Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16-vuotias tyttöni haluaisi ensi kesänä kielimatkalle

Vierailija
04.10.2011 |

Onko turvallista päästää kun Maltalle haluaisi kolmeksi viikoksi? Onko parempi mennä ef vaiko sts kautta? Ja olisi kiva tietää pystyykö siellä helposti tuon ikäinen alkoholia saamaan kun tästä tytöstä ei ikinä tiedä vaikka livahtaisi jonnekkin baariin siellä... Olisiko jollain kokemuksia esim. kummassa vahditaan tällaisia asioita paremmin??

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:50"]Vanha ketju, mutta vastataan nyt kuitenkin!
Itselläni tulee ensi vuonna 10 vuotta Maltan kielikurssista, jonne lähdin parin kaverini kanssa. En muista, olimmeko STS:n vai EF:n kautta, mutta sen muistan, ettei kukaan ainakaan suomalaisporukoissa ryypiskellyt. Lisäksi kuulin, että joku ranskalainen tyttö oli oikeasti laitettu kotiin samantien, kun oli jäänyt kiinni alkoholinkäytöstä. Meillä oli omia bileitä ja niin paljon tekemistä, ettei juomaan oikein olisi ehtinytkään. Koulua taisi olla 5 pv/vko, tuntimäärä ei ole kyllä jäänyt mieleen. Opetus oli ihan ok ja meitä opetettiin tasoryhmittäin. Alkuun tehtiin siis testi, jonka tuloksen perusteella opetusryhmät muodostettiin.

Leaderit olivat aika vihaisia, kun kerran vain ilmoitettiin, ettei tulla rantsuun, koska mulla oli menkat (ko. rannalla ei ollut vessoja ja siellä olisi pitänyt olla monta tuntia). Kaksi kaveriani jäivät siis seurakseni. Kiltteinä tyttöinä käytiin vain tutustumassa lähipuistoon ja vaatekauppojen tarjontaan, joten mitään vahinkoa ei tapahtunut. Isäntäperhe oli meillä sen verran "messissä", että muistaakseni tarkistivat joskus meidän laukkumme, kun tultiin kaupungilta, tms. Ei siis nyt tullut oloa, että meitä oltaisi sen enempiä kyttäilty, eli ihan hyvässä hengessä! Musta tuntui, että meihin luotettiin perheen ja leadereiden puolelta, mutta apua sai myös aina, jos tarvitsi.

Isäntäperhe oli mukava, ruoka vaan oli hirveää ja usein syötiinkin ulkona sen vuoksi. Meille he lisäksi tarjosivat aina vesijohtovettä, vaikka itse joivat automaattivettä... Ei ollut pahempaa vaikutusta, vaikka koitettiin sanoa, ettei meille ole oikein hyväksi juoda sitä. Ostettiin sitten omat vedet. :D

Hyvät muistot kuitenkin jäi ja itselläni kyseessä oli ensimmäinen ulkomaanmatkani koskaan, joten uutuusarvoa tietysti löytyi. Suosittelen!
[/quote]

Sama juttu minulla :) Täällä ihme pelottelua ja mustamaalaamista

Vierailija
42/99 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse muutamia vuosia sitten 16-vuotiaana kielikurssilla Englannissa. Itselläni oli jo kohtuullisen hyvä englannin taito, joten en kieltä juurikaan oppinut (enemmän opin ruotsalaisten kurssikavereiden kanssa aikaa viettäessäni ruotsia...). Mielestäni kielen oppimiseen kielikurssit eivät välttämättä kovinkaan hyvin toimi, mutta varmasti kasvaa rohkeus puhua kieltä! Senkin kannalta olisi parempi laittaa lapsi ns. "international" -kurssille, jossa on muunkinmaalaisia kuin suomalaisia. Itse en kuitenkaan lähettäisi omaa lasta kielikurssille, liian kallista siihen nähden mitä saa.  Käsittääkseni nuo Maltan kurssit on enemmän sitä ryyppäämistä jo ihan ikärajojen puolesta, mutta kyllä Englannissa ja varmasti missä vaan muuallakin alkoholia saa alaikäinen, jos sitä oikein kovasti tahtoo. 

Ja kannattaa tosiaan valmentaa lasta siihen, että kaikki ei välttämättä ole niin kuin kotona. Muistan kun yksi kurssikaveri soitti itkupuhelun vanhemmilleen ja vaati perheenvaihtoa, kun isäntäperheessä ei ollut suihkua vaan pelkkä kylpyamme (johon vesi siis tuli hanasta). Hieman epäkäytännöllistä ehkä, mutta jos ei tuota kestä, niin sitten ei kyllä pidä lähteä ulkomaille..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos rahaa riitttää, kannattaa laittaa jenkkeihin, jossa valvonta on tiukempaa jo ihan lain puolesta.. maltalla kun se 16-v on jo täysikäinen.
ite olin kielimatkalla briteissä 16-veenä, ja oon tosi onnellinen et mun vanhemmat päästi mut lähtemään. jotkut siellä joi (pääasiassa espanjalaisia)ja kiinnijääneet lennätettiin kotiin, mutta valtaosin porukka oli tosi fiksua.
riippuu siis ihan tytöstä että uskaltaako päästää: jos suomessakin on kova hinku juomaan, niin tod.näk. maltan baaritkin houkuttaa..
olin ef:n kautta, ja aikamoinen hupireissuhan se oli. silti se antoi niin paljon (kaverit suomesta ja ulkomailta, itseluottamus, enkku parani, rohkeus matkustaa yksin jne..) et oli kyllä joka sentin arvoinen.

tosta valvonnasta vielä: meillä liiderit partioi iltaisin kaupungilla, ja passitti kielimatkalaiset kotiin. tiukempaa on kuitenkin asuntolassa, jossa liiderit kiertää huoneet iltaisin läpi tsekkaamassa että kaikki on huoneissaan ja muutenkin oppilaita kontrolloidaan enemmän.

Vierailija
44/99 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin Isle of Wightilla kielikurssilla, niin en kyllä tiennyt minne olisi edes päässyt bilettämään. Tosin isäntäperheeni oli hyvin laadukas ja halusi viettää aikaa kanssani, toisin kuin monella muulla ja osaltaa huolehti juomattomuudestani. Muistan elävästi miten joka perjantai meidät pakotettiin sts:än toimesta aivan järjettömän tylsään limudiskoon, mistä piti anoa erikseen vapautus. Muutenkin kaikki aktiviteetit oli vähän niin ja näin, parasta antia oli itse isäntäperhe ja aika vietetty muiden oppilaiden kanssa. Mielestäni kumminkin hyvä reissu

Vierailija
45/99 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikurssilaisena Englannissa olleena (vuonna sata ja yksi - olin 16-vuotias) siinä oli kaksi puolta:

Toisaalta se oli hieman vaarallista, koska kyllähän me nyt siellä biletettiin ja juotiinkin paristi. Leadereista ei paljon ollut isolle porukalle vahtimaan, tietenkään. Ja toisaalta kerran suorastaan dokasivat meidän nuorten kanssa jossain beach partyssa. Mutta heillä kyllä aika rankka homma pienellä palkalla.

Toisaalta sanoisin, että opetus siellä oli hyvää ja keskittyi todella käytäntöön. Teho tietty siinä, että samaa asiaa oli pakko käyttää käytännössä heti kun tunnit loppuivat.

Ja ihan paras oli se suomalaisille vaikein: Oppi puhumaan sitä kieltä jo nuorena ihan pakon edessä ja se toi tietynlaisen varmuuden puhua vaikkei olis ihan niin justiinsa. Suomalaiset ovat kauhean virhepelkoista kansaa ja se näkyy kaikessa. Kehitellään ja opetellaan loputtomiin ja muut vie voitot eikä suomalainen kosakan uskalla käyttää sitä kileitaitoaan, jos ei just ole se viimeinenkin epäsäännöllinen verbi mielessä. Tämä on minusta kielikurssin ylivertainen anti.

Vierailija
46/99 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tarkka valvonta nykyisin ja nuorten juominen on muutenkin vähentynyt rutkasti. Minä olen 16 v. ja en ole kokoskaan juonut alkoholia. Brightonissa olin viime vuonna. Ihana matka oli. Kukaan ei juonut eikä rellestänyt.

Vierailija
47/99 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:16"]Todella tarkka valvonta nykyisin ja nuorten juominen on muutenkin vähentynyt rutkasti. Minä olen 16 v. ja en ole kokoskaan juonut alkoholia. Brightonissa olin viime vuonna. Ihana matka oli. Kukaan ei juonut eikä rellestänyt.
[/quote]

Siis kurssikohteissa on tiukka valvonta.

Vierailija
48/99 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:15"]Itse oli pari vuotta sitten kielimatkalla EF'n kautta Brightonissa, ja olin tosiaan 15-vuotias sillon. Voin käsi sydämmellä vannoa, etten juonut/bilettäny kielimatkan aikana kertaakaan. Koin kolme viikkoo olevani ihan turvassa ja hyvillä mielin tulin kotiin. Uudestaankin oon lähdössä tulevana kesänä, nyt kaks vuotta vanhempana. 
Onhan se totta, että liideri ei voi jokaista sekunttia olla kaikkia vahtimassa. Kielimatkalaisenkin pitää siis osata ottaa vastuuta itestään. Mutta jos juomisesta tms kiinni jäi, niin kyllä sieltä kotiin ihan oikeesti porukkaa lähetettiin. Rehellisesti sanottuna en kuitenkaan ymmärrä, miks kukaan tuhlais kielimatkaansa tälläseen. 

Kyselin tässä vähän aikaa sitten mun vanhemmilta mun kielimatkasta ja tätä postausta lukiessa pääseekin vaihteeks kuulemaan nuorten sijaan vanhempien ajatuksia kielimatkasta: http://efmoment.blogspot.fi/2014/12/kielimatka-mun-vanhempien-silmin.html
[/quote]

Sama mulla. En juonut eikä kukaan kaverikaan. Nykyisin tosi tarkkoja siellä. Ja mua ei muutenkaan viina kiinnosta. Nykynuoret on nykyisin fiksumpia. Oon 15 v.

Vierailija
49/99 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Ite oon ollu neljällä EF:n järjestämällä kielimatkalla, nyt kesällä lähden viidennelle, ja suosittelen kovasti EF:ää! Kysymyksiä voi läjettää mulle: srikorhonen@hotmail.com

Vierailija
50/99 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jopa vulvodynia iskeä, on sellaista panomeininkiä;)

Vierailija
51/99 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin myös maltan kielimatkalla Ef:n kautta 2006. Olin silloin 16v. Kyllä siellä lähes kaikki teinit kävivät juomassa ja baareissa. Viimeisenä iltana livahdettiin huoneentarkastuksen jälkeen vielä viimeiseksi yöksi bailuihin. Koulussa en oppinut mitään. Itseasiassa lopputestissä oli huonommat pisteet kun saapuesssa :D hyötyä oli kyllä siinä mielessä, että rohkaistui käyttämään englantia. Se oli kurssin hyödyllisin asia.
Itse asuin hotellissa ystävieni kanssa, hauskaa ja ihanaa oli! Tosin en kyllä maksaisi tollasta hintaa teinin biletykselle. Ympärillä pyöri myös paljon aikuisia miehiä, mikä nykyään ällöttää. Pari italialaista ystävää edelleen fb:n listoilla joita muistan lämmöllä<3 jos on ylimääräistä rahaa ja teinillä järki päässä, niin antaa mennä!

Vierailija
52/99 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ef kielimatkalla ja siellä meitä kyllä vahdittiin ,koska piti olla tiettynä kellon aikana majoituksessa ja päivällä oli aikuisia ja niin pois päin. Suosittelen ef:ää

Vierailija
53/99 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2011 klo 20:48"]

Hei kaikki keskustelijat,

olen itse ollut neljä kesää leaderina kielikursseilla Englannissa ja kauhutarinat ovat valitettavasti totta. Suomesta Englantiin ryhmiä vievät kielikoulut ovat hävettävän huonolaatuisia. Materiaalit ja opetustilat surkeita. Opettajat ovat nuoria, koska heille ei käytännössä makseta palkkaa ollenkaan. Itsekin olin siellä, koska nuorena ei ollut varaa muuten matkustaa. Olen kieltenopettaja enkä missään tapauksessa päästäisi lastani tällaiselle kurssille.
Jos lapsi on sen ikäinen, että voi ja osaa matkustaa yksin, suosittelisin ehdottomasti paikallisia englantilaisia kielikouluja. Olen itse ollut yhdessä tällaisessa, voin suositella ja antaa lisätietoja, jos joku on kiinnostunut. Osoitteeni tuorni@yahoo.fi

[/quote]

täsmälleen samaa mieltä. Olen myös kieltenope ja moni opiskelukaveri oli opiskeluaikana kesät kursseilla leaderina tai opena - taso ei päätä huimannut. Lisäksi nuoret saavat mennä miten haluavat, ei siellä oikeasti katsota perään.

En ikinä laittaisi lastani moisille kursseille, mitä järkeä on ylipäänsä lähteä isossa suomalaisporukassa oppimaan sitä kieltä, kun vapaa-aika pyöritään kurssikavereiden kanssa ja suomeksi?

Euroopassa on paljon yksityisiä kielikouluja, joissa asutaan campuksella ja valvonta on todella tiukkaa. Nuoria eri puolilta maailmaa (harvemmin muita suomalaisia joten vierasta kieltä käyttää oikeasti 24/7), hyvät aktiviteetit ja tasokkaat opettajat (noihin pesteihin on oikeasti kova kilpailu ja koulut pystyvät valitsemaan parhaat päältä).

Hintakaan ei ole paljoakaan kalliimpi kuin näillä laumakursseilla.

Vierailija
54/99 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aikoinani kielikurssilla Brightonissa ja mahtavaahan se oli 16-vuotiaana. Mutta siis armotonta ryypiskelyä se oli, ei mitään kotiintuloaikoja ja vaikka oli mitkä uhkaukset että kotiin joutuu jos juo, niin ei sitä kukaan vahtinut eikä leaderitkaan siihen puuttuneet. Koulumme viereisestä marketista loppui alkoholijuomat sen kuukauden aikana kun niin paljon ostimme! 

Joten, oma lapseni lähtee kielikurssille vain kuolleen ruumiini ylitse!

Vierailija
55/99 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse brightonissa 16vuotiaana. Aikaahan siitä jo on.. Tiedustelutilaisuudessa alkoholin käytöstä uhattiin lähettää kotiin, mutta paikalla annettiin ymmärtää, että "muutama" katsotaan sormen läpi. Ohjaaja kertoi joskus lähteneensä kesken kurssin raiskatun tytön kanssa ja tästä kertoi varoituksena. Kehotettiin liikkumaan illalla porukassa ja kiellettiin menemästä illalla rannalle. Kotiintuloajat oli ja niistä pidettiin kiinni, mutta ehtihän tuossa ennen sitä vaikka mitä. Juotiin kyllä, oltiin baarissa ja itsekin ostettiin alkoholia. isäntäperhe oli ok, vaikka huomasi, että majoittavat rahan takia. Opiskelujutut oli varmaan ihan hyviä, mutta jostain syystä sain alkutestistä paremman pistemäärän kuin loppukokeesta... Menin sinne yksin, mutta sain ystäviä. Ja oli ihan järjettömän hauska kuukausi. 

Vierailija
56/99 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
57/99 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi koko elämääsi tyttöä suojella. Voit vain antaa ohjeita ja luottaa. Sehän se varmastikamalinta onkin lasten kasvamisessa. Se luopuminen.

Vierailija
58/99 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi kielikurssit on todella "hurjia" vaikkei kurssilainen alkoa nauttisikaan... Itse olin 16-v:nä Ranskassa EF:n kautta, mutta ei ollut oman oloinen kokemus minulle, olin rauhallisempi nuori ja kurssilaiset todellakin vaikuttivat tulleen paikalle riehumaan. Koin myös olevani hieman liian vanha kurssin vapaa-ajan ohjelmaan: se oli tasoa Puuhamaa. Ja jo mainitusti ruoka järkytti: einespitsaa, valmisvanukasta, pussipullaa yms vaikka isäntäperheeni isä oli kokki. Isäntäperhe oli hieman omituinen, mm. heidän tyttärensä asui vanhempiensa parvekkeella... En juonut alkoa, mutta silti useamman kerran eksyin. Ja nuoret eivät välttämättä edes erota pimeää taksia "luvallisesta".

Vierailija
59/99 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malta on täynnä Afrikasta tulleita pakolaisia. Se palaa takaisin hiv:n ja saksilla leikatun välilihan kanssa.

Vierailija
60/99 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien keskuudessa EF lyhenne tunnetaan myös nimellä "easy f**k".  En ole itse kyseisillä matkoilla ollut, joten en tiedä onko urbaanilegendaa vai onko jotain perää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä