G: Mirena ja sivuvaikutukset (ov)?
Mitä sivuvaikutuksia teillä on tullut Mirenasta?
- hikoilu
- painonnousu (ja tällä tarkoitan terveitä ja täysin samoja elintapoja kuin ennen Mirenaa. Eli pullamössö-pizza-kebab-sipsi-munkki-laiskottelu-linjaa harrastavia aikaisemminkin lihavia ei lasketa ;))
- päänsärky
- väsymys
- jotain ihan muuta
Kiitos!
Kommentit (106)
Mulla on ollut Mirena nyt 4 kk. Mulla on halut myös loppuneet lähes tyystin, mutta eikös se voi johtua myös imetyksestä? Samoin hiustenlähdön olen olettanut johtuvan raskauden loppumisesta (kuten googlaamalla monet lähteet esittävät), mutta nyt epäilen ettei se vain siitä voi olla että raskauden aikana paksuuntunut tukka harvenisi entiselleen, koska mulla ei koskaan ole ollut näin vähän tukkaa. :o/ Tukka myös rasvoittuu supernopeasti.
Onko muilla Mirenan aikana lähtenyt paljon tukkaa? Etenkin ei vastikään synnyttäneiden kokemukset tässä asiassa kiinnostaisivat.
Taidan mäkin poistattaa kierukan, kunhan mies on käynyt vasektomiassaan. Kuukautisten poisjäänti on ollut mukavaa, mutta mieluummin otan ne JA seksihalut JA tukan takaisin.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:49"]
Mulla on ollut Mirena nyt 4 kk. Mulla on halut myös loppuneet lähes tyystin, mutta eikös se voi johtua myös imetyksestä? Samoin hiustenlähdön olen olettanut johtuvan raskauden loppumisesta (kuten googlaamalla monet lähteet esittävät), mutta nyt epäilen ettei se vain siitä voi olla että raskauden aikana paksuuntunut tukka harvenisi entiselleen, koska mulla ei koskaan ole ollut näin vähän tukkaa. :o/ Tukka myös rasvoittuu supernopeasti.
Onko muilla Mirenan aikana lähtenyt paljon tukkaa? Etenkin ei vastikään synnyttäneiden kokemukset tässä asiassa kiinnostaisivat.
Taidan mäkin poistattaa kierukan, kunhan mies on käynyt vasektomiassaan. Kuukautisten poisjäänti on ollut mukavaa, mutta mieluummin otan ne JA seksihalut JA tukan takaisin.
[/quote]
Itsellä kans lähtee hiuksia, tosin veikkaan ettei se Mirena oo ainoa syy. Hiukset rasvoittuu mulla kans nopeasti, ennen kierukkaa sitä ongelmaa ei niinkään ollut. Kuparikierukka voi olla vaihtoehto
Ainoa sivuvaikutus on ollut se että kuukautiset jäivät heti pois kokonaan. Käytössä itselläni nyt neljä vuotta.
Mulla Mirena ollut vasta vajaan kuukauden ja laiton jälkeen varmaan viikon verran supisteli enemmän tai vähemmän, mutta sinä aikana hyvin pientä tiputtelua. Sitten tuli muutamia päiviä enemmänkin vuotoa ja taas rauhoittui, kunnes nyt sitten alkoi menkat. Huomattavasti enemmän menkkakipuja kuin ennen ja vuotokin jo nyt kestänyt pari päivää kauemmin kuin normaalisti ja on runsaampaa, myös noita mainittuja klimppejä vuodon seassa. Mulle kierukka siis runsaiden vuotojen hoitoon määrätty (taustalla endometrioosista diagnoosi) ja kauhulla suorastaan odotan, jos tämä ei nyt sitten ihan heti helpotakaan. Näin runsasta vuotoa ei ole ollutkaan sitten lapsen syntymän jälkeen, ekat menkat olivat tasoa sian kaula auki.
Tässä jo epäilin kohtutulehdustakin, mutta ilmeisesti nämä runsaammat kivut ja vuodot ovat aika tyypillisiä Mirenan kanssa, joten täytyy nyt vain odotella, milloin nämä tasoittuvat. Toivon mukaan pian. Mikäli ei tasoitu, niin kierukka lähtee (sinänsä korpeaa, jos ei sovikaan, kun on joutunut itse maksamaan kaiken - kun kaikkialla ei ilmatteeksi kierukkaa anneta ensikertalaisille eikä edes omassa tk:ssa asenneta, vaan yksityisellä käytävä). Sitten ainoa vaihtoehto ehkäisylle on minipillerit, koska kumin kanssa säätäminen ei vaan toimi ja migreeniherkkyyden vuoksi ei tuo yhdistelmäehkäisykään sovellu.
FINNIT, siitä alkoi yks helvetti! !!
Minulla oli Mirena yhteensä noin 9 cuotta. Otatin sen pois, kun halusin olla ihan luomuna. Minulla oli sitä ennen tosi epäsäännölliset kuukautiset ja pahat pms-oireet. Nyt kun Mirenaa ei ole ollut noin vuoteen, olen huomannut seuraavat asiat:
-paino on pudonnut viitisen kiloa. Olen aina urheillut paljon, ja nyt myös näytän siltä.
-itkukohtaukset on jääneet pois. Aiemmin oli sellaisia ihan hirveitä riitoja ja koko yön itkemisiä, jotka söi parisuhdettakin. Nyt ei mitään sellaista.
-kuukautiset on muuttuneet sännöllisiksi, 4-5 vkoa on minulla tosi säännöllinen verrattuna aikaan ennen Mirenaa.
Mua ihmetyttää miten te jaksatte niitä vuotohäiriöitä, kipuja ja muita haittavaikutuksia niin pitkään vai eikö gyne suostu poistamaan kierukkaa vaikka kuinka olisit muuttunut aknea puskevaksi, vuotohäiriöiseksi, hikoilevaksi ja ylipainoiseksi sotanorsuksi Mirenan ansiosta?
Kyllä mulle ainakin järki sanoo että en todellakaan haluaisi tuollaisia oireita kestää kuukausitolkulla tai edes viikkojakaan.
Olen Mirenan käyttäjä ollut nyt yhteensä 7 vuotta. Ensimmäiset 5 vuotta meni hyvin. Ensimmäisen kierukan aikana pukkasi akne joka lähti antibiooteilla pois. Kun toinen kierukka asennettiin pari vuotta sitten alkoivat pikku hiljaa sivuvaikutukset. Elämä tällä hetkellä: hiusten lähtöä, painoa on noussut, osa painosta ei varmastikkaan kierukasta johdu mutta kuitenkin turvotusta jne. Mieliala on melko heittelevää sorttia, seksihalut ovat muisto vain ja karmeat ristiselkä- ja alavatsakivut. Kierukkaa lähtee ensi kuussa pois. Voin palata kommentoimaan jonkun ajan päästä hävisikö oireet.
Kovaa päänsärkyä. Mielialat ailahteli niin kuin olisi rajut PMSt koko ajan. Nyt menty 6kk kuparikierukalla ongelmitta! Yrittivät tunkea hormoneita lisää kun pyysin poistoa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 23:45"]
Mulla on ollut Mirena nyt 5,5kk. *itkuisuus *ärtyisyys *hermostuneisuus *hikoilu *finnejä naama ja rinta täynnä *haluttomuus *väsymys *päänsärky *masentuneisuus Olen myös lihonut. Tai paino ei oo pudonnut imetyksen aika a kuten edellisen lapsen imetyksen aikaan kävi. Mies ehdotti jo pois ottoa, mut sanoin et jos vielä hetken katottaisiin jospa oireet vähenisi/häviäisi. Imetän siis vielä et en tiedä voisko se vaikuttaa kans osaltaan noihin... Harmittaa vaan et 160€ maksanut vekotin pitäs napata pois... Aiemmin mulla ollut Nuvaring ja se sopinu hyvin.
[/quote]
Mä en jaksais noilla oireilla katella hetkeäkään Mirenaa.
Mule laitetin kiuruka heinäkuun alussa siten sen jälkeen oli aivan hirveästi vatsakipuja ja on vieläkin kovempaa kuin kuukautiskipuhin joudun ottaa särkylääkettä Burana 400 mg 3 mut 2 jotai muuta särkylääkettä hirveä vatsakivut ollut jo viikon
Tuleepa mahtava fiilis. Mul laitettii mirena toukokuu puol välis suurinpiirtein. Kesti menkat siit aika pitkää viä. Sit tuli tiputteluu jonku verra, se loppu aika nopeet (oli laiton jälkee vähä aikaa pään särkyy). Nyt menkat alko ja vähä niinku loppu ja sit taas sama alus jne. Eli vuodon määrää vähän vähentäny mut nää jatkuvat vuodot ja ei laittaa mut sekoomaan. Ei muuta oo ollu. On ollu ny näi vähä aikaa vast et katotaa viä, tuleeko apuu vai ei??
Mulla laitettiin kiuruka keskiviikkona kuukautiset alkoi tiistaina elisenä päivä keskiviikkona vatsakipuja oli kovia vielä kovempi kui enne menkakivut jouduin ottaa 6 Burana ennen 3 Burana päivässä riitä enää ei riitä vatsakipuja on kovia nyt 6 Burana
Minulla on ollut nyt Mirena vajaan kuukauden, eikä kierukasta ole mitään hyvää sanottavaa. Kuukautiseni ovat jatkuneet koko tämän ajan, ehkä välillä väri vaihtui ruskeaksi, muttei määrä ole vähentynyt. Yhtäkään päivää ei ole mennyt itkemättä - masentava vaikutus on todellinen. Pahoinvointikohtaukset, joita on päivittäin vievät minut sängynpohjalle. Tähän vielä lisätään kivut ympäri kehoa. Päätä särkee, lantion alue ja raajat ovat kipeät ja välillä puutuneet, eniten oikea puoli kehoa on usein puutunut. Oloni on äärimmäisen epäseksuaalinen, seksi ei tule kysymykseenkään tässä tilassa.
Olen yrittänyt kokeilla, missä kierukan langat ovat, mutta en ole kertaakaan onnistunut tuntemaan niitä. Pelottaa, että kierukka on karannut väärään paikkaan kohdussa. Nyt vain ja ainoastaan haluan eroon tästä kidutusvälineestä.
Minulle laitettiin hormoonikierukka mirena. En ole synnyttänyt. Laittaminen sattui hirvittävästi , mutta vain ihan hetken. Laiton jälkeen ei sattunut se hirvittävä kipu siis loppui heti laiton jälkeen. Mutta hetken päästä olin pyörtyä. Olin tuskainen , vähän kuin kovassa kuumeessa ja kohtu supisteli noin 3pv. Olin onneksi lomalla. Kävelyssä pistelee ja nyt 2 vko laiton jälkeen nipistelee kohtua tms ja olo on kuin olisi pahat menkkakivut kävelyllä varsinkin. Reisiä ja rintoja pakottaa. Vuotoja ei lainkaan vain hetken laiton jälkeen. En tunne lankoja, pyysin ne leikkaamaan oikein lyhyiksi. Nuvarig oli tosi hyvä ja en ota uutta mirenaa jos oireet ei lopu pian. Ajattelin nyt kokeilla kun luulin että tulisi edulliseksi mutta kallis paukku jos ei sovikaan. Nuvaring oli kivuton, helppo ja oireeton ja seksuaalisuus huipussa. Pillereillä seksi ei kiinnostanut ja paino nousi sekä joka päivän muistaminen . Olen 38 v nyt tuntuu n 3-8 x päivässä kun olis hetken pistin oikealla kohdussa ja menee melkein heti ohi. Ajattelen että voi olla nuo langan päät vielä "kovat" kun vasta laitettiin . Jos nuva jollain ennestään ja sopii ja ei synnyttänyt niin suosittelen jättämään tämän piinan välistä. Harmittaa mutta en nyt ihan heti ota pois.
Ollut Mirena nyt muutama kuukausi vauva 4,5kk joten vaikea sanoa mitkä oireet kuuluu pelkästään kierukkaan.
*Alavatsakivut - yleensä kestää noin puoltuntii kerran tai pari päivässä, useun syömisen/juomisen jälkeen.
*Väsymys - Vauva ihanan helppo ja nukkuu yöt aika hyvin, voin nukkua 12 tuntia päivässä ja silti olla uupunut ilman mitään syytä.
*Seksihalut kadoksissa - Rupean jo olla suht. tyytyväinen kroppaani, en oo kuivakaan enää, on ihana mies ja silti en tunne halua. Ennen mies joutui sanoa ei kun tuli kiusattuu liikaa päivässä.
*Turvonut vatsa - ilmaa, ennen harvemmin ollu kaasuja.
*Tukka putoaa - takkuisaa ja huonokuntoisaa, meni hermot ja metalli kammalla vedin läpi.. Paljon lyhyempi ja ohut kampaus nyt..
*Huimaus - välillä tulee heikottavia sekunteja päivässä, huone tuntuu pyörivän hitaasti ja han pelottaa pidellä vauvaa sylissä siinä vaiheessa.
Painoa ei tullut, mut ei kadonnukkaan vaikka elän aktiivisempaa elämää kun ennen, syöden vähemmän sokeria ja muuta namia.
Kallis kierukka kyllä lähtee ulos heti kun mies oäättää haluaako toisenkin lapsen vai saanko sitoa putket lopullisesti.
Ei ois pitänyt uskoa neuvola täteihin tai lääkäriin kun ne kehui Mirenaa.
Vuotoa oli kuukaus, ei ole vuotanut sen jälkeen mutta hajua on pikkareissa ja kustessa..
Vierailija kirjoitti:
aiheutti minulle kamalat raskauden oireet; päänsärkyä, pahoinvointia, alavatsakipuja, mielialan vaihteluita, sekä lopulta masennuksen. Sain näiden hoitoon hormonikuurin kun lääkäri ei halunnut poistaa kierukkaa. Raskauden oireet hävisivät kuurin myötä, mutta masennus kesti niin pitkään, kunnes kierukka otettiin pois.
hei
mahtaisiko viesti vielä tavoittaa sinut? Olisin kiinnostunut tietämään milloin olosi alkoi masennuksesta helpottaa. Kärsin samantapaisista oireista itsekin. Kiitos.
Itse en uskonut et Mirena voisi aiheuttaa oireita mutta uskottava on, kun sen on itse kokenut. Oli 5 vuotta ja nyt poistosta 3,5 viikkoa. Tällä hetkellä ei ole hormonaalista ehkäisyä.
Muutokset: iho parantunut merkittävästi, ennen jatkuvasti kipeitä patteja etenkin naamassa ja selässä. Yöhikoilu ja vatsakrampit on jäänyt pois. Hiukset eivät enää rasvoitu samalla tavalla.
Laittaminen ja poisotto eivät sattuneet. Ensimmäinen vuosi jatkuvaa tiputteluvuotoa, sen jälkeen vuodoton.
Ensin oli vajaa vuoden vähän sekava menkkarytmi, sitten joitain kuukausia ei ollut menkkoja ollenkaan, jonka jälkeen menkat palasivat säännöllisellä kuukausirytmillä. Valkovuoto paljon limaisempaa ja klimppisempää kuin ennen, samoin kuukautisvuoto. Tulee vähemmän pelkkää verta kuin ennen kierukkaa.