Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisessa elämäntilanteessa ei ole varaa olla koti-isänä tai -äitinä?(ei yh:t)

Vierailija
18.10.2011 |

En syyllistä, tuomitse tai lietso riitaa, mielenkiinnosta kyselen. Meillä mies ollut jo pari vuotta työtön, mä hoitovapaalla kesästä. Eletään työmarkkinatuella ja kh-tuella (+kuntalisä ja hoitolisä). Mulle maksettiin kesällä lomia joten tuli vähän extraa, mut työssäoloajalta eikä etenkään vanh.rahoista ole miehen työttömyyden takia säästöjä. Me pärjätään silti, käydään leffassa, peleissä jne, vauvauinnissa ja muskarissa. Moni sanoo ettei yksi palkka riitä; mistä johtuu? Asumiskulut isot ja monta lasta? Meillä vaan yksi lapsi ja velaton omistusasunto; siitäkö ne erot tulee?

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli velattomasta kodista ja vain yhdestä lapsesta.

Vierailija
2/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla on kalliimpaa asua kuin muualla Suomessa. Onko teillä autoa tai jopa kaksi autoa? Asumme Helsingissä ja minä olen kotona lasten (5-ja 2v.)kanssa, miehen bruttopalkka 3500/kk. Jos mies ansaitsisi vaikkapa 1500/kk niin en voisi olla kotona kun ei olisi varaa. Meillä on asuntolaina, mutta kohtuullinen (asumiskulut n. 800 eur/kk).

Siinäpä yksi vastaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä itsellänne on velaton koti, niin kaikilla ei tiedätkös ole. Me esim. maksetaan asumisesta reilut 800 € kuussa. Jotkut maksaa vielä vähän enemmän.

Vierailija
4/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKILLA ON VARAA. Itse olin tukien varassa 3 vuotta ja kyllä se on mahdollista. Kaikki muu on bullshittiä ja kusetusta.

Mulle lapsi nyt vaan sattui olemaan tärkeämpi kuin raha.

Omaisuutta ehtii kerryttämään lopun ikää!

Vierailija
5/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUKA H***TTI NE TUET MAKSAISI???

KAIKILLA ON VARAA. Itse olin tukien varassa 3 vuotta ja kyllä se on mahdollista. Kaikki muu on bullshittiä ja kusetusta.

Vierailija
6/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme asuntolainaa 1300 e/kk (josta korkojen osuus vielä SUURI), lisäksi vastike + lämmitys + vesi + vakuutukset ym. ELi melkein 2000 e asumiseen kuukaudessa.

Ja se on jo melkein toisen nettopalkka.

Ei ole järkeä maksaa vain korkoja, koska lyhennyksen osuus on vielä toivottoman pieni. Häviäisimme siinä tosi paljon. Emmekä halua myydä kotia ja muuttaa pienempään.

Vierailija
8/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme asuntolainaa 1300 e/kk (josta korkojen osuus vielä SUURI), lisäksi vastike + lämmitys + vesi + vakuutukset ym. ELi melkein 2000 e asumiseen kuukaudessa.

Ja se on jo melkein toisen nettopalkka.

Ei ole järkeä maksaa vain korkoja, koska lyhennyksen osuus on vielä toivottoman pieni. Häviäisimme siinä tosi paljon. Emmekä halua myydä kotia ja muuttaa pienempään.

Haluaako maksaa 2000,- asumisesta, vai haluaako hoitaa lapset kotona.

Vierailija
9/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oli meillä hyvin varaa pitää esikoinen kotona 3-vuotiaaksi vaikka olemme keskituloisia. No tämä ei kai ole mikään ihme. Tiedän yhden yh:n, joka otti lainaa että saattoi pitää lapsen kotona 3-vuotiaaksi. Tälle jo nostan hattua!

Vierailija
10/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljoa hienot puitteet kuten iso talo, merkkivaatteet jne. Me asumme halvalla alueella Helsingissä, koska haluan hoitaa lapsiani kotona. Emme osta tähän saumaan omakotitaloa, jonka lainan lyhennys on pari tonnia kuussa. Maksamme lainaa asumisesta vajaat 900 euroa kuussa, joten on täysin mahdollista toisen meistä olla kotona.

Sekin on valintakysymys.

Vierailija
11/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuntolainaa jäljellä, mutta pienet erät, asutaan halvasti (valinta).

Vierailija
12/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla lapsiperheellä on velaton omistusasunto. Tajuutko? Sitäpaitsi kuka ne teidänkin tuet maksaa? Me työssäkäyvät luuserit! Ennen sentään oli miehen mitta kuinka hyvin se elätti perheensä eikä ollut kunnan hyyryläisenä.

Vierailija
13/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- perheessä yksi tai useampia vakavasti sairaita ihmisiä, joiden lääke- ja sairaalamaksuihin menee valtavasti rahaa vuodessa (joo, on maksukatot, mutta pienituloiselle rahat ennen kattojakin voivat olla miltei mahdottomia maksaa)

- jos on monta isompaa lasta eikä halua esim. lopettaa kaikkia heidän harrastuksiaan, osalla voi olla myös isoja elatusmaksuja, jotka on pakko maksaa

- jos on ollut aikaisemmin hometalo, josta on ollut pakko muuttaa pois, mutta velat jääneet. Pakko asua nytkin jossakin, joten yhtäaikaa velkoja ja vuokranmaksua.

Tässäpä ensin mieleeni tulleita syitä.

Vierailija
14/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 3 vuotta kotona ja eläkeikään 44 vuotta aikaa.

Olen johtavassa asemassa ja tulen maksamaan joka vitun pennin moninkertaisesti takaisin yhteiskunnalle.

3 vuotta yhteiskunnantuilla on pisara meressä, enkä edes häpeä. Muita tukia en ole saanut kuin satunnaisesti opiskeluaikoina + lapsilisän.

ASUNTOLAINASTA SAA VAPAAVUOSIA.

Vierailija
15/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä aloitteleva yritys, ei tuloja, kaksi lasta. Eikä mitään yhteiskunnan tukia saada mistään.

Vierailija
16/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheen joku muu lapsista on vakavasti sairas (syöpä tms.) ja toisen vanhemman on pakko olla sairaalassa koko ajan hänen kanssaan. Tällöin oletettavasti yhden aikuisen on käytävä myös töissä eikä jää enää aikuista, joka voisi olla sen pienen kanssa kotiäitinä tai -isänä (ellei perheessä ole kolmea aikuista, mutta harvassa perheessä on).

Samoin tilanteessa, jossa toinen vanhemmista itse vakavasti sairas eikä pysty hoitamaan lasta. Toinen käy töissä elättääkseen perheen. Tällöin pienen on myös mentävä hoitoon.

Vierailija
17/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot ovat

Kotihoidontuki+hoitolisä n. 480 € (- vero)

Kuntalisä 120 € (- vero)

Elatustuki 145 €

Lapsilisä+yh-korotus 145 €

Asumistuki omistusasuntoon 160 € (kulut 500 € eli itselle jää tuen jälkeen maksettavaa 340 €)

Tässä nämä "hurjat" yh:n tuet lueteltuina kateellisille. Ja näillä siis hoidan lastani kotona 3-vuotiaaseen asti, jolloin palaan vakituiseen työpaikkaani. Ja kyllä, meillä on se autokin. Eli kyllä kotona oleminen on hyvin pitkälle tahtotilasta kiinni.

Vierailija
18/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tulot. Esim. naapurilla on hevosia, jotka tarvitsee ruokaa ja serkullani on pienellä eläkkeellä oleva vaimo, heillä murrosikäinen harrastaja ja perheen äidillä suuret sairausmenot.

Vierailija
19/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tukia monta sataa enemmän kuin normaali ihminen. Ja varmasti se päiväkotikin on aikanaan halvempi kuin meillä muilla.

Kyllä se isättömyyskin on aika paljon tahtotilakysymys. Minä en halunnut isättömiä lapsia.

Vierailija
20/120 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tukia monta sataa enemmän kuin normaali ihminen. Ja varmasti se päiväkotikin on aikanaan halvempi kuin meillä muilla.

Kyllä se isättömyyskin on aika paljon tahtotilakysymys. Minä en halunnut isättömiä lapsia.