan ole enempää kuin pienemmillä perheillä.
Suomi myös tarvitseetulevaisuudessa veronmaksajia, jo nyt nähdäänettä maahanmuutajat harvoin tekee töitä tai ainakaan sellaisia töitä joista hurjia verokertymiä kertyy.
Olen itse pienestä perheestä aj minä halusin suurperheen, näin käy helposti myös toisinpäin. Voi olla että lapseni eivät halua yhtään omaa lasta eli seuraava sukupolvi voi olal paljon pienempi
En ymmärrä millä voit ekologisesti perustella 2 lasta, ekologisinta olisi jättää nekin tekemättä, mutta kuka voi tunnustaa jääneensä lapsettomaksi ekologisista syistä?
ja kulutetaan varmasti vähemmän kuin moni perhe jossa on se 2 lasta. nyt esim lapset haluis lego joulukalenterit.. no eivätpä saa, koska en suostu moiseen laittamaan yli 100 euroa. sen sijaan ajatuksena on ommella pieniä pussukoita kalenteriksi ja niihin sit ostaa jotain ylläreitä.. muutama pieni lelu joihinkin pussukoihin ja karkkia muihin. eli näin minä säästän ja samalla ollaan kuin vahingossa myös ekologisia :) tää oli vaan yks esimerkki meidän arjesta, mut näitä tilanteita on ihan päivittäin, kun huomaa et toimis eritavalla jos lapsia ois vaan 2.. jos ois vaan kaks, ostaisin ne legon kalenterit, enkä varmaan viitsis itse alkaa moisia väkertää.
Meillä väkimäärä per neliökilometri ei ole räjähtänyt käsiin, toisin kuin Afrikassa ja Aasiassa.
Suomessa väkimäärä per neliökilometri on huomattavasti suurempi kuin Afrikassa.
Meidän neljän lapsen perhe ei esim koskaan lentokoneella mene mihinkään, toisin kuin vaikka sinkut, jotka matkustelevat huvin vuoksi monta kertaa vuodessa. Tai kahden lapsen perheet, kun parin lapsen kanssa on vielä helppo matkustaa. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia ap hyvä.
Itse olen maapallon hyvinvoinnista huolestunut vela,
kannan korteni kekoon näin:
* ei lapsia
* ei autoa, kuljen julkisilla
* ostan tavarat ja vaatteet käytettynä
* lennän harvoin, on muitakin tapoja matkustaa
* suosin kasvisruokaa
YLIPÄÄTÄÄN lasten hankkiminen on aina itsekästä. Samaten kuin päätös jättää lapset hankkimatta, koska sekin päätös kumpuaa loppupeleissä omasta mukavuudenhalusta ja halusta pysyä itsenäisenä ja riippumattomana.
Ihan sama, millaisilla ekologisilla tai globaaleilla tekosyillä sitä päätöstä yrittää jälkikäteen garniseerata, pohjimmaltaan noin ISOT PÄÄTÖKSET OVAT AINA ITSEKKÄITÄ - ja niiden KUULUUKIN OLLA.
Ihminen ei voi sitoutua loppuelämäkseen lapsiin tai lapsettomuuteen kevyin, ulkoa tulevin perustein. Perusteiden pitää palvella ihmisen omia itsekkäitä tarpeita, muuten päätöstä alkaa katua ennen pitkää.
Itse olen maapallon hyvinvoinnista huolestunut vela, kannan korteni kekoon näin: * ei lapsia * ei autoa, kuljen julkisilla * ostan tavarat ja vaatteet käytettynä * lennän harvoin, on muitakin tapoja matkustaa * suosin kasvisruokaa
Että mietis nyt vähän, olet surkeasti puolitiessä ratkaisuinesi.
Jotkut vain eivät elä täysin mielihalujensa, kuten vauvakuumeen, mukaan, vaan pyrkivät harkitsemaan tekojaan laajemmasta näkökulmasta.