2-vuotiaalla 10 tunnin hoitopäivät :(
Onko muita joiden lapsilla on pitkät hoitopäivät? Miten on sujunut? Meidän 2v aloittaa pian päiväkodissa ja työmatkan pituuden takia päivät ovat 10h pituisia :( onneksi pystyn pitämään perjantait vapaata että on vaan 4 hoitopäivää/vko.
Kommentit (103)
yhteinen vapaapäivä ehdottomasti. Aivan järjetöntä tehdä lyhennettyä viikko, jos pitkät työmatkat.
Meille päiväkodinjohtaja sanoi, että hänen mielestään lapsen kannalta on parempi pitää hoidossa 5 päivää viikossa lyhyempiä päiviä kuin kokonaan yksi päivä viikossa kotona. Lapsille kun se päivän loppu on aika paljon vain odottelua milloin tullaan hakemaan kun kaveritkin häviävät yksi toisen jälkeen pihalta kotiin.
Onko perheessä toista aikuista ja mahdollista vuorotella vienti- ja hakuvuoroja, jolloin päiväkin lyhenisi lapselta?
sama juttu. Molemmilla vanhemmilla ns. "virka-aikatyö". 9,5 h päivät ovat ihan normaalit ja joka päivä työmatkojen takia! Ei pystytä siis vuorottelemaan työaikoja/ noutoja päiväkodista. Hyvänä puolena on tietty, että ollaan sit illat ja viikonloput koko perhe kotona. Isovanhemmat ottavat myös luokseen lomalle usein ja me pidimme osittain eri aikaan kesälomat. Laskeskelin, että lapsillamme on tänä vuonna ollut jo n. 10 viikkoa lomaa päiväkodista (osa vielä pitämättä)+ yksittäiset päivät isovanhemmilla. Aivan täysin terve, iloinen, ihana ja normaalisti kehittynyt poika meillä kuitenkin on! Lapsi siis 2,5 v.
Siis työmatkoihin mee 1h/sivu???? Eikö kannattaisi muuttaa lähemmäs työpaikkaa tai yrittää saada työpaikka lähempää. Tuo on tosi rankkaa lapselle, mutta pakko olla myös aikuiselle.
Tuollaisella työmatkalla ilman muuta mielummin vapaapäivä kun lyhennetty työaika. Koittakaa sitten ne vapaapäivät ottaa rennosti, ehkä vähän kompensoi. Toisaalta jos lapsi vasta aloittaa hoidossa, varaudu siihen, että kerran kuussa lapsesi on viikon sairaana. Yksinhuoltajilla on rankkaa!
Yksi ratkaisu olisi palkata joku opiskelija tms. hakemaan lapsesi esim klo 16, tuomaan kotiin ja antamaan iltaruokaa. Sitten pääset itse suoraan tai kaupan kautta kotiin ja lapselle ei tule niin pitkää päivää päiväkodissa. Itse lukiolaisena tein tuollaista työtä. Oli ihan mukavaa ja sain vähän taskurahaa.
Siis työmatkoihin mee 1h/sivu???? Eikö kannattaisi muuttaa lähemmäs työpaikkaa tai yrittää saada työpaikka lähempää. Tuo on tosi rankkaa lapselle, mutta pakko olla myös aikuiselle.
Tuollaisella työmatkalla ilman muuta mielummin vapaapäivä kun lyhennetty työaika. Koittakaa sitten ne vapaapäivät ottaa rennosti, ehkä vähän kompensoi. Toisaalta jos lapsi vasta aloittaa hoidossa, varaudu siihen, että kerran kuussa lapsesi on viikon sairaana. Yksinhuoltajilla on rankkaa!
Yksi ratkaisu olisi palkata joku opiskelija tms. hakemaan lapsesi esim klo 16, tuomaan kotiin ja antamaan iltaruokaa. Sitten pääset itse suoraan tai kaupan kautta kotiin ja lapselle ei tule niin pitkää päivää päiväkodissa. Itse lukiolaisena tein tuollaista työtä. Oli ihan mukavaa ja sain vähän taskurahaa.
Mutta vastaan silti. Oletetaan että olet vaikkapa ulkoministeriön virkamies. Ministeriö on Katajanokalla, eikä sitä sen lähemmäksi kotiasi saa. Valtion virkamiesten palkat ovat kuitenkin tosi huonoja, joten palkallasi ei myöskään osteta asuntoa kovin läheltä keskustaa, tai vuokrata sitä.
Mitä siis tehdään?
työpv 8 h + tunnin ruokatauko, kokoispäivinä pidempi. Työmatka 20 min mut työajat ruuhka aikaan jolloin matkoista tulee vähintään tuntisuuntaansa eli hoitopv miimissään 11 h. pakko menmä samalla kyydillä kun ei varaa kahteeen autoon. 11 h kin on ihan normi hoitopäivä.
Katajanokalle pääsee julkisilla 30-45 minuutissa useilta pk-seudun edullisilta asuinalueilta. Esim. Viikki, Pihlajamäki, metron varsi, Espoosta esim. Mankkaa.
Mutta vastaan silti. Oletetaan että olet vaikkapa ulkoministeriön virkamies. Ministeriö on Katajanokalla, eikä sitä sen lähemmäksi kotiasi saa. Valtion virkamiesten palkat ovat kuitenkin tosi huonoja, joten palkallasi ei myöskään osteta asuntoa kovin läheltä keskustaa, tai vuokrata sitä.
Mitä siis tehdään?
Kait sit v-loput pidät lasta vaan sylissä!
Monella lapsella on valitettavasti kotona ohjelmistossa vain videot, iltaruoka eineksistä ja lastenohjelmia, yksin lelujen kanssa touhuamista ja iltatoimet. Kyllä ulkoilu kavereiden kanssa ja aikuisen saatavilla olo tarhassa tuon ensin kuvatun kanssa on ihan kilpailukykyinen vaikka sitten sinne iltaviiteenkin asti.
Siis osittaisen hoitovapaan nimellä voi tehdä vaikka mitä sopimuksia 100% työajasta alaspäin. Pelkkä perjantaivapaa ei hirveästi auta, jos noin pieni on 10 h hoidossa, neljänä päivänä viikossa.
työpäivän pituus olis 6 h ja siihen matkat niin olis sitte 8 h / päivä ja joka päivä lapsen hoitopäivät. Minusta tuo on paljon parempi vaikkakin järkyttävää!
todellakin se ylimääräinen vapaa. nämä lyhennetyn työpäivän ehdottelijat eivät varmasti itse kulje pitkää työmatkaa, joten eivät tiedä mistä puhuvat. ja lapsi varmasti tottuu nopsaa päiväkodin rytmiin, meillä kohta kaksi vuotias on aloittanut hoidossa, ja tosi reipas on ollut (= tottakai ensin säälittää viedä pieni hoitoon, mutta meillä ainakin sellainen tilanne että töitä on pakko tehdä, eikä haluta kituuttaa olemattomalla kotihoidontuella. ja ei se riittäisikään. mutta se on kyllä totta, että alkuun voi sairastelua olla normaalia enemmän.
Vanhemmat voisivat vuorotella hakemisten ja tuomisten kanssa.
todellakin se ylimääräinen vapaa. nämä lyhennetyn työpäivän ehdottelijat eivät varmasti itse kulje pitkää työmatkaa, joten eivät tiedä mistä puhuvat..
Minulla on pitkä työmatka ja lyhennetty työpäivä, plus mies joustaa parhaansa mukaan. 10 tunnin hoitopäivä tarkoittaa käytännössä esim. klo 8-18. Siitä kun miettii miten paljon lapsi ehtii noina päivinä nähdä vanhempiaan, niin olisi melkein parempi jättää neljäksi päiväksi kokonaan samaan paikkaan hoitoon ja sitten viettää "laatuaikaa" pe, la ja su...
lyhennetty työpäivä on esim klo 8-14. työmatkan vuoksi hoitopäivä alkaisi n.klo 7 tai aiemmin ja päättyisi n.klo 15-15.30, ehkä ruuhkan vuoksi jopa klo 16. tätä toistuisi viisi kertaa viikossa.
että eiköhän se kymmenen tunnin päivä x 4 kuitenkin ole järkevämpi lapsen kannalta ajateltuna.
Mitä siis tehdään?
No muuten hyvä, mut takerrun nyt siihen, että valtion virkamiesten palkat eivät todellakaan välttämättä ole mitenkään kovin huonot. Melko helposti korkeakoulutettu nuori ihminenkin tienaa valtion hommissa sellaiset 3500 euroa kuussa, mikä ei musta ole todellakaan huono palkka.
Julkisella palkat ovat itse asiassa keskimäärin yksityistä suuremmat, mikä sinänsä on tosi nurinkurista, julkinen kun ei varsinaisesti tuota mitään.
En mäkään tajua, miksi pitää asua tunnin matkan päässä duunipaikasta. Useimmiten on melko helppoa muuttaa lähemmäksi. Itse en jaksaisi aikuisena kököttää joka päivä autossa kahta tuntia vain ja ainoastaan työmatkan takia.
Itse en pystyisi tuohon, eikä mun lapsetkaan. Meillä on 6-7 tunnin hoitopäivät ja nekin on joskus 5-vuotiaalle liian pitkiä.
kymmenen tunnin päiviä, mutta toisaalta heillä on myös arkivapaita ja keskimäärin päivät ovat 8h.
Ja ei, itse en käytännöllisesti katsoen voi muuttaa lähemmäksi työpaikkaani, koska elämämme vaikeutuisi entisestään. Lasten isä asuu nyt samalla paikkakunnalla kanssamme ja lasten huoltajuus on hyvin joustavaa, vaikka lapset pääasiassa minun kanssani asuvatkin.
[/quote]
No muuten hyvä, mut takerrun nyt siihen, että valtion virkamiesten palkat eivät todellakaan välttämättä ole mitenkään kovin huonot. Melko helposti korkeakoulutettu nuori ihminenkin tienaa valtion hommissa sellaiset 3500 euroa kuussa, mikä ei musta ole todellakaan huono palkka.
Julkisella palkat ovat itse asiassa keskimäärin yksityistä suuremmat, mikä sinänsä on tosi nurinkurista, julkinen kun ei varsinaisesti tuota mitään.
En mäkään tajua, miksi pitää asua tunnin matkan päässä duunipaikasta. Useimmiten on melko helppoa muuttaa lähemmäksi. Itse en jaksaisi aikuisena kököttää joka päivä autossa kahta tuntia vain ja ainoastaan työmatkan takia.
[/quote]
Etkö voisi lyhentää jokaista päivää? Pe-vapaa jäisi pois, mutta ei se kompensoi noita ylipitkiä päiviä.