~LOKALAHJOJEN~ pino viikolle 45
Kommentit (78)
Täällä on nyt sit pari ekaa kertaa sitä kauan (reilu 4vkoa) odotettua seksiä takana...;) Kyllä se vaan jännitti, niin kuin ekaa kertaa ois. Mut ei sattunut eikä mitään muutakaan ikävää, päinvastoin. EIkä ollut niin " kuiva" meininkikään, kun esikoisen jälkeen oli pitkään pakko lutrata liukasteita (joista vauvaöljy muuten on ihan parasta!). Tuntuu kyl et on vähän hakemista sen suhteen, et mitenkähän sen homman hoitas kun viimeset kerrat oli vaan sitä lusikka-asentoa/takaapäin ison mahan takia ja Iso O irtos aikas helposti, kun oli noi hormoonit siihen malliin kohdillaan. Mut nyt täytyy keksiä jotain muita kuvioita, kun ei noi vanhat ihan niin helposti tehoa. Mut ei siitä sen enempää...
Täällä edelleen koisataan max.2-3h, aamuyöstä on mahavaivoja, kun en ekoilla syötöillä jaksa röytäyttää, hyvä että tajuan tissin heittää suuhun ja sammun siihen. Sit yöllä kun herään taas ähinään ihmettelen, miks ei poju syö ja ei ihme ettei syö, kun on jo seuraava syöttökerta ja on liivit kiinni. Sit taas välillä en huomaa laittaa liivejä kiinni, vaan nukahdan ennen kun syönti loppuu ja herään, kun paidassa/sängyssä on maitolammikko...=)
Meillä on eka viikko ilman isiä. Siis kun sillä loppui loma. Suht hyvin mennyt tähän asti, mut kyl kiirettä pitää varsinkin iltarutiinien hoito, kun pitäis tissitellä ja samaan syssyyn syöttää isompi ja vaihtaa univaatteet yms. Sit kun saan vauvankin unille about 22.30, on pakko tunnin verran kukkua ite, et saa sitä " OMAA AIKAA" ja taas sit väsyttää aamusta...
No, mut ihanaahan tää on, enkä valita pienistä silmäpusseista, nehän saa meikillä piiloon...=) Varsinkin kun tää on tod.näk. meijän toinen ja viimenen vauva, niin yritän nauttia tästä ajasta täysillä ilman suurempia valituksia. Aika kuluu kuitenkin niin nopsaan...*nyyh!*
ISÄNPÄIVÄSTÄ meijän iskä on iltavuorossa 14-22, et vissiin aamusta saa nukkua ja kahvitukset sänkyyn ja pienen paketin. Tänäänkin ois pitänyt jotain pientä keksiä, kun meillä on 9.v päivä. Tiedän kyllä et ite en saa mitään, mut ois se kiva jotain pientä antaa. No, katsotaan...;)
Äippä+pojat melkein 4vkoa ja 2v8kk:tta
[color=violet]Eli sain tuossa seuraavanlaisen viestin SINILAISELTA:
[color=RoyalBlue1]
[b]" Hässäkän päätteeksi meille syntyi pieni suuri poika 4280g 53cm kello 11.06. Synnytys oli rankka mutta voidaan hyvin. :)" [/color]
[/b]
Lapsivedet meni 01 viime yönä.. Viikkoja taisi olla 42 tasan. -Joten kyllähän tätä olikin jo odotettu!!Saatte sitten kuulla äidiltä itseltään enemmän. :)
Lämpimät onnittelut pienen pojan äidille ja koko perheelle! [color=red]♥ ♥ ♥[/color]
Onnea myös teille kaikille muille Lokalaisille, nauttikaa tuhisevista nyyteistänne :)
Ensin heti alkuun onnittelut SINILAISELLE!
Meillä tämä päivä ollut yhtä helvettiä yöstä asti. Tyttö aloitti eilen illalla huutamisen klo 23.30. Valvotti lähes koko yön klo 04.00 saakka kunnes vihdoin nukahti kunnolla ja nukkui 2½ tuntia, kunnes taas alkoi huutaminen. Nukahti kuitenkin rinnalle ja nukkui taas n.2-3tuntia. Koko päivän on kitissyt ja vääntelehtinyt, tuntuu että mikään ei auta. Nukahtaa kyllä syliin hyssyttelyn jälkeen, mutta kun laskee alas niin kohta taas huutaa. No nyt klo 19 jälkeen on kummasti rauhoittunut ja nukahti aivan itsekseen. Masuvaivat siis nyt hellittäneet toistaiseksi, mutta ahdistuneena odottelen taas tulevaa yötä. Tuntuu niin raskaalta ja pahalta, kun kokee olevan niin voimaton eikä osaa auttaa. Vauva itkee ja äiti itkee, vain isä jaksaa pysyä tyynenä ja ajatella asioita positiivisesti. Mitä tekisinkään ilman miestäni!?
Nyt neiti on rauhallisesti nukkunut reilu puolituntia. Toivottavasti ei nyt valvottaisi koko yötä, jotta saisi itsekin vähän kerättyä voimia.
Huomenna neuvola.
-Väsynyt äippä ja neiti-
KUINKA PALJON TEIDÄN PIENOKAISET SYÖVÄT TUTTELIA TMS. KERRALLA?
Meillä siis vaan kerran päivässä totutellaan pulloon pääasiassa omalla rintamaidolla, mutta tänään en ollut pumpannut (eikä olisi tullutkaan varmaan, kun vauva syönyt koko päivän niin tasaseen) ja annettiin korviketta. Mietin vaan paljonko he mahdollisesti tässä iässä jo kerralaan syövät? =)
Muuten täällä tuntuu kasvua riittävän ja masu vaivaavan. En oikein ole päässyt selvyyteen auttaako Disflatyl vai pahentaako...ja vitamiinienkaan yhteyttä en ole löytänyt/huomannut. En tied, aikanaan kai masuvaivat loppuu ;) Sääli vauvalle vaan kun huutaa yhtäkkiä niin, että tarraa minun kädestä kiinni ja oikein sattuu. Hikikin oikein nousee hällä päähän ja koko kroppa on ihan tönkköjäykkänä. ONKO MUILLA NÄIN? Onko se teillä kipuitkua vai nälkää...päivällä ei ihan tällaista ole nimittäin.
Hyvvee viikon jatkoa toivottaa Mutu tyttöineen ja sinkoaa syöttämään TAAS
heti alkuun Sinisiivelle: kuulosti siltä kuin olisit keksinyt ajankäyttöongelmaasi jo ratkaisun. Mikset laittaisi isompia muksujasi hoitoon, sillähän saisit itelles päivään muutaman tunnin aikaa hoitaa opintojasi. Kyllä niistä opinnoista kannattaa pitää kiinni, vaikka tuota rumbaa arjessa riittääkin. Sympatiaa!
Meillä poika ja isä olivat pärjänneet vallan mainiosti kaksistaan kun olin (huono äiti-teemani mukaisesti) yhden illan poissa. Mun mielestä meillä ainakin tekee isälle vaan hyvää saada hoitaa poikaa yksin, ilman että ite olen maitotisseineni koko ajan vieressä. En mä voi omia tuon pojan hoivaamista vain itelleni, vaikka pieni kateus iskikin kun katoin poikaa tyytyväisenä pullo suussa isänsä sylissä.
Jaha, poju heräsi ja iltatissiä pitää saada.
Hyvää loppuviikkoa ja mahd pitkiä yöunia kaikille,
t. amelia *hipsii syöttämään*
Aika rientää niin ettei meinaa perässä pysyä!!!
Meidän pienet identtiset tytöt täyttävät perjantaina kokonaiset 7 viikkoa.
Pinossa puhutaan paljon päivärytmeistä. Meillä on rytmit edelleen aivan sekaisin. Ainoastaan iltayö on ennustettavissa; huutoa. Eli molemmat tytöt kärsivät koliikista=( On se niin raastavaa kun molemmat huutaa tuskaisesti ja vaan yhdet kädet ja yksi syli. Mies käy töissä ja hänen on pakko nukkua. Kaikkia keinoja (maitohappobakteerit, cuplaton, vyöhyketerapia, hieronta jne) kokeillaan, saa nähdä tuleeko apua. Vyöhyketerapeutin eka käsittely oli tänään.
Koliikissa on se hyvä puoli että se kyllä loppuu aikanaan. Muuten tytöt ovat terveitä ja iloisia. Ja niin rakastettavia että sydän meinaa pakahtua=)
Toisinaan voi olla monta päivää peräkkäin että olen itse valveilla melkein 20h/vrk. Eli väsymys painaa, mutta tämä on nyt tätä aikaa.. Kyllä tästä selvitään, joka yö on yksi yö vähemmän! Äitini tuli eilen avuksi, valvomaan pari yötä, ite saan nukkua korvatulppien kanssa:)
Täältä tähän, Jännä.
Illat ja aamut kun tuppaa olemaan MUN aikaa vauvan nukkuessa :)
Mä olen kanssa aloittanut tällä viikolla antamaan noita reladropseja ilmavaivoihin ja D-vitamiini tippoja myös.
Noi reladropsit on kuulemma nyt tällä hetkellä parhaimpia ilmavaivoihin ja kuulemma jopa auttaneet koliikki vauvojen masuja.
Todella Paljon ONNEA VALENCIALLE pienestä pojasta!!!!!! =)
Tänään olinkin sitten todella ahkeralla päällä...
Olenpahan saanu jotain aikaseksi tänään... vauva kun puklasi omaan sänkyyn niin eipä muuta kuin kaikki (paitsi peitto) pyykkiin.
Ala-patjakin likaantui ja siitä vähän hanan alla kastelin ja pesin puhtaaksi ja viisaana asetin lähelle patteria kuivumaan et kuivuu
nopeammin!
Sitten pyykinpesukone päälle et saa pestyä likaiset puklu vaatteet sekä sängystä petarin ja kokonaan sen reunatyynyn!
Pyykit kuivumaan ja pesin sitten (viimeinkin!) pyykinpesukoneen.
Keittiössä siivosin koko tiskipöydän ja sain käytyä läpi postit, mitä oli tullu mulle, kun olin ollu sairaalassa.
Mies sit kyllä hoiti imuroinnin ja teki ruuan. Vauva nukahti imurin ääneen :)
Vauva voi hyvin ja syö paljon, rintamaitoa tällä hetkellä ainoastaan.
Sylissä viihty myös meidänkin poika! Ja ihana häntä onkin sylissä pitää ja sitä varten täällä olenkin, antamassa rakkautta ja turvaa.
On se vaan jännää olla ÄITI !! =)
Mutta nyt jo nukkumaan.... ;)
Kaisa ja poika 15vrk
Tulin pikaisesti lukemaan uusimmat jutut.
SINISIIPI: Vaikka minulla ei ole kuin tämä yksi lapsi, joten ei hirmusti kokemusta useamman lapsen kasvatuksesta ja arjen pyörityksestä. Mutta mietin vain, että ehkä olisi hyvä ratkaisu viedä vanhemmat lapset hoitoon niin kuin itsekin ajattelit. Muutamana päivänä pari tuntia (tai mite vaan) tekee ehkä hyvää myös lapsille. Näkevät muita lapsia? ihmisiä. Sinä jaksat paremmin ja lapsillekin kenties vaihtelua. No, nämä olivat minun ajatuksia, mutta saattaisin itse vastaavassa tilanteessa kokeilla.
Meillä kävi Th eilen kotikäynnillä. Tänään pitäisi aloittaa D-tipat. OLETTEKO MUUT ALOITTANEET D-TIPAT DeVitol-tipoilla? KUINKA VAUVANNE MASUT REAGOIVAT? Vähän jänskättää aloitta tipat,, kun meidän pojalla on muutenkin masuvaivoja. Eilen illalla meni oikeastaan koko ilta, että poika parahti itkemään ja väänsi itseään karrelle , ei huolinut tutia...pierua rupsutti, kun laitoin hänet mahalleen kovalle alustalle ja se hieman helpotti, vähäksi aikaa. Disflatylit käytössä ja yleensä auttaa, eilen ei. No, onneksi yö meni hyvin, ei kipristellyt.
Mutta nyt pitää mennä.
Hemulii_i
Sinisiipi
Ei varmaan auta muu kuin oppia karsimaan turhat menot ja hommat ja keskittyä olennaiseen.
ELi kun lapset ja koulutus on esim. tärkeitä, niin sit ei puunaa kotia kiiltäväksi vaan tekee välttämättömimmät hommat vaan ja jos olet kova kokkaaja, niin laitappa välillä mikroruokaa. Ei ne lapset heti näivety, jos saavat välillä valmisruokia, mut sulla riittää sit aika muuhun " tärkeämpään" . Ruuan tekoonkin uppoaa helposti tunti.
Mä olen ainakin huomannut että kun ei aika ja kädet riitä kaikkeen. Niin sit jätän hommia tekemättä. Aluksi siitä vaivasi huono omatunto, mut ei enää. Ei nuo lapset niin kauaa pieniä ole että viitsisi niiden vauva-/lapsuusajan hukata stressiin.
Mä käytän esim. anopin yllätysvierailuja surutta hyväksi. Kun anoppi tulee, niin kysäsen että meinaako kauankin olla ja jos sanoo että on hänellä aikaa, niin häivyn itse esim. kauppaan ja jätän lapset hänen hoiviin. Hienosti on toiminut ja anoppi tekee vieläkin yllärikäyntejä vaikka tietää että joutuu hommiin.
Nyt katsomaan kuka heräs...
Niin ne vaan viimeisetkin jakaantuu " meidänsakista" , hienoa!
Piti tulla äkkiä käymään, kun oon ruukannu joka päivä jotain kirjoittaakin.. mulla on niin monet kekkerit täs järkättävänä kun oli tupperit, ja esikoispojalle 4v. synttäreitä kolmeen otteeseen, sit isänpäivä. Kiva on laittaa mut väsy iskee!
Poitsu on ollut iltayöstä pahalla päällä ja on menny myöhään nukkumiset, muuten on aivan rauhaisa ja terhakka. Jokeltelua tulee jo!! Samoja vaivoja vähän kaikilla.
No mut palaillaan paremmassa saumassa.
äiti kolmelle ja poika 6 viikkoa
meillä meitsin suihkutisseistä...=(
poju tasan 4vkoa
ekan kerran pinossa tällä viikolla..
ensin SINILAISELLE lämpimät onnittelut!!!hienoa että urakka on nyt ohi ja nyytti sylissä sinullakin! :)
VALLUa olenkin jo onnitellut mutta vielä sinnekin haleja ja tervetuloa vauva-puolelle!
samoin parille uudelle tulokkaalle tervetuloa!
missäs _Emppu luuraa?
ROOIBOS:oli kiva lukea teidänkin kuulumisia pitkästä aikaa,mietinkin yks päivä mitä teidän pikku-teemulle kuuluu..jäi niin tarina mieleen.pysykäähän jatkossakin remmissä! ;)
sitten jotain meidän kuulumisia;hyvin samaa arkea mitä muillakin tuntuu olevan..kolmen tunnin pätkissä nukutaan ja illalla tankataan.
maito on riittänyt ihan hyvin ja tyty on aika perustyytyväinen.
nimi on valmiina ja ristiäisiä vietetään 20pvä.
kauniin nimen sai muuten teidän poju MAMMA21!
seksistä ei ole ollut vielä puhettakaan meillä,tai on isäntä vähän kysellyt mutta väsymys painaa ja jälkivuotoa piisaa..ei siis oikein innosta.voi ukko parkaa! ;)
sylissä pitämisestä oli juttua;meillä ei juuri muuten viihdykään,ja nukkuu vieressä tissin tuoksussa..
voikaahan hyvin,palaan taas joutessani..
-nasuli ja kirppis 3vkoa 5pvää
Nyt vihdoinkin saan aikaiseksi tulla jotain kirjoittamaan tänne vauvapuolellekin. Eipä taida tulla nyt vauvan kanssa pinoiltua ihan yhtä ahkeraan kuin odotusaikana...
Melkein kaikki lokakuiset taitaakin olla jo saaneet vauvansa. Huomasin, että ainakin SINILAINEN on juuri saanut nyytin kainaloon pitkän odotuksen päätteeksi. Paljon Onnea! Ja vielä kerran onnittelut myös VALLUlle, hienon syntymäpäivän " Paavosi" osasikin valita ;) !!!
Sain lopultakin kirjoitettua myös melko pitkäksi venyneen synnytyskertomuksen, joka on nyt luettavissa sekä odotus- että synnytysasiaa-puolella.
Meillä on ekat kaksi viikkoa sujuneet ihan mukavasti, poika lähinnä syö ja nukkuu. Iltaisin on ollut vähän kiusaa ilmavaivoista, olemme nyt muutaman päivän ajan kokeilleet avuksi Reladropseja. Vielä en kyllä ole huomannut mitään varsinaista muutosta. Ajateltiin että kokeillaan näitä nyt esim. viikon verran ja jos ei tunnu auttavan, kokeillaan seuraavaksi Cuplatonia. D-vitamiinit aloitettiin tänään.
Eilen olimme eka kerran lastenneuvolassa, poika on kasvanut hienosti. Pituutta oli 56cm (+2cm syntymäpituuteen) ja painoa 4440g (+240g). Maitoa tulee reippaasti, noin kerran päivässä joudun lypsämään ylimääräisiä pois, jos vauva nukkuu pitkään ja rinnat pakkautuvat sillä aikaa ihan täyteen. Pakkaseen onkin kertynyt ihan kivasti varamaitoa, että voin minäkin tilaisuuden tullen joskus poistua kotoa vähän pidemmäksi aikaa...
Ristiäiset on meillä päätetty pitää 10.12. ja sain onnekseni juuri haluamamme papinkin; saman, joka on vihkinyt meidät ja kastanut esikoisenkin. Pidämme ristiäiset kotona ihan vain lähimpien sukulaisten kanssa. Varmaan ihan tarpeeksi hommaa tulee olemaan siinäkin kun siivoaa ja leipoo, vaikkei isoa porukkaa olekaan tulossa. Nimi on 90% varmuudella päätetty ja mielestäni oikein osuva saajalleen.
Mukavaa tulevaa viikonloppua kaikille, en varmaan ihan joka päivä kuitenkaan ehdi pinoutua!
Ninnuli ja Poju 2vkoa tasan
Kirjoitin jo yhden pitkän viestin mut perkule ku meijän kone päätti temppuilla just silloin ku olin lähettämässä sitä eikä se onnistunut...Nyt siis rustaan jo toista viestiä...
Elikkäs, meillä tyttö tänään tasan 4 vkoa, ja myöhäisillan kitinöitä on täälläkin. Ne alkaa siinä 23-24 aikaan ja kestää sen pari tuntia. Nyt parina viime yönä on ollut ihan kunnon huutoa, itse välillä tosi väsynyt ku pääsee nukkuu vasta 2 aikaan. Saatiin neuvolasta Devitol-tippoja et johtuisko enimmäkseen niistä nuo itkut. Täytyykin vaihtaa merkkiä ja kokeilla. RelaDropseja ollaan otettu joka ilta nyt viikon ajan, ei kai niistä mitään hyötyä ole ollut.
Kuinkas usein teillä kakataan? Tyttö kakkas viimeks sunnuntaina kunnon sinapit ja sitä ennen viikko takaperin. Et kovasti on vähentyny nuo täällä. Piereskelee kyllä paljon ;)
Kylvetyksestä meidän tyttö nauttii kovasti, ollaan 3xvkossa kylvetetty, useamminkin vois ku ei iho ole kuiva, ollaan kyl kylpyöljyä käytetty aina.
Minkäslaisia rytmejä teillä muilla on? Meidän tyttö ku nukkuu paljon päivällä ja alkuillasta mut loppuillasta valvoo aina sinne 1-2 saakka! Yöllä heräilee syömään 4-5 aikaan ja aamulla 7-8 aikaan ja usein menee 11-12 saakka ennes kuin noustaan kunnolla sängystä. Pitäis ehkä yrittää valvottaa tyttöä alkuillasta, jospa sitten menisi yöunille ihmisten aikoihin...
Täytyykin lopettaa nyt, terveisin Nelliina ja tyttönen 4 vkoa
Vatsataudissa täällä kärvistelty eilisestä. Yöks... yritin antaa jo korvikettakin vauvalle, kun tissit tuntuivat välissä pahimmillaan niin tyhjille, mutta vaavimmepa ei suostu syömään korviketta, sylkee pois ja irvistää päälle. Hmm. Pulloakaan ei huoli, hörpytetään siis jos hörpytetään... no ei auta kuin imettää, nyt ehkä jo alkaa taas tissitkin täyttyä takaisin päin.
Rytmistä: meilläkään ei varsianiasta rytmiä vielä, 5 viikkoa on nyt ikää vauvalla. Koliikki-itkua myös iltaisin alkuyöstä, siinä rytmit.
Jotain ihottumaa, maitorupea tms. nyt on alkanut tulemaan kasvoihin.
Ja masu kovin pipinä vauvalla, ehkä tää vatsatauti puree siihenkin, tai sitten joku syömäni ruoka-aine ei sovi. Se vielä tästä puuttuiskin.
Sinilaisella kuulostaa olevan tosi täysi tuo kalenteri.. koittaisin kyllä ihan oikeesti karsia tai optimoida jotain, tai sitten tosiaan isommat lapset hoitoon. Itselläni on tuo 2-vuotias ja tää vauva, niin ei kyllä tulis mieleenkään opiskella vielä tässä sivussa. Mutta olenkin toista maata, pitää keskittyä täysillä yhteen asiaan, en osaa ja pysty mitään, jos on tuhat rautaa tulessa yhtäaikaa.
Jälkivuodosta: ei oo vielä loppunut täällä, ja siis 5 viikkoa sektiosta.
Saa nähdä milloin loppuu, kun esikoisesta kesti 16 viikkoa... (9-10 ihan kunnon runsasta vuotoa, joka nyt siis puuttui)
Vitamiineista:
Meillä kokeiltiin joitain päiviä sitten kerran ja toista kertaa saakin sit ootella. Tyttö parku parin tunnin kuluttua tipan saannista ihan raivona. Ja kun seuraavana päivänä ei tippoja annettu oli tyyni oma itsensä!!
Jälkivuodosta:
Mulla loppui kuin seinään vuoto kun kolme viikkoa tuli täyteen! Ei ne edellisilläkään kerroilla ole ollut sen pidemmät... (juu, tiedän! Helpolla ollaan päästy...)
Omasta ajasta:
Minä saan olla omissa oloissani paljon, varsinkin kun mies tulee kotiin.
Aamulla tyttö laittaa unille 8-10 välillä ja käväsee hereillä hetken tankatakseen hieman. Valveilla ollaan 16-18 ja sitte tankataan sekä nukahdetaan hetki (isi nukkuu ,neiti ei).Yöunille menee viimmeistään kymmeneltä.
Öistä en osaa sanoa muutakuin et tissitellään ja eka kerran pullotellaan siinä 4-6 väliin.
Isommat lapset ei vie aikaa paljoakaan,muutakuin et pitäähän sitä huolehtia ne unille,kerhoon,kouluun ja eväät nenien alle ;)
Ristiäiset:
Meille on sovittu ristiäiset 3.12 (huh,ne on yllättävän lähelle jo!)
Samalla meillä on isommat synttärijuhlat ja paljon sukua koolla.
Nimestä ei ole vielä tietoakaan :( Ku miehelle ei meinaa mikään nimi kelvata ja kummitki on vielä osaltaan hakusella...
Waimo72 & neiti 3vkoa 5päivää
Pieni tyttö syntyi syöksyen maailmaan 9.11. klo 04.13. Laitan kertomusta hiukan myöhemmin. Palailtiin juuri kotiin. Sinilainen taisi olla samoihin aikoihin Kättärin synnytyssalissa kun mitä minä.
Hennajo ja tyttö melkein 2 vrk
eli HENNAJO paljon onnea pienestä tyttärestä ja tervetuloa tänne. Nopsasti olette myös kotiutuneet, taitaa kaikki olla hyvin :)
Jaahas, vieressä pidettiin taas semmosta ääntä et pesulle on mentävä. Semmone 1-3x päivässä kakataan kun joku kysyi.
Ja " ihottumasta" , meidän pojan hormoninäpyt teki ihottumaisen näköiseksi naaman.. onneksi häipyy parissa päivässä.
Äiti kolmelle ja poika 6 viikkoa
Heippa täältäkin, eli 17. päivä syntyi poika, 4,480kg ja 53 cm, synnytys meni hienosti ja niin nämä alkuviikotkin. Ikää siis joku reilu 3vkoa vauvalla. Isosisko 1v 8kk on ottanut tulokkaan hyvin vastaan, suukottelee ja auttaa vaipanvaihdossa, mutta huomaan kyllä pientä uhmakkuutta, jos vauvaan kiinnittää liikaa huomiota, tai joku kylään tullut mummo tai täti keskittyy vain vauvaan. Oireilut vähentyneet päivä päivältä, ja hyvin ollaan päästy alkuun. Mies lähti tällä viikolla töihin, ja iltanukutuksetkin menneet hyvin, vaikka jännäsin niitä kun yksin joudun hoitamaan iltapuuhat, satujen lukemiset sun muut ja samalla vauva känisee ja kitisee ja haluaa tissiä paljon :-)
Vauvan kanssa rytmiä tullut jo hieman, aamupäivisin ja iltapäivisin nukkuu pitkät päikkärit ulkona, illalla simahtaa hetkeksi sisälle ja varsinaisesti nukkumaan menee varsin myöhään, joskus jo kymmenen jälkeen mutta usein vasta lähellä puoltayötä. Yöllä syö kahdesti. Ja monesti yöllä joutuu vaihtamaan kuivaa ylle ja alle, kun tuo pippeli tuntuu suhaavan pissaa vähän joka suuntaan...
Ilmavaivoja täällä on hieman, piereskelee ja röyhtäilee älyttömästi, kun multa maitoa tulee valtavasti. Äitinikin nauroi kun katseli meidän syöntihetkeä, että eihän vauvan tarvitse edes imeä, kunhan muistaa vaan nieleskellä joskus. Saa nähdä milloin maidontulo tasaantuu, vielä tulee ihan älyttömästi.
Jälkivuoto loppui jo joku aika sitten, innostuttiin heti petipuuhiin ja vuoto alkoi uudelleen. Nyt taas vuoto ollut poissa useamman päivän, josko kohta uskaltaisi kokeilla uudelleen, fiilistä kun olisi ihan kivasti.
Nyt vauvelilta tulee juttua paljon, täytyypä keskittyä seurusteluun, että muistetaan yöllä sitten vain nukkua ;-)
p.s. Vielä on raskaus niin tuoreessa muistissa, että ihan kauhistuin kun otsikkona oli lokamammat vko 45! Että jopas on mennyt yliaikaiseksi ;-)
eli mulla on nyt muutamana päivänä ollut taas (siksi taas, koska näin oli kahden ekankin kanssa...) sellaisia tuntemuksia, että olen aivan riittämätön äiti, enkä yksinkertaisesti taida jaksaa tätä rumbaa....Tiedän, että ihan hullu ajatus, koska jaksettava on! Taustaa siis sen verran, että meillä on isommat lapset 3v. ja 4,5 v. eli aika lailla tarvitsevat vielä hoitamista ja huolenpitoa hekin. Ja nyt siis vauva 3 viikkoa...Eikä tässä vielä kaikki, mulla on muitakin juttuja tässä vauvan/lasten/kodinhoidon ohella ja olenkin nyt ihan helisemässä, että miten saan kaiken organisoitua. Eli mulla on opintoja, joita teen tosi hissukseen (mulla on siis ammatti/tutkinto jo, mutta tällä opiskelulla parannan jatkossa työmahdollisuuksiani...en ole kuitenkaan mikään uraäiti...). Opintoja teen ihan verkon kautta ja tenteillä tulevan parin vuoden aikana. Mutta silti totta kai ne vie aikaa, voimia ja stressaa ym. vaikka tahti onkin ihan suht leppoista. Sitten mulla on yksi oma harrastus, jota olen jättänyt nyt vähemmälle, eikä se vie onneksi aikaa hirveästi. No, nyt mua kysyttiin yhteen luottamustoimeen (liittyy lapsiin ja perheisiin) kolmeksi seuraavaksi vuodeksi ja mietinkin, että voinko lähteä mukaan. Ja tähän päälle kaikki lasten kerhot, pari lasten harrastusta ja muu sosiaalinen elämä. Niin ja vielä rakennusprojekti. Se tosin ei ihan hirveästi vie nyt aikaa, kun talo suurimmaksi osaksi rakennutetaan, mutta silti totta kai kaikkien sisustusjuttujen miettiminen -niin kivaa kuin se onkin- vie aikaa ja voimavaroja ja rahaa, joka sekin tietty stressaa hieman...
Niin ja siis kun kaiken tämän kukkuraksi laitetaan se, että mulla nämä omat hormonijutut ja univelka, isompien lasten riehuminen ja temppuilut ja vauvan iltaitkut saavat hermot aivan riekaleiksi, niin nyt pelkäänkin, että miten sitä oikein jaksaa tulevat kuukaudet??? Mistä päästä sitä alkaisi purkamaan tätä tilannetta ennen kuin menee oikein pahaksi?? Toisaalta mun kohdalla ei välttämättä päde se ratkaisu, että keskity vain vauvaan ja lapsiin ja unohda kaikki muu elämä, koska silloin vasta alankin pyöriä liikaa omissa tuntemuksissani, enkä näe enää " metsää puilta" . Tänään kävi jo mielessä, että onko mun laitettava nuo isommat lapset kahtena päivänä viikossa hoitoon, että saisin silloin vauvan kanssa tehdä esim. opiskelujuttuja?? Olisi siis selkeä rytmi itsellä ja muina aikoina sitten keskittyisi vain lapsiin ja kotiin. Nyt tuntuu, että yritän pienissä väleissä tehdä opiskeluja (lukea kirjaa tai kirjoittaa seminaarityötä...), muu aika menee tähän kaikkeen ruljanssiin kotona...Ei tätä kovin kauaa jaksa kyllä.
Onko teillä neuvoja tms.???
t.Sinisiipi mukuloineen pojat 3vkoa ja 3v. ja tyttö 4,5v.
Ps. pojan iltaitkuilu on nyt jatkunut muutaman illan ja sekin rassaa... Alkaa vasta n.klo 22 ja sitten n.1,5 tuntia kitisee, eikä mikään hyvä. Onneksi yöt menny tähän asti suht hyvin, ilman kitinöitä. Tänään oli itkuinen aamullakin, mutta onneksi sitten rauhoittui. Nyt nukkunut jo 2 tuntia ulkona...