Omistus vai leasing auto?
Kumpi on nyt parempi vaihtoehto?
Ostaa uusi auto omaksi vai ottaa auto käyttöön leasing sopimuksella.
Kommentit (63)
Autoa ei enää nykyään kannata ostaa omaksi.
Työsuhde liisarissa verottaja tukee hieman sitä autoilua, muuten ei ole liisauksessa mitään taloudellista järkeä. Tietenkin, jos ei ymmärrä mitään auton ostamisesta, myymisestä tai ylläpitämisestä, niin sitten voi olla järkeä maksaa tuosta palvelusta. Kukaan ei tee tuota palvelua ilmaiseksi, vaan kyllä ne siivunsa siitä ottavat.
Omistus on pitemmän päälle hieman halvempaa, tuoden mukanaan huoltovastuut. Liisaus huolettomampaa kun usein sisältää joukon palveluja ja matkustusvarmuutta kun nämä ovat suhteellisen uusia. Jos osaa ja pystyy itse huoltamaan, niin ei-ihan-uusi auto tulee paljonkin edullisemmaksi. Kannattaa kiinnittää huomiota myös käyttö- ja ylläpitokuluihin, näissä on suuria eroja. Mieti mihin autua tarvitset ja valitse sen mukaan. Jos täyssähköautolla pärjää, niin käyttökulut ovat pienet, mutta pidemmillä matkoilla joutuu vähän suunnittelemaan latauspisteiden mukaan.
Autoilussa pääomakulut ovat se isoin erä, joten leasing-auto on kilpailukykyinen lähinnä uuden auton kanssa. Jos auton hankkii käytettynä, tulee se tyypillisesti leasing-autoa halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Autoilussa pääomakulut ovat se isoin erä, joten leasing-auto on kilpailukykyinen lähinnä uuden auton kanssa. Jos auton hankkii käytettynä, tulee se tyypillisesti leasing-autoa halvemmaksi.
Nyt saa vähän ajetun käytetyn auton myös leasing sopimuksella.
Jos osaa ja pystyy tekemään itse huoltotoimenpiteitä niin oma. Tosin nykyään uusille autoille ei pysty oikein mitään tekemään jos meinaa säilyttää takuun voimassa. Valitset siis kumman tahansa, ylläpito maksaa.
Leasing-autosta pääsee eroon kauden lopussa ilman murheita arvonalenemisesta. Omaa joko kattelee vikoineen yms. päivineen tai vaihtaa taas uuteen siinä kolmen vuoden kohdalla. Siis ennen kuin viimeinen iso erä lankeaa maksettavaksi.
Jos on näppärä käsistään eli löytyy osaamista ja sopivat tilat niin vähän vanhempi oma lienee edelleen paras vaihtoehto. Semmonen pysyy ajokuntosena pitkään kun vaihtelee kuluvia osia omaan tahtiin itse.
Olen itsekin miettinyt samaa ja tulin siihen tulokseen, että kokeilen leasingia seuraavaksi autoksi. Ehkä ensin vain vuodeksi ja päätän sitten onko seuraava liisari vaiko oma.
Oma, en todellakaan jaa tavaroitani.
Oma ehdottomasti 7-10 tonnilla saa riittävän hyvän käytetyn kun tarkasti ostaa.
Oma tarkoittaa tässä tapauksessa rahoitusyhtiötä.
Nyt saa myös vähän ajetun käytetyn auton leasing sopimuksella.
Kaikki maalla vedessä tai ilmassa liikkuva kannattaa vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Omistus.
Leasing.
Leasing on rikkaiden juttu, ei siihen tavan pulliaisella ole varaa. Keskimäärin suomalainen ajaa 3600€ autolla monta vuotta. Leasingauton edullisella 300€ kuukausi sopimuksella tuo hinta täyttyy jo vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Oma, en todellakaan jaa tavaroitani.
Et taida ihan ymmärtää leasing auton ideaa
Auton ostaminen on kyllä paskin mahdollinen sijoitus. Sen arvo tippuu aivan älyttömän nopeasti
Aina ollut omia, korjaan ja huollan ne myös itse.