Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16-vuotias tyttöni haluaisi ensi kesänä kielimatkalle

Vierailija
04.10.2011 |

Onko turvallista päästää kun Maltalle haluaisi kolmeksi viikoksi? Onko parempi mennä ef vaiko sts kautta? Ja olisi kiva tietää pystyykö siellä helposti tuon ikäinen alkoholia saamaan kun tästä tytöstä ei ikinä tiedä vaikka livahtaisi jonnekkin baariin siellä... Olisiko jollain kokemuksia esim. kummassa vahditaan tällaisia asioita paremmin??

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin Maltalla kaksi viikkoa EF:n kautta vuonna 2009, asuin isäntäperheessä ja matkaan lähti luotettavaksi tiedetty pitkäaikainen ystäväni. 

Ja on totta, että esim. alkoholin käytöstä lähetetään omalla kustannuksella kotiin välittömästi, meidän reissullamme yksi lähti...

Olin tuolloin 14v ja ikäisekseni hyvinkin järkevä ja hyvinkäyttäytyvä, kaverini oli vuoden vanhempi. Riippuu hirveästi nuoresta, uskaltaako puhua kieltä, pärjääkö kielellä, uskaltaako olla tekemisissä niin monen uuden ja vieraan ihmisen kanssa, liikkuminen ilman vanhempia? jne. 

Isäntäperheemme oli aivan mahtava, siistit huoneet, hyvä ja riittävä ruoka, ei mitään valittamista! Olen kuitenkin kuullut paljon huonoja kokemuksia, joten ehkä asuntola olisi siinä tapauksessa turvallisempi, ettei tarvitsisi kärsiä tai vaihtaa perhettä kesken kaiken. 

Ne kaksi viikkoa olivat elämäni parhaat, nyt toivottavasti lähdössä ensi vuonna vaihtoon Maltalle :) Matka antoi paljon, Malta varsinkin kun ei ole vielä mikään turistirysä :) Kielitaito kehittyi ja omatoimisuus lisääntyi! 

Vierailija
82/99 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 77. Itävallassa sai alkoholia kuka vain ravintoloissa. Ei ikärajoja. Ei sitä Ruotsissa saanut ravintoloissa, mutta Tanskasta moni kävi ostamassa, kun lautalla kesti matka 20 minuuttia Helsingborgista Tanskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin hyvin tiukat säännöt. Itse olin viime kesänä. Kukaan ei juonut eikä juhlinut. Tosin itse en tee sitä Suomessakaan.

Vierailija
84/99 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää jaksako jankuttaa millaista oli ennen kursseilla. Nykyisin hyvin tiukka valvonta. Itse olin kaksi kesää takaperin Briteissä.

Vierailija
85/99 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kommentoidaan että 80 ja 90 luvulla on ollut villejä bileitä ja juomista niin oli itsellänikin. Tänä päivänä valvonta on todella tiukkaa varsinkin amerikassa ryyppääjät lähetetään heti kotiin.

Vierailija
86/99 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kommentoidaan että 80 ja 90 luvulla on ollut villejä bileitä ja juomista niin oli itsellänikin. Tänä päivänä valvonta on todella tiukkaa varsinkin amerikassa ryyppääjät lähetetään heti kotiin.

Ei kyllä meidän kurssilla 90-luvulla juotu tippaakaan. Iso-Britanniassa oli valvonta tiukkaa ja perheellä oli velvollisuus ilmoittaa, jos nuori ei ollut tullut kotiin klo 21 mennessä. Samana kesänä oli joltain kurssilta lähetetty kotiin 2 poikaa juomisen takia. Se oli hyvä pelote koko loppukesän. Sitä paitsi siellä on 90-luvulla nynny meno. Oli pelkkää limudiskoa ja bbq-juhlia. Ainoa missä oltiin vapaammin valvonnasta, oli EuroDisneyland-päivä. Tuskinpa sielläkään kukaan olisi viitsinyt litkiä kaljaa, koska ennakkoon hankitut liput maksoi niin paljon. Joka laitteeseen oli pitkät jonot, ihan karmea tungos keskikesällä.

Vierailija
87/99 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kielikursseilla ja laudatur tuli enkusta. 

Kielikurssit eivät takaa hyvää arvosanaa. Minusta siellä oppi nimenomaan puhumaan ja lausumaan sanoja. Ja rohkaistui käyttämään puhekieltä, ei tarvinnut olla niin virallista.

Vierailija
88/99 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos englantia haluaa oppia puhumaan, niin ei mihinkään Maltalle! Englannissa ja Amerikassa se kieli tarttuu.

Vierailija
89/99 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut n. 7-8 vuotta sitten kielimatkalla EF:n kautta, ja vaikka itselle kokemus oli ikimuistoinen ja mukava, en omaa lastani kielimatkalle päästäisi. Itselläni oli hauskaa, sillä sosiaalisena lapsena sain heti paljon ystäviä ja teimme keskenämme mitä halusimme (=skippasimme turhia aktiviteetteja, kuten ef lounge tms, eli kolme tuntia olisi pitänyt hengailla suljetussa tilassa pleikkarin ja piirustusvälineiden kanssa suurkaupungin keskustassa), mutta näin jälkeenpäin ajateltuna en todellakaan saanut vanhempieni rahoille vastinetta. Opetuksen taso oli huonoa, aktiviteetit huonoja mahdollisuuksiin nähden ja niistäkin piti maksaa ekstraa, isäntäperheestä puhumattakaan. Isäntäperheeni oli siis yksi jamaikalainen maahanmuuttajanainen, joka poltti sisällä ja tupakan lisäksi marihuanaa. En odottanut mitään viiden tähden majoitusta, mutta 15-vuotias tyttö majoitettiin yksin erilleen muista suomalaisista keskelle jonkinlaista ghettoa (kaduilla paljon roskia ja muistan, että koulumatkoilla usein tummaihoiset nuoret miehet huutelivat autoista minulle), enkä saanut perheessä muuta ruokaa, kuin aamiaiseksi pelkkiä muroja ja lounaaksi sain aina mukaani yhden paahtoleivän, jonka päällä oli margariinia ja kinkkuviipale.

Vierailija
90/99 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Mä lähin kielimatkalle kun olin 12 vuotias ja kaikki sujui EFn kanssa täysin moitteettomasti, koska efllä oli tosi hyvät liiderit ja säännöt! Lapsesi on jo kumminkin jo 16 vuotias, joten voit päästää lapsesi ilomielin!

EFllä alkoholin juomisesta lentää samantien Suomeen joten sitä ei tarvitse pelätä!

Vierailija
91/99 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä palstalta olen oppinut, että siellä vaan juodaan ja naidaan.

Vierailija
92/99 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ef:stä on huonoja kokemuksia. 11 Vuotiaan matka meni täysin penkin alle kun hän kompastui. Hänet toimitettiin sairaalaan tutkimuksiin, mutta lääkärit eivät löytäneet mitään vikaa. Kaikkiin aktiviteetteihin sai luvan osallistua, ihan miten itse olisi halunnut. Kuitenkin Ef:n matkalla ollut ensikertalainen liideri alkoi vaatimaan, että lapsen on lähdettävä kotiin, koska hänellä ei ole aikaa käyttää kenenkään valvomiseen.

Ok, olimme vakuutusyhtiöön yhteydessä, jossa vakuutuslääkäri tutki potilaskertomuksen ja haastatteli lapsen. Hänen mielestä lapsi on ihan terve, ei heillä ollut mitään tarvetta lähteä tervettä kotiuttamaan. Ef vaati meitä järjestämään omalla kustannuksella paluun ja sulki lapsen pois kaikista aktiviteeteistä. Liideri uhkaili ja painosti suoraan lasta, että hänen on lähdettävä kotiin. Meihin ei ollut kukaan sieltä yhteydessä kuitenkaan ja sieltä oli lähes mahdotonta ketään tavoittaa tai kenttä oli niin huono, ettei pystynyt puhumaan. Suomen toimistosta soitti nuori tyttö ja ilmoitti, että meidän on hankittava lennot, vaikka vakuutusyhtiön lääkäri tai kukaan muukaan lääkäri olisi mitä mieltä tahansa. Ef:n toimitusjohtaja ei vastannut soittopyyntöihin. Pyysimme juristimme neuvosta kirjallisena sähköpostilla Ef:n kannan asiaan, mutta he eivät sellaista halunneet toimittaa. Olimme yhteydessä lastensuojeluun, josta sosiaaliviranomainen oli heihin yhteydessä ja toki myös lapseen. Sosiaaliviranomaisen mielestä tilanne oli todella erikoinen, hän ei havainnut lapsessa mitään outoa. Hänen käsittääkseen tämä nuori liideri oli panikoitunut, eikä uskaltanut ottaa vastuuta. Tätä jatkui viikon ja meidät pakotettiin omalla kustannuksella hankkimaan lentoliput.

Niin he eivät halunneet myöskään korvata kokonaan pilalle mennyttä matkaa. Erika vakuutusyhtiön kanta oli sitten se, että tervettä lasta ei olisi tarvinnut kotiuttaa. 

Niin, että tällainen tapaus. Ja korostan vielä, että kyseessä ei ollut mikään kurinpitojuttu, vaan pieni onnettomuus, jonka vammat olivat lievät. Ja lapsi ei missään vaiheessa olisi halunnut kotiin. 

Ehkä kannattaa kaksikin kertaa miettiä mihin voi joutua. Suuri kritiikki Ef:lle erityisesti siitä, että henkilökunta on aivan kokematonta, nuoria tyttöjä. Heiltä ei löydy Suomesta päivystysnumeroa, mistä olisi tavoittanut jonkun illalla tai viikonlopulla.

Vierailija
93/99 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o.. ite haluan kielimatkalle! Mutta ei oo rahaa :(

Eikä 13-vuotiaana töitä pahemmin tehdä... sukulaiseni maksoi sisarukselleni erään ulkomaanmatkan, mutta kun kyse on minusta niin... harmi et mul on kasassa vasta 36e :D ja tää näyttää niii toivottamalta ku en mä rohkene laittaa vaik jonnekki kaupan seinälle viestii et käytän vaik koirii. Mummo antaa kyllä aina rahaa mutta en minä siellä joka kuukausi käy..

Mua voi seurata myös instagramissa:

@kielimatkahaaveilija

Vierailija
94/99 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni oli kielikurssilla Brightonissa pari kesää sitten, ja kyllähän se oli aikamoista biletystä... Eli jos tyttäresi haluaa baariin ja alkoholia käyttää, niin se onnistuu kyllä. Ja myös muunkin kuin alkoholin käyttäminen.

Ja alkoholin yms. kautta tulee sitten herkästi seksikin mukaan...

Ja Maltahan on vielä tunnettu biletyspaikka. Menevät kyllä ehkä kotiintuloaikaan "kotiin", mutta sen jälkeen livistävät baariin. Ja tuo puhuttu kotiin lähettäminen on todella harvinaista, se on ehkä sitten vasta jos ei mitään varoituksia usko...

Kaikesta huolimatta, matka oli tyttärelleni elämys ja kaikki meni hyvin.

Ohiksena täältä huutelen, Brighton on nimenomaan tunnettu ja suosittu bilepaikka. Siellä siis lukio ja yliopistoikäiset bilettävät 24/7. En ehkä 16v tyttöä sinne lähettäisi. Aikuisellekin epämiellyttävä paikka jos todellakaan ei halua kännätä koko aikaa.

Sori virheet, puhelimella hankalaa.

Vierailija
95/99 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omalle tytölleni matkaa pohdin, osuin tähän keskusteluun ja kerronpa omat mietteeni.

Omassa nuoruudessani kävin muistaakseni efn kurssi, oli aika tyhjä kokemus, pojat keskittyi juomiseen ja tunnilla häiriköimiseen ja opettaja oli huono. Isäntäperheiden kanssa useilla oli ongelmia ja lapset oli aika yksin siellä. Ef stä ei ollut oikein mitään apua. Tämä oli siis 20 viotta sitten, mutta missään tapauksessa en lastani semmoiselle kurssille päästäisi.

Sitten kävin vanhempana itsenäisesti Bournemouthissa kurssilla, jossa olin ainoa Suomalainen. Edelleen aika yksin siellä oli, opetus oli parempaa, mutta muut tulivat ryhmissä muutamasta maasta ja puhuivat sitten omaa kieltänsä pääasiassa.

Mutta vaihtoehtojakin on. Nimissäin jonkin verran järjestetään boarding school tyyppistä majoitusta kursseille, johon on rajoitetut kiintiöt eri maalaisille. Nämä ovat tietenkin kalliimpia, mutta uskoisin että kokemani ongelmat eivät ole niillä ongelma. Parhaimmat kurssipaikat löytyy hakusanoilla El Gazette centres of excellence, British Council nimittäin käy kurssipaikkoja, sekä perinteisten että boarding tyyppisten kurssien paikkoja lävitse ja niistä julkaistaan raportit, jotka ovat kaikkien luettavissa Bristish Councilin sivuilla.

Oma lapseni tulee siis menemään sellaiselle kurssille, jahka ihan vähän tulee ikää lisää. 11 tai 12 on sopiva ikä, jos lapsi on vastuullinen. Nuo Boarding tyyppiset kurssit, siis ne parhaimmat niitstä on , uskoisin turvallisia, koska alueelta ei voi poistua ja alue on päihteetön eikä siellä ole kauppoja yms.

Vanhempi nuori ehkä haluaa johonkin kaupunkiin isäntäperhe tyyppiselle kurssille, mutta silloinkin kannattaa lentää sinne ilman suomalaista ryhmää ja mennä kurssille, jossa on kiintiöt eri kieliä puhuville ja valita paika niistä, mitkä British council on parhaimmiksi valinnut, maksaa enemmän, mutta saa paljon enemmän kuin jollain perus ef kurssille, joka ainakin silloin omassa nuoruudessa oli aika lailla yhtä tyhjän kanssa.

96/99 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielimatkalle on todella tuevallista pääste oma lapsi. EF:n järjestö on todella turvallinen ja ei ole mitään huolta alkoholin suhteen koska säännöt ovat tiukat varsinkin alkoholin suhteen.

T: Ef Ambassodor

Vierailija
97/99 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kyllä kannattaa lähteä kielimatkalle ehdottomasti EF:n kautta!

EF huoletii lähtijöistä hyvin!

Kannattaa myös käyttää koodiani: LINDAKOLARI_EF niin saat -100€ alennuksen kielimatkoista!!

Vierailija
98/99 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, itse suosittelen lähtemään Ef:än kanssa. Ef:llä ei saa käyttää matkan aikana mitään päihteitä.

Vierailija
99/99 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus vuodelta 2011

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi