Tosi hämärä enkun yo-koe!! Miten oisit itse vastannu?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011092214439709_uu.shtml
Linkissä tekstinpätkä ja vaihtoehdot. Eka vaihtoehto on selvästi väärä, mutta b- ja c-kohdasta joutuu päättelemään mielikuvitusta käyttäen kumpi vaihtoehdoista on vähemmän väärä.
Aika mielivaltaista mun mielestä. Itse oisin vastannu kohdan b) oikeaksi!
Kommentit (76)
tekstissä muuten, että KENEN oveen se sen koristeensa ripusti?? Ettei vaan naapurin Pertsan oveen!
C-vaihtoehdon minäkin olisin valinnut. Aika paljon hälyä mahtuu pieneen tekstipätkään :-) On vuokralaisella jotain oikeuksia, tuolla lailla mennä lukkoja vaihtamaan. Jos tavarat on kadonneet, poliisin kanssa paikalle.
jolloin itse kirjoitin. kuuntelussa uutena osio, jossa kuunnelma tuli vain kerran (täytenä yllätyksenä tietty) ja yksi osio, jossa vaikea intianenglannin osio. mulla meni eka osio (joka oli helpoin) penkin alle ja loput (ne vaikeimmat) onnistuin tsemppaamaan. valitettavasti ne vaikeimmat olivat sitten sellaisia, joista hyväksyttiin oikeiksi vääriäkin vaihtoehtoja, koska moni oli niitä veikannut. jos olisi hyväksytty vain oikeat ja vain laskettu arvosanarajoja, olisin saanut L, nyt sain vain M. siis vuonna 94. eikä me silloin kyllä netissä (jota ei tainnut vielä ollakaan) ja lehdissä itketty.
luki myös ja sanoi, että ei ollut yhtään oikeaa vastausta.
niin ihan selvä C vastaus. Joo, ei sitä suoraan sanottu, mutta "annettiin ymmärtää" - ja onko muussa tekstissä tullut ilmi, että myöhemmin kuun aikana tarkoitti lähellä joulua (oli muuten käännetty musta tosi huonosti suomeksi)? Tästä pätkästä ei myöskään selviä kuka oli se tyyppi, joka auttoi pääsemään takaisin omaan asuntoonsa, oliko se vuokranantaja vai lakimies vai mikä. Mutta siis jo, kielellisesti ei annettu suoraa vastausta, mutta ihan selvä juttu toi on.
tosin ehkä ylempänä tekstissä annettiin lisää tietoa. Voihan olla että Marie oli vaikka koditon, ja asui nyt tässä asuntolassa, joka oli ihan ainoa vaihtoehto kadun lisäksi, joten jos hän on päässyt ripustamaan ne koristeet, häntä ei saisi kämpästä ulos enää kirveelläkään.
Muussa tapauksessa oikeaa vastausta ei ole. Tai ainakin b on täysin yhtä oikein.
Marie siis tuli asunnolleen, eikä päässyt sisään. Silti tiesi tavaroidensa hävinneen. Mutta hän pääsee sitten myöhemmin sisälle.
Eihän tässä ole mitään järkeä.
mieheni (britti ja opettaa yliopistossa englantia) sanoi, että on selkeä c.
Onkos tämä toinen akateeminen britti kenties mielikuvituksen tuotetta kun mieheni nimittäin sanoi, että eipä tuossa ole epäilystäkään, selvä c. Ja samaa mieltä olen itsekin, äidinkieleni tosin suomi, mutta olen vuosia asunut briteissä ja suorittanut siellä maisterintutkinnon...
mutta hampaat irvessä.
Tekstissä ei kerrota tarpeeksi tietoa, jotta olisi voinut vastata B tai C.
C:tä ei puolla mikään. Itselle tuli mieleen ko. ihmisen päässeen kotiin ja vasta joulun jälkeen voineen ripustaa koristeet.. tunnelma oli niin alakuloinen. Päättelyä siinä just yhtä paljon kuin joulukoristeiden ripustaminen olisi sama kuin joulu.
mieheni (britti ja opettaa yliopistossa englantia) sanoi, että on selkeä c.
Onkos tämä toinen akateeminen britti kenties mielikuvituksen tuotetta kun mieheni nimittäin sanoi, että eipä tuossa ole epäilystäkään, selvä c. Ja samaa mieltä olen itsekin, äidinkieleni tosin suomi, mutta olen vuosia asunut briteissä ja suorittanut siellä maisterintutkinnon...
Ripustetaanko siellä koristeet oveen vasta h-hetkellä ja merkkinä siitä että kotona ollaan?
Hyvä kun joutuu päättelemään ja käyttämään mielikuvitusta! :D
mutta olen akateeminen ja fyysikko. Kumpikaan vaihtoehto, b- tai c-, ei ole oikein. Joutuu olettamaan aivan liikaa.
Ennemmin voisin päätellä, että nainen on kasvanut kristillisessä kodissa eikä ole ainakaan muslimi ja että ovessa on naula. Ja että kaikkeen vaikuttaa painovoima ja kitka. Ja että nainen on sinkku.
Ulosheittäminen olisi tarkoittanut, että tytön kamppeet ja hän olisi yhdessä kannettu pihalle. Nythän vain oli asunto tyhjennetty tavaroista ja lukot vaihdettu.
olisin vastannut c, koska se on ainoa joka on ihan varmasti paikkansa pitävä. B-vastaus on tulkintaa tilanteesta, koska vuokranantajan osuudesta ei ollut selvyyttä vaan sitä vain epäiltiin.
Ulosheittäminen olisi tarkoittanut, että tytön kamppeet ja hän olisi yhdessä kannettu pihalle. Nythän vain oli asunto tyhjennetty tavaroista ja lukot vaihdettu.
asunnon tyhjentäminen tavaroista ja lukkojen vaihtaminen eroaa kamppeiden kantamisesta pihalle?? Noin niinkuin oleellisesti??
niin helpoin oletus on kyllä se, että tytön oli heittänyt ulos vuokranantaja eikä kukaan muu. Elämänkokemus vahvasti osoittaa siihen suuntaan, että jos lukot on vaihdettu, asialla on todennäköisesti ollut asunnonomistaja.
Niin mun pitää samalla ovenavauksella kantaa myös kaikki hänen tavaransa, muuten ei ole miestäkään heitetty ulos?
Ihan samanlaisia arvaustehtäviä on ollut iät ja ajat, myös kun minä kirjoitin 2004. Sitä on selitetty sillä, että jotenkin vaan pitää karsia, kun ei haluta liian monelle antaa hyvää arvosanaa. Mielestäni epäreilua, mutta näin yo-lautakunta toimii.
oikein. Olikos se lukioenglanti noin helppoa, en muistanutkaan...
On näitä tulkintavaikeuksia muissakin aineissa. Esim. parin vuoden takainen lyhyen matikan tehtävä:
Postimyyntiliike pyrkiisaamaan lisääsiakkaita lupaamalla lahjan asiakkaalleen, joka hankkii kaksi uutta asiakasta. Liisa haluaa lahjan ja ilmoittaa kaksi ystäväänsä, jotka puolestaan hankkivat kukin kaksi uutta asiakasta jne. Oletetaan, että jokaiseen uusien asiakkaiden hankkimiskierrokseen kuluu aikaa viikko eikä entisiä asiakkaita saa pyytää uudelleen. Kuinka monta uutta asiakasta tällä tavalla olisi saatu kokoon viidessä viikossa? Muodosta lauseke uusien asiakkaiden ma ääräälle n viikon kuluttua. Kuinka monta viikkoa menisi siihen, että näin hankittuja uusia asiakkaita olisi yli 10 000?
Eli onko Liisa uusi asiakas vai ei?
Ei tietenkään ole.
Postimyyntiliike lupaa lahjan ASIAKKAALLEEN, joka hankkii kaksi uutta asiakasta. Joten Liisa on jo asiakas.
puolivälissä ja en todellakaan vietä joulua kotona vaan aina ollaan silloin muualla. Ei hyvää päivää tuo ole merkki siitä että joku on kotona, niinkuin lippu Kultarannassa. Aivan varmasti ymmärrän tekstin, ihan sanasta sanaan oikein.
Pakko olla joko b) tai c) oikein, kumpikin.