Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi totuutta pitäisi kaunistella?

Vierailija
04.10.2024 |

Kun esimerkiksi vanhempi on ollut kotioloissa ilkeä ja päihteet tärkeämpiä kuin lapset, niin miksi joidenkin mielestä tätä ei saisi sanoa ääneen? Varsinkaan kyseisen ihmisen kuoleman jälkeen. Ihan kuin se kauhea ja pelottava kokemus mitätöityisi sillä että asiasta ei saa edes puhua, kunhan vaan perheen ulkopuoliset saa pitää oman ruusuisen kuvansa tästä ihmisestä.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nyt joidenkin mielestä eletäänkin totuuden jälkeistä aikaa, itse rakastan totuutta.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että huutelemme julki jokaisen ihmisen pahat teot. Ihmisiä tulee kohdella hyvin vaikka he ovat tehneet väärin. Se tarkoittaa sitä että toimimme niin että toisella on mahdollisuus säilyttää kasvonsa. Jokaisella pitää olla mahdollisuus tehdä parannus. Kuolleista ihmisistä liioin ei tarvitse puhua pahaa. Ennen oli ihan sanontakin että ei saa puhua pahaa kuolleista.

En tiedä pidätkö itseäsi hyvänä ihmisenä, mutta totuus on että me kaikki teemme ikäviä juttuja, joskus pahoitamme toisen mielen ihan tietämättämmekin. Joku on ujo ja toisen liiallinen tuttavallisuus tai suorasanaisuus haavoittaa vaikka toinen luulee toimivansa täuysin ok.

Anna anteeksi ja jatka eteenpäin, saat itsellesi siten paljon paremman olon. Anteeksianto kannattaa siis itsesi vuoksi.

Vierailija
2/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu toki siitä puhutko asiasta niin että muut kuulee että olet antanut anteeksi. On eri asia jos puhut toisesta halveksuvasti. Se ei ole ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä ne puheet palvelee? 

Vierailija
4/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nyt joidenkin mielestä eletäänkin totuuden jälkeistä aikaa, itse rakastan totuutta.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että huutelemme julki jokaisen ihmisen pahat teot. Ihmisiä tulee kohdella hyvin vaikka he ovat tehneet väärin. Se tarkoittaa sitä että toimimme niin että toisella on mahdollisuus säilyttää kasvonsa. Jokaisella pitää olla mahdollisuus tehdä parannus. Kuolleista ihmisistä liioin ei tarvitse puhua pahaa. Ennen oli ihan sanontakin että ei saa puhua pahaa kuolleista.

En tiedä pidätkö itseäsi hyvänä ihmisenä, mutta totuus on että me kaikki teemme ikäviä juttuja, joskus pahoitamme toisen mielen ihan tietämättämmekin. Joku on ujo ja toisen liiallinen tuttavallisuus tai suorasanaisuus haavoittaa vaikka toinen luulee toimivansa täuysin ok.

Anna anteeksi ja jatka eteenpäin, saat itsellesi siten paljon paremman olon. Anteeksianto kannattaa siis itsesi vuoksi.

Joku taitaa nyt pelätä pahemman kerran, että jälkeläiset jää kertomaan totuuden itsestään, vai mikäköhän tällaisen jeesustelun takana mahtaa olla. Kyllä anteeksikin voi antaa ja silti kertoa ihmisestä oman totuutensa. Itseä ei ainakaan haittaa yhtään jos kuolemani jälkeen joku toteaisi, että olipas hän ujo tai silloin kerran pahoitti mieleni.

Vierailija
5/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on toki aina parempi kuin valhe mutta ihmiset ovat todella kompleksisia olentoja ja meillä on niin paljon monimutkaisia sosiaalisia sääntöjä ja komplekseja, että yhteiskunta romahtaisi minuutissa jos kaikki alkaisivat vain puhumaan pelkästään tosiasioita.

Vierailija
6/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä ne puheet palvelee? 

Mun mutsi oli mieleltään sairas, ketä se tosiaan palvelee jos joka käänteessä vellon itsesäälissä? Olen antanut lapsuuteni anteeksi. 

Vierailija
7/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä totta kai saa puhua suunsa puhtaaksi.   Mitäs ovat perseilleet, ei heitä tarvitse paapoa.

Vierailija
8/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa meissä on vikaa, eikä kuolleille kannata kantaa kaunoja, se syö ihmistä. Mutta ymmärrän kyllä toisenkin näkökulman.

Vierailija
9/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpuoli oli käytökseltään arvaamaton, ilkeä ja vaikka mitä. Kotona muiden piti aina elää varpaillaan ja pelkäsin mennä kotiin sekä olla kotona. Isäpuoli sai ihan järjettömiä raivokohtauksia mitättömistä asioista. Pelkäsin lapsena joutuvani perhesurman uhriksi. Joillekin sukulaisilleen ja tuttavilleen hän kuitenkin piti kulissia yllä ja näiden mielestä isäpuoli olikin niin mukava että. Isäpuoli kuoli ollessani 11v., päätin että en ala tukemaan tai myötäilemään tätä muiden mielikuvaa niin mukavasta ihmisestä.

Hautajaisissa oli jopa aika koomisia tilanteita, kun isäpuolen serkku itki että voi miten kauheaa, nyt ei lapsilla ole isää, mikä menetys. Itse olin vain helpottunut, kotona oli turvallista ja niin normaalia kuin mahdollista.

Vierailija
10/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei saa olla rehellinen koska se sattuu liian paljon. Sinunkin täytyy nyt tyytyä mielistelemään muita ja siksi asioitakin on kaunisteltava. Jos olet rehellinen niin olet ilkeä ja pahaluontoinen ihminen josta ei nyt haluta pitää. 

Vierailija
11/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannetajua. Et ole ainakaan vielä tullut elämässäsi siihen tilanteeseen jossa on pakko olla täysin rehellinen. 

Vierailija
12/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän riippuu toki siitä puhutko asiasta niin että muut kuulee että olet antanut anteeksi. On eri asia jos puhut toisesta halveksuvasti. Se ei ole ok.

Aiheesta saa puhua halveksuvasti mutta muuten ei.

Vierailija
13/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä ne puheet palvelee? 

Ketä ne ei palvele? Kuitenkin kaikki vaativat sitä puhumista sekä tietoa. Ketä ainainen vaikeneminen palvelee?

Vierailija
14/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus on toki aina parempi kuin valhe mutta ihmiset ovat todella kompleksisia olentoja ja meillä on niin paljon monimutkaisia sosiaalisia sääntöjä ja komplekseja, että yhteiskunta romahtaisi minuutissa jos kaikki alkaisivat vain puhumaan pelkästään tosiasioita.

Romahtaminen voi ollakin hyvä asia. Pienissäkin erin tulee asioita ilmi.

Vierailija
15/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jeesustelua täällä.  Mun mielestä on hyvä päästää rehellisesti paineita ulos. Vasta sitten osaa suhteuttaa niitä ja antaa jopa anteeksi.  Jos kuvittelee olevansa jotenkin parempi ihminen niin se vasta mielen myrkyttää.

Vierailija
16/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki saat sanoa. Ehkä ei kaikille kannata, jos se loukkaa. Kannattaa puhua ulkopuolisille, neutraaleille ihmisille ja käsitellä asiat omalla tahollaan. Muista, että tämäkin ilkeä päihde-ihminen on todennäköisesti yrittänyt parhaansa niillä eväillä, mitä hänelle on elämässä annettu. Voi olla, ettei hänellä itsellään on ollut elämässä vaikeuksia, jotka ovat johtaneet tähän, ja alkoholismi on sairaus muutenkin. Siihen on ihmisen itsensä todella vaikea itse vaikuttaa. Siinä mielessä tietty anteeksianto ja armo toista kohtaan ja se, että antaa asioiden olla, voi viedä paremmin eteen päin kuin ikävistä asioista puhuminen.

Vierailija
17/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki saat sanoa. Ehkä ei kaikille kannata, jos se loukkaa. Kannattaa puhua ulkopuolisille, neutraaleille ihmisille ja käsitellä asiat omalla tahollaan. Muista, että tämäkin ilkeä päihde-ihminen on todennäköisesti yrittänyt parhaansa niillä eväillä, mitä hänelle on elämässä annettu. Voi olla, ettei hänellä itsellään on ollut elämässä vaikeuksia, jotka ovat johtaneet tähän, ja alkoholismi on sairaus muutenkin. Siihen on ihmisen itsensä todella vaikea itse vaikuttaa. Siinä mielessä tietty anteeksianto ja armo toista kohtaan ja se, että antaa asioiden olla, voi viedä paremmin eteen päin kuin ikävistä asioista puhuminen.

Oma ikävä lapsuus ei oikeuta kohtelemaan muita ikävästi eikä olemaan ilkeä. Ja usko tai älä, ihminen voi kyllä itse vaikuttaa siihen miten käyttäytyy muita kohtaan.

Vierailija
18/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä se Elisabeth Fritzlinkin isukki varmasti yritti vaan parhaansa niillä eväillä mitä hänelle oli annettu.

Vierailija
19/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehonpositiivisuus. Lihavuus ei ole terveellistä, eikä viehättävää. Tutkimuksia asiasta löytyy. 

Vierailija
20/35 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä puolue on syytänyt hiiltä ilmaan karmeat määrät vastustaessaan ydinvoimaa. Miksi tästä vaietaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme