Mä en tajua koiran kuolemaa itkevää fb-tuttua.
Siis koira kuoli. Lemmikki, ei ihminen.
Ensin laittoi statusviestin: "Rakas pieni Mirkkumme (nimi muutettu) poistui tänään keskuudestamme lyhyen sairauden murtamana. Ikävä 3>"
Ei ole niin hyvä tuttu, että tietäisin esim. lasten nimiä ja kauhistuin, että joku sen lapsista on kuollut. Laitoin "osanottoni suurun". Osaaottavia viestejä tuli reilu sata lisäkseni.
No, seuraavana päivänä laittoi "Perheenjäsenen kuolemasta ei selviä ikinä. Itkusta ei tule loppua. En jaksa. Olen viikon sairaslomalla".
Olin ihan järkyttynyt ja mietin, että miten voi oman lapsen kuoleman jälkeen jaksaa päivittää jotain Facebookia.
Seuraavana päivänä tuli kuva koirasta ja teksti 2007-2011 "Mirkku".
SIIS HALOOO!!! Voisi vaikka kertoa, että KOIRA, LEMMIKKI on kuollut, ettei tarvitse yöunia menettää jonkun tuollaisen asian takia.
Ymmärrän, että joillekin koirat ovat tärkeitä. Minä en pysty siihen, en ole eläinrakas ja lemmikit ovat kaikki sellaisella kultakala-asteella mielessäni. Ne voi korvata.
Oli kai sitten viikon sairaslomalla. Nyt tuli kutsu hautajaisiin, jonka oli laittanut kaikille yli 400 FB-kavereilleen. "Mirkku pääsee tänään haudan lepoon. Ystävällisenä kutsuna ilmoitamme, että hautaan lasku tapahtuu siellä ja siellä ja muistotilaisuuteen on erikseen kutsuttu läheiset ja perhe."
Just.
Kommentit (123)
ja ikävöin ja itkea tirautan joskus vieläkin jo viisi vuotta sitten kuolleen koirani muistolle.. mutta että viikko saikkua..?! Voi vittu sentään, sanon minä!! Mun ISÄ (siis oikea isä, ihminen, ei mikään koiraisä.. ;D) kuoli; sain loppuviikon saikkua. Päivä oli keskiviikko. Olin siis 2,5 pvää töistä pois. Ja kyseessä oli mun oma isäni! Niin en kyllä joo oikein voi ymmärtää että joku saa viikon saikkua kun hauva delaa. Naurettavaa!
Mä en ollut päivääkään poissa töistä, kun isäni kuoli. Ja kyllä, läheisiä oltiin.
ja mitä oleellista sinä teit että menehtyminen ei päässyt tapahtumaan sen kahdeksan, yhdeksän tunnin aikana? Ihan pihalla olet nyt.
Tosiaan, ihan pihallahan sinä olet nyt.
Oletko kuullut esim. kun oksentaa/ripuloi, saattaa syntyä NESTEHUKKA! Eläinlääkärin ohjeistuksesta minun täytyi varmistaa koirani nesteensaanti sekä tarvittaessa pakkojuottaa. Ne koirat kun on vähän siitä hassuja, että ne saattaa rajun oksentelun takia lopettaa syömisen ja JUOMISEN kokonaan.
Riittikö? Oletko nyt tyytyväinen? Oliko riittävä syy sinulle? Annatko nyt syntini anteeksi?
ellei sun työvuoro kestä noin 24-30 tuntia -mitä epäilen. Mun ei tarvitse antaa sulle anteeksi mitään. Ihan netistä voit sivistää itseäsi sen verran että opiskelet perusteet fysiologiasta -löytyy muuten koirien lisäksi lastenkin fysiologiasta ihan "tavistietoa".
Mulla on nestehukasta kyllä tietoa ja omakohtaista kokemusta, haluatko kuulla?
ja ikävöin ja itkea tirautan joskus vieläkin jo viisi vuotta sitten kuolleen koirani muistolle.. mutta että viikko saikkua..?! Voi vittu sentään, sanon minä!! Mun ISÄ (siis oikea isä, ihminen, ei mikään koiraisä.. ;D) kuoli; sain loppuviikon saikkua. Päivä oli keskiviikko. Olin siis 2,5 pvää töistä pois. Ja kyseessä oli mun oma isäni! Niin en kyllä joo oikein voi ymmärtää että joku saa viikon saikkua kun hauva delaa. Naurettavaa!
Mä en ollut päivääkään poissa töistä, kun isäni kuoli. Ja kyllä, läheisiä oltiin.
vai oletko sä toi sama KOIRAN nestehukasta meuhkaaja?
Palkatonta virkavapaata otin sitten hautajaisjärjestelyjen aikana. En edes tiennyt, että olisin voinut saikkua hakea sen takia :O
Aina oppii uusia asioita.
ellei sun työvuoro kestä noin 24-30 tuntia -mitä epäilen. Mun ei tarvitse antaa sulle anteeksi mitään. Ihan netistä voit sivistää itseäsi sen verran että opiskelet perusteet fysiologiasta -löytyy muuten koirien lisäksi lastenkin fysiologiasta ihan "tavistietoa".
Mulla on nestehukasta kyllä tietoa ja omakohtaista kokemusta, haluatko kuulla?
Enköhän olen kuule sivistänyt itseäni ihan tarpeeksi sen asian tiimoilta. Että kyllä vaan se koirani olisi varmaan kupsahtanut ellen olisi ollut varmistamassa vedensaantia.
kun omainen kuolee tai lemmikki tms. kunhan vain lääkärille selittää, että on masentunut sen takia, eikä pysty töihin. Pelkkä kuolema ei ole saikun syy, että saisi palkan. Pitää olla masennusoireita tms. Sanot, vaikka, että et saa unta kun isä kuoli tai koira delas. Olet niin järkyttynyt, että ajat metsään autolla kun et ole saanut nukuttua. Pyydä vaikka tenoxia tms. lääkettä niin lääkäri uskoo, että olet oikeasti depiksessä ja saat siten pitemmän saikun.
Palkatonta virkavapaata otin sitten hautajaisjärjestelyjen aikana. En edes tiennyt, että olisin voinut saikkua hakea sen takia :O Aina oppii uusia asioita.
kuin työterveydestä. Kun maksaa ison hinnan yksityisestä, se kirjoittaa pitemmän saikun. Hyvässä lykyssä saattaa saada pari viikkoa jonkun kuoleman takia tai vaikka koiran sairastamisen jos osaa oikein selittää, kuinka ahistaa. Vaikka vähän paniikkioireita sekaan níin sillä irtoaa.
Työterveys antaa aika nihkeästi näistä saikkua. Korkeintaan pari päivää.
Mulla on nestehukasta kyllä tietoa ja omakohtaista kokemusta, haluatko kuulla?Enköhän olen kuule sivistänyt itseäni ihan tarpeeksi sen asian tiimoilta. Että kyllä vaan se koirani olisi varmaan kupsahtanut ellen olisi ollut varmistamassa vedensaantia.
menee pian vettä keuhkoon ja sitten seuraa keuhkokuume ja kyllähän se koira siihen sit kuolee!! Paitsi tietenkin jos muistat ottaa palkatonta vapaata ja varmistat siten keuhkojen stabiloitumisen. Ota varmuudeksi kuitenkin seuraavakin viikko -mahdollisia hautajaisjätjestelyjä varten. Kyllähän ne aika oletettavat kuitenkin ovat.
menee pian vettä keuhkoon ja sitten seuraa keuhkokuume ja kyllähän se koira siihen sit kuolee!! Paitsi tietenkin jos muistat ottaa palkatonta vapaata ja varmistat siten keuhkojen stabiloitumisen. Ota varmuudeksi kuitenkin seuraavakin viikko -mahdollisia hautajaisjätjestelyjä varten. Kyllähän ne aika oletettavat kuitenkin ovat.
siellä kotona 'hoidetaan' niin pitää olla myös varovainen ettei vaikka tipahda sängystä ('kuume'houreissa ts. pikku lämpöä) ja lyö päätä ja saa aivoverenvuotoa ja kuolee! Sitäkin varten kannattaa ottaa varmuudeksi kuukausi saikkua, kamalaa hei ja tilata lanssi pihaan!
mutta ei se sun hurttas ois hengestään päässyt vaikka sinä olisit töissä ollutkin. Tuskin se lapsikaan kehen tässä verrattiin. Ei tarvitse ylireagoida. Lapsen yksinjättämisestä on laki, koiran ei. Ihan sama tykkäsitkö sinä siitä (että ko lakia ei ole..) vaiko et.
p.s. minullakin on muuten koira
laitan tähän sulle muistin virkistykseksi mutta kertaan vielä; se että lapsen vanhempi on LS-vapaalla ei johdu kenenkään kuolemanvaarasta -ei edes sun koiran ;D
Kyse on lainsäädännöstä.
saikkua ottaa. Ihan oikeesti. Se hoidetaan sairaalassa, eikä siellä mammaa tarvita kädestä pitämässä vaan hoitohenkilökunta hoitaa. Tuollaiset pitäisi potkia töistä pois, jotka lasten varjolla on pois töistä.
siellä kotona 'hoidetaan' niin pitää olla myös varovainen ettei vaikka tipahda sängystä ('kuume'houreissa ts. pikku lämpöä) ja lyö päätä ja saa aivoverenvuotoa ja kuolee! Sitäkin varten kannattaa ottaa varmuudeksi kuukausi saikkua, kamalaa hei ja tilata lanssi pihaan!
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960247
Esim.
5?§
Eläinten hoito
Hoidossa olevaa eläintä ei saa jättää hoidotta tai hylätä. Eläimen on saatava riittävästi sille sopivaa ravintoa, juotavaa ja muuta sen tarvitsemaa hoitoa. Eläimen sairastuessa sen on saatava asianmukaista hoitoa.
..ihmisiä jotka keskustelupalstoilla itkee jotain tyrnäväläisiä tai kouvolalaisia täysin vieraita ihmisiä, tai lähettelee jotain "nyt sytytetään kynttilä muistolle"- viestejä.
Minustakin tuo on todella mautonta.
eläimen yläpuolelle.
Oma lapsi on tietty mullekin kaikkein tärkein, mutta heti perään tulevat koira"lapset". Koirat ovat olleet välillä ainoita, jotka ovat pitäneet minut järjissäni vakavien sairauksien ja vastoinkäymisten keskellä. Pelkään tosissani, että suren itseni hengiltä, kun niistä aika jättää.
Joten, ap. Voin suoraan sanoa, että vihaan kaltaisiasi empatiakyvyttömiä taikauskoisia narsisteja yli kaiken.
niin kauan, kun läheinen ihminen kuolee. Silloin tulee jonkinlainen suhteellisuudentaju esiin.
Terveisin äitinsä, isänsä, kolme veljeään, siskonsa ja lapsenlapsensa haudannut koiranomistaja
Lähiomaisen kuolemasta jäädään sitten varmaan työkyvyttömyyseläkkeelle, jos koiraa tuollain surraan.
..ihmisiä jotka keskustelupalstoilla itkee jotain tyrnäväläisiä tai kouvolalaisia täysin vieraita ihmisiä, tai lähettelee jotain "nyt sytytetään kynttilä muistolle"- viestejä.
^täysin samaa mieltä!!
AP sanoi; "Ymmärrän, että joillekin koirat ovat tärkeitä. Minä en pysty siihen, en ole eläinrakas ja lemmikit ovat kaikki sellaisella kultakala-asteella mielessäni. Ne voi korvata"
Minä voin soveltaa tätä samaa lapsiin; Ymmärrän, että joillekin lapset ovat tärkeitä. Minä en pysty siihen, en ole lapsirakas ja lapset ovat kaikki sellaisella kuolanaama-asteella mielessäni. Niitä voi tehdä aina lisää.
Miksi ihmisten täytyy saada julistaa empatiakyvyttömyyttään?
Et voi määrätä paljonko ja mitä toinen saa surra.
Minkähänlaisia kylmäkalleja nää kasvattaa kersoistaan?
Mutta rakaskin eläin on ELÄIN. Kulkukoiria ei meille "adoptoida" niin kauan kun maailmassa on nälkäisiä ja kodittomia lapsia.
Lehmät ovat maidontuotantoon, possut ja kanat lihakarjaa. Puput ja hirvet söpöä riistaa, nam nam. Kalat on luotu kalastettaviksi.
Ei se silti tarkoita ettei eläintä saa surra tai että eläimiä voisi kohdella kaltoin. TERVE JÄRKI vaan kehiin.
Katso elokuva Marley and me. Ehkä sinullekin joskus kasvaa sydän. Myös Hachiko voisi avata sinulle aivan uuden maailman, se kun on vielä tositarina.
Jonkin rakkaan menettäminen on ylipäätään kova paikka vaikka kyseessä olisi vain koira. Siitä alkaa aivan uusi elämänvaihe. Muutos on aina aluksi hankalaa.
Etkö todella ole koskaan rapsutellut pehmeää ja lämmintä koiraa ja rakastanut ilman vaatimuksia? Sinä olet se joka menettää.
Harlewy and me leffaa ei löysy. onko varmasti oikea nimi? En siis ole Ap, mutta kiinnostais nähdä nyyhkyelokuva =)
Tosiaan, ihan pihallahan sinä olet nyt.
Oletko kuullut esim. kun oksentaa/ripuloi, saattaa syntyä NESTEHUKKA! Eläinlääkärin ohjeistuksesta minun täytyi varmistaa koirani nesteensaanti sekä tarvittaessa pakkojuottaa. Ne koirat kun on vähän siitä hassuja, että ne saattaa rajun oksentelun takia lopettaa syömisen ja JUOMISEN kokonaan.
Riittikö? Oletko nyt tyytyväinen? Oliko riittävä syy sinulle? Annatko nyt syntini anteeksi?