Millaisessa elämäntilanteessa ei ole varaa olla koti-isänä tai -äitinä?(ei yh:t)
En syyllistä, tuomitse tai lietso riitaa, mielenkiinnosta kyselen. Meillä mies ollut jo pari vuotta työtön, mä hoitovapaalla kesästä. Eletään työmarkkinatuella ja kh-tuella (+kuntalisä ja hoitolisä). Mulle maksettiin kesällä lomia joten tuli vähän extraa, mut työssäoloajalta eikä etenkään vanh.rahoista ole miehen työttömyyden takia säästöjä. Me pärjätään silti, käydään leffassa, peleissä jne, vauvauinnissa ja muskarissa. Moni sanoo ettei yksi palkka riitä; mistä johtuu? Asumiskulut isot ja monta lasta? Meillä vaan yksi lapsi ja velaton omistusasunto; siitäkö ne erot tulee?
Kommentit (120)
joka on heräilemässä päiväuniltaan. Seuraavat loukkauksesi eivät siis tule enää luetuiksi minun osaltani. Minä en sääliäsi kaipaa, eikä sinun tarvitsekaan tuntea mitään. Ethän todellakaan tunne minua, etkä näköjään ketään muutakaan vastaavassa tilanteessa olevaa ihmistä kommenttiesi perusteella. Alkuperäinen pointti oli, ennen sinun asiattomuuksiasi, että pienelläkin rahalla voi jäädä kotiin hoitamaan lasta. Se vain vaatii valintojen tekemistä.
oli sellainen pakkotilanne, että myytiin talo ja muutettiin vuokralle asumaan. Omakotitalossa kun niitä yllättäviä kuluja on niin paljon. Mä sanoin itseni irti töistä ja jäin kotiin lasten kanssa, lapsia neljä. Miehellä sen verran tuloja, että pärjätään jollain tavalla. Itse en siis saa rahaa mitään muuta, kun lapsilisät ja kahdesta vammaistukea. Eli ei suuria määriä. Mutta me valittiin tähän väliin nyt näin! Mitään asumistukia ei saada eikä muitakaan. On tilanteita, kun on pakko valita toisella tavalla, kun mitä oli aluksi ajatellut. Näillä on nyt pärjättävä. Onneksi välillä on mahdollista käydä lasten kanssa elokuvissa ja muutaman kerran vuodessa yöpyä yksi yö hotellissa. Me ei edes päästäis minnekään ulkomaan matkalle, sairaudet sanelee sen ehdon. Vaatteet ym. ostamme lapsillemme itse, ne kaikki hyvin tarkasti miettien ja aleista niin pitkälle, kun mahdollista. Kirppareilta löytyy pienemmille vaatteita ja onneksi on pari ystäväperhettä, joiden kanssa kierrätämme vaatteita. Ihan pienten vaatteet, kun ei kulu. En osaa kyllä sanoa, että missä tilanteessa ei olis mahdollista jäädä kotiin. Pienillä valinnoilla pystyy tekemään paljon! Meidän lapset toki ei ole tottuneet mihinkään ylellisyyksiin, vaikka asutaan tosi kalliilla alueella. Onneksi on sellaisiakin kavereita, jotka on ihan tavallisia, vaikka vanhemmat tienaakin hyvin. Lasten sairaudet on kuitenkin se, mikä menee kaiken muun edelle ja onneksi pystytään pääsääntöisesti heitä itse kotona hoitamaan!
Kun mä olen ollut kyseisen päätöksen edessä mulla oli kymmeniä tuhansia euroja opintolainaa vielä jäljellä (se valinta oli tehty ilman ensimmäistäkään lasta) ja aso-asuntoa varten otettu laina.
hattua moisesta äitimyytin pönkittämisestä.
Tiedän yhden yh:n, joka otti lainaa että saattoi pitää lapsen kotona 3-vuotiaaksi. Tälle jo nostan hattua!
orvon eläkettä ei saa samasta lapsesta. Se on joko tai.
niin mä painan duunia niska limassa, jotta saatte leffaliput kasaan eikä pääse mies ahdistumaan.
Ihan sama mitä kirjoittaa, aina joku urputtaa :) Mitähän töitä tämä ko.lukutaidoton painaa? Enköhän mä pitkinä työvuosinani korkeahkolla palkallani ole aika paljon verorahoja maksanut.. Sitä paitsi luuletko, että tuet verottomia? Mä maksan niistä 18% ja mies 20% veroa. Lisäks, kyllä häntä ahdistaa työttömyyskin. Kaikille muille lukutaidottomille, avauksessa jo sanoin etten tuomitse tms, en edes niitä jotka *gasp* halusivat mennä töihin. Enkä niitä, jotka ei halunneet elintason laskevan. Mä ehkä jopa salaa ihailen niitä jotka uskaltautuu viemään pienen hoitoon, teillä oli varmaan rohkeutta pitää huudatusunikoulujakin. Mä oon niin pehmo etten hennois, mut kuten sanottu, ei asunto- eikä opintolainoja, vastike ja vesi 325e/kk.
minkäikäisiä lapsia teillä on? Ei varmaankaan mitään lukiolaisia ainakaan, joiden kirjoihin, matkakuluihin yms. saattaa mennä jo koko kuukauden kotihoidontukitulot kerrallaan.
minkäikäisiä lapsia teillä on? Ei varmaankaan mitään lukiolaisia ainakaan, joiden kirjoihin, matkakuluihin yms. saattaa mennä jo koko kuukauden kotihoidontukitulot kerrallaan.
onko monessakin perheessä lukiolaisia JA alle 3v?
ja on ollut monta vuotta tällainen tilanne. Myös ystäväperheissä samanlaisia tilanteita.
itse en ollenkaan ymmärrä, miksi aina kärjistetään, että töissä käydään siksi että olisi varaa asua isoissa ja hienoissa omakotitaloissa. Vaatimattomia asuntoja näillä palkoilla meidän tuttavapiirissä ainakin maksellaan, ja sitä varten on pakko käydä töissä.
yksi lapsi ja VELATON asunto. Asuntovelan tai vaihtoehtoisesti vuokran maksamiseen menee niin paljon isompi summa kuukaudessa, lisäksi yksi lapsi tarvitsee vähemmän tilaa kuin vaikkapa kaksi tai kolme.
Ja palkkojakin on eri suuruisia. Me pärjättäisiin, jos minä jäisin hoitovapaalle tai työttömäksi, koska miehen palkka riittää kattamaan kulumme, mutta jos kävisi päinvastoin, niin ei onnistuisi ikinä.
että jos valittaa asumiskuluista, niin vika on liian isossa talossa tai ylimitoitetussa lainassa?
Kokemusta on pk-seudulta ja Tampereelta, eikä kummassakaan ole mitään välimuotoja, ylihinnoiteltuja kämppiä, joissa ei hinnassa hirveästi näy, että minkälainen alue tai kunto kämpässä on tai sitten vaihtoehtona on se halvempi hintaluokka, jossa naapurusto on vähintäänkin epämääräistä.
Asunto- ja tonttipula on vain sellainen, että normaali vapaiden markkinoiden hintojen sääntely ei vain toimi, eroja hinnoissa ei synny juuri lainkaan, vaikka etäisyydet ja kunto vaihtelevat. Vaikea muuttaa työpaikkojen kantomatkalta poiskaan.
En itsekään tunne kovinkaan monta, jotka mitään isoa lukaalia maksavat, käytännössä suurin osa on tyytynyt asuntoon, joka menettelee, vaikka haaveissa olisi ollut parempikin kokonaisuus.
Vuokralla asutaan, n. 750e/kk, miehen palkka n. 1500e käteen. Siitä kun sitä alkaa ynnäilemään niin ei kiitos. Arvostan myös sitä ettei lasten tarvitse kokea olevansa köyhyysloukussa.
Asuntolaina: 1300eur/kk
Autot: 600eur/kk + bensa 500eur/kk (2 autoa)
Muita lainoja: 600eur/kk
Sähkö: 250eur/kk
Vakuutukset: 200-250eur/kk (omakotitalo, 2 autoa, sairaskuluvakuutukset, tapaturmavakuutukset, koira)
Ruoka 600-700eur/kk
Ja sitten se eläminen päälle... et emmä tiiä, kai ton pystyy yhden ihmisen tuloilla maksamaan, jos vaan on tarpeeks iso liksa. Mutta kertokaapa nyt "kaikki on halusta kiinni" että miten tämä yhtälö ratkaistais mieheni nettotuloilla (3000eur/kk) ???
Asuntolaina: 1300eur/kk
Autot: 600eur/kk + bensa 500eur/kk (2 autoa)
Muita lainoja: 600eur/kk
Sähkö: 250eur/kk
Vakuutukset: 200-250eur/kk (omakotitalo, 2 autoa, sairaskuluvakuutukset, tapaturmavakuutukset, koira)
Ruoka 600-700eur/kkJa sitten se eläminen päälle... et emmä tiiä, kai ton pystyy yhden ihmisen tuloilla maksamaan, jos vaan on tarpeeks iso liksa. Mutta kertokaapa nyt "kaikki on halusta kiinni" että miten tämä yhtälö ratkaistais mieheni nettotuloilla (3000eur/kk) ???
Meillä kumpikaan ei halunnut jäädä kotiin lapsia hoitamaan. Varaa olisi ollut. Hui kamala!
Miehen yritys olisi mennyt lopulta konkkaan, jos olisi jäänyt kotiin. Mulle riitti reilu vuosi kotona.
Nämä on näitä elämän valintoja. Jos lapset eivät hoitoon olisi hyvin tottuneet, olisi pitänyt miettiä valintoja uudelleen. Mutta kun lapset jäävät mielellään hoitoon, eivät jää itkemään perään - mä lähden hyvillä mielin töihin.
Miehen kanssa ollaan järjestetty niin, että mä vien ja mies hakee, hoitopäivistä ei tule pitkiä.
Jos nyt kaikki pientenlasten äidit jäätäisiin kotia niin aika monta yhteiskunnan palvelua voitaisiin lopettaa. Pienten lasten äiditkin tuo oman työpanoksensa yhteikuntaamme: puuttuisi paljon sairaanhoitajia, lääkäreitä, opettajia... ja monenlaisia muita osaajia.
IHan turha jauahaa, että on edullisempaa hoitaa lapset kotona. Maksan pelkästää tuloveroja kuukaudessa yli 2000 euroa kuukaudessa ja työni tuottaa yhteiskunnalle varmasti useita kymmeniä tuhansia ellei satoja tuhansia vuosittain. Päivähoito maksaa kunnalle n. 1000 e/kk.
Tulot ovat
Kotihoidontuki+hoitolisä n. 480 € (- vero)
Kuntalisä 120 € (- vero)
Elatustuki 145 €
Lapsilisä+yh-korotus 145 €
Asumistuki omistusasuntoon 160 € (kulut 500 € eli itselle jää tuen jälkeen maksettavaa 340 €)Tässä nämä "hurjat" yh:n tuet lueteltuina kateellisille. Ja näillä siis hoidan lastani kotona 3-vuotiaaseen asti, jolloin palaan vakituiseen työpaikkaani. Ja kyllä, meillä on se autokin. Eli kyllä kotona oleminen on hyvin pitkälle tahtotilasta kiinni.
Meillä:
Kotihoidontuki 315,54 e/kk(-verot)
Lapsilisä 100,40 e/kk
Eli 415,94
-ei kuntalisää, asumistukea omistusasuntoon tai muita tukia
Puoliso tienaa 3 300 e/kk
Perheen nettotulot verojen jälkeen noin 2500 e/kk, eli 1500 e/kk enemmän kuin toimeentulotuen perusosa.
Asuminen -1000 e/kk
Sähkö & vesi -50e/kk
Auto -150 e/kk
Ruoka -500 e/kk
Harrastukset 50 e/kk
= -750 e/kk laskuihin ja muuhun elämiseen
ulosmittaukseen ylimääräinen.
Se tarkoittaa, että oman työn ja ylitöiden jälkeen, verojen ja ulosmittauksen jälkeen käteen jää 400e.
Se menee bussilippuun, että pääsisi taas töihin. Ja ruokaan. Sillä ei saa pyörää eikä uutta paitaa kenellekään.
1 äiti ja 3 lasta
Oma englantini on todella hyvä, mutta ulkomaalaisena on todella hankalaa saada "kunnon" töitä. Olen itse vielä todella nuori, eli alan työkokemusta ei hirveästi ole.
Olen asununut myös muissa maissa, ei-englanninkielisissä, ja tajuan miten hankalaa on päästä siellä työmarkkinoille, ellei paikallinen kieli ole sujuva.