Professori:Imetys ja korvike ovat vauvalla yhtä terveellisiä.
http://www.hs.fi/kotimaa/Professori+Imetys+ja+korvike+samanarvoisia/a13…
Joko loppuu imettämättömien syyllistäminen?
Kommentit (72)
Täysimettämistä ei ole, jos annat äidinmaidon pullosta. Täysimettämistä ei myöskään ole se, jos käytät rintakumia. Täysimettämistä ei myöskään ole se, jos vauva on lääketieteellisistä syistä saanut vaikkapa synnytyslaitoksella korviketta. Oikeastaan pitäisi tilastoida ne vauvat, jotka eivät saa ollenkaan äidinmaitoa, se kertoisi enemmän.
Itse asiassa tuossa (1 %) luvussa täysimetystä OVAT kaikki nuo edellä mainitut. Siinä tutkimuksessa (STM kartoittaa vauvojen ruokintaa neuvolakyselyllä kerran viidessä vuodessa) kysytään mitä vauva on saanut viimeisen vuorokauden aikana. Ja äidinmaito pullosta on äidinmaitoa.
Mutta ei tuo luku ihan paikkaansa pitävä ole, koska siinä kuusikuisia ovat ne jotka ovat itse asiassa jo yli kuusikuisia mutta eivät vielä seitsemää.
Mitä noihin skenaarioihin tulee, jotka luettelit: tieteellisesti kun tutkitaan täysimetysken vaikutuksia, sillä on merkitystä onko vauva saanut synnytyssairaalassa lisämaitona muuta kuin äidinmaitoa: silloin ei ole kyseessä täysimetetty vauva, tiukan tieteellisesti. Itse asiassa täysimetyksen vaikutuksia on vaikea tutkia koska ei meinaa löytyä tarpeeksi täysimetettyjä! Täysimetykseksi lasketaan kuitenkin aina se jos vauva saa äidinmaitoa pullosta. Esimerkiksi amerikassa on tavallista että äiti menee töihin ja jatkaa täysimetystä pumpun ja pullon avulla.
Mitä tuohon mustavalkoiseen ajatteluun tulee, eiköhän se ole enemmänkin äitien itsensä päässä kuin neuvolalaitoksessa. Tosin imetyksestä ja äidinmaidosta mitään tietämättömät neuvolantädit voivat jättää tukematta ja kannustamatta osittaisimettäjiä - mutta niin he jättävät kannustamatta ne täysimettävätkin. Ja sellaisia tätejä on paljon! Terveydenhoitaja voi olla neuvolassa töissä ilman mitään koulutusta imetykseen liittyen.
että tuollaisia juttuja täytyy tehdä, jotta huonoitsetuntoiset imetyksessä epäonnistuneet ei vetäisi itseään kiikkuun.
Niitä tutkimuksia imetyksen parhaudesta on niin monta tehty, että yhden suomalaisproffan hölinät, joista todellakin kuuluu läpi tuo pullomammojen mielenterveyden paapominen, muuta yhtään mitään.
Professori perusti kirjoituksen meta-analyysiin, jonka mukaan imetyksellä ei juurikaan ole mainittavia terveyshyötyjä. Terve lapsi on terve, sai hän sitten rintamaitoa tai korviketta.
Professori perusti kirjoituksen meta-analyysiin, jonka mukaan imetyksellä ei juurikaan ole mainittavia terveyshyötyjä. Terve lapsi on terve, sai hän sitten rintamaitoa tai korviketta.
Mutta tohtori siis puhuu "suositeltua lyhyemmästä täysimetyksestä" joka "useimmiten riittää". Hän ei ainakaan tuossa uutisessa lainkaan suosittele sitä ettei imetettäisi ollenkaan, vaan että 5-6 kk lyhyempi täysimetys olisi yhtä hyvä kuin 6 kk.
Tämähän on monen lastenlääkärin mielipide muutenkin, perinteisesti Suomessa lastenlääkäriyhdistys on ajanut 4 kk täyismetyssuositusta. STM on kuitenkin valinnut lähteä muun maailman linjoille WHO:n ja muiden isompien instanssien asiantuntijuuden perusteella.
Professori perusti kirjoituksen meta-analyysiin, jonka mukaan imetyksellä ei juurikaan ole mainittavia terveyshyötyjä. Terve lapsi on terve, sai hän sitten rintamaitoa tai korviketta.Mutta tohtori siis puhuu "suositeltua lyhyemmästä täysimetyksestä" joka "useimmiten riittää". Hän ei ainakaan tuossa uutisessa lainkaan suosittele sitä ettei imetettäisi ollenkaan, vaan että 5-6 kk lyhyempi täysimetys olisi yhtä hyvä kuin 6 kk.
Tämähän on monen lastenlääkärin mielipide muutenkin, perinteisesti Suomessa lastenlääkäriyhdistys on ajanut 4 kk täyismetyssuositusta. STM on kuitenkin valinnut lähteä muun maailman linjoille WHO:n ja muiden isompien instanssien asiantuntijuuden perusteella.
Mutta imetyksen terveyshyötyjä on suuresti liioiteltu ilman tieteellistä pohjaa.
Kun 1,5 kk vanha lapseni on alkanut vieraantua rinnasta :( Itken joka kerta kun lapsi ei halua imeä rintaa tarpeeksi, vaikka olisin valmis imettämään. Neuvolassa kehoitettiin antamaan lisämaitoa kun lapsi iltaisin oli nälkäinen 4 vk iässä. Aiemmin tätä tapahtui vain iltaisin, nykyään lapsi saattaa muulloinkin väsähtää rinnalle ja itkee nälkää/väsymystä :( Ja siihen ei auta kuin pulloruoka, että pieni pääsee unille.
Että ei se imetys kaikille niin helppoa ole..
Mielummin pidän lapsen tyytyväisenä kuin kuuntelen itkua itsekkin itkua pidätellen ja yritän houkutella lasta imemään tuloksetta. Lapsella on myös ollut melkoiset ilmavaivat 3 vk iästä, joten syöttövälejä ei voi olla liian usein, ja lapsen on kerralla saatava syödä kunnolla.
Kun 1,5 kk vanha lapseni on alkanut vieraantua rinnasta :( Itken joka kerta kun lapsi ei halua imeä rintaa tarpeeksi, vaikka olisin valmis imettämään. Neuvolassa kehoitettiin antamaan lisämaitoa kun lapsi iltaisin oli nälkäinen 4 vk iässä. Aiemmin tätä tapahtui vain iltaisin, nykyään lapsi saattaa muulloinkin väsähtää rinnalle ja itkee nälkää/väsymystä :( Ja siihen ei auta kuin pulloruoka, että pieni pääsee unille.
Että ei se imetys kaikille niin helppoa ole..
Mielummin pidän lapsen tyytyväisenä kuin kuuntelen itkua itsekkin itkua pidätellen ja yritän houkutella lasta imemään tuloksetta. Lapsella on myös ollut melkoiset ilmavaivat 3 vk iästä, joten syöttövälejä ei voi olla liian usein, ja lapsen on kerralla saatava syödä kunnolla.
Mielestäni oleellisinta on se onko yrittänyt imettään vai ei. Jos ei edes viitsi yrittää, niin pidän sitä jokseenkin välinpitämättömänä suhtautumisena omaan lapseensa.
Jos taas yrittää imettää, mutta se ei syystä tai toisesta onnistu, niin sitten se ei onnistu ja pulloruokinnalla jatketaan. Itse koen "epäonnistumisen" imetyksessä lähinnä positiivisena ilmaisuna, koska se kertoo, että äiti on yrittänyt imettää.
Tärkeintä on ettei vauvan tarvitse nähdä nälkää.
Saa nähdä alkaako noita kytköksiä löytyä korviketeollisuuden ja proffan välillä...
Mä olen onnellinen, että onnistuin imettämään lastani vuoden ikäiseksi, jolloin hän itse alkoi hylkiä rintaa. Jonkin aikaa vielä yritin vielä tarjota rintaa, mutta totesin, että vauvantahtinen imetys tarkoittaa myös sitä, että äiti on valmis luopumaan imetyksestä sitten kun lapsi niin haluaa, ja käytännössä imetys loppui kuin seinään. Jonkin aikaa pumppailin pahimpia pakkautumia pois ja annoin ne pullosta, mutta yllättävän nopeasti tuotanto hiipui.
Lapseni on synnytyssairaalassa saanut korviketta, joten häntä ei kuitenkaan katsota täysimetetyksi :( Tämä minua harmittaa, ei voi mitään. Toivottavasti kovin paljon terveysvaikutuksia ei tästä tule, etenkin kun lapselta löytyi diabetekseen altistava geeni napaverinäytteestä. Tästä pitäisi mielestäni puhua enemmän, sillä ainakaan oman kokemukseni mukaan sitä lisämaitoa ei lainkaan pihdattu osastolla, vaan senkun meni hakemaan. En osannut esikoisen kohdalla niin varoa, joten korvikkeella lähti käyntiin vuoden ajan imetetyn vauvani ravitsemus. Puolen vuoden kohdalla toki sai muutakin ruokaa ettei tarvi kenenkään tästä pillastua. Mulle imetys oli hyvin tärkeää ja olen onnellinen että se onnistui alun isojen vaikeuksien jälkeen hyvin. Oli rintatulehduksia, nännit verillä ja tulehtuneet, lapsi tissitakiainen, joka halusi liottaa rintaa suussaan koko ajan jne. Tuskaa tuskaa tuskaa. Mutta kun se alkoi sujua, se alkoi sujua. Onneksi. Mulla ei tullut mieleenkään lopettaa, koin hyödyt niin paljon suuremmaksi kuin haitat. Harmi etten synnärillä ollut vielä niin tietoinen tai tolkuissani mistään.
"Tiesikö joku proffan rahoituksesta enemmän?"
Valiolta on rahoitusta ilmeisesti vähintään n. kymmenen vuoden ajalla.
Valio ilmeisesti on tuomassa markkinoille uuden korvikkeen.
HS:n keskustelussa liitettiin professorin ulostulo tähän, vaikea sanoa onko perää.
Korvike on iskukuumennettua, eli kuollutta. Rintamaito on tuoretta ja sisältää immuunijärjestelmälle välttämättömät bakteerit
kun ei kulu paljonkaan aikaa ennenkuin naille terveellisesti imetetyille aletaan jarjestamaan karkkipaivaa. Karkeissahan ei ole mitaan lisa-aineita, puhdasta ravintoa vaan.
että tuollaisia juttuja täytyy tehdä, jotta huonoitsetuntoiset imetyksessä epäonnistuneet ei vetäisi itseään kiikkuun.
Niitä tutkimuksia imetyksen parhaudesta on niin monta tehty, että yhden suomalaisproffan hölinät, joista todellakin kuuluu läpi tuo pullomammojen mielenterveyden paapominen, muuta yhtään mitään.