Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Professori:Imetys ja korvike ovat vauvalla yhtä terveellisiä.

Vierailija
12.10.2011 |

http://www.hs.fi/kotimaa/Professori+Imetys+ja+korvike+samanarvoisia/a13…

Joko loppuu imettämättömien syyllistäminen?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS lähtisi vertaamaan jotain kehitysmaata: miksi suomalaiset äidit epäonnistuu imetyksessä? Samaa ei tapahdu muualla. Kaikilla rinnoilla voi imettää mutta ainoa joka on heikentynyt on pienennysleikatut rinnat. Mitä olen 10 vuotta seurannut tuttavapiiriä ja itse imettänyt niin tiedot imetyksestä vaihtelee. Jos äiti ei onnistu imetyksessä, on hyvin mahdollista että imetys loppuu epäonnistumiseen koska ei saa oikeaa tietoa. Pahin mitä kuulin oli eräs joka kertoi ettei voi imettää koska hänenkään äiti ei pystynyt. Silti sairaalassa kerta pumppauksella sai enemmän maitoa kuin minä viikon aikana kotiin päästyäni. Minusta tuossa jutussa ei ollut mitään muuta kuin korvikkeeseen lisätään rautaa. Mielenkiintoista. Kahdella neljällä lapsestani on löytynyt istukasta geenimuunnelma joka lisää 5 prosentilla lapsuusiän diabeteksen syntymistä. Kuulisin mieluusti näiden tutkijoiden kommentteja imetyksestä ja lapsen diabeteksestä! Aito tavara ei ole sama kuin korvike. Korvike aina korvaa. Tottakai on hyvä että on korvaavaa ainetta, mutta ei se ole sama. Mm. tartuntataudit: jos äidillä on tautiin vasta-aineet, hyötyy lapsi imetysajalla äidin vasta-aineista. Minua alkoi kiinnostamaan miksi koulutetut tarjoaa lapselle rintamaitoa mutta kouluttamaton (joka luultavasti köyhempi) maksaa korvikkeesta? Neuvolapalvelut on varmaan kaikille sama, paitsi mitä nyt sanoin tuosta tuurista minkä laatuista tukea äiti saa ongelmiin koskien imetystä mutta saman saa rikkaampikin äiti samassa neuvolassa. Tälläsiä outoja mielipiteitä lukiessa tulee aina mieleen puolustautuminen. Onko tutkijan vaimo tai lapsi kenties epäonnistunut imettämisessä? En usko että monikaan tuomitsee korvikkeen antamisen jos maitoa ei vaan tule ja lapsi joutuu sairaalaan ja todetaan ettei voi mitään. Mutta se että ihmiset tekee tälläsiä päätöksiä itse on kummallista. Kenties Afrikassa ja muualla kehitysmaissa ne rintavammautuneet epäonnistuessaan imetyksessä joutuu hautaamaan lapsensa? Suomessa on varaa käydä tällästä keskustelua..

Tässäpä lyötiin korvikemaidon antajia oikein kepillä päähän. Muuta ei tähän vuodatukseen oikein viitsi edes kommentoida, paitsi että mieti vielä kerta kun spekuloit ja yleistät.

Vierailija
22/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mukaan 4 kk:n ikäisistä ruotsalaisvauvoista 60 % oli täysimetettyjä, mutta samanikäisistä suomalaisvauvoista alle 20 %. Mistä tämä ero johtuu? Suurin osa suomalaisäideistä haluaa imettää, joten äitien haluista tässä ei ole kysymys. On myös vaikea uskoa, että ruotsalaisäidit olisivat jotenkin luonnostaan selvästi parempia maidontuottajia kuin suomalaisäidit.

Syyn täytyy siis olla jossain muualla. Onko Ruotsissa ja Suomessa joko imetysohjauksessa tai sitten synnytyssairaalakäytännöissä jokin selvä ero, jonka ansiosta imettäminen onnistuu ruotsalaisäideiltä selvästi paremmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ette voi syystä tai toisesta imettää, syyllistytte? Ei ole teidän oma valintanne, että ette imetä, miksi siis kokea syyllisyyttä? Totta kai ihmisen maito sopii vauvalle paremmin kuin lehmän maito, mutta jos sitä ihmisen maitoa ei ole saatavilla (maito ei nouse, äidillä on lääkitys jne), turvaudutaan korvikkeeseen.

Se, että oman lajin maito on parempaa, ei muutu sillä, että asiasta ei puhuta. Kaikkea "parasta" ei kuitenkaan yksikään äiti pysty tarjoamaan, joten lakatkaa nyt hemmetti se vinkuminen siitä, että toteamalla jotain teitä syyllistetään. Ei syyllistetä.

Vierailija
24/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta varmaan mies professori:D kolmea oon imettänyt eikä korvien kanssa ongelmia.Viitsimiskysymys nääs.Jos lääkityksen takia ei pysty antamaan sen ymmärrän en muuten.:)Mihin muuten hävis että nimenomaan se ensin annettu maito tissistä tärkeää vauvalle vaikka ei pitemmän päälle imettäiskään.Helpompaa muuten tunkee tissi suuhun kun lähteä yöllä maitoa lämmittämään:)

Vierailija
25/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuta se, että on saanut sponsorirahoja tutkimukselleen korvikefirmalta.

Vierailija
26/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jokainen antaisi mieluumin äidinmaitoa, mutta kaikki eivät pysty. Miksi heitä tarvii syyllistää?

Kakkosen viesti oli täynnä syyllistämistä. Tuntuisi varmaan tosi pahalta kuulla tuollaista ellei itse olisi pystynyt imettämään. Oletko kakkonen täydellinen äiti muutenkin?

Olen tuosta ekasta lauseestasi eri mieltä. On olemassa äitejä, jotka eivät halua imettää. Minusta myös heidät voitaisiin jättää rauhaan, koska ihan oikeasti, mitä se kenellekään ulkopuoliselle kuuluu niin kauan kuin lapsi kasvaa hyvin ja perhe on tyytyväinen? Tätä vain ei saisi Suomessa sanoa ääneen.

"Virallinen totuus" Suomessa nimittäin on, että kaikki äidit HALUAVAT ehdottomasti imettää ja vielä mahdollisimman pitkään, mutta kaikki eivät siinä vain onnistu. Oikeasti kaikki eivät vain halua. Se taitaa olla aikamoinen tabu.

Vierailija
27/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS lähtisi vertaamaan jotain kehitysmaata: miksi suomalaiset äidit epäonnistuu imetyksessä? Samaa ei tapahdu muualla. Kaikilla rinnoilla voi imettää mutta ainoa joka on heikentynyt on pienennysleikatut rinnat. Mitä olen 10 vuotta seurannut tuttavapiiriä ja itse imettänyt niin tiedot imetyksestä vaihtelee. Jos äiti ei onnistu imetyksessä, on hyvin mahdollista että imetys loppuu epäonnistumiseen koska ei saa oikeaa tietoa. Pahin mitä kuulin oli eräs joka kertoi ettei voi imettää koska hänenkään äiti ei pystynyt. Silti sairaalassa kerta pumppauksella sai enemmän maitoa kuin minä viikon aikana kotiin päästyäni. Minusta tuossa jutussa ei ollut mitään muuta kuin korvikkeeseen lisätään rautaa. Mielenkiintoista. Kahdella neljällä lapsestani on löytynyt istukasta geenimuunnelma joka lisää 5 prosentilla lapsuusiän diabeteksen syntymistä. Kuulisin mieluusti näiden tutkijoiden kommentteja imetyksestä ja lapsen diabeteksestä! Aito tavara ei ole sama kuin korvike. Korvike aina korvaa. Tottakai on hyvä että on korvaavaa ainetta, mutta ei se ole sama. Mm. tartuntataudit: jos äidillä on tautiin vasta-aineet, hyötyy lapsi imetysajalla äidin vasta-aineista. Minua alkoi kiinnostamaan miksi koulutetut tarjoaa lapselle rintamaitoa mutta kouluttamaton (joka luultavasti köyhempi) maksaa korvikkeesta? Neuvolapalvelut on varmaan kaikille sama, paitsi mitä nyt sanoin tuosta tuurista minkä laatuista tukea äiti saa ongelmiin koskien imetystä mutta saman saa rikkaampikin äiti samassa neuvolassa. Tälläsiä outoja mielipiteitä lukiessa tulee aina mieleen puolustautuminen. Onko tutkijan vaimo tai lapsi kenties epäonnistunut imettämisessä? En usko että monikaan tuomitsee korvikkeen antamisen jos maitoa ei vaan tule ja lapsi joutuu sairaalaan ja todetaan ettei voi mitään. Mutta se että ihmiset tekee tälläsiä päätöksiä itse on kummallista. Kenties Afrikassa ja muualla kehitysmaissa ne rintavammautuneet epäonnistuessaan imetyksessä joutuu hautaamaan lapsensa? Suomessa on varaa käydä tällästä keskustelua..

Olisin mielelläni imettänyt kaikkia neljää lastani, mutta se oli yksinkertaisesti mahdotonta. Jos lapsi ei saa rinnasta kiinni, se ei saa. Ole onnellinen, et sulla on täydelliset rinnat joilla imettää, mun rinnoilla ei itkusita ja paruista huolimatta ole voinut imettää. Pumpullakaan ei maitoa tullut, vaikka avitettiin lääkkeilläkin ja kaikella muulla.

Muutama pisara maitoa joka pumppukerralla ei mieltä piristä.

Nuorin nyt 10kk ja illalla kun sen maidon pullosta annan ja lasta paljalla rinnalla samalla pitäen itku meinaa joka ilta päästä kun en voi imettää.

Että syyllistä sä vaan rauhassa.

Vierailija
28/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jokainen antaisi mieluumin äidinmaitoa, mutta kaikki eivät pysty. Miksi heitä tarvii syyllistää?

Kakkosen viesti oli täynnä syyllistämistä. Tuntuisi varmaan tosi pahalta kuulla tuollaista ellei itse olisi pystynyt imettämään. Oletko kakkonen täydellinen äiti muutenkin?

Olen tuosta ekasta lauseestasi eri mieltä. On olemassa äitejä, jotka eivät halua imettää. Minusta myös heidät voitaisiin jättää rauhaan, koska ihan oikeasti, mitä se kenellekään ulkopuoliselle kuuluu niin kauan kuin lapsi kasvaa hyvin ja perhe on tyytyväinen? Tätä vain ei saisi Suomessa sanoa ääneen.

"Virallinen totuus" Suomessa nimittäin on, että kaikki äidit HALUAVAT ehdottomasti imettää ja vielä mahdollisimman pitkään, mutta kaikki eivät siinä vain onnistu. Oikeasti kaikki eivät vain halua. Se taitaa olla aikamoinen tabu.

niin sitten on varmaan sitä mieltä, että korvike on ihan yhtä hyvää vauvalle kuin äidinmaitokin. Ja jos ajattelee näin, ei tarvitse syyllistyä.

Vierailija
29/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin mielelläni imettänyt kaikkia neljää lastani, mutta se oli yksinkertaisesti mahdotonta. Jos lapsi ei saa rinnasta kiinni, se ei saa. Ole onnellinen, et sulla on täydelliset rinnat joilla imettää, mun rinnoilla ei itkusita ja paruista huolimatta ole voinut imettää. Pumpullakaan ei maitoa tullut, vaikka avitettiin lääkkeilläkin ja kaikella muulla.

Muutama pisara maitoa joka pumppukerralla ei mieltä piristä.

Nuorin nyt 10kk ja illalla kun sen maidon pullosta annan ja lasta paljalla rinnalla samalla pitäen itku meinaa joka ilta päästä kun en voi imettää.

Että syyllistä sä vaan rauhassa.

Ei munkaan imetyksestä tulisi yhtään mitään ilman rintakumia. Hassua, että esim. synnärillä ei neuvottu.

Vierailija
30/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten on varmaan sitä mieltä, että korvike on ihan yhtä hyvää vauvalle kuin äidinmaitokin. Ja jos ajattelee näin, ei tarvitse syyllistyä.

No ei välttämättä. Voihan sitä silti valita imettämättömyyden, vaikka olisikin sitä mieltä, että rintamaito noin periaatteessa on vauvalle parempi.

Elämässä on nimittäin paljon muitakin terveyteen vaikuttavia kuin se, onko saanut lapsena korviketta vai rintamaitoa. Eivätkä imetyksen edut kuitenkaan ole läheskään niin kiistattomia kuin aina annetaan ymmärtää.

Olen miettinyt myös sitä, kun aina jaksetaan toitottaa siitä, että imetyksessä lapsi saa enemmän läheisyyttä ja rakkautta kuin pulloruokinnassa. Sitten toisaalta monet imetysohjeet ovat pullollaan (heh) ohjeita, joiden mukaan imettäessä voi samalla vaikka katsoa telkkaria ja surffata netissä tai vaikka puhua puhelimessa...

Vierailija
31/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt myös sitä, kun aina jaksetaan toitottaa siitä, että imetyksessä lapsi saa enemmän läheisyyttä ja rakkautta kuin pulloruokinnassa. Sitten toisaalta monet imetysohjeet ovat pullollaan (heh) ohjeita, joiden mukaan imettäessä voi samalla vaikka katsoa telkkaria ja surffata netissä tai vaikka puhua puhelimessa...

vaikka äiti katsoisi telkkaa tai surffaisi netissä. Mä luen usein kirjaa, kun imetän. Mun lapsi on sellainen sylivauva, että on hereilläoloaikansa lähinnä sylissä tai liinassa, joten saa kyllä kaikenlaista huomiota koko ajan. Ei mun omasta mielestäni tarvitse imettäessänikin jatkuvasti hänelle kujerrella.

Vierailija
32/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit kakkonen, että annat mieluumin lapsellesi ihmisenmaitoa kuin lehmän. Kyllä siinä on syyllistävä sävy, koska kyllähän jokainen äiti antaisi, jos pystyisi. Kaikille se ei ole mahdollista, joten miksi antaa ymmärtää, että se olisi äidin oma valinta.

Sinullakaan se ei ole valinta vaan satut vain olemaan onnekas. Voisi olla toisinkin.

Kukaan ei syyllisyt niin paljon kuin suomalainen äiti! Ihan SAMA imetättekö te muut vai ette, mutta voi jösses että siitä ei mitän voi sanoa! MÄ NIIN SYYLLISTYN BYHYYYY!

Vierailija
33/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit kakkonen, että annat mieluumin lapsellesi ihmisenmaitoa kuin lehmän. Kyllä siinä on syyllistävä sävy, koska kyllähän jokainen äiti antaisi, jos pystyisi. Kaikille se ei ole mahdollista, joten miksi antaa ymmärtää, että se olisi äidin oma valinta. Sinullakaan se ei ole valinta vaan satut vain olemaan onnekas. Voisi olla toisinkin.

Kukaan ei syyllisyt niin paljon kuin suomalainen äiti! Ihan SAMA imetättekö te muut vai ette, mutta voi jösses että siitä ei mitän voi sanoa! MÄ NIIN SYYLLISTYN BYHYYYY!

Vierailija
34/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole siitä että kaikki eivät pystyisi imettämään. Heitä on aika vähän kuitenkin.

Suurin osa ei-imettäjistä ei halua imettää tai edes sitä viikkoa pidempään yrittää, ja sen pitäisi olla professorin sanojen mukaan ihan ok.

Ei kai sitä ei-imettämättömyyttä tarvitse julistaa, kun ei ketään oikesti kiinnosta.

Vierailija
35/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin mielelläni imettänyt kaikkia neljää lastani, mutta se oli yksinkertaisesti mahdotonta. Jos lapsi ei saa rinnasta kiinni, se ei saa. Ole onnellinen, et sulla on täydelliset rinnat joilla imettää, mun rinnoilla ei itkusita ja paruista huolimatta ole voinut imettää. Pumpullakaan ei maitoa tullut, vaikka avitettiin lääkkeilläkin ja kaikella muulla. Muutama pisara maitoa joka pumppukerralla ei mieltä piristä. Nuorin nyt 10kk ja illalla kun sen maidon pullosta annan ja lasta paljalla rinnalla samalla pitäen itku meinaa joka ilta päästä kun en voi imettää. Että syyllistä sä vaan rauhassa.

Ei munkaan imetyksestä tulisi yhtään mitään ilman rintakumia. Hassua, että esim. synnärillä ei neuvottu.

Ei ole asiaa jota ei olis kokeiltu. Sitäpaitsi nämä nykyiset rintakumit on sellasia pletkuja lärpäkkeitä, ei ne pysy edes paikallaan. Kaksin käsin olis pitänyt kumia pitää kiinni, kumin mötikkä ei mahtunut lapsen suuhun ja ei olis ollut voimaa edes imeä niin paljoa, et olis sen kumin läpi saanut jotakin.

Vierailija
36/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksi aikaisemmat tulokset kyseenalaistava tutkimus vielä muuta "tieteellistä totuutta".

Vierailija
37/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä muuttaa tieteellistä näkemystä mielipidekirjoituksen perusteella. Lääkärikään ei voi sanoa, että joku asia on näin, jos ei ole mitään referenssiä tai tutkimusta taustalla.

Vierailija
38/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotakin hyvääkin tästä vuosittaisesta pakollisesta imetysvastaisesta esiintulosta.

Proffahan selvästi sanoo, että on tutkittu, että pitkään imettävät äidit ovat muita älykkäämpiä jne.

Kuka nyt sitten suoraan kehtaa tunnustaa olevansa tyhmä olemalla imettämättä pitkään.

Vierailija
39/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/kotimaa/K%C3%A4til%C3%B6liitto+Imetys+on+parasta+jos+%…

Alkuperäisessä kirjoituksessa:

" "Rintaruokintaa pitkään jatkavat äidit ovat kuitenkin keskimääräistä koulutetumpia, vanhempia ja ylempiin sosiaaliryhmiin kuuluvia. Pitkäaikainen rintaruokinta kuvastaneekin lähinnä äidin ominaisuuksia, jotka tarjoavat lapsen älylliselle kehitykselle paremmat edellytykset", Savilahti kirjoittaa."

Miellyttävästi Savilahti sitten itse leimaa ei-imettävät mataliin sosiaaliryhmiin kuuluviksi ja vähän koulutetuiksi. No, saman tuloksen olen tehnyt omassa kaveripiirissäni. Kaikki lapset ovat täysimetettyjä ;)

Vierailija
40/72 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeasti koulutetut, vanhemmat äidit imettävät pitkään USEAMMIN kuin muut.

Myös heissä on kuitenkin niitä, jotka ei jostain syystä imetä.

Imetys ITSESSÄÄN ei tee älykkääksi, vaan älykkyys on perinnöllistä plus jonkin verran virikkeet ym. olosuhteet voi vaikuttaa. Tämä on lohdullista niiden kannalta, jotka ei ole imettäneet. IMETYS itsessään ei vaikuta älykkyyteen.

Se, että sanoo täysimetyksen olevan yleisempää korkeasti koulutetuilla on fakta. Vähän niin kuin kotiäitinä oleminen on yleisempäää koulutusryhmässä X tms.. - turha siitä on suuttua, sillä se on fakta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi