Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä näistä paheksuisit 17-19v siskontyttösi vieraillessa

Vierailija
17.10.2011 |

olettaen, että hän vierailisi teillä 1-3 kertaa vuodessa 2-6 yötä kerrallaan (kuvittele tilanne). Entä mitkä näistä ovat aivan ilmanmuuta hyväksyttäviä asioita?

- ei laita lakanoita itselleen vaan odottaa, että ne laitetaan hänelle.

- sanoo suoraan, jos ei tykkää jostain suunnitellusta ruoasta, esim "lihapullat ja muusi on musta aika kauheaa", "no, kana on ihan ok mutta en syö sitä pelkkien kasvisten kanssa vaan pitää olla uncle bens-riisiä" jne, kuitenkaan ei pyydettäessä nimeä mitään lempiruokiaan

- jättää lähtiessään likaiset lakanat sänkyynsä ja kenties sängyn sijaamatta

- antaa odottaa itseään todella pitkään aina, kun lähdetään jonnekin

- ei osallistu mihinkään kotitöihin, esim. pöydän kattamiseen, aamupalan laittoon, astioiden laittamiseen tiskikoneeseen

- menee kylään tullessaan isäntäperheen tietokoneelle ja käynnistää sen lupaa kysymättä ja käyttää sitä koko veiarilun ajan kuin omaansa, lupaa kysymättä (omassa puhelimessaan on myös netti)

- nukkuu kymmeneen- yhteentoista. Isäntäperhe herää 5.30-7 välillä.

- valtaa ainoan vessan puoleksi tunniksi- kolmeksi vartiksi kerrallaan

- jää valvomaan isäntäperheen mennessä nukkumaan 23-24 aikaan

- istuu ensimmäkseen tietokoneella tai puhuu meikeistään ja vaatteistaan, ei kysele tai kuuntele muiden kuulumisia

- odottaa, että hänelle maksetaan matkat,. leffaliput, kahvilakäynnit joihin mennään kyläpaikassa ollessa

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras on vieras eli tavat pitäisi olla poikkeuksellisen kohteliaat ja antaa omaa panosta huomattavasti enemmän kuin kotona eikä passuuttaa laiskapaskana, kotona se malli on saatu

Vierailija
42/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on näköjään miehen edellisen suhteen hedelmä. ... Ja nyt haet täältä tukea itsellesi, etkä voi sanoa, että kyse on uusperhekuviosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun katat pöytää huikkaat tytölle, että tules auttamaan tai pyydät, että vie likaiset lakanat pyykkiin. Lapsi se on vielä, eikä tajua kaikkea itse. Opeta, älä kiukuttele tai anna miehes kiukutella.

Mun veljenpoika on ihan samanlainen, mutta me ollaankin vieraanvaraisia karjalaisia, jotka passaa kyllä.

Vierailija
44/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten niin osallituisi tuo teinikin eli

- laittaisi lakanat itse (ottaisin kaapista valmiiksi esille)

- jos ilmoittaa että ruoka on yök niin korjaisin lautasen kaappiin tyynesti

- jos ei ole valmis kun lähdetään niin jäis kyydistä (max 5min odottelua)

- osallistuisi kattamalla pöydän ja korjaamalla sen

- tietokoneessa olisi passu, joten ei käyttäisi sitä ilman lupaa ja luultavasti ei paljoa ollenkaan, kylään ei tulla notkumaan nettiin

- vessan ovesta lähtisi lukko jos ei 5min per käyntikerta riittäisi kun kerran on talon ainoa

- vaatisin jotain rahallista osallistumista myös, en ole hyväntekeväisyyslaitos jatkuvasti

- yhteiseen keskusteluun on välillä osallistuttava

Tinkiä voisin:

- heräämisajasta kohtuudella (ei 10 vielä paha ole)

- jossain määrin nettailua

- likaiset lakanat voisin kerätä samalla kuin omani

t: Ilkee täti

Jos kyllä, niin onko sulla hyväkin ura? Ja jos et, niin miksi tässä tapauksssa menisi toisin - vieraan nuoruuden vai tuttuden takia ja miksi tuttuja sitten saa kohdela huonommin kuin muita?

Huom myös ap sanoo,että nuori on sanonut, ettei tykkää SUUNNITTEILLA OLLEESTA RUOASTA. Ei siitä, joka oli jo pöydässä, vaan siitä, jota ei oltu vielä edes laitettu, vaan vasta vähän mietitty että oiskohan tuo tänään hyvä ruoka. Kyllä mäkin silloin sanon, että mielellään en syö keitettyä makkaraa, kiitos, jos makkarasoppaa aiotaan suunnitella.

Vierailija
45/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyypillinen teini, ehkä aavistuksen lapsellinen. Jos kyse olisi siskontytöstäni, sanoisin asiat suoraan enkä kirjoitteli asiasta av:lle :) Eli antaisin lakanat eteen ja käskisin laittaa ne paikoilleen, käskisin petaamaan sängyn jne. Jos kyse olisi lomailusta niin antaisin nukkua ihan niin kauan kuin haluaa ja mennä nukkumaan milloin haluaa, olettaen että oman perheen arki ei tästä häiriinny.

Vierailija
46/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paheksuminen on ihan turhaa jos ei saa suuta auki kun katat pöytää huikkaat tytölle, että tules auttamaan tai pyydät, että vie likaiset lakanat pyykkiin.

Vihjaa. Pyydä. Kehota. Komenna. Vaadi. Keskustele. Ihan niinkuin tekisit omien lastesikin kohdalla. Vai teetkö? Passaatko heitäkin mukisematta?

Vierailija
47/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sekään koskisi minua, koska omassa koneessani on salasanan kysely ;).

Jotenkin miellän alle 20-vuotiaan teiniksi monella tapaa, eli en edes oleta hänen käyttäytyvän aikuismaisesti, varsinkaan sukulaisilla. Toki tuollainen lapsellisuus ärsyttäisi ja huvittaisi jossain määrin, mutta oma-aloitteisuuden puuttuminen ym. kuuluu luonteeseen ja etenkin ikään.

Jos tyttö ei osaisi nimetä mieluisia ruokia vaan valittaisi vain, varmaan nauraisin ja käskikin hakemaan omilla rahoillaan grilliltä jotain, minä kun en pidä ravintolaa ;). En toisaalta koe, että vierailulle tulleen sukulaisen pitäisi jatkuvasti olla osallistumassa kotitöihin tms. eli minun puolestani saisi nukkua ja valvoa omassa tahdissaan, kunhan ei häiritsisi muita.

Vierailija
48/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pyydät auttamaan, juttelemaan, sammuttamaan tietokoneen. Voihan olla että hän on ajattelematon tai aloitekyvytön, mutta pyydettäessä osaa kyllä käyttäytyä. Minä itse olin pitkään hirveän ujo ja arka tarjoamaan apua kylässä ollessa, etenkin kun en ole kovin taitava missään kotitöissä. Samaan aikaan häpesin tietysti sitä, etten osallistunut mihikään. Kunpa vaan joku olisi selkeästi pyytänyt tekemään sitä tai tätä sen sijaan että odottelivat hiljaa minun tarjoutuvan itse - ja varmaan jälkikäteen haukkuivat laiskaksi ja ikäväksi ihmiseksi.

Mun neuvoni on että ehdotat ensi kerralla selvästi että tyttö esim. petaa itse, kuorii perunat sun kanssa, sammuttaa tietokoneen, lukee serkuilleen iltasadun jne. Jos silloin nakkelee olkiaa eikä "tottele", niin sitten paheksukaa ja vaikka harventakaa vierailuja.

Vierailija
49/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kysymästä, ura on oikein hyvä sen takia että omataan itse käytöstavat ja niin omaa lapsetkin, tosin ei meillä käy noin moukkia vieraita, sulla se ura on tainnu tyssätä kun meet laukomaan vierailupaikan emänälle ruokayökkimisiäs, onneksi en tunne irl

Vierailija
50/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omata, tuo hienoston trendisana!

Vierailija
51/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohistelen ja totean, etten tasan sallisi kyllä meilläkään vierailta tuollaista käytöstä. Vaikka olisi nalle wahlroos kylässä niin en taatusti katsoisi hyvällä jos notkuisi netissä koko vierailun ajan ja antais odottaa itseään. Vieraalta on lupa edellyttää kohteliaisuutta ja huomaavaisuutta.

Vierailija
52/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

selviäisi ihan nopealla huikkauksella, että tuletko auttamaan/jos sulla ei ole tosi paha olo, niin voisitko viettää vessassa vähän vähemmän aikaa/syö sitten leipää jos ei ruoka käy/tossa on lakanat ja tuolla on sänky/meillä ei yleensä käytetä konetta enää tähän aikaan jne.

Teinin ikä näkyy ehkä siinä, että ei osaa ajatella niin pitkälle noita asioita, esim. jos omassa kodissaan on useampi vessa, niin siellä venyminen voi mennä niin rutiinina, ettei tajua minkä ongelman se aiheuttaa muille.

Ja valvominen/nukkuminen myöhään... no, ei ketään voi pakottaa nukahtamaan, sen sijaan tietysti voi pyytää, että ei metelöi enää sen jälkeen kun muut menevät nukkumaan. Enkä tiedä, että mitä haittaa on myöhään nukkumisesta, jos kuitenkin suht järkevään aikaan nousee ylös, ja noudattaa muuten aikatauluja.

Ja leffaan yms. voi mennä silloinkin kun ei ole vierasta, jos ei halua maksaa. Ja jos vieras ehdottaa, niin voi kieltäytyä.

Vierailija
53/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

31llä ei oo mitään sanottavaa niin heittelee typeryyksiä, säälittävää =DD

Vierailija
54/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuttuisin tietokoneen käytöstä, koska meillä tietokoneet ovat henkilökohtaiset, kuten kännykätkin. Luvan kysyttyään voisin antaa käyttää omaani kuitenkin.

Ruuan suhteen pyrkisin neuvottelemaan. Jos suunnitteilla olisi kanaa ja kasviksia, laittaisin myös riisiä, jos vieras sitä erikseen pyytäisi.

Kotitöitä ei meillä vieraan tarvitsisi tehdä. Sängytkin olen harvoille yövieraille pedannut aina.

Leffa- ja mäkkärikäynneistä sopisin siskoni kanssa, miten toimia. Vieraat yleensä ovat maksaneet omat kulunsa, mutta sukulaistyttöä nyt haluaisin varmaan vähän hemmotella :)

Ja nukkua saa tietysti, miten haluaa!

Vierailija
55/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun silloinen anoppini sanoi, että olet kuin pappilan musta sika kun tulet kylään, kun et tee koskaan mitään. Mun kotonani taas on aina passattu vieraat, enkä IHAN IHAN AIKUISTEN OIKEASTI ollut tajunnut, että nyt ollaan tultu hämäläiseen talooon, jossa autetaan.

Eikä ole provo enkä ole ihan idiootti. Minä en vaan tykkää, että joku muu JOUTUU hääräämään mun talossa. Omat lapset tietysti tekee ja auttaa ja siivoaa.

Vierailija
56/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsihan se on. Ei meidänkään lapset maksa mistään kahviloista tai elokuvista. Sitten maksavat kun alkavat tienaamaan. Ei meidän talous muutamasta eurosta ole kiinni.

Vierailija
57/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miestäsi kismittää ja sinua jää vaivaamaan, ehdotan että istutte saman pöydän ääreen sinä, miehesi, tyttö ja siskosi puhumaan mieltä vaivaavista asioista. Piste.

Vierailija
58/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kysymästä, ura on oikein hyvä sen takia että omataan itse käytöstavat ja niin omaa lapsetkin, tosin ei meillä käy noin moukkia vieraita, sulla se ura on tainnu tyssätä kun meet laukomaan vierailupaikan emänälle ruokayökkimisiäs, onneksi en tunne irl

Miten tässä nyt näkyy pieni ristiriita käytöstapojen ja viestin sisällön välillä? :D

Vierailija
59/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihan ok et nukkuu myöhempään kuin isäntäperhe, kunhan ymmärtää sen et aamulla voi sit tosiaan kuulua ääniä joihin saattaa heräillä. Sekin on ok että jää valvomaan pidemmäksi aikaa, kunhan pistää tv:n hiljaiselle/käyttää kuulokkeita ja yrittää pysytellä muutenkin hiljaa että muut saa nukkua. Sit toi lakanoiden laitto on vähän niin ja näin... Ois kilttia isäntäperheen kohdalta laittaa ne lakanat valmiiksi tai vähintään tuoda ne siihen sängylle/patjalle niin vieraan ei tarvi tonkia kaappeja (mikä on varmasti inhottavaa toisen kodissa). Mutta likaiset kyllä voi ottaa ihan itse pois ja kantaa pyykkikoriin kunhan tietää missä se on. Muut luettelemasi jutut on perseestä.

Vierailija
60/99 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei laita lakanoita itselleen vaan odottaa, että ne laitetaan hänelle.

- jättää lähtiessään likaiset lakanat sänkyynsä ja kenties sängyn sijaamatta

- nukkuu kymmeneen- yhteentoista. Isäntäperhe herää 5.30-7 välillä.

- jää valvomaan isäntäperheen mennessä nukkumaan 23-24 aikaan

TÄMÄ OSITTAIN: jos liikumme omalla autolla en odota hänen maksavan bensoja, en myöskään jos minä ehdottaisin että mennään ravintolaan (Syömään kunnolla) mutta kahvilassa odottaisin hänen maksavan itse

- odottaa, että hänelle maksetaan matkat,. leffaliput, kahvilakäynnit joihin mennään kyläpaikassa ollessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä