16-vuotias tyttöni haluaisi ensi kesänä kielimatkalle
Onko turvallista päästää kun Maltalle haluaisi kolmeksi viikoksi? Onko parempi mennä ef vaiko sts kautta? Ja olisi kiva tietää pystyykö siellä helposti tuon ikäinen alkoholia saamaan kun tästä tytöstä ei ikinä tiedä vaikka livahtaisi jonnekkin baariin siellä... Olisiko jollain kokemuksia esim. kummassa vahditaan tällaisia asioita paremmin??
Kommentit (99)
Itse oli pari vuotta sitten kielimatkalla EF'n kautta Brightonissa, ja olin tosiaan 15-vuotias sillon. Voin käsi sydämmellä vannoa, etten juonut/bilettäny kielimatkan aikana kertaakaan. Koin kolme viikkoo olevani ihan turvassa ja hyvillä mielin tulin kotiin. Uudestaankin oon lähdössä tulevana kesänä, nyt kaks vuotta vanhempana.
Onhan se totta, että liideri ei voi jokaista sekunttia olla kaikkia vahtimassa. Kielimatkalaisenkin pitää siis osata ottaa vastuuta itestään. Mutta jos juomisesta tms kiinni jäi, niin kyllä sieltä kotiin ihan oikeesti porukkaa lähetettiin. Rehellisesti sanottuna en kuitenkaan ymmärrä, miks kukaan tuhlais kielimatkaansa tälläseen.
Kyselin tässä vähän aikaa sitten mun vanhemmilta mun kielimatkasta ja tätä postausta lukiessa pääseekin vaihteeks kuulemaan nuorten sijaan vanhempien ajatuksia kielimatkasta: http://efmoment.blogspot.fi/2014/12/kielimatka-mun-vanhempien-silmin.html
Olin aikoinaan 16-vuotiaana kyproksella 6viikkoa työharjottelussa. Siellä sai napanuoran kivasti poikki. Toki oltiin välillä viihteelläkin, mutta meillä oli vuorotyö ja se rytmitti päiviä kivasti. Meitä oli 4 samanikäistä tyttöä. Asuttiin kerrostalossa vuokralla, ite siivottiin ja käytiin kaupassa. Suosittelen. Toki kaikki riippuu nuoren kypsyydestä ja siitä mitä reissulta haluaa.
Minä olin aikanaan 15-vuotiaana ja opin ryyppäämään siellä. Ensikännit siis tuli vetäistyä ja sen jälkeen juotiinkin loput 3,5 viikkoa noin 3krt/vko. Tosin pientähän se oli jälkikäteen ajatellen. Muutama olut ja "tillin tallin" ja 23:30 bussilla kotiin. Pussasin joitain poikia, seksistä ei puhettakaan. Enemmän se oli sellaista kikattelua tyttöporukalla ja kovaa menoa. En kadu. Hauskaa oli. Itse en ihan tuollaista ripari-ikäistä lähettäisi, kun tiedän, että se juominen tulee siellä melkein kaikilla kuvioihin. Ehkä 16-17 -vuotiasta voisin harkita, vaikken juomista hyväksykään, mutta ehkä vähän enemmän järkeä kuitenkin.
Isäntäperheet tekee sillä bisnestä. Ei niitä ne nuoret kiinnosta. Jossain kuvissa istutaan iloisen isäntäperheen kanssa sohvalla, mutta oikeasti se oli aamupala, eväät sisälsi pari kolmioleipää ja päivällinen. Ei mitään muuta ja ei tullut mieleenkään hakea itse keittiöstä ruokaa. Juteltiin aika vähän, lähinnä ruoka-aikana isäntäperheen äiti tuli juttelemaan meidän seitsemän asukin (kaksi suomalaista, muut Ruotsista, Ransakasta jne.). Samassa pöydässä ei syöty isäntäperheen kanssa vaan meille oli ruokasalissa oma kattaus. Ei olisi mahduttukaan kaikki samaan aikaan. Mukava perhe, mutta enemmän se oli kuin täyshoitola. Järkyttynythän ne olisi, jos me oltaisiin siinä hengattu jatkuvasti kerjäämässä seuraa.:)
Hyvä reissu silti!
Olis varmaan mitä melkoisin "kielimatka"! Muistelen omaa matkaani, huh huh, mutta hauskaa oli!
Olin Brightonissa 2009. Kaverini joivat, polttivat, käyttivät huumeita, sikalilivat ja yhdelle jouduttiin hakemaan jälkiehkäisypilleri apteekista. Onneksi englantia oppineina osattiin kertoa et tarvitaan morning after pill!
Itse olin nuorena absolutisti ja samoin toinen kaverini joten me emme moisia tehneet. Kielimatka oli mahtava ja avartava elämys! Mutta jos lapsesi ryyppää jo niin se tulee siellä sitä tekemään myös.
Tiedän erään joka oli 17 v USA:ssa kielikursseilla, kiertelivät 3 viikkoa USA, oli vaan kuulemma liikaa suomalaisia. Tämä tyttö on luotettava ja fiksu.
Yleisesti ottaen mikäli ei vanhemmat luota lapseensa niin silloin ei päästetä vaan katsotaan josko seuraavana vuonna.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 10:11"]
Yleisesti ottaen mikäli ei vanhemmat luota lapseensa niin silloin ei päästetä vaan katsotaan josko seuraavana vuonna.
[/quote]
Näin. Hyvä malli.
Tyttäreni oli juuri kaksi viikkoa EF:n järjestämällä kielimatkalla Maltalla! Todella hieno ja turvallinen kokemus, mutta aikamoista vedätystä. Kaikista lisäaktiviteeteista, joita jo osin oli ostettu valmiiksi, maksutettiin lisämaksu. Ja vaihtoehto-ohjelma oli valittu niin tyhmäksi, että pakkohan sinne oli mukaan lähteä tai sitten askartelet. Muutenkin yleisjärjestelyt ontuivat pahasti ja oppitunnit tosiaan kuulemma aikamoista höpö höpöä, mutta varmasti oli ikimuistoinen ensi "irtiotto" omaan elämään. Ja ÄLKÄÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA OTTAKO EF:n suosittelemaa ERIKA-matkavakuutusta. Otin sen tytölle sen takia, vaikka oma vakuutuskin oli, että koska oli matkanjärjestäjän suosittelema, niin yleensä silloin kaikki hoituu suoraa vakuutusyhtiön kanssa. Nyt ei ollut niin vaan kaikki piti ensin maksaa itse ja kotimaassa aloitat sitte selvittelyn. Yritys on vielä Ruotsissa. Samaan olisin päässyt puolta halvemmalla omalla vakuutuksella ja saanut hoitaa asiat kotimaahan. Lisäksi EF- ei auta yhtää ko asioiden selvittelyssä, kohottelevat vain hartioitaa, että sopikaa vakuutusyhtiön kanssa. Ja arvatkaa osaako teini säästää kaikki kuitit :-) , etä sinne meni vakuutusrahat ja lisäksi kaikki maksat itse.
Mä olin Brightonissa viime kesänä, ja meillä oli ainakin sen verran pakollista ohjelmaa iltasin ettei aikaa kaupungilla hengailuun jääny. Liiderit kierteli kotiintuloaikaan keskustassa ja passitti viimeset kotiin, juomisesta ei kärähtänyt kukaan meijän ryhmästä mutta ainakin Maltalta lens porukkaa kotiin. Liittyy tietty itestä miten käyttäytyy, mutta kyllä niitä sääntöjä valvotaan. Olin siis EF:n kautta.
Asuntolassa on vielä tarkempaa kuin perheessä, huoneet ilmeisesti tarkastetaan iltaisin ja yksin ei saa edes lähteä keskustaan. Sen vuoksi jokin Englannin kohde kampusmajoituksella on ehkä valvotuin vaihtoehto. Malta kerää myös enemmän bilettäjiä kuin esim Oxfordin kaltaiset yliopistokaupungit.
Enlantiin ensi kesänä. STS vaikutti hyvältä, tiukat säännöt alkoholin suhteen ja tarkka valvonta. Uskon että pärjää, asuminenkin on perheessä joten yksin ei tarvitse olla.
Riippuu siis lapsesta.
siis lapsesta kiinni dokaako siellä vai ei. Avatkaa nyt silmänne, hyvät ihmiset!
Oma 13 v viihtyi hyvin, eikä hankaluuksia ollut.
2 vaihtoehtoa, st.pauls bay tai st.julians. jälkimmäisessä ihan tajutonta bilettämistä yms.en suosittelisi lähettämään.
Olin EF kautta. meidän ryhmästä myös 12 vuotiaat pääsi baariin, että alkoholia saa kyllä varmasti.
sielä on turvallista jos tietää säännöt. paikallisten miesten matkaan ei kannata lähteä, laukusta pidettävä kiinni ja mielummin liikuttava ryhmässä. Eräältä ystävältäni vietiin käsilaukku, mutta kellekkään muulle meidän ryhmässä ei käynyt kummempia, paikalliset suurimmalta osin todella ystävällisiä ja avuliaita ja kielimatka oli todella hieno kokemus. Olen ollut ef kautta myös vaihto-oppilaana, enkä voi sanoa järjestöstä mitään pahaa. Kyllä molemmilla järjestöillä on tiukat säännöt alkoholin suhteen, mutta sitä ei pysty mitenkään valvomaan. siskoni on ollut englannissa toruguayssa kielimatkalla ja sielä juotiin ja biletettiin ihan samalla tavalla. Maltalla kulttuuri ja sää vaan erilaiset.
tietävät, tietää että Maltalle mennään bilettämään. Jos siis jo nyt olet huolissasi siitä miten lapsesi siellä tulisi käyttäytymään, niin ei missään nimessä kannata häntä sinne päästää.
Ohjaajien on täysin mahdotonta vahtia kurssilaisia vapaa-ajalla, ja isäntäperheet/majoituspaikat ovat hyvin vaihtelevia.
Itse olin kerran vetämässä kielikurssia, ja harmitti lasten vanhempien puolesta se vedätys: kaikesta pienestäkin järjestetystä aktiviteetista vaadittiin karsea lisämaksu. Hauskaa kurssilaisilla silti oli:) Mutta kerta sitä lajia riitti mulle.
js biletys ja ryyppääminen häiritsee. Sitähän se on ei 16-vuotiaita enää vahdita.
maksaisin kielikurssin, mutta ei halua lähteä..
Todella monessa maassa on 16 v ikäraja oluen ja siiderin ostoon. Jopa Tanskassa. Joten juotavaa saa, jos haluaa... Sinun pitää vain luottaa siihen että on järki päässä
Oon ollu kolme kertaa kielimatkalla EF:n kautta, enkä voi muuta kun suositella EF:ää!! Jos teillä vaan on mahdollisuus, lähtekää kielimatkalle! Siellä oppii takuulla kieltä, saa uusia ystäviä ympäri maailmaa ja uskaltautuu käyttämään kielitaitojaan.
lisätietoja: srikorhonen@hotmail.com
Ja Maltalla alkoholin oston suojaikäraja on 16-vuotta, eli kyllä hän saa ihan omilla papereilla sieltä mistä tahansa juotavaa ja pääsee baariin.