G: Mirena ja sivuvaikutukset (ov)?
Mitä sivuvaikutuksia teillä on tullut Mirenasta?
- hikoilu
- painonnousu (ja tällä tarkoitan terveitä ja täysin samoja elintapoja kuin ennen Mirenaa. Eli pullamössö-pizza-kebab-sipsi-munkki-laiskottelu-linjaa harrastavia aikaisemminkin lihavia ei lasketa ;))
- päänsärky
- väsymys
- jotain ihan muuta
Kiitos!
Kommentit (106)
Oon 24v, mulla ollut mirena 2 vuotta. Menkat jäivät heti pois, mutta sen lisäksi halut alkoivat hiipua ja ovat lähteneet nyt kokonaan. Olen alapäästä kuiva kuin sahara. Olen pienikokoinen nainen enkä juuri urheile. Mietinnässä, vaikuttaisiko urheilun lisääminen haittoihin. Hormoni voisi mahdollisesti poistua kropasta nopeammin kun on aktiivinen ja haitat vähentyä. Näillä näkymin kuitenkin kierukka poistoon, 6kk taukoa ja sitten kokeillaan toista valmistetta, jossa 3x vähemmän hormonia.
Mitä ihmettä!? Olette pitäneet 1kk ja poistattaneet? Eihän tuossa ajassa keho ehdi reagoida muuhun kuin muutokseen, eli tasoittuu ajan kanssa.
Kuten lääkärikin on varmaan jo maininnut, hormonia vapautuu alussa hieman enemmän, joten alun oireet eivät korreloi mitenkään pidemmän ajan oireiden kanssa. Eli suosittelen pitämään vähintäänkin vuoden päivät ja arvioimaan tilanne sitten.
Itse pidin edellistä kierukka tasan 10 vuotta ja ehkäisyteho oli edelleen ja kuukautiset täysin poissa. Noin vuosi alussa meni, että kaikki vuoto jäi pois. Kävin nyt varalta vaihtamassa uuden Mirenan, kun suositus on nykyään vaihto viimeistään 7 vuoden kohdalla.
Nyt vaihdon yhteydessä huomaan päivittäistä palelua ja iho on rasvaisemman oloinen. Mutta en mistään hinnasta luopuisi kierukasta, se on niin vapauttava. Tiedän kokemuksesta, että oireet häipyvät ajan kanssa kun hormonin määrä tasoittuu. Ja kuten lääkäri sanoi, vaikka piuhat laittaisi poikki, joutuu tod.näk. vaihdevuosien vuotohäiriöiden yhteydessä siltikin turvautumaan hormoniin.
Eli maltti on valttia, älkää tehkö hätiköityjä päätöksiä alun oireiden vuoksi!
6kk ensin Kyleena mikä aiheutti jatkuvaa vuotoa. Vaihdoin Mireenaan koska hoidetaan adenomyoosia ja runsaita kuukautisia. Mirena oli 12 kk ja sinä aikana oli jatkuvaa tiputteluvuotoa ja välillä runsaampaa vuotoa, seksihalut katosi täysin, alakuloisuus, haisin mielestäni pahalta, migreeni 1-2 krt/ kuukaudessa, jatkuva jomotus ja nipistely alavatsassa, painonnousu n 10 kg vuodessa vaikka syönyt samalla tavalla ja urheillut enemmän kun aiemmin, rinnat kasvoi n 2 kokoa, rinnat kerran kuukaudessa n 12 päivän ajan niin kipeät että pienikin kosketus tekei kipeää, finnejä ja iho muutenkin jotenkin kulahtanut (elastisuus kadonnut), hiukset rasvoittuvat hetkessä, alaselkäkivut... Päädyin poistamaan Mirenan kun psyyke ei enää kestänyt. Samantien katosi migreeni, alavatsakivut, selkäkivut, iho voi paremmin ja ajatus kirkastui. Nyt odotan ja toivon, että paino laskisi ja seksihalut palaisi. En suosittele kyllä hormonikierukkaa kenelläkään, kamala kapistus.
Kunpa ihmiset tajuaisivat, etteivät synteettistä hormoni-vierasesineet kuulu naisen kehoon! Monesti keho hylkii esinettä.
Luonnossa naisten hormonijätteet menevät vesistöihin, koska vedenkäsittelylaitokset eivät kykene puhdistamaan synteettistä hormonijätettä. Vesistöissä ne kenties luovat mutantteja eliöitä. Jos haluaa faktoja, tutkimuksia löytyy!
Siksikö muu-sukupuolisuus nykyisin lisääntyy? Asioilla tapaa olla monia puolia jos vain haluaa ne nähdä!
Minulle laitettiin kierukka tammikuussa runsaiden kuukautisten ja raudanpuutteen takia. Kierukka ollut nyt yli puoli vuotta. Olen 49 vuotias, eli esivaihdevuosi iässä myöskin.
Vaikea sanoa mitkä oireet johtuvat mistäkin, koska esivaihdevuodet. Sain tosin estrogeni korvaushoidon samaan aikaan kuin kierukan, eli sen pitäisi auttaa esivaihdevuosi oireisiin.
Mutta näitä oireita:
- masennu, johon lääkkeet keväällä, koska en edes tullut ajatelleeksi että voisi johtua kierukasta
- kantapäät puutuvat aina öisin ja myös päivällä
- jatkuva pahoinvointi, samanlainen kuin raskaana ollessa, varsinkin aamuisin
- painonnousu, yhden vaatekoon verran
- kahdet ensimmäiset kuukautiset olivat infernaaliset, minulla ollut aina kovat kuukautiskivut, mutta nyt ne olivat aivan hirveät ja vuoto todella runsasta.
- nyt kuukautiset tavallaan vähentyneet, mutta tiputtelee usein ja kuukautisten aikaan monta päivää kevyempää vuotoa kuin aiemmin. Lakanat aina veressä kun koskaan ei tiedä milloin taas alkaa vuoto
- alapää kutiaa, kuiva
- seksihalut kokonaan hävinneet, itsetyydytys ei kiinnosta lainkaan ja miehen kanssa mennyt monta kuukautta edellisestä yhdynnästä
Masennuslääke voi myös aiheuttaa pahoinvointia alussa, mutta nyt mennyt jo monta kuukautta ja sen lisäksi laitoin masennuslääkkeen tauolle ja pahoinvointi ei ole hävinnyt.
Minulla kuukautiset esivaihdevuosien takia eivät välillä tahtoneet loppua lainkaan ja rauta-arvot todella matalat, joten olisi tärkeä saada jokin apu niihin, eli kierukka olisi ollut hyvä. Mutta nyt aion luultavasti pyytää poistamaan kierukan, koska en kestä jatkuvaa pahoinvointia (oksettaa) enää. Ja varsinkin kun olen lukenut että mirena vaikuttanut muilla mielialaan, niin se saattaa minullakin olla syynä masennukseen.
Olen 54v nainen ja menkat loppuivat jo 4v sitten. Pari päivää sitten laitettiin Mirena ja tämä päivä on ollut ihan painajainen. Pahoivointia, ahdistuneisuutta, paniikkioireita, paineen tunnetta alavatsassa, sormet puutuu ja ihan kylmät. En ala kärsimään tällaista pitkään, se on varma. Käsittämättömän huono olo.