Aina puhutaan ihmisistä, jotka ovat rikastuneet tekemällä helvetisti töitä. Mitä tämä
merkitsee, yrittäjyyttäkö? Mä en pääse rikastumaan, teen töitäni kuinka paljon tahansa, saman liksan saan kerran kuukaudessa,kuin vähemmälläkin rehkimisellä.
Kommentit (67)
oletko itse sitten tuollaienn "yrittäjä" vai mistä tiedät? Sivullinen ei välttämättä tiedä mitään siitä todellisesta panoksesta. Minäkin saatan ulkoiluttaa koiraa keskellä päivää tai olla lapsen eskarin museroretkellä mukana ja kökkiä himassa pyjama päällä monta päivää - ja sivullinen takuulla näkee vain laiskan kotiäidin.
olen keskustellut heidän kanssaan monta kertaa työmääristä.
Esimerkki nro yksi, lankoni, yksityishammaslääkäri. Pitää praktiikkaa lähinnä iltaisin noin klo 15-19 (asiakkaat siis työssäkäyviä ihmisiä). Tienaa todella hyvin, mutta työmäärä siis naurettava suorastaan.
Esimerkki nro 2, verhoilija. Työssä n. klo 10-17, iltaisin vaihtelevasti laskutusta ja kirjanpitoa, kokonaistuntimäärä noin 8 h päivässä. Niukka toimeentulo.
Esimerkki nro 3, sähköasentaja. Asuu maaseudulla, työtä vaihtelevasti, yleensä kuitenkin alle 40 h viikossa. Kun töitä on, tulot todellakin aika hyvät, mutta yleensä ihan linjassa luokanopettaja-vaimonsa kanssa.
Että ei se nyt todellakaan niin ole, että oma yritys automaattisesti merkitsee valtavaa sitoutumista ja työmäärää.
Ulkoistamisen myötä moni palkkatyöläinen on perustanut oman firman ja raapii aika tavallisella työmäärällä elannon kasaan. Vaikka kuinka HALUAISIKIN tehdä enemmän töitä, niitä ei välttämättä omalla paikkakunnalla/alalla ole.
Tuossa oli nyt kolme esimerkkiä, lisää voin tuttavapiiristäni toki kertoa, jollet tyhmyyttäsi selvää asiaa usko.
oletko itse sitten tuollaienn "yrittäjä" vai mistä tiedät? Sivullinen ei välttämättä tiedä mitään siitä todellisesta panoksesta. Minäkin saatan ulkoiluttaa koiraa keskellä päivää tai olla lapsen eskarin museroretkellä mukana ja kökkiä himassa pyjama päällä monta päivää - ja sivullinen takuulla näkee vain laiskan kotiäidin.
olen keskustellut heidän kanssaan monta kertaa työmääristä. Esimerkki nro yksi, lankoni, yksityishammaslääkäri. Pitää praktiikkaa lähinnä iltaisin noin klo 15-19 (asiakkaat siis työssäkäyviä ihmisiä). Tienaa todella hyvin, mutta työmäärä siis naurettava suorastaan.
Lankosi on joko pian eläkkeelle jäävä tai sitten hän huijaa sinua. Kukaan hämmäslääkäri ei tee noin. Tai elä sillä ruhtinaallisesti. Vaikka hän olisi työskennellyt itsensä tunnetuksi aikaisemmin ja tekisi töitä vain yhden hoitajan kanssa, niin tulot ovat pienet.
4h x 5 päivää = 20 tuntia. tunnissa voi laskuttaa keskimäärin 3x20 min, ja vaikka keskimäärin 55€ kerta. (Kalliimmissa hoidoissa jää vähemmän katetta kuin perushoidoissa, siksi tu hintaesimerkki).
Se tekee 3300€ viikossa ja n. 13200€ kuukaudessa. Siitä pois KAIKKI lakisääteiset verot, yhden hoitajan palkka sekä työntekijäkustannukset, vakuutukset, toimistokustannukset, eläkekustannukset ja vastaavat. Niin hyvä että jää mitään käteen! Tiedättekö oikeasti mitä praktiikan ylläpito maksaa?
Hyvin harva tänä päivänä ostaa esimerkiksi maatilan ja lähtee pyörittämään sitä ihan umpimetsästä. Yleensä maanviljelijät ovat jatkaneet oman suvun tilaa. Sama juttu monella muulla alalla; omassa perheessä on joko taloudellista pääomaa tai sitten henkistä pääomaa yrittämiseen.
olen keskustellut heidän kanssaan monta kertaa työmääristä. Esimerkki nro yksi, lankoni, yksityishammaslääkäri. Pitää praktiikkaa lähinnä iltaisin noin klo 15-19 (asiakkaat siis työssäkäyviä ihmisiä). Tienaa todella hyvin, mutta työmäärä siis naurettava suorastaan.
Lankosi on joko pian eläkkeelle jäävä tai sitten hän huijaa sinua. Kukaan hämmäslääkäri ei tee noin. Tai elä sillä ruhtinaallisesti. Vaikka hän olisi työskennellyt itsensä tunnetuksi aikaisemmin ja tekisi töitä vain yhden hoitajan kanssa, niin tulot ovat pienet. 4h x 5 päivää = 20 tuntia. tunnissa voi laskuttaa keskimäärin 3x20 min, ja vaikka keskimäärin 55€ kerta. (Kalliimmissa hoidoissa jää vähemmän katetta kuin perushoidoissa, siksi tu hintaesimerkki). Se tekee 3300€ viikossa ja n. 13200€ kuukaudessa. Siitä pois KAIKKI lakisääteiset verot, yhden hoitajan palkka sekä työntekijäkustannukset, vakuutukset, toimistokustannukset, eläkekustannukset ja vastaavat. Niin hyvä että jää mitään käteen! Tiedättekö oikeasti mitä praktiikan ylläpito maksaa?
en nyt halua kauhean tarkkaan paljastaa hänen asioitaan, mutta trust me, tulot ovat oikein hyvät ja työmäärä todella, todella pieni.
Monasti rikastumisen määrää hyvä tuuri. On oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Toinen vaihtoehto on hyvä koulutus ja sen jälkeen vielä tuuriakin.
Ne sanoo sen takia niin, että niitä ei kadehdittaisi. Monasti rikastumisen määrää hyvä tuuri. On oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Toinen vaihtoehto on hyvä koulutus ja sen jälkeen vielä tuuriakin.
Suomalaisessa kulttuurissa on helpompi kertoa rikastuneensa kovan työnteon kuin tuurin tai hyvän bisnesvainun ansiosta.
Tämähän on vain legendaa. Näin jokin aika sitten tutkimuksen, jossa nämä "helvetisti töitä tehneet" menestyneet ihmiset olivat oikeasti rikastuneet riskinotolla ja hyvällä tuurilla.
Mä en pääse rikastumaan, teen töitäni kuinka paljon tahansa, saman liksan saan kerran kuukaudessa,kuin vähemmälläkin rehkimisellä.
No et hitossa kk-palkkalaisena rikastu, ainakaan jos olet ns. tavallinen keskituloinen palkansaaja.
Eiköhän tuolla vertauskuvalla tarkoiteta lähinnä yrittäjiä ja yrittäjähenkisiä ahkeroijia, ja jotka osaavat myös laittaa tienaamansa pennoset poikimaan.
Lankosi on joko pian eläkkeelle jäävä tai sitten hän huijaa sinua. Kukaan hämmäslääkäri ei tee noin. Tai elä sillä ruhtinaallisesti. Vaikka hän olisi työskennellyt itsensä tunnetuksi aikaisemmin ja tekisi töitä vain yhden hoitajan kanssa, niin tulot ovat pienet. 4h x 5 päivää = 20 tuntia. tunnissa voi laskuttaa keskimäärin 3x20 min, ja vaikka keskimäärin 55€ kerta. (Kalliimmissa hoidoissa jää vähemmän katetta kuin perushoidoissa, siksi tu hintaesimerkki). Se tekee 3300€ viikossa ja n. 13200€ kuukaudessa. Siitä pois KAIKKI lakisääteiset verot, yhden hoitajan palkka sekä työntekijäkustannukset, vakuutukset, toimistokustannukset, eläkekustannukset ja vastaavat. Niin hyvä että jää mitään käteen! Tiedättekö oikeasti mitä praktiikan ylläpito maksaa?
en nyt halua kauhean tarkkaan paljastaa hänen asioitaan, mutta trust me, tulot ovat oikein hyvät ja työmäärä todella, todella pieni.
että uskot että tulot ovat oikein hyvät :D
Ja on totta etten tiedä sun langon tulonlähteistä (eikä se mistä hän rahansa saa ole minun asiani), mutta sen verran teidän hammaslääkärin praktiikan pitämisestä ettei tuollaisella työpanoksella päästä ruhtinaallisiin tuloihin. Ja tämä vastaus ei ole kiusanteoksi sinulle, vaan lähinnä viestiksi muille ettei kaikkea kannata uskoa mitä joku kertoo "serkustaan" tai "sedästään".
ja on nyt multimiljonääri.
On yrittäjä, teki vuosia ilman palkkaa töitä ns. yhden miehen firmassaan, raatoi niska limassa ja sai firman kannattamaan, otti riskejä, laajensi ja menestyi.
Menestyksen avaiminä setäni tapauksessa on kaiketi loistava bisnesvainu ja rohkeus yrittää.
Tosiaan aivan nollasta aloitti.
Duunari-yh:kin voi rikastua 50 vuodessa, jos perhe elää nakkisopalla (siis sopassa vain muutamama nakinpala ja perunaa, ei muuta) ja näkkärillä vuodesta toiseen ja aamupalaksi syödään itsetehty viili ilman lisukkeita. Sunnuntaisin voikin sitten herkutella hernekeitolla. Omat ja lasten vaatteet ja lelut dyykataan roskiksesta ja harrastuksena lapsille kouluun juoksu. Niin ja saunavuoroa ei koskaan käytetä, koska se maksaa 20 mk kuussa. Tällä tavalla eräs yh-isä ponnisti tyhjästä miljonääriksi. Työajan ulkopuolella kerätään pulloja eikä mihinkään koskaan matkusteta.
Hyvin harva tänä päivänä ostaa esimerkiksi maatilan ja lähtee pyörittämään sitä ihan umpimetsästä. Yleensä maanviljelijät ovat jatkaneet oman suvun tilaa. Sama juttu monella muulla alalla; omassa perheessä on joko taloudellista pääomaa tai sitten henkistä pääomaa yrittämiseen.
mun tuntemat maanviljelijät ovat kyllä kaikki joutuneet ostamaan tilan esim. vanhemmiltaan.
viime lama kaatoi valtavat määrät hyviä yrityksiä, vaikka yrittäjät tekivät kaikkensa pitääkseen ne pystyssä.
Tuurista se on kiinni. viime lama kaatoi valtavat määrät hyviä yrityksiä, vaikka yrittäjät tekivät kaikkensa pitääkseen ne pystyssä.
Lama voi kaataa yrityksen, mutta ei se kaada sitä yrittäjää. Tiedätkö kuinka moni aloitti sen jälkeen uudelleen, ihan nollasta? Se on sinnikkyyttä, ei tuuria. En tarkoita etteikö joku voisi olla juuri oikealla hetkellä oikeassa paikassa, mutta kyllä yrityksen onnistuminen, on yleensä vaatinut monta pettymystä ja tyrmäystä. Harvalla onnistuu tuurin avulla.
Todellista sisukkuutta vaatii jatkaa, siinä vaiheessa kun kaikki sanovat että mikset jo heitä pyyhettä kehään. Jos on päättänyt yrittää ja pärjätä, niin saattaa ottaa suuriakin riskejä ja tehdä älyttömästi töitä. Sitten saattaa joku päivä huomata että onkin onnistunut.
Se että tekee paljon töitä ei tarkoita että tulisi automaattisesti rikkaaksi, mutta se että on onnistunut luomaan menestyvät yrityksen tarkoittaa 99% tapauksista että on tehnyt hemmetisti töitä.
Duunari-yh:kin voi rikastua 50 vuodessa, jos perhe elää nakkisopalla (siis sopassa vain muutamama nakinpala ja perunaa, ei muuta) ja näkkärillä vuodesta toiseen ja aamupalaksi syödään itsetehty viili ilman lisukkeita. Sunnuntaisin voikin sitten herkutella hernekeitolla. Omat ja lasten vaatteet ja lelut dyykataan roskiksesta ja harrastuksena lapsille kouluun juoksu. Niin ja saunavuoroa ei koskaan käytetä, koska se maksaa 20 mk kuussa. Tällä tavalla eräs yh-isä ponnisti tyhjästä miljonääriksi. Työajan ulkopuolella kerätään pulloja eikä mihinkään koskaan matkusteta.
Isä tekee kolmivuorotyötä 50 vuotta ja perhe asuu yksiössä. Niin sitä vaan rikastuu ihan rehellistä työtä tekemällä Suomessa.
että uskot että tulot ovat oikein hyvät :D Ja on totta etten tiedä sun langon tulonlähteistä (eikä se mistä hän rahansa saa ole minun asiani), mutta sen verran teidän hammaslääkärin praktiikan pitämisestä ettei tuollaisella työpanoksella päästä ruhtinaallisiin tuloihin. Ja tämä vastaus ei ole kiusanteoksi sinulle, vaan lähinnä viestiksi muille ettei kaikkea kannata uskoa mitä joku kertoo "serkustaan" tai "sedästään".
minä muistaakseni kyllä käytin häntä esimerkkinä YRITTÄJISTÄ. Eli hänellä on siinä praktiikassa mukana muitakin työntekijöitä, eikä hän ole ainoa rahaa yritykseen tuova lekuri... no enempää en sano, ettei tunnisteta. Joka tapauksessa todella typerää alkaa sun siinä intää, vaikket tosiaan tästä mitään tiedä.
että uskot että tulot ovat oikein hyvät :D Ja on totta etten tiedä sun langon tulonlähteistä (eikä se mistä hän rahansa saa ole minun asiani), mutta sen verran teidän hammaslääkärin praktiikan pitämisestä ettei tuollaisella työpanoksella päästä ruhtinaallisiin tuloihin. Ja tämä vastaus ei ole kiusanteoksi sinulle, vaan lähinnä viestiksi muille ettei kaikkea kannata uskoa mitä joku kertoo "serkustaan" tai "sedästään".
minä muistaakseni kyllä käytin häntä esimerkkinä YRITTÄJISTÄ. Eli hänellä on siinä praktiikassa mukana muitakin työntekijöitä, eikä hän ole ainoa rahaa yritykseen tuova lekuri... no enempää en sano, ettei tunnisteta. Joka tapauksessa todella typerää alkaa sun siinä intää, vaikket tosiaan tästä mitään tiedä.
arvasin tän. Siis että yrityksessä on muitakin hammaslääkäreitä ihan palkollisina, jotka myös tuo rahaa taloon.
Lisäksi jos asuu jossain pikkukaupungissa jossa yleensä liikepaikan vuokrat voi olla moninkertaisesti pienempiä kuin pääkaupunkiseudulla tai muissa isoissa kaupungeissa. Tai on pari kymmentä sitten, laman aikana ottanut riskin ja ostanut halvalla konkurssikypsältä yritykseltä liikepaikan vähän sivumpaa. Hyvällä TUURILLA siihen viereen on alettu rakentamaan uutta asuinaluetta, jossa tänä päivänä asuu lukematon määrä potentiaalisia asiakkaita.
En oikein ymmärtänyt tuota toisen inttäjän heittoa, että tuo hammaslääkärilanko on kohta jäämässä eläkkeelle. Mitä merkitystä sillä on, onko 35-vuotias vai 61-vuotias pian eläkeläinen? Tässä ketjussahan on kyse siitä voiko "helvetisti töitä tekemällä rikastua".
En siis ollut kumpikaan näistä inttäjistä.
tuurilla ja asenteella? Nekin ovat kaikkien saatavilla jos halua riittää.
Itse tuntemani rikkaat ovat rikastuneet nimenomaan hyvin ajoitetuilla osakekaupoilla, ei kovalla työllä. Mutta jos on halua sijoittaa, se on mahdollista kaikille. Alkuun pääsee pienilläkin summilla.
Isä tekee kolmivuorotyötä 50 vuotta ja perhe asuu yksiössä. Niin sitä vaan rikastuu ihan rehellistä työtä tekemällä Suomessa.
Ja pyöräilee vuoden ympäri säästä piittaamatta töihin 50 vuotta, ettei mene bussimaksua. Talvisin on nastarenkaat polkupyörässä ja sateella sadeviitta. Omat eväät (keittoa) mukaan repussa töihin, ettei mene työpaikkaruokailumaksua. Autoa ei ole koskaan omistanut.
Moniko teistä olisi valmis samaan rikastuakseen ja tullakseen miljonääriksi?
Meidän yritys on pyörinyt 16 vuotta ja nyt voidaan jo palkata tarpeeksi työntekijäitä ettei ihan koko aikaa tarvitse itse tehdä. Toimialastakin on paljon kiinni, etua on jos suhdannevaihtelut eivät ihan kamalasti heiluttele vaan sopeuttamistoimilla pääsee niistä yli.