G: Mirena ja sivuvaikutukset (ov)?
Mitä sivuvaikutuksia teillä on tullut Mirenasta?
- hikoilu
- painonnousu (ja tällä tarkoitan terveitä ja täysin samoja elintapoja kuin ennen Mirenaa. Eli pullamössö-pizza-kebab-sipsi-munkki-laiskottelu-linjaa harrastavia aikaisemminkin lihavia ei lasketa ;))
- päänsärky
- väsymys
- jotain ihan muuta
Kiitos!
Kommentit (106)
Kumpiakaan ei ole näkynyt runsaaseen kahteen vuoteen kun kierukka asennettiin 6kk synnytyksestä. Pinnani ei ole maailman pisin, liekö sitten kierukan syytä vain luonteenpiirre ;-)
Minulla oireina väsymys, ärtymys, masentuneisuus, lisääntynyt unen tarve, flegmaatisuus, painonnousu, veren sokerin heittely, hikoilu, paleleminen, seksihalujen katoaminen, jalkojen vihkonta, pahalle haiseva vuoto. Ensimmäiset pari vuotta menivät hyvin, kierukka tuntui sopivan, mutta sitten alkoi tulla oireita, jotka pakenivat nopeasti. Poiston jälkeen oireet poistuivat parissa viikossa.
helvetilliset menkat katosivat kokonaan. Nyt kierukka on ollut 4,5 vuotta ja otan keväällä taas uuden.
Eka kuukausi:
-tiputteluvuotoa
-2 viikkoa ärtyisyyttä (meni onneks ohi noin nopeasti, oli todella ärsyttävää kun ei itsekään aina tiennyt mistä oli vihainen)
ekat 3kk:
-pahoinvointia
-päänsärkyä
Nykyään:
-rintojen arkuus ovulaation aikana
-finnejä useammin
-seksihalut laimentuneet hiukan (mikä ei haittaa sillä meillä ukko pihtaa, pikemminkin päinvastoin nyt ei se pihtaaminen niin vituta)
Positiivista on, että kuukautiskivut helpottaneet, samoin vuoto niukentunut parin päivän tiputteluksi.
kuukauden välein, ekalla kerrallä lähti jopa taju kivun takia. Luulen niiden johtuneen kierukasta, ilmeisesti se haki jotenkin paikkaansa.
Menkat vähenivät heti kierukan laiton jälkeen ja vuoden päästä loppuivat kokonaan.
Nyt olen ollut todella tyytyväinen Mirenan käyttäjä jo viisi vuotta :)
- painonnousu
- selkeät mielialan vaihtelut
- migreenin pahentuminen
- jatkuva alavatsakipu
- seksuaalisten tuntemusten vähentyminen
Hengenvaarallinen verenvuoto n. 2vkoa asennuksen jälkeen. Ei tietoa mistä johtui, kierukka oli paikallaan ja kaikki muutenkin ok.
Sen lisäksi ei oikein ollut muita haittavaikutuksia, kuin järjettömät PMS-oireet. Niiden takia halusin lopulta kierukasta eroon.
oma ennen kuivaan taipuvainen iho (atooppinen) on muuttunut rasvaiseksi ja ihohuokoset oikein pomppaa ns. esille
Mulla ollut Mirena nyt kuukauden. Juttelin lääkärin kanssa aluksi joka myös väitti ettei sivuvaikutuksia ole sillä hormonien vaikutus on paikallinen (=kohdussa). Esimerkiksi ehkäisyrengas ei aikanaan sopinut mulle koska laukaisi masennuksen, joka poistui kun lopetin renkaan käyttämisen, siksi arvelutti.
Nyt minulla:
- Paheneva väsymys, iltaisin menen nukkumaan n.3 tuntia aiemmin kuin ennen
- Paheneva masennus, tarkoitan että itkeskelen ja olen ahdistunut ilman syytä
- Seksihaluja ei ole,aiemmin olin hyvinkin viriili
- Pienin ja vähiten häiritsevä on vuoto jota ollut laitosta asti.
Itse tutkijana voin sanoa, että jos "sivuvaikutuksia ei ole", se johtuu vain siitä ettei asiaa ole tutkittu, koska lääkeyhtiö ei luonnollisestikaan ikinä rahoittaisi sellaista tutkimusta, ja muiden instanssien apurahat suuntautuvat kenties "tärkeämpiin" hankkeisiin. Jo keskustelupalstoja selaamalla saa vahvan käsityksen siitä, että sivuvaikutuksia todellakin on. Itse annoin tujun palautteen viestiksi lääkärille tästä, tuli nimittäin kalliiksi se yksi seksikerta jota kierukka oli ehkäisemässä. Täällä sen joutuu nimittäin ostamaan itse. Kierukka lähtee pois tällä viikolla.
Kyllä ainakin nuo mielialan muutokset ja masentuneisuus,ilmeisesti tuosta kierukasta johtuvat,samoin kuin hikoilu kohtauksetkin.Kuukausi sitten laitettu ja melko heti alkoivat oireet.Aikaisemmin ei näitä ollut,eli ei voi yhdistää kuin kierukkaan.Runsaisiin vuotoihin tämä on tosin auttanut jo,mutta en tiedä sitten kummat oireet ovat siis pahemmat,kierukasta tulevat,vai runsas vuoto.Alkaa tuntumaan että kierukasta johtuva oireilu onkin pahempaa ja jatkuvaa.Harmi että näitä sivuoireita ei kukaan kerro kierukkaa asennettaessa,että potilas voisi sitten itse punnita hyödyt ja haitat.
Myös minulla:HIKOILUA;PÄÄNSÄRKYÄ;MIELIALA NOLLASSA!!!!!Oi ei ,en olisi tätä laitatuttanut,jos olisin nämä oireet arvannut....
[quote author="Vierailija" time="21.01.2011 klo 21:19"]
Mitä sivuvaikutuksia teillä on tullut Mirenasta?
- hikoilu
- painonnousu (ja tällä tarkoitan terveitä ja täysin samoja elintapoja kuin ennen Mirenaa. Eli pullamössö-pizza-kebab-sipsi-munkki-laiskottelu-linjaa harrastavia aikaisemminkin lihavia ei lasketa ;))
- päänsärky
- väsymys
- jotain ihan muuta
Kiitos!
[/quote]
7 kg napsahti hetkessä painoa. Halut meni. Tiputteli. Luojan kiitos mieheni on nyt sterilisoitu.
Mulla on ollut Mirena nyt 5,5kk.
*itkuisuus
*ärtyisyys
*hermostuneisuus
*hikoilu
*finnejä naama ja rinta täynnä
*haluttomuus
*väsymys
*päänsärky
*masentuneisuus
Olen myös lihonut. Tai paino ei oo pudonnut imetyksen aika a kuten edellisen lapsen imetyksen aikaan kävi.
Mies ehdotti jo pois ottoa, mut sanoin et jos vielä hetken katottaisiin jospa oireet vähenisi/häviäisi.
Imetän siis vielä et en tiedä voisko se vaikuttaa kans osaltaan noihin...
Harmittaa vaan et 160€ maksanut vekotin pitäs napata pois...
Aiemmin mulla ollut Nuvaring ja se sopinu hyvin.
Lisää kokemuksia, kiitos. Gyne suositteli mulle Mirenaa runsaisen kuukautisten hoitoon. Arveluttaa vaan, kun on mm. kierrosta riippuvainen migreeni sekä minipillereistä ei ole mikään sopinut. Cerazette pahensi pääkivun sietämättömälle tasolle ja teki hurjia mielialavaihteluita. Gynekologin mukaan Mirenalla on vain vähän haittavaikutuksia, mutta epäilyttää.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:25"]
Lisää kokemuksia, kiitos. Gyne suositteli mulle Mirenaa runsaisen kuukautisten hoitoon. Arveluttaa vaan, kun on mm. kierrosta riippuvainen migreeni sekä minipillereistä ei ole mikään sopinut. Cerazette pahensi pääkivun sietämättömälle tasolle ja teki hurjia mielialavaihteluita. Gynekologin mukaan Mirenalla on vain vähän haittavaikutuksia, mutta epäilyttää.
[/quote]
Gynekologi kusettaa. Mulle kanssa yritetään puoliväkisin "suositella" Mirenaa mutta sen verran paljon on haittavaikutuksia että ei kiitos. Kukaan mies ei kestäisi viikkoakaan noita haittavaikutuksia mitä naisten ehkäisy- ja hormonivalmisteet aiheuttavat. Ja jos nää olis kehitetty miehille niin ei tasan tarkkaan olisi tullut millekään valmisteelle myyntilupaa niiden haittavaikutusten takia. Miksi naisen sitten pitää kestää kuukausia vuotohäiriöistä, kivuista, hiustenlähdöstä, painonnoususta, haluttomuudesta jne...
Mulla on runsaiden kuukautisten takia edessä joko Mirenan laitto tai kohdun limakalvojen lämpöhoito. Gynekologi suositteli näistä kahdesta vaihtoehdosta Mirenaa mutta mä en vaan lämpene tälle ajatukselle. Haluan mielummin tuon ablaation vaikka kuinka sen vaikutukset jäisivät lyhyemmiksi kuin Mirenan. Gynen sanojen mukaan kun joillain sen lämpöhoidon vaikutukset kestää vain vuoden kun taas Mirenaa voi "huoletta" pitää sen viisi vuotta ainakin. Ablaatioon menisin vaikka joka vuosi jos vaihtoehtona on Mirenan haittavaikutukset. Mun "kaikki mulle heti"-luonteella mä en kattelis niitä mahdollisia haittavaikutuksia kuukautta pidempään. On jo ihan tarpeeksi huonoja kokemuksia e-pillereistä ja nyt nekin on kielletty aurallisen migreenin takia. Ja vaikka Mirenassa hormoonia on vähemmän kuin noissa yhdistelmäpillereissä, ihmeen voimakkaita haittavaikutuksia se tuntuu monille aiheuttavan.
ei ainakaan mitään minkä pystyisin yhdistämään Mirenaan. Ekan vuoden oli ongelmia vuotojen kanssa, mutta sitten jäi kuukautiset kokonaan pois. Ja kuukautiskivut alusta lähtien. Plussan puolella siis...
En jaksa lukea koko ketjua, liekö siellä sanottu jo nämä:
- tiputtelut (7 kk lähes päivittäin)
- ihon huononeminen todella näppyläiseksi noin 3-4 kk asennuksesta
Kierukka lähti siis 7 kk kokeilun jälkeen mäkeen. Ei sopinut minulle.
Tiputtelusta olisi vielä saattanut jollain gynen kikkailuilla päästä eroon, mutta ihon huononemiseen ei auttanut mikään muu kuin hökötyksen poisto. Eli kannattaa harkita mirenaa tarkoin, jos on ollut teininä akneongelmaa. Kuulemani mukaan Mirena voi uusia teiniaknen (tämä kuultu muualta, en tajunnut tarkistaa tietoa gyneltä).