Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako perintö kuinka paljon asumistukeen?

Vierailija
02.10.2011 |

Nyt ahdistaa koko tilanne. Sain sisarusteni kanssa perintöä. Kolmeen pekkaan perimme suvun kesämökin. Paperilla meillä jokaisella olisi omaisuutta 80000e.

Miten tämä vaikuttaisi tukiini? Minulla olisi kuitenkin opintoja vielä useampi vuosi edessä ja en pystyisi niitä jatkamaan, jos asumistuki esim. laskisi merkittävästi tai lakkaisi kokonaan.

Entä jos kieltäydyn perinnöstä? Jaettaisiinko oma osuuteni sitten lain mukaan vai menisikö se puoliksi sisaruksilleni, kun testamentilla paikan saimme?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta luulisi tuon perinnön olevan silloin netto-omaisuutta, eli se vaikuttaisi asumistukeen. Selvitä Kelasta.

Vierailija
2/20 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perintö tarkoitus jakaa vai jätetäänkö kuolinpesä jakamatta? Niin kauan kun kuolinpesää ei jaeta, kuolinpesän omaisuus ei vaikuta asumistukeen lainkaan (tämä on Kelasta saamani tieto). Sen sijaan oma omaisuutesi vaikuttaa yleiseen asumistukeen. Opiskelijan asumistuesta en ole varma.

Jos kieltäydyt perinnöstä, niin osuutesi siirtyy sille/niille, jotka perisivät omaisuutesi siinä tapauksessa, että kuolisit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötä sinne tiedot, niin saat vastauksen. Eli kyllä tosiaankin perintö eli omaisuus vaikuttaa asumistukeen (kokemusta on).

Tuohon perinnöstä luopumiseen en osaa sanoa mitään.

Vierailija
4/20 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luopuisin perinnöstä/ myisin osuuteni muille. Kimppamökit ei toimi.

Vierailija
5/20 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis jos kieltäydyn perinnöstä niin se menisi lapsilleni? Tällöinhän ongelma olisi sama, eikö?

Perintöverotkin olisivat toki ongelma, mutta isäni on lupautunut ne maksamaan. Niin, että maksaisin velkani hänelle sitten kun olen töissä.

Jos tuo perintö lasketaan netto-omaisuudeksi niin laskurin mukaan asumistuki pienenisi kyllä aika reippaasti :/

Vierailija
6/20 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumistukeen verotusarvo ja sehän on alempi kuin "varsinainen" arvo.

Vierailija
7/20 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2011 klo 13:09"]

Onko perintö tarkoitus jakaa vai jätetäänkö kuolinpesä jakamatta? Niin kauan kun kuolinpesää ei jaeta, kuolinpesän omaisuus ei vaikuta asumistukeen lainkaan (tämä on Kelasta saamani tieto). Sen sijaan oma omaisuutesi vaikuttaa yleiseen asumistukeen. Opiskelijan asumistuesta en ole varma.

Jos kieltäydyt perinnöstä, niin osuutesi siirtyy sille/niille, jotka perisivät omaisuutesi siinä tapauksessa, että kuolisit.

[/quote]

Vierailija
8/20 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän pakko jakaa perintö? Jakamattoman kuolinpesän omaisuutta ei oteta huomioon asumistukea määrättäessä. (Tiedän tämän varmasti, koska olen asumistukea saavan henkilön edunvalvoja, ja olen selvittänyt asiaa Kelan kanssa. Päämieheni on osakkaana jakamattomassa kuolinpesässä.)

Vierailija
9/20 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta toivottavasti vaikuttaa. Olisi todella väärin, että asuisit veronmaksajien rahoilla tilanteessa, jossa sinulla on/olisi omaakin rahaa/omaisuutta.

Vai voinko minä tulla luoksesi syömään illalla, että voin laittaa omat rahani säästöön?

Vierailija
10/20 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset myy osuuttasi muille? Saamasi raha riittäisi pitkäksi aikaa asumiseen etkä enää tarvitsisi yhteiskunnan tukia siihen.

Vierailija
11/20 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Vaikka on vuosia vanha juttu, niin pakko ihmetellä ihmisten kateutta ja pahanilkisyyttä.

Perheen äiti opiskelee ja joutuisi luopumaan opiskelusta jos kimppa mökki lasketaan asumistukeen.

Onneksi omaisuus joka ei ole säännöllostä kuukausi tuloa ei vaikuta työttömyyspäivärahaan eikä asumistukeen eli äiti sai opiskella.

Vierailija
12/20 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta, sain viime vuonna perintöä vajaa 20 000 ja muutaman kuukauden ajan asumistukea.

Vierailija
13/20 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, että onpa kamalaa kateutta. Vastenmielistä kateutta.

Minunkin mielestäni on niin, että perintö ei onneksi vaikuta asumistukeen.

Vierailija
14/20 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöverothan tuosta tulee maksuun.

Vierailija
15/20 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vaikuttaa myös rahastot yms. Ei jakamaton kuolinpesä. 

Vierailija
16/20 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tapaukseni:

Olin osapäivätöissä ja sain Kelasta soviteltua korvausta (vai mikä lie se nykyään onkaan). Asumistukea sain myös. Saatuani perinnön, 70 000e, otin välittömästi yhteyttä Kellan ja pyysin lakkauttamaan asumistuen.

Virkailija hymysteli vain ja naureskeli, että eihän sun asumistuki nyt mihinkään katkea tai lopu, vaan pienenee  pikkuisen vain. Ihmetellen jäin asumaan, kunnes tulikin tuomio, eli johan loppui tuki.

Onneksi pääsin muuttamaan miesystäväni luo (mitä asiaa oli mies jo kuukausia pyytänyt) ja ei mennyt perintöni kunnan pohjattomaan kirstuun. Voi kuulostaa sossupummin ajatuksilta, mutta en nyt kuitenkaan ole sellainen, vaan todella aktiivinen työnhakija.

Outo homma kyllä, kun ei Kelassa muka tiedetty, että noinkin suuri perintö ei muka vaikuta tukiin. Mulla jo talonpoikaisjärki tiesi kertoa, että en tietenkään ole enää osallinen tukiin.

Vierailija
17/20 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh. Vaikka on vuosia vanha juttu, niin pakko ihmetellä ihmisten kateutta ja pahanilkisyyttä.

Perheen äiti opiskelee ja joutuisi luopumaan opiskelusta jos kimppa mökki lasketaan asumistukeen.

Onneksi omaisuus joka ei ole säännöllostä kuukausi tuloa ei vaikuta työttömyyspäivärahaan eikä asumistukeen eli äiti sai opiskella.

Näinhän sen on. Mutta tämä on Suomi. Saarijärven Paavo ajattelu on kuopattu täällä katkeroitumisen myötä vuosia sitten ja jäljelle on jäänyt kansa joka on valmis vaikka maksamaan siitä että naapuri saa vähemmän kuin itse.

Vierailija
18/20 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on vain sossupummeja ja sitten on kovapalkkaisia. Keskiluokka tekee työt ja maksaa veroja, ei ole aikaa käydä täällä keskusteluja kuin kesälomalla.

Vierailija
19/20 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntotuki pitäisi lopettaa kokonaan tai laittaa määräaikaiseksi, esim 3 kk.

Vierailija
20/20 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän omaisuus ei enää vaikuta asumistukeen, tämän ketjun aloitusvuonna kyllä vaikutti.

https://www.kela.fi/-/asumistuki-uudistuu-ensi-vuoden-alusta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän