Kuuluuko asuntoon jättää muutettaessa:
-keraamisen lieden puhdistuslasta (jos keraaminen liesi kerran on)
-ikkunan avaajakahva (vai mikä se nyt on, se jolla ikkunat saa auki jos on vain reiät niissä karemissa)
?
Meillä edelliset oli vienyt molemmat...en tiedä kehtaanko soittaa perään...löytyykö noita ihan rautakaupoista, jos meen vaan itse ostaan uudet...
Kommentit (102)
ikkunan avain ja sokeripalat kuuluu jättää. Verhonipsut on se mistä en tiedä kun joskus on jätetty ja toisinaan taas ei? Mielestäni on myös kohteliasta jättää yksi wc-paperirulla... Mitäpä täällä kohteliaisuudesta välitettäisiin....
Ikkunat sattuivat olemaan sellaista mallia, johon tarvittiin erityisavain. Oli asennettu joskus jollakytluvulla ja olivat siis vanhat ja kummalliset. Jouduimme tilaamaan avaimen erikseen ikkunat valmistaneelta firmalta, jonka nimikin oli ehtinyt muuttua pariin kertaan. Oli minusta tosi tökeröä viedä sellaiset avaimet.
Verhonipsut on se mistä en tiedä kun joskus on jätetty ja toisinaan taas ei? Mielestäni on myös kohteliasta jättää yksi wc-paperirulla... Mitäpä täällä kohteliaisuudesta välitettäisiin....
Olen asunnon ensimmäinen asukas eikä tänne oltu asennettu verhonipsuja. Ja meillä on käytössä vain sälekaihtimia, rullaverhoja jne. eli en kyllä seuraavaa varten niitä nipsuja hanki ;)
Ja eiköhän jokainen tuo ne vessapaperinsa kuitenkin.
ikkunan avain ja sokeripalat kuuluu jättää. Verhonipsut on se mistä en tiedä kun joskus on jätetty ja toisinaan taas ei? Mielestäni on myös kohteliasta jättää yksi wc-paperirulla... Mitäpä täällä kohteliaisuudesta välitettäisiin....
nipsut lienee tapauskohtaiset ja vessapaperi ei tosiaan kuulu kuvioon
Olivat jättäneet jopa pienen läjän saunapuita liiteriin, että saadaan heti lämmittää tervetuliaissauna.
Ja oli verhonipsut ja ikkunanaukaisijat. Kuka ihme muka unohtaa ikkunanaukaisijan matkaan? Aika outoa "unohtamista"
Olin itse ostanut (eivät ole kiintokalusteita) ja vein mukanani. Sen sijaan olin luvannut eteisen kaapin ja ison peilin.
vuokralainen koska olin jättänyt asuntoon jääkaapin. Siis tietenkin olin - se oli vuokraemännän omaisuutta.
Tämä uusi asukas oli todella vihainen, että hän ei käy kierrätyskuluja maksamaan tästä jääkaapista, koska hänellä on uusi jääkaappi ja voisko sen vanhan jääkaapin tulla heti hakemaan, koska hän ei käy toisten jääkaappeja nurkissa säilyttämään, eikä myöskään aio viedä kierrätysasemalle toisten jääkaappeja.
Yritin selittää, että se ei ole minun, vaan vuokraemännän, mutta tämän uuden asukkaan mukaan se käytännössä on minun, kerran olin asunut siinä asunnossa useita vuosia...
Mulle ostaja nipotti verhotangoista. Olin itse ostanut (eivät ole kiintokalusteita) ja vein mukanani. Sen sijaan olin luvannut eteisen kaapin ja ison peilin.
Samalla logiikalla voisi sitten viedä sälekaihtimetkin. Meillä muuten yhdessä ostamassamme asunnossa edelliset asukkaat meinasivat purkaa yläkertaan vievät portaat, he kun olivat ne rakennuttaneet! Samat tyypit vei kiinteistä vaatekaapeista tangot. Ja lunnollisesti kaikki ikkunoiden irtoavat osat. Muistaakseni myös sokeripalat oli viety. Vähän järkeä voi käyttää, eihän ne usein uuteen asuntoon edes käy minnekään.
Itse olen jättänyt aina sen ikkunanavaajan. Kerran oli käynyt niin että edellinen asukas oli vienyt sen mukanaan ja isännöitsijälle toimitettavaan "vikalappuun" kirjoitin että se puuttuu meiltä. Huoltomies kävi sen meille seuraavana päivänä tuomassa.
Nyt asutaan omassa ja on keraaminen liesi, jos muuttaisin niin kyllä mä sen voisin sen raaputtajan jättää vaikka ei olisi edes pakko. Maksaa ihan muutamia euroja kaupassa, muistaakseni kolmella eurolla ostin sellaisen kun olin edellisen kadottanut johonkin.
Ikkunanpieliin jäi vain reiät. Emme älynneet kysyä heiltä etukäteen asiasta, koska oletimme kauppaa tehdessämme, että ne jäävät paikoilleen. Mutta emme myöskään lähteneet soittelemaan perään. Oma vika, kun ei älytty kysyä.
Myös pesukoneliitäntäruuvi oli viety ja jouduimme hankkimaan uuden. Sama juttu oli edellisen asunnon kanssa, siinäkin myyjät veivät sen liittimen mennessään niin että jouduimme sen ostamaan.
Meilläkin on keraaminen liesi, mutta myyjät eivät jättäneet lastaa myöskään.
Ikkunanpieliin jäi vain reiät. Emme älynneet kysyä heiltä etukäteen asiasta, koska oletimme kauppaa tehdessämme, että ne jäävät paikoilleen. Mutta emme myöskään lähteneet soittelemaan perään. Oma vika, kun ei älytty kysyä. Myös pesukoneliitäntäruuvi oli viety ja jouduimme hankkimaan uuden. Sama juttu oli edellisen asunnon kanssa, siinäkin myyjät veivät sen liittimen mennessään niin että jouduimme sen ostamaan. Meilläkin on keraaminen liesi, mutta myyjät eivät jättäneet lastaa myöskään.
Veisin minäkin mukanani kaihtimet ja pesukoneliitännän ainakin, jos sopivia ei olisi seuraavassa asunnossa ja jos niiden jättämisestä ei ole sovittu.
Jos sälekaihtimet ovat kiinteät, niin ne kuuluu jättää asuntoon. Ja kiinteällä tarkoitan tässä sitä, että esiemrkiksi meille asennettiin uudet ikkunat, joihin kuului sälekaihtimet koko taloyhtiössä, eli kaikilla samanlaiset.
Jos taas olet oikeasti itse ostanut sälekaihtimet ja asentanut ne vaikka ikkunoiden päälle tms, niin ne saa viedä mukanaan.
Sokeripalojen perään en omistusasunnissa soittelisi, vuokra-asunnossa ehkä. Toisaalta olen asunut useammassakin vuokra-asunnossa, joissa ei sokeripaloja ole ollut valmiiksi. Joskus olen ne itse jättänyt ja joskus en. Näiden perään katsotaan ehkä enemmän opiskelija-, vvo- yms. asunnoissa.
Pesukoneliitäntäruuvi nyt ei ehkä kuulu kiinteisiin asioihin. Se vähän riippuu asunnosta, mutta toisinaan joutuu silti ostamaan sovittimen, koska pesukoneitakin on erilaisia.
Keraaminen lasta on mielestäni siivoutarvike, lisäksi niin katoavaa tavaraa, että ei mikään ihme, ettei niitä aina jätetä asuntoihin pois muutettaessa. Toisaalta, enhän mitä lattianpesuvälineitäkään jätä asuntoon
sori nyt vaan edellinen, mutta sälekaihtimet on vuokra-asunnoissa jätettävä ikkunaan, jos viet mukanasi ja lopputarkastuksessa ikkunan pokat tullaan rempan puolesta vaihtumaan niin lasku tulee sulle.
samoin verhonipsut jätetään asuntoon, ikkunankahvat, jääkaappiin vihanneslokerot, suihkuverhon tangot.. samoin apk putkien tulpat, jos ne ovat hukkuneet, sinä käyt ne ostamassa ja tulpaat. tuo lasta jos kuuluu kiinteistölle, se jätetään asuntoon. uusi asukas tekee sisäänmuuttaessaan narinalistan ja todennäköisesti saa uuden lastan tilalle.
Mielestäni kumpaakaan ei kuulu jättää, ellei sellaista ole asunnossa muutettaessa.
Tai siis kerran on asunnossa ollut valmiina ikkunan avaaja ja sen jätin sitten seuraavillekin. Viisi kertaa ei ole ollut avaajaa enkä ole itse ostamaani jättänyt jälkeeni.
Mitään siivousvälineitä ei ole koskaan ollut missään. Tosin ei ole ollut keraamista liettäkään.
vuokra-asuntoon jos laitat laminaatit, ei niitäkään viedä mukana muuttaessa. Jos maalaat seinät värilliseksi ne on palautettava valkoisiksi ellet ole uuden asukkaan kanssa sopinut väreistä.
Jos olet itse tapetoinun niin ne tapetit jätetään sinne seinään, jos olet turvalukon laittanut oveen, joko jätät sen siihen oveen taikka omakustanteisesti hommaan siihen peitelevyt ja todennäköisesti uusi asukas siitä valittaa....
jätetään. Samoin kaikki lampun paikat tulee olla alkuperäisessä kunnossa eli muovisuojat ja sokeripalat tulee olla paikoillaan. Pelkät johdot ei saa avonaisesta reiästä roikkua.
vietiin sälekaihtimet mukana, koska uusi omistaja ei suostunut niistä maksamaan. Ja kauppakirjassa ei niistä ollut mainintaa, et ne kuuluisi kauppaan.(Ne oli asennettu ikkunan sisälle) Itse olimme ne ostaneet. Uuden asunnon ikkunoihin ne kävi onneksi.
istutukset mennessään. Kuoppia oli piha täynnä ;D
siellä on vuokrattaessa ollut. ei kaikkea irtokamaa tartte ottaa mukaan. meillä ainakin on esim. lieden puhdistuslasta jätetty vuokralaiselle ja oletan, että se sieltä löytyy kun se lähtee.
yksi talonostaja soitti perään kun katosta oli hävinnyt spottivalot. Siis sellaiset ihan normaaliin sokeripalaan laitettavat lamput, ei kiinteästi asennetut. Kauppakirjassa luki, että vain kiinteät valaisimet kuuluvat kauppaan...