Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16-vuotias tyttöni haluaisi ensi kesänä kielimatkalle

Vierailija
04.10.2011 |

Onko turvallista päästää kun Maltalle haluaisi kolmeksi viikoksi? Onko parempi mennä ef vaiko sts kautta? Ja olisi kiva tietää pystyykö siellä helposti tuon ikäinen alkoholia saamaan kun tästä tytöstä ei ikinä tiedä vaikka livahtaisi jonnekkin baariin siellä... Olisiko jollain kokemuksia esim. kummassa vahditaan tällaisia asioita paremmin??

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki keskustelijat,

olen itse ollut neljä kesää leaderina kielikursseilla Englannissa ja kauhutarinat ovat valitettavasti totta. Suomesta Englantiin ryhmiä vievät kielikoulut ovat hävettävän huonolaatuisia. Materiaalit ja opetustilat surkeita. Opettajat ovat nuoria, koska heille ei käytännössä makseta palkkaa ollenkaan. Itsekin olin siellä, koska nuorena ei ollut varaa muuten matkustaa. Olen kieltenopettaja enkä missään tapauksessa päästäisi lastani tällaiselle kurssille.

Jos lapsi on sen ikäinen, että voi ja osaa matkustaa yksin, suosittelisin ehdottomasti paikallisia englantilaisia kielikouluja. Olen itse ollut yhdessä tällaisessa, voin suositella ja antaa lisätietoja, jos joku on kiinnostunut. Osoitteeni tuorni@yahoo.fi

Vierailija
2/99 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli siellä 4viikkoa. EF:n järjestämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse ollut neljä kesää leaderina kielikursseilla Englannissa ja kauhutarinat ovat valitettavasti totta. Suomesta Englantiin ryhmiä vievät kielikoulut ovat hävettävän huonolaatuisia. Materiaalit ja opetustilat surkeita. Opettajat ovat nuoria, koska heille ei käytännössä makseta palkkaa ollenkaan. Itsekin olin siellä, koska nuorena ei ollut varaa muuten matkustaa. Olen kieltenopettaja enkä missään tapauksessa päästäisi lastani tällaiselle kurssille.

Jos lapsi on sen ikäinen, että voi ja osaa matkustaa yksin, suosittelisin ehdottomasti paikallisia englantilaisia kielikouluja. Olen itse ollut yhdessä tällaisessa, voin suositella ja antaa lisätietoja, jos joku on kiinnostunut. Osoitteeni tuorni@yahoo.fi

Olen samaa mieltä opetusmateriaalin ja -tilojen laadusta ja siitä, että varsinkin Maltalle ja Englantiin suuntautuvat kurssit ovat aikamoista biletystä. Liiderien on käytännössä mahdoton valvoa nuorten iltamenoja. Toisaalta itsenäisyyttä kehittävänä juttuna matka on varmasti antoisa ja isäntäperheessä opitaan enemmän kuin varsinaisella kurssilla. Itse olin teininä Australiassa STS:n kautta ja siellä ei ollut ollenkaan oppitunteja, ainoastaan opintoretkiä ja asuimme isäntäperheissä. Reissu oli ihan mahtava ja jäljelle jäi pieni australian aksenttikin omaan englantiini!

Vierailija
4/99 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse viime kesänä kielimatkalla maltalla ja olin EF:n kautta joten suosittelen sitä! Voin sanoo että EF:n kautta se matkustaminen on kyl turvallista koska meillä ei ainakaa kukaa minnekkää baariin päässy livahtamaan koska meille sanottiin jo heti matkan alussa et jos siitä jää kiinni et on nautiskellu jtn alkoholii tai käyny baaris yms. nii lähetetää seuraavalla lennolla kotiin! Ja sun tyttös hyötyy kyllä kielimatkasta todella paljon koska niin hyödyin itsekkin! Sain paljon lisää kielitaitoa ja uusia kavereita.:) Suosittelen!

Vierailija
5/99 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

STS:n liiderinä väitän, että vahtivat paremmin, ja alkohlin takia ihan oikeesti lähetettiin kotiin. STS:n kotiintulo aika oli tunnin EF:ää aikaisemmin, tosin viimeiset bussit kulkee jokatap. yheltätoista, joten ainakin keskusta tyhjeni myös EF:n lapsista. Nuorilla itellään oli käsitys, että jos haluu bilettää rauhassa, kannattaa mennä EF:n kautta...

Ja opetustilat karseet, totta, materiaali surkeeta, mutta itse vedin kaksi kesää ihan jo valmistuneena opettajana, joten pidin mielestäni ihan järkeviä tunteja! Ja koska olen aiemmin asunut Briteissä koin pystyväni valottamaan ja innostamaan elämäntavasta ja kulttuurista.

Ystävyyksiä näytti tulevan niin, että Helsinki-Vantaalla oli täyshysteriä, kun piti erota.

Isäntäperheet majoittaa rahasta, ovat usein aika vaatimattomia puitteiltaa, ja vain osa oikeesti kiinnostunut nuorista. Pääkaupunkiseudun lapsille alkeelliset olot ja halpa ruoka oli painajaismaista, kehäkolmosen ulkopuolelta tulleet, osasivat ottaa kaiken iisimmin ja uutena kokemuksena.

Kieltä ei ehdi oppia hirmusti muutamassa viikossa. Innostusta ja rohkeutta tulee roppakaupalla.

Vierailija
6/99 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä että on kyllä se on turvallista. Olin itse kielimatkalla EF:n kautta kesällä 2011, ja olin siis juuri Maltalla! Meillä oli myös tarkat säännöt tuon alkoholin suhteen ja seuraavalla lennolla lähetettiin kotiin jos jää kiinni juomisesta. Kannattaa päästää tyttösi lähtemään koska kokemuksena kielimatka on kertakaikkiaan niin hieno että ei sitä voi kunnolla sanoin kuvailla!:)

Jos kiinnostaa tietää lisää Maltan kielimatkoista EF:n kautta niin käykääs kurkkaa mun blogiin -> http://anzandeverything.blogspot.fi

Vastailen mielelläni jos löytyy jotai kysyttävää:)

Vierailija
7/99 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asuntolaan EF:n kautta. Siellä sanotaan myös, että pienestäkin määrästä alkoholia, tulee lähtö samantien omalla kustannuksella kotiin.

Mä olen ajatellut, että matka antaisi nuorelle paljon. Tutustuu uuuteen kulttuuriin, erimaalaisiin ihmisiin, oppii itsevarmuutta ulkomailla liikkumiseen jne. Ainoa pelko on se alkoholi. Ei se auta, kun mä kotona hoen, että sitten et juo mitään, vaikka kaikki muut joisivat.

Vierailija
8/99 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko katsonut ensi kesän AFS englannnin kielikurssit.

Vierailija
9/99 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni oli kielikurssilla Brightonissa pari kesää sitten, ja kyllähän se oli aikamoista biletystä... Eli jos tyttäresi haluaa baariin ja alkoholia käyttää, niin se onnistuu kyllä. Ja myös muunkin kuin alkoholin käyttäminen.

Ja alkoholin yms. kautta tulee sitten herkästi seksikin mukaan...

Ja Maltahan on vielä tunnettu biletyspaikka. Menevät kyllä ehkä kotiintuloaikaan "kotiin", mutta sen jälkeen livistävät baariin. Ja tuo puhuttu kotiin lähettäminen on todella harvinaista, se on ehkä sitten vasta jos ei mitään varoituksia usko...

Kaikesta huolimatta, matka oli tyttärelleni elämys ja kaikki meni hyvin.

Vierailija
10/99 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pub, ja musta tuli oikein hyvä ruoanlaittaja, ja lastenhoitaja siellä. Opin paljon elämästä ja englantini parani älyttömästi. Tunnit oli ihan höpöpöpöä, mutta kaikesta muusta sai irti tosi paljon.

Vierailija
11/99 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asuntolaan EF:n kautta. Siellä sanotaan myös, että pienestäkin määrästä alkoholia, tulee lähtö samantien omalla kustannuksella kotiin.

Mä olen ajatellut, että matka antaisi nuorelle paljon. Tutustuu uuuteen kulttuuriin, erimaalaisiin ihmisiin, oppii itsevarmuutta ulkomailla liikkumiseen jne. Ainoa pelko on se alkoholi. Ei se auta, kun mä kotona hoen, että sitten et juo mitään, vaikka kaikki muut joisivat.

Tuo "et juo mitään, vaikka kaikki muut joisivat", uskotko tähän itse? Yritä tämän lisäksi puhua "turvallisesta juomisesta", eli ei väkeviä, katsoo kenen kanssa ja missä juo, ja taksilla kotiin, jos vähänkin tuntuu epämääräiseltä.

Tulee olemaan elämys, ja kannatan päästämistä, oppii paljon, mutta... jotenkin toivoisin, että alla olisi jo jotain alkoholikokemusta, ekat kännit, ettei niitä tarvitse siellä vetää...

nimim. oma tyttäreni oli pari vuotta sitten.

Vierailija
12/99 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraisiin porukoihin ei mennä ja olen korostanut, että jos jotain sattuu, niin kotiin pitää soittaa, vaikka olisi tehnyt mitä. Silti pääasiassa yritän painottaa sitä, ettei juo ulkomailla.

Vierailija
13/99 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin Torqyayssa kahden viikon kielikurssilla, olisiko ollut 96 vai 97. Olin vasta 12v hyvin viaton poikanen maalta, joten katselin silmät auki miten muut yrittivät hankkia jo alkoholia tai miten tytöt pyysivät lähtemään mukaansa - oli siinä maalaispojalla ihmettelemistä.

Isäntäperhe piti meistä ainakin hyvin huolta, kotiintuloajat oli tiukat ja muutenkin meitä silloin vahdittiin. Kielitaito kohentui ja mikä tärkeintä rohkeutta ja itsevarmuutta tuli roppakaupalla lisää yläasteen kynnyksellä.

Vierailija
14/99 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tytöstä. Malta on nuorten suomalaisten paratiisi. Viina on halpaa ja kuka tahansa voi käydä sitä ostamassa. Mikäli tyttösi on vaalea hän pääsee myös baareihin ilman papereita. Virallinen ikäraja alkoholiin on täällä 17-vuotta. Tupakkaa saa automaateista valvomatta. EF:n toimisto St.Julians:ssa on noin alle 100 metrin päästä Pacevillestä, saaren ''baarikaupungista''. Noita kielikurssilaisia näkee jatkuvasta sammumassa ja oksentelemassa kaduilla vailla tietoa siitä mikä on senhetkinen olinpaikka. 

-Ulkosuomalainen

Vierailija
15/99 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin n. 15 vuotta sitten EF:n kielikurssilla Englannissa. Näin jälkeenpäin ajateltuna vanhempien rahat meni hukkaan. Teinistä siellä oli toki kiva lomailla 4 viikkoa, käydä menimatkalla Pariisin euridisneyssa jne. Kielen opetus oli aikalailla ala-arvoista. Ei siellä kukaan vahtinut mitä teinit iltaisin teki. Ihan saatiin vapaasti rellestää ja ihan tuurista oli kiinni ettei meillekään mitään tapahtunut... Omien kokemusteni perusteella harkitsisin kyllä aika pitkään käyttäidinkö oman lapseni kielimatkaan sellaisen summan... Kiva lomahan se on nuorelle, mutta se kielen opiskelu on toissijaista siellä....

Vierailija
16/99 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei olen ollut tänä kesänä Californiassa kielimatkalla EFältä. Oli ihan sika siistiä!

Minulta voi rohkeasti kysellä lisää sähköpostitse katjat@hotmail.fi

Tästä voi tilata ilmaisen esitteen http://my.ef.com/Ekaterina.Piitulainen

Voit vielä kurkista blogiani EF matkastani http://newplacesnewlife.blogspot.fi/

:)

Vierailija
17/99 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2011 klo 22:06"]

Onko turvallista päästää kun Maltalle haluaisi kolmeksi viikoksi? Onko parempi mennä ef vaiko sts kautta? Ja olisi kiva tietää pystyykö siellä helposti tuon ikäinen alkoholia saamaan kun tästä tytöstä ei ikinä tiedä vaikka livahtaisi jonnekkin baariin siellä... Olisiko jollain kokemuksia esim. kummassa vahditaan tällaisia asioita paremmin??

[/quote]

Kova ryyppymatka odotettavissa. Sellaisia nuo alaikäisten kielikurssit ovat.

Vierailija
18/99 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Kyllä uskon, että se on turvallista. Tyttäresi on jo 16 vuotias, joten hän kyllä varmasti ymmärtää jo mikä on sopimatonta ja mikä ei. Olen itse ollut kerran kielimatkalla EF:n kautta maltalla, ja meillä liiderit huolehtivat meistä todella hyvin. :) Olin 13vuotias kun olin itse maltalla, ja olo tuntui turvalliselta koko matkan ajan! Meilläkin aina hostmama laittoi viestiä tai soitti jos oltiin vähän kotiintuloajasta myöhässä. Kyllä ne siellä pitävät huolta!:) Mieti miten hieno kokemus se tulee olemaan! Kielitaito kehittyy, itseluottamus kasvaa, rohkeutta tulee lisää ja uusia kavereita! :)

Vierailija
19/99 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttäreni oli EF:n kauttaa Espanjassa kansainvälisellä kurssilla viime kesänä. Muutamia havaintoja:

- nuorilla oli pakollista ohjelmaa aamusta iltaan, joten ryyppäämään olisi ollut tosi vaikea päästä. Tästä pakollisesta ohjelmasta piti muuten maksaa noin 100 eur, mitä ei oltu kerrottu etukäteen.

- pakollisen ohjelman vuoksi aikaa isäntäperheen tai paikallisten kanssa keskusteluun jäi todella vähän. Osa ryhmästä osasi todella vähän espanjaa. Sen vuoksi oppituntien ulkopuolella puhuttiin lähinnä englantia ja saksaa. Tyttäreni ryhmä oli onneksi kansainvälinen. Jos tyttäreni olisi lähtenyt tavalliselle kielimatkalle (ei international), olisi koko ryhmä ollut suomalainen. Käytännössä tämä olisi tarkoittanut sitä, että suurin osa oppituntien ulkopuolisesta ajasta olisi puhuttu vain suomea ja muiden kielten käyttö olisi jäänyt todella vähäikseksi.

- opetus tuntuu olevan todellista arpapeliä. Tyttäreni pääsi ryhmään, jossa oli loistava espanjalainen opettaja ja opetuksen taso juuri tyttärelleni oikea. Viikon päästä ryhmästä siirrettiin kuitenkin puolet (onneksi ei tyttäreni) toiseen ryhmään, jossa opetus oli paljon heikompaa ja ryhmään uusina tulleet ranskalaiset heikosti motivoituneita opiskelemaan.

- tyttäreni isäntäperhe oli oikein mukava. Ainoa harmi oli se, että sen kanssa ei ehtinyt juurikaan viettää aikaa, koska lähes joka päivä (myös viikonloppuisin) pakollista ohjelmaa oli suunnilleen aamuyhdeksästä iltakahdeksaan tai -yhdeksään.

- tyttäreni kirjoitti syksyllä kielimatkakesän jälkeen lyhyestä espanjasta E:n, mitä voi pitää loistosaavutuksena siihen nähden, että tyttäreni on suorittanut lukiossa espanjaa vain 6 kurssia (yo-koe perustuu 8 kurssiin) ja niistäkin puolet itsenäisesti oppituntien päällekkäisyyksien vuoksi. Tyttäreni osalta siis kielimatka toimi hyvin, mutta paljon tuntui olevan puhtaasti tuurista kiinni.

- sitä Erika-matkavakuutusta ei todellakaan kannata ottaa, jos jo on matkavakuutus jotain toista kautta. Se ei tuo käytännössä mitään lisähyötyä esim. Pohjolan matkavakuutukseen verrattuna.

Vierailija
20/99 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin Maltalla 16-vuotiaana 3 viikkoa EF'n "kielikurssilla" mutta tequilaahan siellä opeteltiin juomaan. :) Kyllä leaderit näennäisesti tarkistivat et ollaanko tultu hotellille takaisin mut jos teeskenteli nukkuvaa nii sai olla miten kännissä vaan. En ikimaailmassa päästä omaa lastani tonikäisenä millekään kielimatkalle. EF oli ihan mitätöntä se kielen opiskelu, enemmänkin se meni niin et me opetettiin italialaisille suomea kun se oli erikoinen kieli. Meidän majoitus piti olla St. Juliansissa mut oltiinkin Sliemassa minne on siis kolmisen kilometriä matkaa mikä tuntuu aikalailla kävellä yli +40 asteen helteessä edestakas päivittäin! Että siinäkin pissivät silmään eikä saatu korvauksia jälkikäteen. 

Kaikenkaikkiaan karmeeta rahastusta ja vanhempani maksoivat mulle 3 viikon ryyppyreissun. Kaksi tyttöä meidän ryhmästä joutui maksaa oman paluulentonsa kotiin omasta pussista ajoissa, kun ensin ryyppäsivät tajun kankaalle ja kävivät sairaalassa vatsahuuhtelussa. Joka kesä siellä myös raiskataan näitä kielimatkalaisia jotka lähtevät baarista kenen tahansa gigolon matkaan. 

Että EN voi suositella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän