16-vuotias tyttöni haluaisi ensi kesänä kielimatkalle
Onko turvallista päästää kun Maltalle haluaisi kolmeksi viikoksi? Onko parempi mennä ef vaiko sts kautta? Ja olisi kiva tietää pystyykö siellä helposti tuon ikäinen alkoholia saamaan kun tästä tytöstä ei ikinä tiedä vaikka livahtaisi jonnekkin baariin siellä... Olisiko jollain kokemuksia esim. kummassa vahditaan tällaisia asioita paremmin??
Kommentit (99)
näin teininä voin sanoa että todellakin menisin baariin juoman jos tuonne lähtisin ja aikavarma että tyttäresikin lähtee jos ei omasta tahdostaan niin pienen yllytyksen jälkeen muiden kurssilaisten kanssa
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:40"]näin teininä voin sanoa että todellakin menisin baariin juoman jos tuonne lähtisin ja aikavarma että tyttäresikin lähtee jos ei omasta tahdostaan niin pienen yllytyksen jälkeen muiden kurssilaisten kanssa
[/quote]
Älä jauha paskaa. Olin itse viime kesänä Brightonissa ja en juonut eikä kukaan muukaan. Tiukka valvonta ja päivät täynnä ohjattua ohjelmaa. Lisäksi fiksut nuoret ei juo muutenkaan. Minäkään en juo enkä polta. Olen 17 v.
Olin itse 16 vuotiaana ef:n kielikurssilla maltalla. Isäntäperhe oikein kannusti lähtemään tutkimaan yöelämää ja toivottivat hyvät yöt kun kömmittiin takasin kämpille joskus 3 aikaan :D siis toi kielikurssien "valvonta" on ihan näennäistä, ei sitä voi muutama leaderi koko maltaa joka yö partioida! Malta on kaikista kielikurssikohteista se, johon ei tosiaan mennä pääasiassa kielen vaan biletykseen takia. Baariin päästettiin jotain 13 vuotiaitakin, jos olivat pukeutuneet vanhempien tyttöjen tavalla aika paljastavasti...
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:43"]Olin itse 16 vuotiaana ef:n kielikurssilla maltalla. Isäntäperhe oikein kannusti lähtemään tutkimaan yöelämää ja toivottivat hyvät yöt kun kömmittiin takasin kämpille joskus 3 aikaan :D siis toi kielikurssien "valvonta" on ihan näennäistä, ei sitä voi muutama leaderi koko maltaa joka yö partioida! Malta on kaikista kielikurssikohteista se, johon ei tosiaan mennä pääasiassa kielen vaan biletykseen takia. Baariin päästettiin jotain 13 vuotiaitakin, jos olivat pukeutuneet vanhempien tyttöjen tavalla aika paljastavasti...
[/quote]
Olin Maltalla 2 kesää sitten. En juonut, en ollut basrissa.
Vanha ketju, mutta vastataan nyt kuitenkin!
Itselläni tulee ensi vuonna 10 vuotta Maltan kielikurssista, jonne lähdin parin kaverini kanssa. En muista, olimmeko STS:n vai EF:n kautta, mutta sen muistan, ettei kukaan ainakaan suomalaisporukoissa ryypiskellyt. Lisäksi kuulin, että joku ranskalainen tyttö oli oikeasti laitettu kotiin samantien, kun oli jäänyt kiinni alkoholinkäytöstä. Meillä oli omia bileitä ja niin paljon tekemistä, ettei juomaan oikein olisi ehtinytkään. Koulua taisi olla 5 pv/vko, tuntimäärä ei ole kyllä jäänyt mieleen. Opetus oli ihan ok ja meitä opetettiin tasoryhmittäin. Alkuun tehtiin siis testi, jonka tuloksen perusteella opetusryhmät muodostettiin.
Leaderit olivat aika vihaisia, kun kerran vain ilmoitettiin, ettei tulla rantsuun, koska mulla oli menkat (ko. rannalla ei ollut vessoja ja siellä olisi pitänyt olla monta tuntia). Kaksi kaveriani jäivät siis seurakseni. Kiltteinä tyttöinä käytiin vain tutustumassa lähipuistoon ja vaatekauppojen tarjontaan, joten mitään vahinkoa ei tapahtunut. Isäntäperhe oli meillä sen verran "messissä", että muistaakseni tarkistivat joskus meidän laukkumme, kun tultiin kaupungilta, tms. Ei siis nyt tullut oloa, että meitä oltaisi sen enempiä kyttäilty, eli ihan hyvässä hengessä! Musta tuntui, että meihin luotettiin perheen ja leadereiden puolelta, mutta apua sai myös aina, jos tarvitsi.
Isäntäperhe oli mukava, ruoka vaan oli hirveää ja usein syötiinkin ulkona sen vuoksi. Meille he lisäksi tarjosivat aina vesijohtovettä, vaikka itse joivat automaattivettä... Ei ollut pahempaa vaikutusta, vaikka koitettiin sanoa, ettei meille ole oikein hyväksi juoda sitä. Ostettiin sitten omat vedet. :D
Hyvät muistot kuitenkin jäi ja itselläni kyseessä oli ensimmäinen ulkomaanmatkani koskaan, joten uutuusarvoa tietysti löytyi. Suosittelen!
Kielikurssithan olivat ainakin ennen tunnettuja biletys, pilvenpoltto- ja naintimatkoja. Tällä kokemuksella en kyllä omiani päästäisi Maltalle tai Brightoniin.
Onko jollain kokemusta Long beachin campuksesta.....miten siellä valvotaan ja pääseekö ilman liideriä kauoungille?
Itse 17 v. ikäisenä olleena en tenavaani päästäisi, kukaan ei vahtinut yhtään mitään. Veljeni isäntäperhe osoittautui kahden homomiehen perheeksi jne... tämä 80- ja 90 -luvuilla Englannissa.
Olin itse 17 vuotiaana EF:n kielikurssilla Ennglannissa 4 viikkoa. Oman kokemuksen perusteella omat muksut eivät pääsee sellaiselle matkalle. Pelkkää ryyppäämistä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.10.2011 klo 20:48"]
Hei kaikki keskustelijat, olen itse ollut neljä kesää leaderina kielikursseilla Englannissa ja kauhutarinat ovat valitettavasti totta. Suomesta Englantiin ryhmiä vievät kielikoulut ovat hävettävän huonolaatuisia. Materiaalit ja opetustilat surkeita. Opettajat ovat nuoria, koska heille ei käytännössä makseta palkkaa ollenkaan. Itsekin olin siellä, koska nuorena ei ollut varaa muuten matkustaa. Olen kieltenopettaja enkä missään tapauksessa päästäisi lastani tällaiselle kurssille. Jos lapsi on sen ikäinen, että voi ja osaa matkustaa yksin, suosittelisin ehdottomasti paikallisia englantilaisia kielikouluja. Olen itse ollut yhdessä tällaisessa, voin suositella ja antaa lisätietoja, jos joku on kiinnostunut. Osoitteeni tuorni@yahoo.fi
täsmälleen samaa mieltä. Olen myös kieltenope ja moni opiskelukaveri oli opiskeluaikana kesät kursseilla leaderina tai opena - taso ei päätä huimannut. Lisäksi nuoret saavat mennä miten haluavat, ei siellä oikeasti katsota perään.
En ikinä laittaisi lastani moisille kursseille, mitä järkeä on ylipäänsä lähteä isossa suomalaisporukassa oppimaan sitä kieltä, kun vapaa-aika pyöritään kurssikavereiden kanssa ja suomeksi?
Euroopassa on paljon yksityisiä kielikouluja, joissa asutaan campuksella ja valvonta on todella tiukkaa. Nuoria eri puolilta maailmaa (harvemmin muita suomalaisia joten vierasta kieltä käyttää oikeasti 24/7), hyvät aktiviteetit ja tasokkaat opettajat (noihin pesteihin on oikeasti kova kilpailu ja koulut pystyvät valitsemaan parhaat päältä).
Hintakaan ei ole paljoakaan kalliimpi kuin näillä laumakursseilla.
Allekirjoitan tämän täysin.
Edelleeen tietoo Californian menosta kaipailen.....
Olin itse kahtena kesänä STS:n kautta Englannissa. Brighton oli näistä parempi paikka, paikallinen opettaja oli loistava. Kukasn ei juonut pisaraakaan. Kotiintuloajat oli kaikilla tiedossa, ja jos joku olisi mokannut, olisi lähetetty kotiin. Suomessa on helpompi saada viinaa. Eihän siellä kukaan edes tunne paikallista väkeä, jota pyytää hakemaan! Diskoillat oli kerran viikossa, ja niissä oli kaikki kielikurssilla olleet selvin päin.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse kahtena kesänä STS:n kautta Englannissa. Brighton oli näistä parempi paikka, paikallinen opettaja oli loistava. Kukasn ei juonut pisaraakaan. Kotiintuloajat oli kaikilla tiedossa, ja jos joku olisi mokannut, olisi lähetetty kotiin. Suomessa on helpompi saada viinaa. Eihän siellä kukaan edes tunne paikallista väkeä, jota pyytää hakemaan! Diskoillat oli kerran viikossa, ja niissä oli kaikki kielikurssilla olleet selvin päin.
-70 luvun alussa oli kyllä villimpää, mutta ei niin villiä etten uskaltaisi omia lapsiani sinne päästää.
Olen ollut kielikurssilla (ek) Ruotsissa ja Itävallassa 80-luvulla. En uskalla päästää nuortani kurssille. Siellä oltiin yökaudet ravontoloissa ja mitään valvontaa ei ollut. Tultiin kotiin aamuyöstä. Itävallassa sai vapaasti alkoholiakin.
Mahdotonta niiden opejen vahtia ja isäntäperhe ei todellakaan välittänyt perään katsoa. Ruotsissa isäntäperhe jopa kävi viikonloppumatkalla ja oltiin kahdestaan huonekamun kanssa.
75 jatkaa... Meillä tosiaan puhuttiin isäntäperheiden kanssa VAIN englantia, samoin opetusluokassa, koskee siis molempia kursseja, joilla olen ollut. Brightonin perheessä oli 3 lasta, joiden kanssa minä ja ystäväni pyörimme vapaa-ajat. Muistaakseni lapset oli 13, 15 ja 17. Ja kaikki olivat iloisia meidän tulosta. Toisessa isäntäperheessä oli vanhempi pariskunta, joka kuljetti minua mukanaan kaikkialle. Kyllä, olen ollut teekutsuillakin 😃. Perhe vei minut yhdellä viikolla Lontooseen, jossa asui heidän tyttärensä. Jäin sinne yöksi ja muu kielikurssi tuli seuraavana päivänä myös Lontooseen suunnitellulle retkelle. Olisi käsittämätöntä mennä sinne asti ja jurottaa suomalaisten kesken, eli jos joku sellaista väittää, niin ei koske kaikkia kursseja eikä kaikkia nuoria. Ja kieltä on pakko puhua, jos perheessä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kielikurssilla (ek) Ruotsissa ja Itävallassa 80-luvulla. En uskalla päästää nuortani kurssille. Siellä oltiin yökaudet ravontoloissa ja mitään valvontaa ei ollut. Tultiin kotiin aamuyöstä. Itävallassa sai vapaasti alkoholiakin.
Mahdotonta niiden opejen vahtia ja isäntäperhe ei todellakaan välittänyt perään katsoa. Ruotsissa isäntäperhe jopa kävi viikonloppumatkalla ja oltiin kahdestaan huonekamun kanssa.
Missä Ruotsissa pääsee alaikäiset baariin nykyisin??? 80-luvulla oli eri meno.
Viinaksia saa tosi helposti ja se on myös Maltalla halpaa.
Briteissä 90-luvulla, alkoa sai ja neitsyys meni. Eikä sieltä kyllä ketään kotiin lähetetty, EF:n kurssi. Mun lapset ei ole lähdössä kielikursseille :p
Ei ollut kielikursseilla ja laudatur tuli enkusta.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:16"]Todella tarkka valvonta nykyisin ja nuorten juominen on muutenkin vähentynyt rutkasti. Minä olen 16 v. ja en ole kokoskaan juonut alkoholia. Brightonissa olin viime vuonna. Ihana matka oli. Kukaan ei juonut eikä rellestänyt.
[/quote]
Sama kokemus mulla viime kesältä. Ihme urbaanilegendoja täällä kerrotaan. Ja touhu on varmaan muuttunut vuosien myötä. Nykyisin tarkka valvonta ja hyvä opetus. En juonut kertaakaan kurssilla, enkä juo kyllä muutenkaan alkoa.