TS kysyi lukijoiltaan miksi et kuluta, tällaisia vastauksia tuli
Näistä syistä en lisää kulutustani
" Ei kiinnosta käyttää rahaa Suomessa. Voin kuluttaa Puolassa, jossa sillä rahalla saakin jotakin."
" En tarvitse mitään kulutustavaraa lisää, maailma on jo täynnä turhaa tavaraa."
" Kahden viime vuoden sisällä minut on irtisanottu kahdesti. Teen osa-aikatöitä jotka eivät kannata ja kunnon töitä ei ole."
" Ei ole rahaa, suojaosat poistuivat osa-aikatyöstä."
" Se on epäluottamukseni osoitus hallitukselle."
" Epävarmuus maamme hallituksen toimista. Kasvua tukevia toimenpiteitä ei ole näköpiirissä, mikä loisi toivoa."
" Minulla on jo kaikki mitä tarvitsen. Minkä takia ostaa jotain vain ostamisen takia? Se on turhaa kulutusta."
" Luottamus omaan taloudelliseen tilanteeseeni on koko ajan ollut korkea, mutta pyrin kuluttamaan tietoisesti mahdollisimman harkitusti."
" Hiilijalanjälkeni täyttyi jo keväällä."
" Rahatilanne.
Jne.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen hieno ohjelma on tuhottu kotimaisten sabotöörien toimesta. Kaikki kivet on käännettävä ja pikku-ukot löydettävä.
Jep, kävisivät edes töissä.
Mulla myös tuo suojaosan poisto sekä lapsikorotuksen poisto vaikuttaa suoraan kulutukseen. En mm. käy enää kampaajalla ja lastenkin hiukset leikkaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen hieno ohjelma on tuhottu kotimaisten sabotöörien toimesta. Kaikki kivet on käännettävä ja pikku-ukot löydettävä.
Tai sitten se hallituksen fantastinen ohjelma olikin ihan paska. Hallitushan on kuin Trump ja Putin.
En enää osta ostamisen ilosta. Shoppailen kyllä verkkokaupoissa ja ihailen ostoskorin sisältöä mutta en koskaan tee tilausta loppuun.
Torista ja kirppiksillä oon tehnyt ostoksia. Kiertotaloutta kannattaa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Torista ja kirppiksillä oon tehnyt ostoksia. Kiertotaloutta kannattaa tukea.
Tai sitten ei kannata.
"Suomessa vain 47 prosenttia käytettyjen tavaroiden ostoista korvaa vastaavan uuden tavaran oston. Toisin sanoen käytettyä tavaraa hankittiin useimmiten uuden tuotteen lisäksi eikä sen sijaan.
Samassa tutkimuksessa todettiin, että käytettyjen vaatteiden ostaminen ei Suomessa vähennä hiilidioksidipäästöjä vaan päinvastoin kasvattaa niitä. Tavaroiden kuljetuksista ja noudosta aiheutuu niin suuret päästöt, että ne kumoavat käytetyn tavaran hankkimisesta saadut päästövähennykset"
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011514594.html
Mulla ei ole rahaa mihinkään "kulutukseen", ei edes kaikkeen tarpeelliseen. Nim. työtön.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole pakko ostaa suomesta. Ensi viikolla tulee muutama kaluste suoraan ulkomailta. Suomi saa 0 €
Taisivat käydä jäökiekkoilija Li Anderssonin sukulaisten luona?
Jouduin jäämään yllättäen eläkkeelle kuusikymppisenä sairauden vuoksi. Puolisoni on ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo pitkään. Minulla on edelleen lainaa kesämökistä. Eläkkeestäni otetaan veroja lähes 30 prosenttia. Lainanlyhennykseen menee eläkkeestä toinen 30 prosenttia. Mitäänhän en voi tällä hetkellä tulosta vähentää. Nyt ei ole myöskään oikea aika myydä mökkiä.
Elän jotenkin tällä nykyisellä rahalla, asun, saan ruokaa ja pystyn ostelemaan pieniä lahjoja lapsenlapsille sekä ruokkimaan koko jälkikasvun (18 ihmistä) vaikka kerrallakin kerran pari vuodessa kotiruoalla. Mutta kulutusjuhlaan ei nyt kykene, ei ulkomaanmatkoja, ei laatuvaatteita, ei kalliita vaatteita, ei ylellisyyttä.
Mökin mielelläni myisin, mutta mies ei halua. Eikä nyt taida olla oikea aika myydä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin jäämään yllättäen eläkkeelle kuusikymppisenä sairauden vuoksi. Puolisoni on ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo pitkään. Minulla on edelleen lainaa kesämökistä. Eläkkeestäni otetaan veroja lähes 30 prosenttia. Lainanlyhennykseen menee eläkkeestä toinen 30 prosenttia. Mitäänhän en voi tällä hetkellä tulosta vähentää. Nyt ei ole myöskään oikea aika myydä mökkiä.
Elän jotenkin tällä nykyisellä rahalla, asun, saan ruokaa ja pystyn ostelemaan pieniä lahjoja lapsenlapsille sekä ruokkimaan koko jälkikasvun (18 ihmistä) vaikka kerrallakin kerran pari vuodessa kotiruoalla. Mutta kulutusjuhlaan ei nyt kykene, ei ulkomaanmatkoja, ei laatuvaatteita, ei kalliita vaatteita, ei ylellisyyttä.
Mökin mielelläni myisin, mutta mies ei halua. Eikä nyt taida olla oikea aika myydä sitä.
Bnb tms? Veljeni laittoi mökkinsä osittain lyhytvuokraukseen. Maksaa sillä lainat ja omat lomaviikot käyttää edelleen mökkiä itse.
Kohta tässä ollaan kissan kanssa menossa eläinlääkäriin tarkastuttamaan hampaat. Taksimatkat sinne ja takaisin sekä eläinlääkärin veloitus niin eikös siinä ole kuluttamista kylliksi? Menemme taksilla siksi että huutaa koko matkan sinne ja takaisin. EI olisi kiva kellekkään bussissa.
Ennakoin jo ennenkuin tämä korona alkoi, että tämä mun ratkaisu ei tule olemaan kestävä: Äidillä Alzh, hänen eläkkeestä meni hoitomaksut ja vastike. Kaverit sanoi, et laita se asunto vuokralle. Vastasin siihen, että siinä talossa on ihan tarpeeksi ongelmia vuokralaisten kanssa (jos poliisi ja palokunta alkaa lähes viikottain käydä, niin ....?) Äiti nukkui pois, isäkin meni huonompaan kuntoon; muuta vaihtoehtoa ei ollut kuin muuttaa takaisin kotiin. Ja niin kauan kun "tein töitä", että pääsin sieltä pois.
Nyt? Tmt riittää just ja just elämiseen, säästöt ja perinnöt eivät ole juuri kuluneet (kunhan vaan korkki pysyy kiinni....).
Pointti: Hallitus ei taaskaan laittanut indeksikorotusta esim. tmt:een. Eivät tajua sitä yksinkertaista asiaa, että pienituloisella kaikki menee suoraan kulutukseen ja se palautuu ALVina valtiolle. .... Tuumin, et vuosien päästä ollaan todella liemessä kaikkien sairauksien, alkoholismin, narkkaamisen ymv. johtuvista.
Sitä samaa pskaa, kuin ysärin lamassa.