Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mirena ja sivuvaikutukset (ov)?

Vierailija
21.01.2011 |

Mitä sivuvaikutuksia teillä on tullut Mirenasta?

- hikoilu

- painonnousu (ja tällä tarkoitan terveitä ja täysin samoja elintapoja kuin ennen Mirenaa. Eli pullamössö-pizza-kebab-sipsi-munkki-laiskottelu-linjaa harrastavia aikaisemminkin lihavia ei lasketa ;))

- päänsärky

- väsymys

- jotain ihan muuta

Kiitos!

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena laitettiin lokakuun alkupuolella. Aluksi oli tiputteluvuotoa lähes koko ajan ja KOVAA päänäsärkyä lähes päivittäin. Joulukuun alussa kävin gynellä ja pyysin poisottoa. Gyne kuitenkin kertoi, että kierukka ei vielä ole asettunut ja vielä 2kk pitää olla, että tietää sopiiko vaiko ei. Nyt päänäsrky on loppunut, samoin tiputteluvuoto. Viimeiset menkat meni parilla pikkuhousunsuojalla. Nyt kuitenkin ilmestynyt finnejä kasvoihin ja olkapäihin. Lisäksi pikkuhiljaa halut kadonneet IHAN TÄYSIN! Lisäksi jatkuvaa turvottelua etenkin sormissa ja alamahalla, painoa tullut lokakuun alusta 3kg.

Teinkin radikaalin päätöksen, ett Mirena lähtee! Meni muutama vk päätöksestä, kun tuumin, etten voi ottaa sitä pois, koska lapsia en enää halua ja tarpeeksi varmoja konsteja niukasti tarjolla (pillerit ei sovi). Lähinnä ajattelin kumin ja Patentex Ovalin yhdistelmää. Tilasin ajan gynelle ja pari pvää ennen aikaa vihdoin keksin ratkaisun: Miksi en koittaisi kuparikierukkaa!

Eilen sitten suostuttelin gynen ottamaan Mirenen pois. Hän kun meinasi, että pahin aika on takana ja nyt alkaa helpottaa, mutta olin päättänyt, että nyt se mokoma hormoniloukku lähtee, haluan entisen elämän takaisin haluineen, vuotoineen ja sormukset sormeen (eivät mahtuneet, kun sormet niin turvoksissa)!

Nyt sitten TODELLA TOIVON, että tää kuparikierukka olis hyvä. Ehkäisynvlaan soitin ja th sanoi, että pitkiin aikoihin Nova T ei ole pettänyt kenelläkään (kuparipitoisuutta nostettu joitakin vuosia sitten eli mielikuva epävarmasta kuparikierukasta "vanhaa hapatusta"), eikä sitä ole keltään pitkiin aikoihin jouduttu poiskaan ottamaan vuotojen tms. vuoksi.

Pitäkää peukkuja:)

Vierailija
42/106 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan vuoden ajan iho oli aika rasvainen mutta se tasoittui itsestään. Menkat katosivat heti asennuksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkat ei oo jäänyt pois. Kuparikierukasta huolimatta sen sijaan raskaus -05.

Vierailija
44/106 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena on kohta ollut 1,5 vuotta. Menkat jäi mutta muuta hyvää tässä ei ole ollut - tai no, en ole myöskään onneksi raskaaksi tullut. Mutta halut ovat kadonneet, paino on noussut, turvotusta on ihan järkyttävästi, kaksi kertaa oon ollut päivystyksessä asti niin kovien kipujen takia että ovat luulleet umpisuolen puhkeamiseksi, pahoinvointi ja jatkuva kipuilu vatsassa...

Valitettavasti ei sovi minulle - pakko vaihtaa ehkäisyä!

Vierailija
45/106 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä johtuva mielialan paraneminen.

N38

Vierailija
46/106 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennusta, hiivatulehduksia, alavatsakipuja, joka kuukausi toistuvat raskausolot, haluttomuutta, finnejä.. Kävin pari viikkoa sitten poistattamassa Mirenan.

Vierailija
47/106 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Mirena ei sopinut, valitettavasti sillä ehkäisykeinona se ois ollut ihanan huoleton! 3 vuotta sen kanssa taistelin kunnes otatin pois. Sivuoireina siis seuraavat:

- kahden vkon pituiset tiputtelumenkat kahden vkon välein... eli käytännössä puolet kuusta vuosin :-(

- seksihalut katos kokonaan

- mielialamuutoksia

- painonnnousu

Ei ollut noilla oireilla pitämisen arvoinen...

Vierailija
48/106 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se pitää ottaa pois vuodenvaihteen jälkeen. Meinaan vaihtaa pillereihin. Peruspillereitä en voi syödä migreenitaipumuksen takia, mutta jotain tiettyä voin kuulemma syödä.

Mirenan kanssa on ollut alkuhankaluutensa, mutta se on kuitnekin ollut tosi vaivaton muihin ehkäisyihin verrattuna. Ainut tämänhetkinen miinus on rasvoittuva iho ja finnejä kerran kuussa vähän missä sattuu (niitä on ollut jopa häpyhuulissa...)

Runsaat kuukautiset niukkenivat ja se on tosi iso parannus elämänlaatuuni!

Vierailija
49/106 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei hormonikierukalla voi olla sivuvaikutuksia...

Itselläni oli alkuun toistuvasti niin selvät raskausoireet, että kaksi kertaa ostin testinkin - seuraavilla kerroilla yritin vakuuttaa itselleni, että johtuu kierukasta.

Painoa tuli parissa kuukaudessa toistakymmentä kiloa, vaikka itse asiassa liikunnan määrä lisääntyi kesän tultua, eikä ruokailutottumuksissa ollut muutosta.

Migreeneitä, rintojen pingotusta, aknea, mitä mahtoi vielä ollakaan...

Vierailija
50/106 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit meni hermo

Poistatin koko pa...n ja laitoin piuhat poikki :)

Vierailija
51/106 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään oireita eikä menkkoja, sopii mulle loistavasti!

Vierailija
52/106 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut puolisen vuotta ja väliin tuntuu alapäässä pistävää kipua. Samanlaista kuin raskaana ollessa kun lapsi potki kohdunsuulle..liekkö se jotenkin huonosti tuolla tai päässyt liikkeelle kerta tällaisia oireita minulla on aika ajoin.

Vähänkään tiukkoja matalia farkkuja en voi käyttää koska istueltaan tulee juuri tällainen pistävä kipu alapäähän ja samoin paineen tunne.

Vierailija
53/106 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poistatin koko kapistuksen.

Vierailija
54/106 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuva tiputtelu rupee ottaa kaaliin!!

syyskuun alussa laitettiin.

menkkakivut,painon nousu.

Vierailija
55/106 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin mirena 01/2014 ja tässä yhä koko ajan odotellaan, milloin alkaisi se helpompi aika jota kaikki tutut on hehkuttaneet.

Minulla on von Willebrandtin tauti, joten vereni ei hyydy normaalisti ja menkat on aina olleet todella runsaat ja kestäneet aina viikon kerrallaan. Söin vuosia minipill -ehkäisypillereitä ja ne sopivat mielestäni ihan hyvin, mutta toki vuotoa oli kerran kuukaudessa yhä 5-7vrk kipuineen. Kierukkaa siis suositeltiin vuodon vähentämiseksi ja toki siinä sain kaipaamani ehkäisyn samalla. Mirenan laiton jälkeen vuodin neljä viikkoa, ja kovia alavatsakipuja oli saman ajan. Kivut loppui sitten, mutta vuodot ei ole vähentyneet ainakaan tähän päivään mennessä, päinvastoin. Vuoto tulee tasan 28 päivän välein ja kestää kaksi viikkoa, eli puolet elämästäni menee tällä menolla vuotaessa. Great. No, tuon vielä kestäisin, mutta ne muut oireet.. Äsken juuri soitin naistentautien polille ja juttelin kätilön kanssa pitkään, joka sanoi ettei mirenasta voi tulla masennus- tai mitään muitakaan psyykkisiä oireita, mutta mitä mieltä te muut käyttäjät olette? Minulla on elämä kaikin puolin ihanan kunnossa ja kaikki on hyvin, mutta silti ahdistaa ja olen ärtyisä ja kiukkuinen, maailma näyttää ihan mustalta ja voisin kuristaa jokaisen vastaantulijan, ja nuo oireet pahimpana ennen kuukautisten alkamista. Eli PMS-oireita, mutta ne eivät kuukautisten alkamiseen kuitenkaan helpota. Välillä on toki parempia päiviä ja sitten taas mieliala heittelee rajusti ja nopeasti laidasta toiseen. Itkettää, itkettää ja itkettää. Onko kellään ollut samanlaisia oireita, ja voisiko nuo olla mirenan aikaan saannosta? Aikanaan minipillereistä ei ollut mielestäni mitään oirehdintaa tai vain lievät pms-oireet pari päivää ennen menkkoja, vaikka siinä oleva hormoni on sama kuin kierukassa. Ihomuutoksia ei sentään ole tullut, vaikka nuorena olin hyvin pahasti akneinen ja söin vielä aikuisenakin kaksi roaccutan-kuuria. Hulluksihan tässä näiden oireiden kanssa tulee.. Kertokaahan mitä mieltä olette ja onko kenelläkään vastaavaa!?!

N38

Vierailija
56/106 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiustenlähtö. Kamalaa.

Vierailija
57/106 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut mirena melkeen 3kk. Mulla ei ole mitään mielialan muutoksia, mutta mulla ei ole koskaan ees ollut mitään pms oireita, eikä muutenkaan taipumusta mihinkään mielialanvaihteluihin. Tässä kun nyt olen lukenut muiden tarinoita, niin uskon kyllä, että mirena voi aiheuttaa mielialanvaihteluja ja masennusta.

Mulla on muuten mennyt kaikki suht hyvin, mutta rupeaa ärsyttämään nämä alavatsakivut, juuri tässä mietin, että täytyykö hakea taas särkylääke. Suunnilleen joka toinen päivä on ollut kaikennäköistä kipua alavatsassa, sekä rajuja kohdunsupisteluja. Koskahan tämä lakkaa? Otin mirenan runsaiden ja kivuliaiden  kuukautisten takia, mutta nyt sitten ne ns kuukautiskivut ovat lieventyneet ja vuoto pienentynyt, mutta entisen viiden päivän hurjan vuodon tilalle on tullut 2 viikon pien ärsyttävä vuoto. Olen tässä ajatellut, että olisiko sittenkin ollut helpompaa pitää ne runsaat ja kivuliaat kuukautiset, kun sitä kesti vain 5 päivää, kuin nyt tämä 2 viikon ärsyttävä pienehkö vuoto ja vatsa joka toinen päivä kipeä......

Vierailija
58/106 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Haluttomuus

-mielialan vaihtelut/masennus

-hiukset rasvoittui

-kuivat limakalvot

6kk kestin ja sit värkki lähti. Onneksi mies kävi vasektomiassa niin ei tarvitse kärsiä enää koskaan.

Vierailija
59/106 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2011 klo 00:05"]Olen 30v. ja kaksi lasta. Minulle laitettiin Mirena tammikuun alussa runsaan vuodon vuoksi ja tietysti ehkäisyksikin, olen vuotanut siitä asti joka päivä.

Kovaa päänsärkyä oli ainakin kaksi viikkoa. Turvotusta on TOSI paljon ja mieliala heittelee aivan kamalasti, hyvä että tunnistan enää itseäni. Välillä itkettää ja ahdistaa ilman syytä.

Hermot on riekaleina enkä kestä lasten kiukuttelua.

Kovia hikoilukohtauksia tulee myös ja hiki haisee, yleensä palelen ja pärjään vähällä dödöllä, että jotain hormonaalista tähän tuntuisi liittyvän.

Alkaa todella pelottamaan johtuuko tämä kaikki kierukasta.

Poishan se on sitten otettava!

Seksihaluttomuutta ja rintojen arkuutta, ei minkäänlaista halua päästää kultaa edes lähelle, että ehkäisyn puolesta tuntuu toimivan!

Lääkäri kehui tätä maasta taivaaseen, sekä tämän pitäisi pitää hormoonitaso koko ajan tasaisena, mutta nyt kyllä joku mättää ja pahasti!

[/quote]
Uau, mulla täsmälleen samat oireet!! Eihän tässä muuta kai voi kun ottaa pois.. :(

Vierailija
60/106 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kohdunulkoinen raskaus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan