Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On vanhanaikaista ja itsekästä hankkia monta lasta

Vierailija
19.10.2011 |

Pahoittelut jo etukäteen niille, joita tämä loukkaa.

Mielestäni nykyaikana, kun informaatiota on riittävästi saatavilla luonnonvarojen riittävyydestä, maailman ylikansoittumisesta jne. on silkkaa itsekkyyttä hankkia monta biologista lasta.

Suurperheessä on paljon hyviä puolia, kyllä. Perheelle itselleen voi olla aivan ihanaa, että on niin monta läheistä. Mutta maapallon kannalta katsottuna ratkaisu on kyseenalainen.

Kaksi tai maksimissaan kolme biologista lasta + sijais-/tukilapset, adoptiolapset jne. olisi suotavin vaihtoehto suurperhettä haluaville.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koska kumminkin itse notkut kuluttamassa sähköä täällä av-palstalla oman mukavuutesi vuoksi ja huviksi, todistat, että et toimi johdonmukaisesti ja pelkästään väittämiesi arvojen perusteella.

Mielestäni tähän keskusteluun osallistuminen on ollut hyödyllistä, koska se on edistänyt pohdintaa ekologisista asioista ja herättänyt keskustelua. Olisin voinut käyttää aikani muutenkin ja en kuluttaa sähköä, mutta keskustelu tästä asiasta on mielestäni tärkeää ja en tehnyt sitä mukavuuden halusta. Jos olisin ollut pelkästään mukavuuden haluinen ja tehnyt sen perusteella valinnan ajastani olisin voinut mennä päiväunille, koska olen väsynyt, mutta en tehnyt niin koska päätin osallistua keskusteluun, jonka koin tärkeäksi aiheeltaan, joten ennen kuin keskustelin päätin tämän asian ja olen tästä asiasta keskustellut en niin mukavuuden haluisesti kirpeää kritiikkiäkin kuunnellen.

"Mutta huomatkaa nyt näiden kirjoitusteni todellinen pointti, eli se että minä olen trendikäs, tiedostava ja ennen kaikkea epäitsekäs vapaaehtoislapseton, joka käyn huvikseni vauvapalstalla vittuilemassa keskivertomammoille ja täten alleviivaamassa omaa paremmuuttani heihin nähden."

Vierailija
62/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä myöskään sijaisperheissä asuvat lapset halua olla mitään sijaisperheen omatunnon kohottajia. Ihme tyyppejä taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitä odottavat vuositolkulla.

Vierailija
64/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koska kumminkin itse notkut kuluttamassa sähköä täällä av-palstalla oman mukavuutesi vuoksi ja huviksi, todistat, että et toimi johdonmukaisesti ja pelkästään väittämiesi arvojen perusteella. Mielestäni tähän keskusteluun osallistuminen on ollut hyödyllistä, koska se on edistänyt pohdintaa ekologisista asioista ja herättänyt keskustelua. Olisin voinut käyttää aikani muutenkin ja en kuluttaa sähköä, mutta keskustelu tästä asiasta on mielestäni tärkeää ja en tehnyt sitä mukavuuden halusta. Jos olisin ollut pelkästään mukavuuden haluinen ja tehnyt sen perusteella valinnan ajastani olisin voinut mennä päiväunille, koska olen väsynyt, mutta en tehnyt niin koska päätin osallistua keskusteluun, jonka koin tärkeäksi aiheeltaan, joten ennen kuin keskustelin päätin tämän asian ja olen tästä asiasta keskustellut en niin mukavuuden haluisesti kirpeää kritiikkiäkin kuunnellen.

"Mutta huomatkaa nyt näiden kirjoitusteni todellinen pointti, eli se että minä olen trendikäs, tiedostava ja ennen kaikkea epäitsekäs vapaaehtoislapseton, joka käyn huvikseni vauvapalstalla vittuilemassa keskivertomammoille ja täten alleviivaamassa omaa paremmuuttani heihin nähden."

Minkä lisäksi vielä omahyväisyyttäkin.

Vierailija
65/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jää alle kahteen /nainen, sillä valtiolla ei ole mitään hätää eikä velvollisuutta vänkyttää kansalaisilleen lisääntymisestä.

Ne todelliset syyt väestönkasvuun ja ongelmiin on todella paljon ikävämmät, kuin jotkut harvat länsimaalaiset suurperheet.

Vierailija
66/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jää alle kahteen /nainen, sillä valtiolla ei ole mitään hätää eikä velvollisuutta vänkyttää kansalaisilleen lisääntymisestä.

Ne todelliset syyt väestönkasvuun ja ongelmiin on todella paljon ikävämmät, kuin jotkut harvat länsimaalaiset suurperheet.

niin kauan kuin se on tuota enemmän, tulee puhua lapsettomuuden puolesta. Maailmassa on aivan liikaa ihmisiä.

Vierailija
67/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi sanoa muuta kuin, että todella törkeää mua kohtaan tollainen. En ole paremmuuttani alleviivannut vaan kertonut yhden näkökannan. Tällä palstalla käy varmaan monenlaisia ihmisiä. Miten joku voi olla noin vihamielinen? Eli jos olen ympäristöä ajatteleva vela, en saa sanoa mitään? Jokin valinta voi olla epäitsekäs ja tiedostava. Tuskin ainakaan trendikäs, kun tällaista vihamielisyyttä sataa niskaan. Olen järkyttynyt. Viimeinen kerta kun mielipiteitäni kerron missään. Sehän oli tavoiteesi vai? Voit olla ylpeä itsestäsi nyt sitten.

Vierailija
68/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoption ei kuulu olla mitään hyväntekeväisyyttä huono-osaisille...

Vierailija - 04.12.12 04:46 (ID 16013794)

Eikä myöskään sijaisperheissä asuvat lapset halua olla mitään sijaisperheen omatunnon kohottajia. Ihme tyyppejä taas.

kysellään eli motivaatio ryhtyä adoptioon. Ja sellaiseksi EI riitä halu auttaa ja tehdä hyvää! Ihan siksi, että se ei ole riittävä motivaattori vuosien kasvatustyölle.

Sama pätee minusta biologistenkin lasten hankintaan. Siihen pitäisi ideaalisti olla aina itsekäs tarve.

Vierailija
69/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta huomatkaa nyt näiden kirjoitusteni todellinen pointti, eli se että minä olen trendikäs, tiedostava ja ennen kaikkea epäitsekäs vapaaehtoislapseton, joka käyn huvikseni vauvapalstalla vittuilemassa keskivertomammoille ja täten alleviivaamassa omaa paremmuuttani heihin nähden." Ei voi sanoa muuta kuin, että todella törkeää mua kohtaan tollainen. En ole paremmuuttani alleviivannut vaan kertonut yhden näkökannan. Tällä palstalla käy varmaan monenlaisia ihmisiä. Miten joku voi olla noin vihamielinen? Eli jos olen ympäristöä ajatteleva vela, en saa sanoa mitään? Jokin valinta voi olla epäitsekäs ja tiedostava. Tuskin ainakaan trendikäs, kun tällaista vihamielisyyttä sataa niskaan. Olen järkyttynyt. Viimeinen kerta kun mielipiteitäni kerron missään. Sehän oli tavoiteesi vai? Voit olla ylpeä itsestäsi nyt sitten.

nimenomaan väität, että olet jättänyt lapset hankkimatta epäitsekkyytesi vuoksi. Mikä tietysti on paskapuhetta, mutta sitä sä väität, ja toistat sitä vielä moneen kertaan, vaikka sulle nauraa jo kaikki.

Eli että oletpa sinä Jalo ja Hyvä ihminen.

Hah.

Vierailija
70/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytettynä. Pyrin korjauttamaan elektroniikan viimeiseen asti ettei tarvi heittää pois. Esim. stereoni ovat 15 vuotta vanhat ja toimivat hyvin. t. 61

(mitä vanhemmasta vehkeestä on kyse, sitä enemmän todennäköisesti). Ja sen valmistus ja koko elinkaari saastuttaa.

Tuo on ihan totta... kun on kyse autoista ja pakastimista. Niissä on kuluvia osia, jotka iän myötä toimivat aina vain heikommin. Osa osista on myös tehty aikana, jolloin energiaa kulutettiin suruttomammin.

Viihde-elektroniikan kanssa tilanne on toisenlainen. Vain kuvaputkitelevio, se iso ja painava rumilus on vanhoista laitteista erityinen energiasyöppö. Vanhat stereot ainakaan eivät kuluta virtaa kovinkaan kummoisesti ja on paljon järkevämpää korjata ne kuin ostaa uudet.

Vanhat tietokoneetkin kuluttivat todella vähän virtaa verrattuna nykyisiin. Tämä kävi monelle ATK-nörtille selväksi, kun he päivittivät konetta. Vanha 200 watin virtalähde ei enää riittänyt uusien osien kanssa. Nykyisin on tavallista, että virtalähde tuottaa tuplasti tuon tehon. 200 watin virtalähde riittäisi juuri ja juuri kolmelle 60 watin lampulle.

Vierailija
71/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta huomatkaa nyt näiden kirjoitusteni todellinen pointti, eli se että minä olen trendikäs, tiedostava ja ennen kaikkea epäitsekäs vapaaehtoislapseton, joka käyn huvikseni vauvapalstalla vittuilemassa keskivertomammoille ja täten alleviivaamassa omaa paremmuuttani heihin nähden." Ei voi sanoa muuta kuin, että todella törkeää mua kohtaan tollainen. En ole paremmuuttani alleviivannut vaan kertonut yhden näkökannan. Tällä palstalla käy varmaan monenlaisia ihmisiä. Miten joku voi olla noin vihamielinen? Eli jos olen ympäristöä ajatteleva vela, en saa sanoa mitään? Jokin valinta voi olla epäitsekäs ja tiedostava. Tuskin ainakaan trendikäs, kun tällaista vihamielisyyttä sataa niskaan. Olen järkyttynyt. Viimeinen kerta kun mielipiteitäni kerron missään. Sehän oli tavoiteesi vai? Voit olla ylpeä itsestäsi nyt sitten.

nimenomaan väität, että olet jättänyt lapset hankkimatta epäitsekkyytesi vuoksi. Mikä tietysti on paskapuhetta, mutta sitä sä väität, ja toistat sitä vielä moneen kertaan, vaikka sulle nauraa jo kaikki.

Eli että oletpa sinä Jalo ja Hyvä ihminen.

Hah.

Voin olla väärässäkin, mutta jotenkin tulee mieleen että tämä 92 tuntee huonoa omaatuntoa valinnoistaan ja purkaa sitä 61:een. Jos on sinut omien valintojensa kanssa niin ei ole tarvetta olla vihamielinen ja hyökkäävä.

Vierailija
72/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. käyttötapa on muuttunut. Ennen netissä oltiin modeemin kautta, ja maksetiin joka minuutista erikseen, minkä takia toosaa ei pidetty päällä turhaan. Nykyään kun yhteys on kiinteä, tietsikka on päällä kaiken aikaa ja sillä surffaillaan surutta tuntikausiakin netissä.

Lisäksi kannattaa muistaa, että ennen suosittiin pöytäkoneita, jotka kuluttavan jopa 20 kertaa enemmän sähköä kuin läppärit, joita suositaan käytössä nykyään kotitalouksissa.

Vierailija
73/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan väität, että olet jättänyt lapset hankkimatta epäitsekkyytesi vuoksi. Mikä tietysti on paskapuhetta, mutta sitä sä väität, ja toistat sitä vielä moneen kertaan, vaikka sulle nauraa jo kaikki. Eli että oletpa sinä Jalo ja Hyvä ihminen. Hah.

Voin olla väärässäkin, mutta jotenkin tulee mieleen että tämä 92 tuntee huonoa omaatuntoa valinnoistaan ja purkaa sitä 61:een. Jos on sinut omien valintojensa kanssa niin ei ole tarvetta olla vihamielinen ja hyökkäävä.

Älyllinen epärehellisyys ja omahyväisyys sen sijaan ärsyttävät aina, oli kyse sitten jostain minuun liittyvästä tai liittymättömästä asiasta. Kaiken ei tarvitse liipata minua itseäni, osaan kiinnostua myös muunlaisista asioista.

Vierailija
74/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan väität, että olet jättänyt lapset hankkimatta epäitsekkyytesi vuoksi. Mikä tietysti on paskapuhetta, mutta sitä sä väität, ja toistat sitä vielä moneen kertaan, vaikka sulle nauraa jo kaikki. Eli että oletpa sinä Jalo ja Hyvä ihminen. Hah.

Älyllinen epärehellisyys ja omahyväisyys sen sijaan ärsyttävät aina, oli kyse sitten jostain minuun liittyvästä tai liittymättömästä asiasta. Kaiken ei tarvitse liipata minua itseäni, osaan kiinnostua myös muunlaisista asioista.

Minua taas ärsyttävät ihmiset, jotka katsovat, että heidän ärtymyksensä oikeuttaa heidät ilmaisemaan itseään vihamielisesti.

Vierailija
75/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaikki eivät pysty sitä myöntämään. Syytetään sinkkuja kerskakulutuksesta ja käsketään aloittaa väkimäärän vähentäminen omasta itsestä. Tosi fiksua ja rakentavaa.

Minulla on 2 lasta ja totta h****tissä aiheutan näin isomman rasitteen ympäristölle kuin juuri kukaan sinkku. Ei mekään lennellä lentokoneella ja suositaan julkisia ja kasvisvoittoista ruokaa, mutta kulutetaan kuitenkin ihan törkeän paljon jo pelkästään Suomen kylmän ilmaston takia. Vaikka neliöitä on kodissa alle sata.

Ja vaikka perheenä elettäisiinkin suhteessa sinkkua ekotehokkaammin, nää lapset elää pesästä lennettyään vielä ehkä 80 vuotta. Ja syö ja kuluttaa sinä aikana luonnonvaroja ja tekee varmaan vielä lisää ihmisiä maailmaan.

Mutta en minäkään halua synkistellä, vaan nauttia perheestäni. Ei se negistely maailmaa pelasta. Joku rajoitus lastentekoon pitäisi kuitenkin saada ihan maailmanlaajuisesti, mutta milläs sellainen rajoitus saadaan aikaan. Vaikea juttu.

Vierailija
76/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttävät ihmiset, jotka katsovat, että heidän ärtymyksensä oikeuttaa heidät ilmaisemaan itseään vihamielisesti.

Vierailija
77/107 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tällaisen ihan mielenkiintoisen kirjoituksen, joka ainakin itselleni antoi ajattelemisen aihetta.

"Ite oot! Enpäs ole! Oletpas!

Usein sanotaan, etteivät suomalaiset osaa väitellä sivistyneesti. Hyökkäämme heti jos joku on eri mieltä, emmekä osaa nähdä erimielisyyttä rikkautena. Siksi päädymmekin jutustelemaan turvallisesti säästä tai vaihtoehtoisesti tirvaisemaan idioottina pitämäämme tyyppiä silmäkulmaan. Välimuodot eivät mahdu ajatteluumme, sillä näemme väittelyn ensisijaisesti taisteluna, joka meidän on voitettava.

Totta kai kyse on stereotypiasta, mutta ei täysin tuulesta temmatusta sellaisesta. Tilannetta auttaisi paljon yhden asian ymmärtäminen.

Väittelyssä ei ole kyse voittamisesta vaan oppimisesta, mielipiteiden vaihtamisesta, keskustelemisesta. Vastakkaisista näkemyksistä ammennamme uutta, olivat ne meille mieluisia tai ei, ja opimme katsomaan myös omaa kantaamme uudelta kantilta.

Kuulostaa heti paljon tylsemmältä kuin raflaavat riitalauseet, eikö vain? Väittelyn ei ole kuitenkaan pakko olla tylsää, vaikka se olisikin fiksua. Kohteliaisuus ei tarkoita mielipiteidensä totaalista laimentamista.

Joskus väittely ajautuu lapselliseksi inttämiseksi, jossa mielipiteillä ei ole enää väliä, vaan desibelit ja haukkumasanojen innovatiivisuus ratkaisevat. Parhaimmillaan väittelyn hedelmällisyys taas nousee niin korkealle, että ihan huimaa. Olipa meillä hyvä keskustelu!

Hyvästä väittelystä jää käteen hyvä mieli ja uusia ideoita. Huono väittely taas päättyy kiinni paiskautuvaan oveen.

Viime talven Homoilta ja myös monet eduskuntavaaleja edeltäneet vaalitentit saivat minut ärsytyksen huipulle. Keskustelijat karjuivat toistensa päälle, puhuivat eri asioista ja käyttäytyivät ylimielisesti. En kuullut kertaakaan kenenkään kehuvan toisen kantaa ”mielenkiintoiseksi” tai edes ”tuoreeksi”.

Televisioruudun äärellä oli helppo keksiä parempaa sanottavaa. Tiivistäkää, tiivistäkää! Tunnelma oli kuin pesismatsissa.

Olen luonteeltani taipuvainen väittelyyn, varsinkin tutussa ystäväpiirissä. Viime aikoina olen tainnut tosin tykätä väittelystä vähän liiankin kanssa. Olen nimittäin ollut systemaattisesti ja lähtökohtaisesti eri mieltä ja pakottanut väittelyn pystyyn, vaikka olisin vain voinut uteliaana kuunnella, mitä toisella on sanottavana. Salaa nautin siitä, että olen eri mieltä. Olen myös ryhtynyt väittelemään asioista, joista en oikeastaan edes tiedä tai niinkään välitä.

Mutta kun väittely on niin kivaa! Ehkä seuraavan vuoden tavoitteena voisikin olla väittelyn treenaaminen ilman että kenellekään tulee paha mieli. Vai haaveilenko mahdottomasta?"

http://www.aamuposti.fi/blogit/anna-brotkin/63089-ite-oot-enpas-ole-ole…

Vierailija
78/107 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankkiminen on itsekkäintä mitä ihminen voi tehdä. Kaikki lapsilisät ja muu lasten ja lapsiperheiden hyysääminen on lopetettava.

Vierailija
79/107 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 15:45"]

Lasten hankkiminen on itsekkäintä mitä ihminen voi tehdä. Kaikki lapsilisät ja muu lasten ja lapsiperheiden hyysääminen on lopetettava.

[/quote]

Kuka maksaa eläkkeesi? Kuka maksaa katujen ylläpidon, terveyskeskukset, sairaalat, kirjastot, teatterit, uimahallit, urheilukentät, koulut? Missä ajattelit eläkeläisenä saada hoitoa? Uskotko, että pystyt elämäsi aikana säästämään kaikki hoitokulut, palkkaamaan omaisuutesi suojaksi vartijoita (köyhyys on niin suurta, että varmasti osa yrittää rikollisin keinoin tasata omaisuutta)? Tällaisen tulevaisuuden siis haluat? 

Vierailija
80/107 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varsinkin, kun liikalisääntyjät ovat usein sssusakkia, jotka elävät muiden kustannuksella ja opettavat tekeleensä samanlaisiksi laiskijaisiksi. Ei hyvältä tämänkään maan tulevaisuus näytä, kun geeniperimä heikkenee heikkenemistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä