Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monikulttuurisuus pelasti huonomaineisen ruotsalaiskoulun!

Vierailija
06.10.2011 |

Lukeekaapa huviksenne Ylen nettisivuilta juttu ruotsalaisesta ongelmakoulusta, joka nousi palkituksi eliittikouluksi nimenomaan monikulttuurisuuden ansiosta.



http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/10/ruotsalaisen_maahanmuuttajal…



"Koko Ruotsin maahamuuttajavaltaisimmassa kaupunginosassa oli kauan sitten koulu, joka tunnettiin ongelmistaan. Tänään opinahjo nauttii mainetta, joka on tuonut palkintoja, mediahuomiota sekä vierailijoita suurista kansainvälisistä yhtiöistä.



Menestyksen resepti on sama kuin ongelmakin oli; monikulttuurisuus. Yhden nelikökilometrin alueella Tukholman Rinkebyssä asuu maahanmuuttajia yli sadasta maasta. Myös Rinkebyn koulussa ovat edustettuna kaikki maailman kulttuurit, etniset ryhmät ja uskonnot.



- Se on kaikki, mitä tulevaisuuden työmarkkinoilla tarvitaan, sanoo koulun rehtori Börje Ehrstrand.



Tulevaisuuden työmarkkinoilla voittavat monikulttuurisuuden taiturit

Rinkebyhyn itsekin 80-luvulla muuttanut, suomalaistaustainen Ehrstrand on saanut paljon tunnustusta tavastaan johtaa. Hän kertoo, että koulun vaikeudet käännettiin voitoksi keskustelemallla koko henkilökunnan kanssa.



- Pohdimme, miten lapsista tehdään voittajia työmarkkinoilla, ja tulimme siihen tulokseen, että siellä menestyy, jos vuorovaikutustaidot ovat kunnossa.



On osattava ilmaista mielipiteitä, toiveita ja ajatuksia, sekä luoda strategioita, Ehrstrand luettelee. Tämä onnistuu vain kielen avulla.



- Päätimme satsata kieleen ja kommunikointiin. Tietopohja ei kuitenkaan riitä, vaan pitää olla hyvät sosiaaliset taidot. Pitää osata kommunikoida sosiaalisten, kulttuuristen ja uskonnolisten rajojen yli.



Monikulttuurisen koulun oppilaat saavan harjoitusta nimenomaan tärkeimmässä, eli sosiaalisissa taidoissa, Ehrstrand sanoo.



- Tulevaisuuden työmarkkinat eivät ole suomalaiset tai ruotsalaiset, vaan kansainväliset. Pitää olla globaali kyky toimia kaikenlaisten ihmisten kanssa."



Kommentit (208)

Vierailija
1/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo juurikin mistä näissä asioissa on kyse - ASENTEESTA!!!!!! ASENTEESTA ASENTEESTA ASENTEESTA.

Vierailija
2/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne palkinnot tuli, siitä että koulua ei ole vielä pltettu?



Tiedätkö paljonko valtio on kaatanut rahaa tuohon kouluun, ja tiedätkö paljonko todistuksia on viilattu ylöspäin jotta voitaisiin esittää 'oppimistuloksia'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia voidaan nostaa voimavaraksi tai jättää ongelmaksi.



-ap-

Vierailija
4/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne palkinnot tuli, siitä että koulua ei ole vielä pltettu? Tiedätkö paljonko valtio on kaatanut rahaa tuohon kouluun, ja tiedätkö paljonko todistuksia on viilattu ylöspäin jotta voitaisiin esittää 'oppimistuloksia'.


Etkö itse huomaa, millaiset värilasit silmillä katsot maailmaa. Jos joku asia ei sovi maailmankuvaasi, vääristelet mieluummin faktoja mieleisiksi kuin tarkistat sitä maailmankuvaasi.

-ap-

Vierailija
5/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset


- Tulevaisuuden työmarkkinat eivät ole suomalaiset tai ruotsalaiset, vaan kansainväliset. Pitää olla globaali kyky toimia kaikenlaisten ihmisten kanssa."

Tiedättekö miten Suomen hallitus näkee tämän asian? No, se lisää pakkoruotsin opetusta.

Itä-Suomikaan ei lukuisista anomuksista saa opettaa halukkaille venäjää ruotsin tilalla.

Vierailija
6/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitkä tarkalleen ottaen ovat meriitit ja miten koulun menestys oppimistuloksissa vertautuu muihin kouluihin?



Sekö on menestystä, että tytöt menevät uimaan ja koulussa saa soittaa musiikkia? Ei se muissa kouluissa ole menestystä eli arvioidaanko näitä asioita nyt vähäsen värittyneesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansainvälisen matematiikkakilpailun SEITSEMÄN kertaa peräkkäin.



Samoin on saanut eurooppalaisen palkinnon kieliopetuksestaan.



Ruotsin mestareita koulujen jalkapalloliigassa.



Ei siis ole mistään kouluarvosanojen vääntelystä todellakaan kyse.



Katso ja kadehdi:



http://www.rinkebyskolan.se/







Vierailija
8/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat on hienosti osattu kääntää voimavaroiksi.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansainvälisen matematiikkakilpailun SEITSEMÄN kertaa peräkkäin.

Samoin on saanut eurooppalaisen palkinnon kieliopetuksestaan.

Ruotsin mestareita koulujen jalkapalloliigassa.

Ei siis ole mistään kouluarvosanojen vääntelystä todellakaan kyse.

Katso ja kadehdi:

<a href="http://www.rinkebyskolan.se/" alt="http://www.rinkebyskolan.se/">http://www.rinkebyskolan.se/</a&gt;

Kansainvälisen matematiikkakilpailun johon osallistuu millaiset koulut...

Rinkebyyn on perustettu valtion rahoilla erityinen matikkayksikkö, jolle on annettu tehtävä.

Tiesitkö muuten, että jokainen arabimaa, intia, pakistan, jokainen itä-euroopan maa pesee jokaisen pohjoismaan 6-0 kansainvälisissä matematiikkaolympialaisissa (nuorten kilpailu)

Rinkebyn ongelmat on ihan samoja kuin ennenkin ja johtuvat juurikin mamuista

Vierailija
10/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö paljonko valtio on kaatanut rahaa tuohon kouluun, ja tiedätkö paljonko todistuksia on viilattu ylöspäin jotta voitaisiin esittää 'oppimistuloksia'.

Ettekö te enää muista; positiivinen vahvistaminen valheellisinkin keinoin? Muistatteko vielä, että nämä kyseenalaiset keinot (totuuden hienoinen viilaaminen, jotta näyttäisi mahdollisimman hyvältä) olivat ihan "ok" suurimman osan teistä mielestä? Jos ette muista, voitte verestää tästä muistianne:

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1481585/ja_nain_moni…

Tämä on juuri tyypillistä ruotsalaisten "Kiva"-kulttuuria; mistään epäkohdista ei tahdota keskustella niiden oikeassa valossa, vaan vaikka väkisin jatketaan hymyilemistä.

Huomatkaa tekstin alussa myös maininta siitä, MIKSI koulu ylipäätään oli huonomaineinen. Monikulttuurisuuden takia.

Kuinkahan paljon todellakin tähän projektiin on upotettu valtion rahaa ja resursseja? Ruotsalaisillakin on vanhukset, vammaiset ja sairastuneet hoidettavinaan - ja ainakin vielä toistaiseksi viime vaaleissa kansalaisten usko niukin naukin riitti sosiaalisen yhteisvastuullisuuden jatkamaan. (Sosiaalidemokraattinen puolue voitti nippanappa ruotsidemokraatit). Mutta kuinka kauan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tämä:



http://www.math-ksf.org/index.php?menu=histo



"Every country has its own organization and its own prices and no comparison of results has been made between countries."



Saitilta en löytänyt myöskään mitään tilastoja menestyksestä ja luulen, että menestys perustuu osallistujamääriin eri kouluista ja maista ja näitä lukuja saitilta löytyy, ei muita. Kilpailu on tarkoitetu promoamaan matikkaosaamista nuorille ympäri maailman.



En lisäksi lainkaan epäilee, etteikö esim. vajaan 200 miljoonan asukkaan Pakistanista tai 1,3 miljardin Intiasta muutama matikkaolympialaisissa menestyväkin löydy.



Vierailija
12/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monikulttuurisuus pelasti huonomaineisen ruotsalaiskoulun. Miksiköhän tällä koululla alunperin oli huono maine?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, sä olet NIIN kipeä, oikeasti :DDDD

t. 11

Vierailija
14/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai koulussa oli ongelmia, jotka alunperin johtuivat siitä, että monikulttuurisuutta ei osattu kohdata.



NYT osataan, se tässä olikin homman clue.



Eikä kyse nyt ole mistään erityisen suuresta yhteiskunnan panostuksestakaan, vaikka varmasti ko. koululle on annettu lisäresursseja siinä missä suomalaiskouluillekin annetaan, jos oppilasaines on kovin erilaisista kielitaustoista peräisin. Totta kai maksaa enemmän rahaa järjestää monia eri kieliluokkia ja vaikkapa uskonnonopetus monelle eri uskontokunnalle!



Mutta pointti ei ole se, että tuo on haaste. Vaan se, että sen haasteen VOI kääntää menestykseksi ja eduksi.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoaa mittaria tai edes perustetta sille, että koulu on 'maailman parhaiden' joukossa. Voi tietysti hyvin olla, jos amittarina on se saako lapset tehdä mitä haluaa...

Vierailija
16/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heheh, happamia sanoivat persut...

Säälittäviä luusereita ihmisiksi suoraan sanottuna. Tolla asenteella kuin persuilla on, maailmasta tulee yhtä helvettiä ja olen tosissani. Persut on karseinta mitä Suomelle on tapahtunut VUOSIIN.

Vierailija
17/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset


En lisäksi lainkaan epäilee, etteikö esim. vajaan 200 miljoonan asukkaan Pakistanista tai 1,3 miljardin Intiasta muutama matikkaolympialaisissa menestyväkin löydy.

Kyse on kulttuurista. Esim pieni ja köyhä Romania usein voittaa nuo kilpailut (kilpailu erittäin vaativa). Samoin arabimaissa on jo vuosituhansia vahvat matematiikan perinteet. Kannattaa huomata, että nuo rinkebyn matikkamestaritkin ovat yleensä noista maista.

Tämä Rinkebyskolanin matikassa pärjääminen ei siis kuitenkaan muuta mitenkään sitä, että monikulttuurisuus olis rikkaus siinä muodossa kuin sitä suomessa ja ruotsissa harjoitetaan.

Vierailija
18/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se raha jo paljon auttaa, mutta nähtäväksi jää mikä on tuotoksen suhde panostukseen.

Vierailija
19/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoaa mittaria tai edes perustetta sille, että koulu on 'maailman parhaiden' joukossa. Voi tietysti hyvin olla, jos amittarina on se saako lapset tehdä mitä haluaa...


mittakaavalla hyvästä koulusta.

Tuossa aiemmin jo kerrottiinkin, että koulu on ansioitunut monilla mittareilla, mm. matematiikkakisoissa, saanut EU:n tunnustuksen kieliopetuksen tasosta, jne. Lue koko ketju.

-ap-

Vierailija
20/208 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollakin koulussa on lapsia jotka on muutaman vuoden päästä aikuisia ja joilla on kontakteja ja kieliosaamista ympäri maapallon. Siinä on oikeasti reservi myös, ei pelkkä painolasti. Ruotsalaiset on aina meitä edellä.