KIEHUN! Mies ei aio hakea lastamme pk:sta aikaisin vaikka tekee lyhyttä päivää
Olen ilmeisesti vaan olettanut asioita, tai sitten mies ei ole tajunnut kunnolla mitä ollaan puhuttu, koska mielestäni tästä on kyllä tosiaankin puhuttu. Lapsemme menee vähän alle 2-vuotiaana päivähoitoon, ja olen ollut huojentunut siitä, että ainakaan hoitopäivät eivät pienellä veny kohtuuttoman pitkäksi koska mies pääsee töistä aina viimeistään klo 15, usein jo aikaisemmin. Itse pääsen aikaisintaan klo 16.30 ja työmatkan takia olen kotona aikaisintaan klo 17, todnäk vasta myöhemmin lähempänä klo 18. No mitäs sanoo mies NYT, kun se saatanan pk-hakemus on jo aikaa sitten lähetetty hoitopäivän pituuksineen ymsyms. (yhdessä täytettiin!!!) ja todellisuus on käsillä: hän EI AIO hakea lasta heti töistä tultuaan, vaan haluaa käydä menoillaan töiden jälkeen / käydä salilla / lenkillä / nukkua päikkärit / rentoutua jne mitä helvetin idiootin asioita se tuossa äsken listasikaan. Siis ei ole totta!!!
Mitä mä teen - en todellakaan halua että noin pieni on "turhaan" hoidossa yhtään enempää kuin välttämätöntä ja olen kuvitellut että miehen työn luonne mahdollistaa sen, mutta nyt mies pistikin tällaisen yllärin. Olen ihan raivona ja suunnattoman pettynyt.
Miten mä perustelen tuolle, että plusmiinus 2-vuotiaalle ei todellakaan ole mitään etua siitä, että häntä säilötään hoidossa yhtään kauempaa kuin on välttämätöntä?? Mies kuvittelee jotenkin, että pk on joku ihana onnela, mikä ei mitenkään rasita lasta. Itse olen ihan hajalla lapsen hoitoon menosta, mutta lyhyehköt hoitopäivät ovat vähän tyynnyttäneet mieltäni. Nyt meni sekin vähä.
Jos en saa tuon päätä käännettyä, niin mun on varmaan pakko lyhentää työpäiviä itse yhden kokonaisen hoitovapaapäivän lisäksi, vaikka palkka putoaa sitten niin pieneksi, että alkaa olla siinä ja siinä kannattaako sinne töihin mennä lainkaan.
Voi helvetti oikeasti.
Kommentit (164)
jotkut eivät. Ihmisillä on yksilöllinen määrä voimavaroja, ehkä ap:n miehellä näitä voimavaroja ja stressinsietokykyä on vähemmän laisesti?
Stressinsietokyky määrittää pitkälti ihmisen voimavaroja ja menestymistä elämässä. Ehkä miehelläsi ap voimat riittävät vain omasta työstä huolehtimiseen, ei mihinkään muuhun sen ylittävään?
pidä huolta, että saat ekana. Sitten lopetat koko touhun ja kerrot miehelle, että voi voi, sinä kun olet päättänyt rentoutua tässä työpäivän päätteeksi, joten sinulla ei ole aikaa seksille.
Juuri tällaiset ämmät jää sitten rannalle ruikuttamaan, kun mies lähtee. Jos ja kun meikäläistä kiristettäisiin yms. seksillä tai oikeastaan pihtaamisella, niin se leikki loppuisi aika nopeasti siihen.
ja ap:n on hoidettava lapset ja koti.. kyllä ihmiset nykyään keksivät mitä ihmeellisimpiä verukkeita että saavat viettää itse kästä elämää.. tuntuu että puolet vanhemmista on nykyään varsinaisia omaan napaan tuijottajia.. huoh..
jotkut eivät. Ihmisillä on yksilöllinen määrä voimavaroja, ehkä ap:n miehellä näitä voimavaroja ja stressinsietokykyä on vähemmän laisesti?
Stressinsietokyky määrittää pitkälti ihmisen voimavaroja ja menestymistä elämässä. Ehkä miehelläsi ap voimat riittävät vain omasta työstä huolehtimiseen, ei mihinkään muuhun sen ylittävään?
pakko saada harrastaa ja levähtää joka pv? Eikö voisi riittää että kerran tai kaksi viikossa kävisi siellä salilla? Miksi sen pitää olla kaikki tai ei mitään.
Periaatteessa olen kyllä sitä mieltä että nuo salit yms hoidetaan muulloin kuin lapsen ollessa hoidossa ja noin pieni lapsi haetaan tottakai mahdollisimman pian pois hoidosta. Miehesi haluaa viettää luksuselämää...
Jos mies ei kykene joustamaan lapsen hyvinvoinnin takia nyt, ei se tule ikinä tuosta paranemaan.
Minä ainakin saatan viedä lapsen päiväkotiin vaikka minulla olisi vapaapäivä, lepään ja kerään voimia niin jaksan taas paremmin. kyllä lapsi pitää enemmän hymyilevästä ja iloisesta äidistä.
sanokaa mitä sanotte!
Minusta apn miehellä on oikeus pieneen lepohetkeen!
siis hakeeko mies lapsen kuitenkin? Jäi epäselväksi.
Pienellä lapsella yli tuntikin on pitkä aika odotella. Mun tyttö ei ainakaan alle 2-vuotiaana vielä leikkinyt ulkona paljoakaan, joten iltapäivästä alkoi olla jo itkuinen ennen kuin menin hakemaan klo 16.
Mun mielestä miehenkin pitää joustaa. Itse varmaan ehdottaisin kompromissia, että kahtena päivänä saa omaa aikaa ja kolmena päivänä hakee lapsen aikaisemmin.
Te olette päiväkodin kanssa sopimuksen tehneet ja sen mukaan (max) te lastanne hoidossa pidätte. Piste.
Jos tuohon aikaan mahtuun ukon salilla käynnit ja päiväunet, niin fain. Jos ei, niin taf lak.
Missä utopiassa tai missä ajassa pikemminkin nämä vouhkaajat elää jotka väittää täällä kirkkain silmin että "eihän se tunti mitään anna miehen levätä, hakea lapsi ja pääset töistä tullessasi valmiiseen ruokapöytään." HALOO!!!! Jos mies pääsee klo 15 töistä ja käy sen jälkeen salilla (treeni+suihku n. 1,5 h) ja siihen vielä matkat päälle niin kyllä se lapsi haetaan tuolloin aikaisintaan viideltä! siitä sitten kotiin siirtymiset ja hups.. kotona aletaan laittelee ruokaa aikaisintaan vähän vaille kuusi ja puoli seitsemän aikoihin alkaa olla valmista!
Miten te tajuatte ajan tai käytätte sitä noi hvetin tehokkaasti? Että jos mies pääsee kolmelta niin silloin klo kolme alkaa hänen salitreeni, ja kun treeni ohi (johon tottakai menee suihkuineen korkeintaan tunti) niin onkin jo siinä neljän aikaan hakemassa lasta. vartin yli neljä ollaan jo kotona ja ruoka tottakai valmis ennen viittä. Minne jäi matkat, pukemiset, kiukuttelut, riisumiset, kaupassa käynnit...? Älkää hei viittikö.
Minä olen yläkoulun opettaja ja opetustunnit päättyvät meidän koulussamme klo 14. Periaatteessa siis minun pitäisi olla klo 14.30 päiväkodin pihassa.
Mutta kun ne opetustunnit eivät ole ainoita velvollisuuksiani! Meillä oppitunnit ovat 75 minuuttia, välitunteja vain muutama, ja niilläkin on valvonnat. Hyppytunteja ei juurikaan ole (minulla on yksi) ja yhden kerran menen aamulla klo 9, muuten aina klo 8-14. Koulun jälkeen laitan poissaolot, huomautukset, suunnittelen tunnit ja kopioin monisteet/teen ne monisteet jne. Jos on kokeita, joudun jäämään pidempään, ja kaikki kokeiden korjaukset teen viikonloppuisin/iltaisin, kun työpäivääni en niitä saa mahtumaan. Lisäksi minulla on tällä hetkellä seuraavan kuukauden ajan oppilaspalavereja tai tiimipalavereja työpäivän päätteeksi klo 15 joka viikko. Lisäksi kerran kuukaudessa on opekokous, ja nyt alkaa jokaisen luokka-asteen vanhempainiltarumba. Vanhempainvartit lykkään suosiolla lähemmäksi joulua tai sen jälkeen.
Kyllä minunkin tekisi mieleni näiden työpäivien jälkeen levähtää, mutta en tosiaan kestä ajatustakaan lasten pitkistä päivistä päiväkodissa. Jo nyt he menevät päiväkotiin klo 8 (mies vie, minä joutuisin viemään jo klo 7.15) ja haen heidät klo 15.30-16. Nukkumaanmenon jälkeen teen lähes joka päivä töitä, ainakin tarkistan sähköpostin ja vanhempien viestit.
Ihmettelen ap:n miehen vähäisiä työmääriä. Vai ymmärsinkö ammatin väärin? Vai tekeekö mies töitä viikonloppuisin tavallista enemmän?
Minä ainakin saatan viedä lapsen päiväkotiin vaikka minulla olisi vapaapäivä, lepään ja kerään voimia niin jaksan taas paremmin. kyllä lapsi pitää enemmän hymyilevästä ja iloisesta äidistä. sanokaa mitä sanotte! Minusta apn miehellä on oikeus pieneen lepohetkeen!
Vapaapäivinäni eivät lapset ole olleet hoidossa, eivät ole koskaan olleet. Viihdyn heidän seurassaan, nautin siitä että voimme puuhata yhdessä. Saan voimavarojakin siitä, että vetelehdimme rauhassa yhden päivän (vetelehtiminen tässä sisältää kyllä ulkoilua, askartelua jne yhdessä touhuamista, mutta ilman normaalia "arkiaikataulua" aamuherätyksineen).
Alle kouluikäisen kanssa oleminen on ohikiitävä aika elämässä. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaa, tuo aika katoaa tosi nopsaan. Kouluikäisen kanssa ei enää vietetä viikolla vapaapäivää noin vaan. Enää eskari-ikäisenkään kanssa ei. Se on muutama vuosi elämästä. (Tosin meillä ollut aika monta vuotta :-), lapsi sen verran monta, että alle kouluikäisiä on ollut parisenkymmentä vuotta.)
Meillä meni nyt kuopus syksyllä kouluun. Eli se oli siinä :-), nyt on erilainen arki. Tosin yhtä mukavaa edelleen. Ainakin meillä on kaikkine vääntöineenkin (uhmaiät, murkkuiät jne) ihania lapsia. Joista isoimmat sitten vastapainoksi edelleen viihtyvät perheen kanssa, mm. parikymppiset saattavat viettää lauantai-illan biletyksen sijaan istumalla iltaa pienempien sisarusten ja vanhempien kanssa. Jos sitä haluaa tulevaisuudessa, niin kannattaa panostaa yhdessä oloon pienempänä :-)
Minä ainakin saatan viedä lapsen päiväkotiin vaikka minulla olisi vapaapäivä, lepään ja kerään voimia niin jaksan taas paremmin. kyllä lapsi pitää enemmän hymyilevästä ja iloisesta äidistä.
sanokaa mitä sanotte!
Minusta apn miehellä on oikeus pieneen lepohetkeen!
Päivähoito vain työssäkäynnin ajaksi, muuten keksittävä toisia ratkaisuja. Mies hakee iloisena lapsensa, liikkuu, puuhastelee, lepäilee ja kerää voimia lapsensa kanssa. Mikä on vaikeeta? Lapsiko estää kaiken tämän?
Kun ap tulee töistä, antaa hänen rentoutua ja huokaista työpäivästä ja mies lähtee sen jälkeen omiin harrastuksiin. Ja niin, että myös ap pääsee omiin harrastuksiin. Tasapuolisesti.
Niin asenne-, järjestely- ja arvokysymys tämä.
Ihan vaan mielenkiinnosta kommentoin mutta eikö kenestäkään keskustelijasta tunnu huolestuttavalta että päiväkodit ovat niin pahoja paikkoja että se tunnin ero vaikuttaa lapseeen noin pahasti? Enemmän minua äitinä mietityttää se, miten hemmetissä sen lapsen sitten ylipäätään uskaltaa jättää sinne ollenkaan jos kerran se tunti työpäivän päälle on liikaa.
Tarkoittaako tämä siis sitä, että päiväkoti on vain pakollinen säilömispaikka, jonka on tarkoituskin olla lapselle vahingollinen ja jonne eivät lapsiaan laita kuin ne köyhät, joilla ei ole varaa jäädä kotiin? Kuinka traumatisoituneita mahtavat olla ne lapset, jotka monissa maissa jätetään ties kenelle sukulaiselle vanhempien ollessa kuukausitolkulla muissa maissa töissä?
On tutkittua tietoa että lapselle turvallinen ja luotettava suhde vanhempiin on kehityksen kannalta hyväksi. Mutta jos joku on löytänyt selkeän todisteen siitä, että kehitys jotenkin pahasti häiriytyy päiväkodissa olemisesta (muutakin kuin niitä Keltikankaan mielipiteitä, ei tutkimuksia) niin ottaisin siitä mielellään linkin tänne. Tai edes tekijöiden nimet, löydän tutkimuksen varmasti kirjaston tietokannoista.
Siihen asti mielummin luottaisin siihen että miltein jokainen vanhempi pyrkii kuitenkin omalla tavallaan toimimaan lapsensa parhaaksi ja sillä metodilla on tähänkin asti tullut ihan yhteiskuntakelpoisia yksilöitä. Ahdistuneiden ja masentunteiden äitien lapsilla sen sijaan on kohonnut riski mielenterveyden häiriöihin (Radke-Yarrow, Klimes-Dougan 2002) Tämäkin tosin helpottuu jos suhde on muuten hyvä ja lapsilla ymmärrys vanhemman sairaudesta (Solantaus 2001). Joten lienee parempi, että suhtautuisimme toisiimme hieman enemmän ymmärryksellä ja ahdistusta sekä masennusta lievittävämmällä asenteella?
Oikeasti päiväkotirytmi on sellainen, ettei sieltä ennen klo 15 kannata mennä hakemaan. Turha mennä häiriköimään kesken välipalan. n.15.30 on ihan hyvä hetki hakea, kun lapset ovat jo yleensä pukemassa ulos lähtöä varten. Tällöin näkisin kyllä sitten, että se isä kans ulkoilee lapsen kanssa ennen kuin menevät kotiinsa. Edes pikkaisen iltapäivä happihyppelyä ja sitten kotiin syömään.
Mutta minusta on siis ok, jos isä esim.kahtena päivänä viikossa saisi käydä siellä salilla ja muutoin hakisi lapsen sitten aikaisemmin. Tuskin siellä salillakaan niin kauaa menee, etteikö kerkeäisi lasta neljän pintaan hakemaan.
että lapsella on ensialkuun lyhyet päivät esim. kuukauden verran, eli isä hakee viimeistään klo 15. Tämän jälkeen isä voisi pari kertaa viikossa hakea vasta 15.30 eli käy salilla sitä ennen tai nukkuu ne päiväunensa.
JOssakin vaiheessa jos päivähoito sujuu hyvin ja tilanne on kaikille jo parempi, isä voi miettiä, haluaako hakea lapsen vasta 15.30 joka päivä. En itse ole sen kannalla, että voisi noin joka päivä toimia, mutta jos isä kokee, että tarvitsee itselleen omaa aikaa heti työpäivän jälkeen, niin kai hänen on parempi tehdä mielihalunsa mukaan tai muuten meillä on melkoinen marttyyri-isä kuvioissa. Ei se lapsi rikki mene päivähoidossa, vaikka onkin tunnin pidempään. Eri asia sitten on, miksi se olisi niin välttämätöntä, se tunti.
ja laatu taas päivähoitopäivän kuormittavuuteen ja sitä kautta lapsen koettuun hyvinvointiin ja esimerkiksi noin pienellä, alle kaksi vuotiaalla, lapsen stressivasteen kehittymiseen, mikä on osa lapsen hyvinvointia. Mitä pidempi "työpäivä" lapsella on, sitä enemmän emotionaalisia konflikteja.
Kun nykyään ryhmäkoot päiväkodeissa ovat usein ylisuuria, näitä konfliketeja tulee enemmän mitä joillakin lapsilla on niille sietokykyä. Tutkimuksissa on havaittu esimerkiksi lasten kortisolitasossa negatiivisia muutoksia, mikä taas vaikuttaa elimistön muihin aineenvaihduntajärjestelmiin ja esimerkiksi verenpaineeseen.
Tästä on olemassa tutkimustietoa, ei pelkkää mielipideuskomusta.
Mikä nyt kenellekin lapselle on liiallista kuormitusta on vaikea määrittää, erityisesti "kotikonstein". Joillekin lapsille hoitopäivillä on negatiivisia seurauksia, suurelle osalla ei.
Oikeasti päiväkotirytmi on sellainen, ettei sieltä ennen klo 15 kannata mennä hakemaan. Turha mennä häiriköimään kesken välipalan. n.15.30 on ihan hyvä hetki hakea, kun lapset ovat jo yleensä pukemassa ulos lähtöä varten. Tällöin näkisin kyllä sitten, että se isä kans ulkoilee lapsen kanssa ennen kuin menevät kotiinsa. Edes pikkaisen iltapäivä happihyppelyä ja sitten kotiin syömään. Mutta minusta on siis ok, jos isä esim.kahtena päivänä viikossa saisi käydä siellä salilla ja muutoin hakisi lapsen sitten aikaisemmin. Tuskin siellä salillakaan niin kauaa menee, etteikö kerkeäisi lasta neljän pintaan hakemaan.
koska siten näen, miten hoitajat toimivat lepoaikana. Paikalla aulassa ei ole yhtäkään aikuista, se ainoa on nukkumahuoneessa. Lapseni on jo hereillä, mutta ei saa lähteä valmistautumaan kotiinlähtöön, koska ei ole hoitajia (missä ihmeessä ne 6 kpl oikein ovat?)
pidä huolta, että saat ekana. Sitten lopetat koko touhun ja kerrot miehelle, että voi voi, sinä kun olet päättänyt rentoutua tässä työpäivän päätteeksi, joten sinulla ei ole aikaa seksille.
;D
Kun normaalivanhemmat väsyvät 1-2 lapsen hoitoon niin totaalisesti jo parissa iltatunnissa, niin miten kuvittelette jonkun jaksavan hoitaa muutaman aikusien alimiehityksellä 12-21 uhmaikäistä pilttiä 8 tuntia päivässä ilman kunnon taukoa, ja vielä oman mukelot sen päälle "vapaa-ajalla?
Kyllä isien pitää päästä joka päivä chillaamaan salille tai minne menevätkin ja tätien kahvitauolle. Ei niitä riiviöitä muuten kestä!
jos käyn kaupassa ennen kuin haen lapsen niin käyn, tai salilla jos on aikaa. Jumakekka mikään päiväkodin täti tai "päiväkodin säännöt" sitä määrää.
Enkä veisi aikuista miestä päiväkotitätien läksytettäväksi. Naurettava ajatus :-D! Koittakaa nyt sopia keskenänne asianne.