Kiva asuinalue Helsingissä?
Eli helsinkiläisten mokuperheiden mietteitä kaipaisin!
Alkaa tämä kantakaupungin 40 neliötä hieman ahdistamaan meidän kolmen immeisen ja kahden koiran perhettä ja kävi mielessä, että josko sitä uskaltaisi hakea kaupungilta kämppää...
Tiedossa on nk. pahamaineiset kaupunginosat, mutta entäpäs mistäs löytyisi sellainen suvaitseva, turvallinen, lapsiystävällinen ja vuokratasoltaan ei hirmu kallis alue? Omista fantasioistako vain? Omaa asuinpaikkaa ei tarvitse tietysti paljasta, mutta kiva olisi tietää kokemuksia eri alueista! Niin hyviä kuin huonoja.
Kiitoksia avusta!
Kommentit (31)
Jua:
Eli ei haluta olla erikoisia, ja erottua joukosta, joten on " helpompaa" asua paikassa, jossa asuu muitakin moku- tai mamu-perheitä.Voisi pikemminkin sanoa, että perheet, jotka eivät pidä paikoista, joissa asuu muitakin moku-perheitä, haluavat korostaa erilaisuuttaan valitsemalla asuinpaikakseen alueen, jossa erottuvat selkeästi valtaväestöstä. Ehkä myös häpeävät muita maahanmuuttajia, ja kokevat olevansa ns. parempia mamuja kuin muut.
vai että ihan korostaa.
Lähinnä olla rauhassa. Itse olen huomannut (ei yleispätevä totuus vaan oma kokemus) että mitä vähemmän alueella on normaalisti kaupungin vuokra-asuntoja sitä vähemmän siellä on myös mamuja ja sitä vähemmän siellä on ns epämääräistä ainesta. Näillä alueilla olen aina saanut olla täysin rauhassa. Alhamdulillah.
Monet musliminaiset kertovat juttuja miten heitä päin on syljeksitty ja heitelty ties millä ja nimittely on arkipäivää. Onko se sitten asuinpaikasta kiinni että minulle ei alhamdulillah koskaan tapahdu sellaista ja että koko musliminaoloni aikana (lähenee kymmentä vuotta) en ole Suomessa saanut verbaalista sontaa niskaan missään muualla kuin rakkaan Helsinkimme itäisellä puolella.
?
Myöskään mieheni ei missään nimessä ollut valmis muuttamaan sinne Vuosaareen vaikka sieltä tarjottiin reilusti isompaa uutta asuntoa jossa halvempi vuokra kuin nykyisessä asunnossamme.
Onkohan muuten siskolla joka käyttää niqabia nyt siellä Vuosaaressa sitten " tavis" -suomalaisia ystäväperheitä?
Jua:
Itse olen asunut Roihuvuoressa 90-luvun lopussa, ja silloin ainakaan alueella ei ollut häiriötä, eikä ongelmia. Tosin eipä ollut paljoa maahanmuuttajiakaan. Jos olisimme pysyvästi jäämässä Suomeen, niin muuttaisin sinne.
Kiva jos Roihuvuoresta myönteistä sanottavaa, se on yks mahdollisella muuttolistalla...:)
Vuosaaresta sen verran myönteistä, että vaikka ulkomaalaisia näkyy paljon, suomalaisia juoppoja huomattavasti vähemmän kuin esim. aiemmilla asuinalueillamme joilla oli vähemmän maahanmuuttajia...
Tuli mieleen, että erilainenkin on erilaista. Ei mun miehelläni ole juuri sen enempää yhteistä vaikkapa suomalaisen eläkeläispariskunnan kuin somalialaisperheen kanssa.
Me emme oikeastaan koskaan ole ajatelleet asuinpaikan valintaa ollenkaan siltä kannalta, paljonko alueella asuu mamuja. Roihuvuori oli tosi kiva paikka. Kallio oli omalla tavallaan jees, siellä asui niin erilaisia tyyppejä, että massaan oli helppo sulautua. Toisaalta rassasi se, että ulkoilualueet olivat vähän toista kuin esim. Roihuvuoressa. Mutta mitä kukin nyt sitten kaipaa.
Niin ja asuntojahan saa muualtakin kuin kaupungilta. Ja jos on vähän enemmän varoja/maksukykyä, voi harkita asumisoikeus- tai osaomistusasuntoa.
Jua:
Voisi pikemminkin sanoa, että perheet, jotka eivät pidä paikoista, joissa asuu muitakin moku-perheitä, haluavat korostaa erilaisuuttaan valitsemalla asuinpaikakseen alueen, jossa erottuvat selkeästi valtaväestöstä. Ehkä myös häpeävät muita maahanmuuttajia, ja kokevat olevansa ns. parempia mamuja kuin muut.@nnik@:
Itse en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi joillekin moku perheille on niin tärkeää muuttaa selaiseen paikkaan missä asuu paljon ulkomaalaisia. Ihan kuin he pitäisivät itseään jotenkin erikoisina. Tiedä sitten.
varsinkin herttoniemenranta on mielestäni mukava ja rauhallinen alue. Löytyy myös paljon päiväkoteja ja puistoja sekä palvelut ovat vieressä, keskustaan ja itikseen lyhyt matka.
meirammi:
varsinkin herttoniemenranta on mielestäni mukava ja rauhallinen alue. Löytyy myös paljon päiväkoteja ja puistoja sekä palvelut ovat vieressä, keskustaan ja itikseen lyhyt matka.
Itseasiassa Herttoniemessä on jouduttu asentamaan useisiin taloihin ovisummerit kun rapuissa pyöri kaikenlaista ohikulkijaa ja huumeporukkaa.
Useammissa taloissa on myös kameravalvonta. Talon asukkaan voivat omasta televisiosta seurata kameroiden kuvaa. Mitä tälläinen kertoo alueesta?
Lisäksi Herttoniemen metroasema on hyvin levoton verrattuna muihin idän metroasemiin. Erittäin paljon humalaisia sekä huumehörhöjä ihan keskellä päivääkin. Minusta erittäin vastenmieleinen ja pelottava kulkureitti.
itse asuin helsingissä siellä. mukava, vehreä, rauhallinen alue, josta helppo kulkea metrolla ja itis lähellä.
...ja puotilassa asuu enimmäkseen vanhuksia. ja asuu sekä suomalaisia ja ulkomaalaisia.
niitä huumeveikkoja näkee muttei varsinkaan rannassa. Me ainakin ollaan saatu aina rauhassa lenkkeillä ja kulkea ilta pimeälläkin ilman minkäänlaista pelkoa, eikä tuolla edes mitään epämääräistä porukkaa ole näkynyt päivälläkään. Ainut siellä metron edustalla ja K-kaupan kulmalla ne samat veikot pyörii.
Aureole kirjoitti:
Itseasiassa Herttoniemessä on jouduttu asentamaan useisiin taloihin ovisummerit kun rapuissa pyöri kaikenlaista ohikulkijaa ja huumeporukkaa.
Useammissa taloissa on myös kameravalvonta. Talon asukkaan voivat omasta televisiosta seurata kameroiden kuvaa. Mitä tälläinen kertoo alueesta?
Lisäksi Herttoniemen metroasema on hyvin levoton verrattuna muihin idän metroasemiin. Erittäin paljon humalaisia sekä huumehörhöjä ihan keskellä päivääkin. Minusta erittäin vastenmieleinen ja pelottava kulkureitti.
meirammi:
niitä huumeveikkoja näkee muttei varsinkaan rannassa. Me ainakin ollaan saatu aina rauhassa lenkkeillä ja kulkea ilta pimeälläkin ilman minkäänlaista pelkoa, eikä tuolla edes mitään epämääräistä porukkaa ole näkynyt päivälläkään. Ainut siellä metron edustalla ja K-kaupan kulmalla ne samat veikot pyörii.
Mutta nämä antamani esimerkit valvontakameroista ja ovisummereista ovat nimenomaan Herttoniemenrannasta.
Joku ehdotti Puotilaa. Ja taitaa olla yksi idän parhaista vaihtoehdoista. Itsekin tykkään. Ja nimenomaan paljon vanhuksia alueella (=rauhallinen) ja paljon vehreää luontoa hyvillä yhteyksillä joka suuntaan.
Jua:
Eiköhän tällekin asialle ole monta selitystä. Ehkä jotkut mamu perheet tosiaan haluavat asua alueella, jossa ei ole muita ulkomaalaisia juuri tuosta syystä, mutta kyllä niitä syitä on monia muitakin. Minun ulkomaalainen mieheni halusi muuttaa alueelle, jossa ei asu kamalasti muita maahanmuuttajia siitä syystä, että nämä alueet ovat useimmin hieman rauhallisempia ja muutenkin on ehkä helpompi saada kontaktia suomalaisiin. Miehelläni on suomalaisia ja ulkomaalaisia kavereita, mutta ei juurikaan maanmiehiään. Muutamia on tavannut, mutta ei heistä niinkään pitänyt ja sanoi että tuntui olevan todella pienet piirit. Kyseessä ei ole mikään erikoisuuden tavoittelu.
Ja onhan se ihan faktaakin, että asumispolitiikka jossa kaikki maahanmuuttajat sysätään asumaan samoihin lähiöihin ei ole pitemmän päälle kovin toimivaa. Yksi aika räikeä esimerkki on tämänhetkiset Pariisin mellakat, vaikka niiden pohjalla onkin todella suuria ja kiperiä asioita. Maahanmuuttajien eristäminen valtaväestöstä ei ole hyvä asia.
Mutta kukin tekee tyylillään, kaikki eivät pidä samoista asioista. Minä liputan Espoon puolesta, täällä on kiva asua :)