Miehelle riitti mun läskit!
Oon päälle nelikymppinen, kahden lapsen äiti. Pikkuhiljaa kertynyttä ylipainoa mulla on n. 30 kg ja yhdessä miehen kanssa n. 22 vuotta. Olin normaalipainoinen kun tavattiin. Mies itse on normaalipainoinen, lenkkeilee ja liikkuu omaksi ilokseen, ei mitenkään tavoitteellisesti.
Tähän asti mies ei ole sanonut mulle mitään mun läskeistä, mutta käytös on pikkuhiljaa muuttunut. Seksi ei miestä enää kiinnosta ja muutenkin läheisyys on kadonnut. Olen pistänyt sen pitkän yhdessäolon piikkiin ja itsekin vain tottunut asiaan. Arki on ollut lastenhoitoa ja ruuanlaittoa. Eilen mies sitten avasi sanaisen arkkunsa, eikä se ollut miellyttävää kuultavaa.
Miestä kuulemma ällöttää mun läskit, sitä ällöttää mun ainaiset laihiksen aloittamiset kun tulosta ei kuitenkaan tule, sitä ällöttää mun kaksoisleuka jne. Seksi ei kiinnosta, kun joka paikassa on makkaraa makkaran päällä ja koko kroppa hyllyy. Sitä ällöttää mun sohvalla makaaminen ja se, etten huolehdi terveydestäni ja itsestäni.
Ensimmäinen reaktio oli tietenkin shokki ja itkukin tuli. Mä olin aina ajatellut, että mun ylipaino ei haittaa miestä, kun se on yleensä hyvin avarakatseinen ja "mukava" eikä se ole koskaan sanonut asiasta pahasti. Olen täällä itseasiassa muutaman kerran puolustellutkin, että kaikkien suhde ei perustu ulkonäköön jne. Mies on pidemmän aikaa jo ajatellut, että mä näytän kamalalta ja toivonut että tekisin asialle jotain. Hän ei kuulemma toivo mitään barbia, vaan ihan normaalia suomalaista naista, joka liikkuu ja mahtuu kaupan normiosasto vaatteisiin.
Pää on vieläkin ihan sekaisin. Toisaalta olen ihan helvetin vihainen, mutta toisaalta iha hitusen helpottunutkin. Syy miehen muuttuneeseen käytökseen tuli selväksi ja tottahan hänen puheensa oli. Motivaatio laihduttamiseen tuli selväksi.
Onko muita, jotka ovat joutuneet samanlaisen "kohtalon" uhreiksi? Että asiat parisuhteessa ei olekaan niin kuin niiden kuvittelee olevan?
Arvaan, että tästä tulee kiukkuista kommenttia, että meillä ei ainakaan ole noin ja että meidän parisuhte perustuu muille arvoille kuin ulkonäkö.
Kommentit (191)
mutta jos mun mies jota rakastan ihan älyttömästi lihois 30 kg niin kyllä se vaikuttais mun seksihaluihin, ja kyllä, pitäisin miehen ulkonäköä varmasti kohtuu kauheana. En mäkään mitään supertrimmattua ja rasvatonta kroppaa kaipaa, mutta kyllä isot määrät lyllyvää läskiä on minun silmissäni rumaa. Vaikka se olisi sillä rakkaalla ihmisellä.
miksi se ulkonäkö ei sitten saisi vaikuttaa seksihaluihin? Se ketä himoitsee ei ole järjellä päätettävissä. Voihan seksiä harrastaa epämiellyttävän näköiseksi muuttuneen kumppanin kanssa ihan rakkaudesta, mutta varmaan se kumppanikin toivoisi, että häntä myös himoitaan fyysisesti.
vaikka kaikki rupsahdamme, niin onhan se kivempi viettää ne 50-60 vuotta ennen rupsahdusta hyvännäköisenä.
Olisi eria asia jos miehesi olisi ilmaissut huolensa sun terveydestä. Mutta kertoa että häntä "ällöttää" tämä ja tuo on eri asia! Miten joku voi olla niin sikamainen että kehtaa noin sanoa? Olisin vetäny turpaan tollasta moukkaa.
Mutta minäkään en pidä lihavista ihmisistä, hyvin ylipainoiset todellakin ällöttävät minua. Jos mieheni lihoisi nyt 30 kg, niin varmasti sanoisin asiasta hänelle ja jos ei kerralla menisi perille, niin ihan kovin sanoin. Minä otin mieheni MYÖS ulkonällisistä syistä, minun ei ole pakko katsoa hyllyvää läskikasaa makaamassa sohvalla.
4km on riittävä määrä kilometrejä jalan lihavalle. Se ei vain riitä laihtumiseen. Etenkin, kun poistaa ruokavaliosta hiilihydraatit niin tuho on valmis.
Elimistö altistuu sairauksille helpommin.
Minä itse olen huippukunnossa, mutten suosittele ap:lle liikuntaa laihduttamiseen. Pelkkä ruokavalion muutos riittää. Liikunta siihen päälle on hengenvaarallinen yhdistelmä.Voi olla että autoilun yleistyttyä sielä Suomessakin kilometrimäärät ovat vähentyneet. Väittäisin kuitenkin että tuo 4km päivässä pätee jokaiseen kansalaiseen ja se on riittävä määrä liikuntaa päivässä normi kansalaiselle.
T: N43
riittävä määrä kävelyä päivässä on 10 000 askelta eli noin 8 kilometriä. Se on siis riittävä määrä päivittäistä aerobista hyötyliikuntaa kaikenpainoisille. Sen lisäksi UKK-instituutti suosittelee 2 noin 30 minuutin mittaista lihaskunto/lihashuolto/tasapainoa kehittävää treeniä viikossa.
Liikunta tekee hyvää kaikille ja auttaa painonhallinnassa monella tavalla. Toki ruokavalio on ykkösjuttu laihdutettaessa mutta liikunta on kyllä tärkeä tuki.
T: toinen huippukuntoinen nelikymppinen, tältä alueelta myös koulutusta takana...
Mutta järkevä, liikunnallinen elämäntapa on tutkitusti terveellisempi kuin kyhjöttää sohvaperunana ja laskea kaloreita. Ihan joka tavalla. Siis jopa tapaturmariski kasvaa täyden passiivisuuden myötä, kun luusto haurastuu ja koordinaatiokyky on harjoituksen puutteessa heikko.
Olen tavanut miehen joka on seissyt yhdellä jalalla 27 vuotta. Hän ei ole mitenkään rapistunut, kuten kuvailet sohvalla makaajaa. Olen tavannut ihmisiä jotka ovat istuneet risti-istunnassa vuosia. Jalat ovat luutuneet siihen asentoon. Ovat muuten ihan kunnossa. Liikkumattomuus ei ole heitä rapistanut.
Tiibetissä tapasin Kung fun mestarin, joka harjoitteli päivittäin kung fuaan 12h päivässä. Lopun aikaa hän meditoi. Meditointi neutraloi kehon väsymyksen ja palauttaa vireystilan.
Jos Suomen keihäsmiehet meditoisivat niin keihäs lentäisi pidemmälle. Myös tämä yhdellä jalalla seissyt mies meditoi.Suosittelisin ap:lle kasvisruokaa ja meditointia. Liikunnan saa unohtaa. Paitsi kauppareissut.
Just että ihan meditointia suosittelet. Etkä suosittele liikkumista etkä hiilareiden välttämistä. Mitäs jo hiippailisit siellä huntusi alla ihan hissukseen vaan ja olisit osallistumatta keskusteluun, jonka ydinkysymyksistä et selvästikään ole perillä?
On se kumma että sitä omaa ahdasta elämänkatsomustaan on ihan pakko tuputtaa muille!
t. virallisterveellisen ruokavalion ja liikuntasuositusten vankkumaton kannattaja, ravitsemustiedettä opiskellut N37
riittävä määrä kävelyä päivässä on 10 000 askelta eli noin 8 kilometriä. Se on siis riittävä määrä päivittäistä aerobista hyötyliikuntaa kaikenpainoisille. Sen lisäksi UKK-instituutti suosittelee 2 noin 30 minuutin mittaista lihaskunto/lihashuolto/tasapainoa kehittävää treeniä viikossa.Liikunta tekee hyvää kaikille ja auttaa painonhallinnassa monella tavalla. Toki ruokavalio on ykkösjuttu laihdutettaessa mutta liikunta on kyllä tärkeä tuki.
T: toinen huippukuntoinen nelikymppinen, tältä alueelta myös koulutusta takana...
Sen 4km hyötyliikuntaa voi kävellä nopeasti tai sen 8km voi löntystellä. Neljä kilometriä 15 kilon ostokset käsissä reippaasti kävellen on ihan riittävä määrä.
Myös tuo lihaskuntoharjoittelu on vähän sovellettavissa. UKK:n vaatimukset voi hoitaa myös 10-15 minuutissa. Tuo 3o minuuttia on aika pitkä aika sellaiselle jolla on muutakin tekemistä. Väitän että tuon 30 minuutin lihaskuntoharjoitteen voi hoitaa tehokkaammin 15 minuutissa. Hyvä lihaskunto ei tarvitse 2x viikossa harjoitusta. Kerran viikossa kunnolla hoidettuna lihaskunto pysyy samassa.
Se on täysin luonnollista, että kumppanin reipas ylipaino häiritsee. Kyse ei välttämättä ole edes niinkään vain ulkonäöstä vaaan juuri elämäntyylistä. Aivan normaalia, että itsestään huolta pitävää ihmistä etoo se, että perheessä joku makaa illat pitkät sohvalla, napostelee ja lihoo silmissä. Sano miehellesi, että hän on oikeassa ja tänään jo näytät, että läskit läks lähtemällä esim. lenkille.rttä edellä mainittu on kyllä niin oikeassa. Minulla on ylipainoinen puoliso, enkä itsekään mikään barbie ole. Minun silmissäni mieheni on kuitenkin komea ja haluttava, rakastan häntä suuresti. Mutta jos nyt puhutaan esim seksistä ja seksihaluista niin mikään ei ole niin tappavaa kun nähdä toinen mussuttamassa jotain illalla, varsinkin lasten nukahdettua joka siis olisi otollisin aika seksille. Multa häviää kyllä kaikki halut jos nään siihen aikaan jotain mussutusta. Syököön multa piilossa sipsinsä, vaikka työajalla! Hänen ulkonäkönsä itsessään ei kuitenkaan minua häiritse, ollenkaan.
Melko ahdistaava olisi asua kanssasi. Pitäisi tietää milloin on otollista aikaa seksille, vaikkei tekisi edes mieli...
Mitä jos sitä seksiä harrastaisi vain silloin, kun sen aika olisi sopiva. Ei siten että kaikki vapaa aika olisi otollista aikaa seksille.
Olipa ällöttävä näkemys sulla.
T: 11cm mies
Kiksauttaa voi nopsaan vaikka sukujuhlissa pesukoneen päällä kylppärissä :) Ja minä olen muuten nainen.
Perustan väitteeni siihen, että läskin naisen ajatuskuvio ei todellakaan mene noita latuja, jos mies lataa täyslaidallisen päin näköä, vetäen mukaan vielä sen, että seksi inhottaa, silloin harvoin kun sitä on.
Ihan hyvän keskustelun tästä sai aikaiseksi, mutta todellisuus on karumpi kuin ap:n ruusunpunainen tarina onnellisine loppuineen.
Se ei vain mene noin.
Todellisuudessa nämä tämän ketjun "kyllä se mies on sika ja kyllä sen pitäisi olla sisin joka ratkaisee" ovat paljon todennäköisempiä läskien vastauksia.
Mutta hyvä provo, toivottavasti joku läski saa tästä aihetta miettiä että ajatteleekohan se munkin mies noin..
Kiksauttaa voi nopsaan vaikka sukujuhlissa pesukoneen päällä kylppärissä :) Ja minä olen muuten nainen.
Minä muuten olen mies. Enkä ole kone. Vaadin seksille hakemuksen ja hakemusta käsitellään arkisin pari päivää ja viikonloppuisin ei hakemusta käsitellä laisinkaan vaan odotellaan maanantaihin.
Jos hakemuksessa ei ole moitteita niin se hyväksytään.
T: 11cm mies
Olen lukenut useammankin parisuhdeterapeutin kommentin aihetta koskien ja kaikki ovat sanoneet, että puoliso ei koskaan voi sanoa toisen painosta ja/tai ulkonäöstä TÖRKEÄSTI toista loukaten. Jos näin sanoo, ei oikeasti toista rakasta, vaan haluaa loukata tahallaan puolisoaan. Koska jokainen tietää, minkä näköinen tai kokoinen on. Se, että puoliso kommentoi, että olet ällöttävä läskikasa, ei tule koskaan paratamaan suhdetta ja jos puoliso noin kommentoi, eihän rakasta puolisoaan ja parisuhde perustuu aina heillä ulkonäköön(aina löytyy näille narsisteille paremman näköinen puoliso, jota etsiä). Ulkonäköön perustuva parisuhde ei kestä. Ystäväni jätti juuri miehensä, joka jankutti ja mollasi ystäväni pieniä rintoja jatkuvasti ja kyttäsi ja kommentoi rasvaisesti isorintaisten rintoja. Ystävälleni riitti.
Jos ap haluaa laihtua, pitää sen tapahtua siksi, että hän rakastaa itseään ja haluaa laihtua ITSENSÄ vuoksi, ei haukkuvan miehen vuoksi. Haukkumalla ei saa missään asiassa hyvää aikaa, ei tässäkään. Vaikka ap laihduttaisikin ns. miehensä mieliksi, hän ei koskaan unohda sitä katkeruutta.
Olen lukenut useammankin parisuhdeterapeutin kommentin aihetta koskien ja kaikki ovat sanoneet, että puoliso ei koskaan voi sanoa toisen painosta ja/tai ulkonäöstä TÖRKEÄSTI toista loukaten. Jos näin sanoo, ei oikeasti toista rakasta, vaan haluaa loukata tahallaan puolisoaan. Koska jokainen tietää, minkä näköinen tai kokoinen on. Se, että puoliso kommentoi, että olet ällöttävä läskikasa, ei tule koskaan paratamaan suhdetta ja jos puoliso noin kommentoi, eihän rakasta puolisoaan ja parisuhde perustuu aina heillä ulkonäköön(aina löytyy näille narsisteille paremman näköinen puoliso, jota etsiä). Ulkonäköön perustuva parisuhde ei kestä. Ystäväni jätti juuri miehensä, joka jankutti ja mollasi ystäväni pieniä rintoja jatkuvasti ja kyttäsi ja kommentoi rasvaisesti isorintaisten rintoja. Ystävälleni riitti.
Jos ap haluaa laihtua, pitää sen tapahtua siksi, että hän rakastaa itseään ja haluaa laihtua ITSENSÄ vuoksi, ei haukkuvan miehen vuoksi. Haukkumalla ei saa missään asiassa hyvää aikaa, ei tässäkään. Vaikka ap laihduttaisikin ns. miehensä mieliksi, hän ei koskaan unohda sitä katkeruutta.
että ap ei ole katkera? Jos olisi, niin kaipa hän olisi tehnyt aloituksen "paska mieheni haukkui minua läskiksi". Ja ap:n mies ei kuulosta miltään narsistilta, johan hän oli kaikin muin keinoin yrittänyt saada ap:ta kiinnittämään huomiota terveyteensä ja ulkonäköönsä.
ystäväni(bmi 17, siis ihan luuta ja nahkaa) mies on isomahainen, kaksoisleuan omaava ällötys ja kommentoi aina, että jos muija lihoaa, niin lähtö tulee! Ovat olleet vasta pari vuotta, ja olenkin sanonut ystävälleni, että lähtee vielä kun voi!
ap:n miestä ap ällötä, vaan se huomattava ylipaino. Olen vähän lyhyempi kuin ap ja painan melkein kaksi kertaa vähemmän, en mä ihmettelisi ollenkaan jos miestä alkaisi ällöttää jos kaksinkertaistaisin painoni. Sama pätee myös mieheen.
ap:n miestä ap ällötä, vaan se huomattava ylipaino. Olen vähän lyhyempi kuin ap ja painan melkein kaksi kertaa vähemmän, en mä ihmettelisi ollenkaan jos miestä alkaisi ällöttää jos kaksinkertaistaisin painoni. Sama pätee myös mieheen.
ääneen. Miksi tarvitsee sanoa asia loukkaavalla tavalla? Samoin jotakuta miestä voi ällöttää lauta ja/tai perseetön nainen. Mutta eihän siitä saa sanoa, että oletpas sinä epänaisellinen ja täysin epäeroottinen ällötys. Vaan lihaville saa laukoa mitä sylki suuhun tuo? Lihavat eivät kuitenkaan aina ole omaa syytä lihavia.
Ex-lihava, nykyisin hoikka.
ääneen. Miksi tarvitsee sanoa asia loukkaavalla tavalla? Samoin jotakuta miestä voi ällöttää lauta ja/tai perseetön nainen. Mutta eihän siitä saa sanoa, että oletpas sinä epänaisellinen ja täysin epäeroottinen ällötys. Vaan lihaville saa laukoa mitä sylki suuhun tuo? Lihavat eivät kuitenkaan aina ole omaa syytä lihavia.
Ex-lihava, nykyisin hoikka.
kyllä liian laihoja haukutaan ihan samalla tavalla. Ilmeisesti ap:n mies oli kokeillut jo kaikkia muita keinoja ja nyt hänellä keitti yli. Siis eihän tuossa ollut kyse vain ulkonäöstä vaan koko elämäntavasta, johon ap itsekään ei ole tyytyväinen.
Ja vaatekoko on 48-50? Mulla oli myös 30 kg ylpainoa ja "vain" koko 44/46' mutta mulla mitat 170 ja 96 kg
4km on riittävä määrä kilometrejä jalan lihavalle. Se ei vain riitä laihtumiseen.
Jos 97 kg painava henkilö kävelee 4 km, kuluttaa hän noin 320 kcal (lähde: energynet-energiankulutuslaskuri). Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pelkästään tuolla kävelyllä joka päivä laihtuu kolmessa viikossa kilon, jos syö vain niin paljon kuin kuluttaa ilman tuota kävelyä.
Kävelyvauhti ei vaikuta juuri lainkaan siihen, paljonko energia kuluu (käveltyä kilometriä kohti), vaan kävelty kokonaismatka on ratkaiseva. Lisäpainon kantaminen toki kasvattaa energiankulutusta, samoin kuin sauvojen käyttö.
Ap:lle toivon hyvää onnea projektiin. Muistathan aloittaa tarpeeksi maltillisesti, niin et väsähdä parissa viikossa.
mies olisi voinut asian kauniimminkin ilmaista. Onnea kuitenkin laihdutukseen.
Kirjoittaja 96! Miten laihdutit?
Itse olen 164/60. Indeksien mukaan siis normaali painoinen. Haluaisin kuitenkin 5kg pois. Muuten olen tyytyväinen itseeni, mutta en voi sietää näitä pölkkyreisiä ja peppukin vois olla hiukan kiinteempi. Millä muulla lähtis liikkeelle, kuin katsomalla mitä suuhunsa työntää? Auttakee.