Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen jonkun aikaa katsellut sähkötyöharjoituksia netin kautta. Tosi simppeliä touhua

Vierailija
30.01.2023 |

Ei kai sähkömiehen koulutus kestä kolmea vuotta? Vuodessa nuo oppii. Oppii periaatteet miten niitä tehdään.
Toki menee sitten aikaa, että on iskostunut selkärankaan, mutta se on eri asia.

Toisaalta varmaan kokenutkin sähköasentaja kuitenkin tarkistaa että onko hommat oikein. Taitaa siinä ollakin aina vaiheittain noita tarkistumittauksia.

Minun mielestä sähkö"miehen" homma sopisi naisille tosi hyvin.

Mitä mietteitä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköasentaja. Alalla on myös naisia ja varmasti myös muita sukupuolia.

Vierailija
2/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normaalit talosähköt mitään kovin vaikeita ole, kun vaan tietää mitä tekee. Jos ei tiedä, niin voi olla hengenlähtö lähellä. Alalla on paljonkin naisia ja lisää mahtuu, tervetuloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhenkilö.

Vierailija
4/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan kiellä tekemästä sähkötöitä itse, ihan sallittua se on, kunhan kytkennän/tarkastuksen tekee hyväksytty asentaja.

Itse asensin viimeksi omakotitalon syöttökaapelin, ihan lukiopohjalta. Valtuutettu asentaja sitten kytki sen valtakunnan verkkoon.

M40

Vierailija
5/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauankin saa aikaa kulumaan jos vuosi menee. Ymmärrän kyllä, että nuorille joo. Mutta jos aikuisopiskeluna niin max. puolen vuoden homma.

Vierailija
6/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kyllä naispuolisen sähköasentajan, eli kyllä niitä on. Koulutuksen sisältöön en osaa ottaa kantaa. Lähde itse alalle, jos se kiinnostaa.

Vierailija
7/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan kiellä tekemästä sähkötöitä itse, ihan sallittua se on, kunhan kytkennän/tarkastuksen tekee hyväksytty asentaja.

Itse asensin viimeksi omakotitalon syöttökaapelin, ihan lukiopohjalta. Valtuutettu asentaja sitten kytki sen valtakunnan verkkoon.

M40

Niin, omakotitaloon. Kerrostaloasunnon sähköihin et saa koskea.

Vierailija
8/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väri väriin ja loput maihin. Savun hälvettyä tarkistetaan kytkennät. Helppoa.

Vierailija
9/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tutustumista sähkötuoliin. Siinä kannattaa tietää mitä tekee.

Vierailija
10/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei normaalit talosähköt mitään kovin vaikeita ole, kun vaan tietää mitä tekee. Jos ei tiedä, niin voi olla hengenlähtö lähellä. Alalla on paljonkin naisia ja lisää mahtuu, tervetuloa.

Piti vielä mainita että kolme vuotta koulua ei tosiaankaan riitä muuhun kuin perusteiden oppimiseen. Ei minkäänlaista ongelmanratkaisukykyä, ei osata kunnolla lukea kuvia, työjärjestykset aivan hepreaa, työkalujen käyttö, jännitetyöt, suuremmat keskukset, pienjännitetyöt, automaatio, merkinnät, mittaukset, jne. Mutta ne ketkä haluavat oppia niin oppii kyllä.

Vierailija
11/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii hyvin myös naisille. Koulutukseen liittyy paljon teoriaa mistä johtuu koulutuksen pituus. Antaa valmiudet tenttiä oikeudet myös itsenäisesti urakointiin.

Vierailija
12/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et haluasi sähkömieheksi. Saisit siistin työn?

Vierailija
13/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan sähköasennukset opetettiin jo kansalaiskoulussa. Eli 7-8. -luokkalaisille. Tunti viikossa taisi olla opetusta.

Sillä opetuksella moni on vetänyt sähköt taloonsa. Kytkeminen verkkoon oli sitten sähkärin homma.

Siellä ammattikoulussa opetetaan tietenkin myös yleissivistäviä aineita, ei pelkkää johtojen. Vetämistä.

Oppikoulussa en tiedä opetettiinko.

Vierailija
14/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkötyö sopii varmasti naiselle paremmin kuin maalarin hommat. Maalashomma on aina raskasta. Telineitä pitää vetää perässään.

Vierailija
15/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköhenkilö.

Ja jos sähköhenkilö ei tiedä mitä on tekemässä, niin seuraavaksi paikalle saapuu viikatehenkilö :D

Vierailija
16/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M40

Kyllähän sitä voi mitä vaan tehdä. Mutta työstä täytyy tehdä tarkastuspöytäkirja jonka allekirjoittaa sähköurakointioikeudet omistavan yrityksen sähkötöiden johtaja sekä mittauksen tehnyt henkilö. Siinä otetaan vastuu, myös henkilökohtaisesti, sähkötöiden turvallisuudesta ja määräysten noudattamisesta. Itse en nimeäni paperiin laita jos en tiedä mitä on tehty, ketä on tehnyt ja ketä on mitannut. Rakennustarkastuksessa täytyy pöytäkirja olla jos haluaa tarkastuksen menevän läpi.

Talon myyminen ja vakuutuksen saaminen vaikeutuu aika paljon jos tarkastusta ei ole tehty.

Vierailija
17/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et haluasi sähkömieheksi. Saisit siistin työn?

Siistin😆?? Onhan se hetken kun kiinteistöä kalustetaan, kyllä muuten saa olla kädet olkapäitä myöten p*skassa. Lämpöäkin saa sen jälkeen kun olet työsi tehnyt, jos sattuu sisätöihin pääsemään.

Vierailija
18/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan sähköasennukset opetettiin jo kansalaiskoulussa. Eli 7-8. -luokkalaisille. Tunti viikossa taisi olla opetusta.

Sillä opetuksella moni on vetänyt sähköt taloonsa. Kytkeminen verkkoon oli sitten sähkärin homma.

Siellä ammattikoulussa opetetaan tietenkin myös yleissivistäviä aineita, ei pelkkää johtojen. Vetämistä.

Oppikoulussa en tiedä opetettiinko.

Meillä oli teknisessä työssä "Kone- ja sähköoppi" -jakso yläasteella.

Vierailija
19/19 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen kuva teillä on sähköasentajan työstä, kun suurin osa näyttää olevan sitä mieltä että homma on helppoa ja siistiä?