Monikulttuurisuus pelasti huonomaineisen ruotsalaiskoulun!
Lukeekaapa huviksenne Ylen nettisivuilta juttu ruotsalaisesta ongelmakoulusta, joka nousi palkituksi eliittikouluksi nimenomaan monikulttuurisuuden ansiosta.
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/10/ruotsalaisen_maahanmuuttajal…
"Koko Ruotsin maahamuuttajavaltaisimmassa kaupunginosassa oli kauan sitten koulu, joka tunnettiin ongelmistaan. Tänään opinahjo nauttii mainetta, joka on tuonut palkintoja, mediahuomiota sekä vierailijoita suurista kansainvälisistä yhtiöistä.
Menestyksen resepti on sama kuin ongelmakin oli; monikulttuurisuus. Yhden nelikökilometrin alueella Tukholman Rinkebyssä asuu maahanmuuttajia yli sadasta maasta. Myös Rinkebyn koulussa ovat edustettuna kaikki maailman kulttuurit, etniset ryhmät ja uskonnot.
- Se on kaikki, mitä tulevaisuuden työmarkkinoilla tarvitaan, sanoo koulun rehtori Börje Ehrstrand.
Tulevaisuuden työmarkkinoilla voittavat monikulttuurisuuden taiturit
Rinkebyhyn itsekin 80-luvulla muuttanut, suomalaistaustainen Ehrstrand on saanut paljon tunnustusta tavastaan johtaa. Hän kertoo, että koulun vaikeudet käännettiin voitoksi keskustelemallla koko henkilökunnan kanssa.
- Pohdimme, miten lapsista tehdään voittajia työmarkkinoilla, ja tulimme siihen tulokseen, että siellä menestyy, jos vuorovaikutustaidot ovat kunnossa.
On osattava ilmaista mielipiteitä, toiveita ja ajatuksia, sekä luoda strategioita, Ehrstrand luettelee. Tämä onnistuu vain kielen avulla.
- Päätimme satsata kieleen ja kommunikointiin. Tietopohja ei kuitenkaan riitä, vaan pitää olla hyvät sosiaaliset taidot. Pitää osata kommunikoida sosiaalisten, kulttuuristen ja uskonnolisten rajojen yli.
Monikulttuurisen koulun oppilaat saavan harjoitusta nimenomaan tärkeimmässä, eli sosiaalisissa taidoissa, Ehrstrand sanoo.
- Tulevaisuuden työmarkkinat eivät ole suomalaiset tai ruotsalaiset, vaan kansainväliset. Pitää olla globaali kyky toimia kaikenlaisten ihmisten kanssa."
Kommentit (208)
Kulttuurien kohtaamisessa on aina valtavasti kehityspotentiiaalia ja olisi tyhmää ja haitallista jättää se käyttämättä.
Turhaa sanahelinää ilman faktaa
Ollaan vain totuttu toistamaan näitä fraaseja, mutta ei lainkaan ajatella asiaa sen pidemmälle. Saati omata mitään omakohtaista kokemusta.
ihmiset muuttavat työn perässä, pakolaisina, puolisoina. Tämä voi johtaa ongelmiin, mutta nyt onkin mahdollisuus tehdä siitä voimavara. Mitään Akseli ja Elina-landiaa Suomesta ei enää tule, ellei kaikkia maahanmuuttajataustaisiakin jollain tapaa poisteta (tuleeko mieleen, öö, Hitler?).
Omat lapseni ovat mamu-taustaisia, samoin kuin olen itse, mieheni on mamu, pääkaupunkiseudulla maahanmuuttajat on täysin arkipäiväinen asia
Miten niin tulee moni,kulttuuristumaan? Esim Ruotsissa maahanmuuttajat on pyritty ruotsalaistamaan. Monikulttuurin on todettu olevan yhteiskunnalle haitallista. Kerro ihmeessä omista tutkimustuloksistasi lisää.
tiesin että tämmöstä on tulossa.
aivan puhdasta propagandaa... Tähän loppui omalta osaltani TV-luvan maksaminen..
Persut on jatkuvasti jankanneet, että maahanmuuttajakoulut on kaikki tuhoon tuomittuja, pelkkiä rahareikiä.
Nyt kun on esittää, että voi ne olla myös hyvin menestyviä kouluja, aletaan inttää, että eikueiku ei ne oikeesti eiku.
Jokainen pahvipääkin tajunnee, että on parempi, jos kallis ja eriytetty opetus tehoaa kuin että se ei tehoa.
Ja sen vuoksi kandeis taputtaa käsiä Rinkebylle. Luoja tietää, että monessa muussa koulussa ei ole menestytty yhtä hyvin.
Totta kai monikultturisuus voi olla myös voimavar. Vain ihan sokea ihminen voi globaalissa maailmantaloudessa väittää, ettei eri kulttuurien syvällinen tuntemus olisi eduksi! JOS siis ihminen osaa myös muut siinä kaupankäynnissä ja kanssakäymisessä tarvittavat taidot ja juurikin niitä tuolla Rinkebyssä on onnistuttu opettamaan.
En ole idealisti, olen realisti. t. 11
Sekopää sä olet. Tämänpäiväinen pakkomielle on löydetty ja tehtävänä muuttaa valkoinen mustaksi. Olen ymmärtänyt että pidät itseäsi uskovaisena ihimsenä, ja siitä näkökulmasta hieman ihmetyttää tämä päivittäinen myrkynkylvö mitä harrastat. Että mitä Jeesus olisi tästä toiminnastasi mieltä? Joka päivä on joku jengi jonka kimpussa olet. Mamut, homot, lapsettomat, ruotsinkieliset, you name it... Ja siitä aikamäärästä päätellen minkä käytät muitten ihmisten oikeiuksien närppimiseen yhteiskunta kyllä elättää sinutkin.
Sähän oot ihan sekaisin, oikeasti!
Tämän keskustelupalstan idea on keskusteleminen, jos ei siihen itse aiheista pysty, kannattaa mennä tässä välissä katsomaan ne eilen nauhotetut Salkkarit vaikka telkkarista.
t. 11
ihmiset muuttavat työn perässä, pakolaisina, puolisoina. Tämä voi johtaa ongelmiin, mutta nyt onkin mahdollisuus tehdä siitä voimavara. Mitään Akseli ja Elina-landiaa Suomesta ei enää tule, ellei kaikkia maahanmuuttajataustaisiakin jollain tapaa poisteta (tuleeko mieleen, öö, Hitler?). Omat lapseni ovat mamu-taustaisia, samoin kuin olen itse, mieheni on mamu, pääkaupunkiseudulla maahanmuuttajat on täysin arkipäiväinen asia
Miten niin tulee moni,kulttuuristumaan? Esim Ruotsissa maahanmuuttajat on pyritty ruotsalaistamaan. Monikulttuurin on todettu olevan yhteiskunnalle haitallista. Kerro ihmeessä omista tutkimustuloksistasi lisää.
olevan yhteiskunnalle haitallista? SINÄ olet omassa pikku päässäsi todennut.
Sekopää sä olet. Tämänpäiväinen pakkomielle on löydetty ja tehtävänä muuttaa valkoinen mustaksi. Olen ymmärtänyt että pidät itseäsi uskovaisena ihimsenä, ja siitä näkökulmasta hieman ihmetyttää tämä päivittäinen myrkynkylvö mitä harrastat. Että mitä Jeesus olisi tästä toiminnastasi mieltä? Joka päivä on joku jengi jonka kimpussa olet. Mamut, homot, lapsettomat, ruotsinkieliset, you name it... Ja siitä aikamäärästä päätellen minkä käytät muitten ihmisten oikeiuksien närppimiseen yhteiskunta kyllä elättää sinutkin.
Sähän oot ihan sekaisin, oikeasti! Tämän keskustelupalstan idea on keskusteleminen, jos ei siihen itse aiheista pysty, kannattaa mennä tässä välissä katsomaan ne eilen nauhotetut Salkkarit vaikka telkkarista. t. 11
Ja ihan siinä nyt haukut muita siinä missä tuo toinen haukkui ensin sinua. Lopettakaa kummatkin.
-ap-
Jokainen pahvipääkin tajunnee, että on parempi, jos kallis ja eriytetty opetus tehoaa kuin että se ei tehoa. Ja sen vuoksi kandeis taputtaa käsiä Rinkebylle.
Jokainen pahvipääkin tajunnee, että on parempi, kun ei alunperinkään tuoda maahamme (tässä mittakaavassa ja laajuudessa) sellaista maahanmuuttaja-ainesta, joiden vuoksi tarvitsemme suuressa laajuudessa olevaa, kallista erityisopetusta.
Sähän oot ihan sekaisin, oikeasti! Tämän keskustelupalstan idea on keskusteleminen, jos ei siihen itse aiheista pysty, kannattaa mennä tässä välissä katsomaan ne eilen nauhotetut Salkkarit vaikka telkkarista. t. 11
Ja ihan siinä nyt haukut muita siinä missä tuo toinen haukkui ensin sinua. Lopettakaa kummatkin. -ap-
Tai annettavaa keskustelulle, mutta pitää tulla huutelemaan henkilöihin meneviä kommenttejaan tänne joka väliin - onko se oikeasti teidän muiden mielestä ihan oikein? Mukava ilmiö keskustelupalstalla?
Minusta se kertoo paljon ihmisen henkisistä kyvyistä, ja siitä tasosta, millä tyypin kanssa pelataan.
t. 11
Ihan hyvä, mutta tarkemmin kun esitettyjä faktoja tarkastellaan, niin huomataan, etteivät välttämättä ihan niin valoisia ole. Kriittinen suhtautuminen on tarpeen, varsinkin kun tiedetään tällaisetkin ohjeet: "Nostetaan esille positiivisia esimerkkejä ja kertomuksia, _kaikki negatiiviset kertomukset sivuutetaan ilman huomiota" Ihan vaan siis siksi että esitetyt "faktat" ovat oikeita ja ymmärretään mitä ne tarkoittavat. Eräänlainen selvennys siis. Tiedotus ja mielikuvien luonti saattaa olla värittynyttä. Sellainen riski ainakin on. Kielenopetusta antavat opettajat, niin kuin tämä finlandssvensk, eivät oppilaat. Rinkebyssä on aiemmin asunut paljonkin suomalaisia mutta ovat muuttaneet pois kun tilalle on tullut väestöä muualta, eli white flight-ilmiö sielläkin on tapahtunut. Miksi? High crime-alue se myös on.
Totta kai koulussa oli ongelmia, jotka alunperin johtuivat siitä, että monikulttuurisuutta ei osattu kohdata. NYT osataan, se tässä olikin homman clue. Eikä kyse nyt ole mistään erityisen suuresta yhteiskunnan panostuksestakaan, vaikka varmasti ko. koululle on annettu lisäresursseja siinä missä suomalaiskouluillekin annetaan, jos oppilasaines on kovin erilaisista kielitaustoista peräisin. Totta kai maksaa enemmän rahaa järjestää monia eri kieliluokkia ja vaikkapa uskonnonopetus monelle eri uskontokunnalle! Mutta pointti ei ole se, että tuo on haaste. Vaan se, että sen haasteen VOI kääntää menestykseksi ja eduksi. ap
ongelmat liittyvät kouluun muuten kuin NIIN PÄIN, että on sitäkin hienompaa, että KOULU ONNISTUU VAIKEASTA YMPÄRISTÖSTÄ HUOLIMATTA!
-ap-
Uskontoa puolustetaan aina vaahto suussa vaikka mitä faktaa iskettäisiin pöytään.
Jokainen pahvipääkin tajunnee, että on parempi, jos kallis ja eriytetty opetus tehoaa kuin että se ei tehoa. Ja sen vuoksi kandeis taputtaa käsiä Rinkebylle.
Jokainen pahvipääkin tajunnee, että on parempi, kun ei alunperinkään tuoda maahamme (tässä mittakaavassa ja laajuudessa) sellaista maahanmuuttaja-ainesta, joiden vuoksi tarvitsemme suuressa laajuudessa olevaa, kallista erityisopetusta.
enempää. Vaan ainoastaan sitä samaa kotikielen opetusta kuin mitä Ruotsin suomalaisillekin.
Joten kielletään suomalaisten muutto muualle sitten samalla. Vai?
versus Suomen "kaikki-on-päin-helvettiä-ja-jos-ei-ole-niin-laitetaan" kulttuuri.
Mua häiritsee tässä keskustelussa eniten se, että kritisoijat eivät anna mitään arvoa sille, että YRITETETÄÄN. Yritetään tehdä asiat toisin, yritetään oppia ja korjata virheitä.
Kaikessa on kritisoitavaa, jopa tässä mun kommentissa. Mutta ajatelkaa mikä henki tuossa koulussa täytyy olla: he ovat aidosti YLPEITÄ siitä mitä tekevät, miten katastrofi on saatu käänneettyä joksikin ihan muuksi.
Silloin kun on housuissa, kannattaa yleensä vaihtaa tai ainakin pestä pöksyt. Eikä jämähtäää siihen housut täynnä odottelemaan että jos tulisi lisää.
Pilotit aina maksavat. Seuraavien koulujen on jo helpompi omaksua näitä asioita, osa karikoita voidaan välttää, osa tehdä heti alkuunsa paremmin.
Hattua nostan, että ihmiset toivottomassa tilanteessa yrittävät keksiä ratkaisuja.
ihmiset muuttavat työn perässä, pakolaisina, puolisoina. Tämä voi johtaa ongelmiin, mutta nyt onkin mahdollisuus tehdä siitä voimavara. Mitään Akseli ja Elina-landiaa Suomesta ei enää tule, ellei kaikkia maahanmuuttajataustaisiakin jollain tapaa poisteta (tuleeko mieleen, öö, Hitler?). Omat lapseni ovat mamu-taustaisia, samoin kuin olen itse, mieheni on mamu, pääkaupunkiseudulla maahanmuuttajat on täysin arkipäiväinen asia
No ihan Angela Merkel muistaakseni viimeksi.
Entä onko se tuonut jotain hyvää esim Britanniaan? Miksi maa on konkurssissa, vaikka se on harjoittanut vuosisatoja 'rikkautta' luovaa monikulttuuria?
Ranska, monikulttuurinen maa ja täysin konkursissa.
Ei kai se nyt noin ole, että heille erityisopetusta annettaisiin sen
enempää. Vaan ainoastaan sitä samaa kotikielen opetusta kuin mitä Ruotsin suomalaisillekin.Joten kielletään suomalaisten muutto muualle sitten samalla. Vai?
Laitappa linkkiä ettei mitään muuta erityisopetusta ole annettu.
Miten suomalaisten muutto tähän liittyy?
Tuolla lailla asiat muuttuvat paremmiksi. Täällä lailla mitä tässä ketjussa toimitaan, toisin sanoen haukutaan ja lytätään hienoa pilottitoimintaa, mikään ei koskaan muutu paremmaksi. Tällainen asenneilmasto vie yhteiskuntaa vaan alaspäin.
versus Suomen "kaikki-on-päin-helvettiä-ja-jos-ei-ole-niin-laitetaan" kulttuuri.
Mua häiritsee tässä keskustelussa eniten se, että kritisoijat eivät anna mitään arvoa sille, että YRITETETÄÄN. Yritetään tehdä asiat toisin, yritetään oppia ja korjata virheitä.
Kaikessa on kritisoitavaa, jopa tässä mun kommentissa. Mutta ajatelkaa mikä henki tuossa koulussa täytyy olla: he ovat aidosti YLPEITÄ siitä mitä tekevät, miten katastrofi on saatu käänneettyä joksikin ihan muuksi.
Silloin kun on housuissa, kannattaa yleensä vaihtaa tai ainakin pestä pöksyt. Eikä jämähtäää siihen housut täynnä odottelemaan että jos tulisi lisää.
Pilotit aina maksavat. Seuraavien koulujen on jo helpompi omaksua näitä asioita, osa karikoita voidaan välttää, osa tehdä heti alkuunsa paremmin.
Hattua nostan, että ihmiset toivottomassa tilanteessa yrittävät keksiä ratkaisuja.
Varmaan ymmärrät että tuollainen henki on tietyissä olosuhteissa mahdollista luoda mihin tahansa, mutta se ei ole monistettavissa. Ei jokainen seuraava koulu saa samaa huomiota ja ihailua, joka luo sitä hyvä me- ilmapiiriä, jos sellainen tuolla nyt on.
Ja edelleenkin on vastaamatta paljonko nuo saavat rahaa per nuppi enemmän kuin muut koulut
No ihan Angela Merkel muistaakseni viimeksi. Entä onko se tuonut jotain hyvää esim Britanniaan? Miksi maa on konkurssissa, vaikka se on harjoittanut vuosisatoja 'rikkautta' luovaa monikulttuuria? Ranska, monikulttuurinen maa ja täysin konkursissa.
muista samalla, että oikeistopoliitikkona Angela kilpailee maahanmuuttokriittisten äänistä. Hänen kuuluukin olla tuota mieltä.
Ja mitä tulee Britanniaan, niin olisi kannattanut katsoa vaikkapa ulkolinja Thatcherin paluu? Britannian sosiaalisissa ongelmissa on niin paljon tahoja, ettei sitä mitenkään voi typistää monikulttuurisuuden syyksi.
http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/ulkolinja-thatcherin-paluu
Ja mistä sä ton Ranskan tähän bongasit? Britannia ja Ranska ovat yhä eurooppalaisia suurvaltoja (kuten Saksakin) ja kaikissa niissä on merkittävä ulkomaalaisväestön osuus.
Itse asiassa esim. Yhdysvallat perustuu liki kokonaan maahanmuuttoon ja heh: meneekö siellä huonosti.
EI VOI siis vetää yhtäläisyysmerkkejä maahanmuuttajaväestön määrän ja huonon menestyksen kanssa.
Hölmö
versus Suomen "kaikki-on-päin-helvettiä-ja-jos-ei-ole-niin-laitetaan" kulttuuri. Mua häiritsee tässä keskustelussa eniten se, että kritisoijat eivät anna mitään arvoa sille, että YRITETETÄÄN. Yritetään tehdä asiat toisin, yritetään oppia ja korjata virheitä. Kaikessa on kritisoitavaa, jopa tässä mun kommentissa. Mutta ajatelkaa mikä henki tuossa koulussa täytyy olla: he ovat aidosti YLPEITÄ siitä mitä tekevät, miten katastrofi on saatu käänneettyä joksikin ihan muuksi. Silloin kun on housuissa, kannattaa yleensä vaihtaa tai ainakin pestä pöksyt. Eikä jämähtäää siihen housut täynnä odottelemaan että jos tulisi lisää. Pilotit aina maksavat. Seuraavien koulujen on jo helpompi omaksua näitä asioita, osa karikoita voidaan välttää, osa tehdä heti alkuunsa paremmin. Hattua nostan, että ihmiset toivottomassa tilanteessa yrittävät keksiä ratkaisuja.
Varmaan ymmärrät että tuollainen henki on tietyissä olosuhteissa mahdollista luoda mihin tahansa, mutta se ei ole monistettavissa. Ei jokainen seuraava koulu saa samaa huomiota ja ihailua, joka luo sitä hyvä me- ilmapiiriä, jos sellainen tuolla nyt on. Ja edelleenkin on vastaamatta paljonko nuo saavat rahaa per nuppi enemmän kuin muut koulut
Rinkeby saa oppilasaineksensa heterogeenisuuden vuoksi lisätukea siinä missä muutkin vastaavat koulut.
Mutta Rinkeby on onnistunut kääntämään heikon tilanteensa edukseen.
Se ON monistettavissa, koska se on ennen kaikkea asenteesta ja uudenlaisesta lähestymistavasta kiinni.
saamastaan avusta ja tulevat kantamaan vastuunsa tulevina veronmaksajina?