Opiskelu vauvan kanssa,
kokemuksia?
Itselleni syntyy vauva ( ei ole ensimmäinen lapsi, tiedän mitä on odotettavissa) alkukeväästä, ja ajattelin nyt hakea opiskelemaan sairaanhoitajaksi syksyn yhteishaussa. Jos satun pääsemään menen kyllä koulun penkille heti, minulla on aikaisempia terveysalan opintoja, joista saan osan hyväksiluettua, mutta toki pitää istua luennoilla kuitenkin.
Kysymykseni siis kuuluu, että onko AMK opiskelu mahdollista vauvan kanssa, onko kenelläkään ollut vauva luennoilla mukana? Ihan pikkuisen kanssa se on toki vielä helppoa jos on kohtuullisen rauhallinen vauva (kantoliina, rattaat). Ensimmäisen kevään, ja ehkä vielä syksynkin ajattelin mennä näin, harjoittelut on sitten asia erikseen. Miten on, onko kenenkään kohdalla tämä onnistunut?
Eikä tarvi nyt tulla vinkumaan, että pysy kotona vauvan kanssa, keskity vauvaan, itsekäs olen kun menen kouluun vaikka on vastasyntynyt kainalossa ja bläblä. Ei kiinnosta. Vain asiaan liittyviä vastauksia kiitos :P
Kommentit (24)
AMK-opena ja kahden pienen lapsen äitinä kyllä täytyy sanoa, että lähiopiskelu tuskin onnistuu.
Itse en antaisi tuoda vauvaa luokkaan. Kenenkään. Ehkä jossain poikkeustapauksessa yhden kerran ja silloinkin mielellään nukkumaan oven ulkopuolelle (jos näköyhteys). Vauva nyt vaan yksiselitteisesti häiritsee pelkällä olemassaolollaan. Tunnin alku on häsläämistä, kun kaikki ihmettelevät vauvaa ja sitten kun tunti alkaa, vauva saattaa ynistä, piereskellä tai muuten päästää äänellä. Ethän pysty kunnolla itsekään keskittymään.
Jos haluat opiskella, hae nyt (tsemppiä, toiv. pääset) ja sitten käyt opon juttusilla. Mietitte, mitä hyväksiluetaan ja miten voit tehdä etänä tai esim. tenttimällä. Jotkut ryhmätyöt ehkä saattaisi onnistua, jos on tarpeeksi joustava ryhmä. Mutta en kyllä sitäkään suosittele.
Ehkä joku ratkaisu löytyy. Mutta ei siis lapsia luokkaan. Mihin sen rajan sitten vetää, kun aika monella aikuisopiskelijalla on lapsia.
Ja vähän vingun kuitenkin...jos sulla on nyt vauvan lisäksi muitakin lapsia, niin ehkä ne opinnot voi odottaa tai teet hissun kissun. Priorisoi nyt kuitenkin perhettäsi.
sh opintoja. Olin vauvan synnyttyä puoli vuotta kotona, sitten kesäloma ja nyt syksyllä aloitin taas koulun ja mies on kotona vanhempainvapaalla. Tällä hetkellä ei tulisi mieleenkään viedä 8kk vanhaa luennoille mukaan.
Viime keväänä vauva oli mukanani koululla muutaman kerran. Suoritin pari rästiin jäänyttä ryhmätyöjuttua esityksineen. Olin kysynyt luvan vauvan tuomiseen etukäteen opettajalta ja vielä ryhmältäni. Vaikka minulla on rauhallinen ja tyytyväinen vauva, en voisi kuvitella opiskelleeni lapsi mukana luennoilla.
Asia, jota tässä ketjussa moni ei ota huomioon, kun neuvoo AP.ta vauvavaiheen ja opiskelun yhteen sovittamisessa on se, että AMK opinnoissa on maksimiaika, jonka voi olla läsnäolevana koulussa yhtä tutkintoa kohti. Sh opintojen normisuoritusaika on 3,5 vuotta ja maksimisuoritusaika on 4,5 vuotta. Tähän aikaan ei lasketa mukaan niitä lukukausia jolloin ei ole ilmoittautunut läsnäolevaksi kouluun. Ei-läsnäolevana voi olla korkeintaan 2 vuotta. Ei homma ei toimi niinkuin yliopistolla, että suorittelee tenttejä pikkuhiljaa.
Jos siis AP ilmoittautuu ensi kevätlukukaudelle, jolloin koulunsa alkaa, läsnäolevaksi ja vauva onkin huonolla tuurilla tosi itkuinen, huonosti nukkuva jne, ap.lla menee puoli vuotta läsnäolokausista hukkaan. Toivottavasti koulussa on hyvät verkko-opiskelumahdollisuudet, niin voisi tarvittaessa koittaa opiskella kotona.
En halua viestilläni missään tapauksessa lannistaa ap:ta, haluan vaan muistuttaa näistä opiskelumuotojen eroista AMKssa ja yliopistolla.
Kannattaisi ottaa yhteyttä koulun opinto-ohjaajaan jo etukäteen. Jos heillä on aikaa, usein neuvovat mielellään myös vasta opintoja suunnittelevia.
Olisiko mukava jos toisin koirani luennolle, ja se räksyttäisi, kakkailisi pitkin luentosalia ja häiritsisi.
En mäkään kannata ajatusta koirien tuomisesta luennoille, mutta eikö koira siitä huolimatta kannattaisi opettaa olemaan kakkailematta sisälle ja räksyttämättä ihmisille? Ihan jo siksikin, että kotonakin on mukavampaa, kun koira ei kakkaile ja räksyttele.
Muita opintoja en tuona aikana suoritanut. Luennoille ei vauvaa saanut meidän koulussa ottaa. Olen valmistunut noin 3 vuotta sitten. Opiskelu pitää sisällään paljon työharjoittelua ja ryhmätöitä. Työharjoittelut nivoutuvat aina tiettyyn opintokokonaisuuteen joten opinnot etenevät tietyssä järjestyksessä. Hommaa vauvalle hoitaja jos aijot aloittaa opinnot. Jos aikaisemmat opintosi ovat lähihoitja opintoja niistä ei paljon saa "anteeksi" AMK:ssa