Siis laittaako joku vielä banaania täytekakkuun???
Luulin sen olevan ohi, kun hilloja saa kaupasta vaikka minkälaisia. Siis hyi helvetti, tummanharmaata mössöä, joka mätänee muutamassa tunnissa! Koko kakku on pilalla ja kylässä menee kyllä muukin ruokahalu, kun kakun välistä pursuaa musta, haiseva banaanimössö. 70-luvulla se oli jotain niin hienoa, kun banaani oli eksoottinen hedelmä. Nykyisin banaanitäyte kakussa kertoo kyllä emännästä enemmän kuin tuhat sanaa.
Kommentit (121)
Johan se on oksettavaa mössöä jos sen muussaa:/
Hei sinä, joka sanoit, että sitruuna estää banaania tummumasta! Miten paljon sitruuna laitetaan banaanin sekaan? Ihanko sitä itse hedelmää vai mehua?
Itse laitan täytekakun täytteeksi usein mansikkaa ja banskua ja kermavaahtoa ja hyvää tulee, mutta itseäni ärsyttää juuri tuo banaanin tummuminen.
Puristan sitruunasta ihan muutamia tippoja/ lirauksen banaanisiivujen joukkoon/ mössön sekaan. Ihan samalla periaatteella kuin estetään esim. omenoiden tai avokadon tummuminen sitruunalla. Sitruuna ehkä vähän raikastaa makua, mutta sehän eri ole haitaksi?
Mulle tummunut banaani ei ole niin iso ongelma kuin ap:lle, mutta sitruuna tosiaan auttaa siinä. :)
Käytän sitruunaa paljon ruuanlaitossa, esim aina salaatinkastikkeissa (en viinietikkaa), raastan sitruunankuorta salaattiin, pihvien ja paistettujen tattien päälle. Friskaan sitruunamehulla bolognesen, monet juuressosekeitot jne. Sekoitan sitruunaa teehen ja hieron käytetyillä sitruunankuorilla kyynär- ja kantapääni, pysyvät vaaleina ja pehmeinä.
11
pohja uunissa ja täyte pitäis päättää! :)
Mielelläni ottaisin ehdotuksia vastaan. Niihin piltteihin en nyt koskis... paitsi aivanko olis sellainen muistikuva, että pilttiä jonka sekaan pilkottuja säilykehedelmiä? persikkaa muistaakseni. Onko tästä millaisia kokemuksia?
pieni tiraus sitruunaa perintieseen kantarellikastikkeeseen tuo sienien maun ihanasti esiin. Silloin ei tarvita niin paljon suolaa tai kermaa (jos haluaa olla terveystietoinen).
vaan hilloa kakkuun, vaikka aprikoosia, ei ole liian makea.
Banskuakin voit laittaa, mutta laita sitruunamehua ettei joku visualistivieras häiriinny tai syö kakku itse :)
banaani täytekakussa on aika arveluttavaa. Vattukakku mieluummin, ja paljon kermaa reilulla sokerilla ja vanilliinisokerilla.
Mä teen sitä itsekkin ja aina on mennyt tyyliin pellillinen , banaania, suklaata, kermaa, kinuskia. Todella hyvää. Meillä kaikki haluaa aina sitä kakkua. ohje oli kerran Gloriassa ja siitä kopasin sen.
on tosiaan maailman paras!
Tai oikeastaan työväestöä. Eli kyllä nämä alemmatkin yhteiskuntaluokat on tietoisia, ettei banaania saisi käyttää, koska sinäkin sen tiedät.
Mä tykkään banaanista kakuissa. Sen sijaan konditorioiden kakut on usein surkeita: ohuen ohuet täytteet, kuivakkaita ja kermaakin ohuelti sivelty päälle. Ei lainkaan muhkeutta, makuja ja pehmeyttä!
se on parasta täytettä.
Ja olen aina saanut kehuja hyvistä täytekakuista.
Ap on tuskin maistanut HYVÄÄ kakkua.
Hyh, jotenkin tuntuu, että banaania täytekakkuun tunkevat ovat alempaa keskiluokkaa
Maalaistollukka 70-luvulta ilmoittautuu o/
Paras mahdollinen täytekakku on sellainen, missä on välissä banaania (vähän sitruunan mehua joukkoon niin ei tummu) ja mansikkaa (ei hilloa, vaan pelkkää marjaa).
Koskaan ei ole jäänyt syömättä. Ja jos joku kuten ap ei tykkää niin saanpa itse enemmän :P
taitaa olla niin hyvä täyte että kakku tulee syötyä samalla istumalla.
Viimeisestä palasta tapellaan. Molemmissa banaanisuklaakakuissa.
Minkäs takia se haisisi? Tummuu toki mutta aivan ehdoton kakussa ja muutenkin leivonnassa. En laita mitään kaupan hilloja vaan joko banaani + mansikkaa sellaisenaan tai sitten teen erilaisia rahkamousseja esim. pätkis.
oksentaa kun tuossa aikaisemmin av-palstalla neuvottiin kostuttamaan kakku MAIDOLLA ja laittamaan BANAANIA taytteeksi.
Minkäs takia se haisisi? Tummuu toki mutta aivan ehdoton kakussa ja muutenkin leivonnassa. En laita mitään kaupan hilloja vaan joko banaani + mansikkaa sellaisenaan tai sitten teen erilaisia rahkamousseja esim. pätkis.
Nuo Pätkiskakut ovat hirveitä makeapommeja, yäk! Jotkut ala-asteelaiset niistä voivat tykätä, mutta aikuisten kahveilla, ei todellakaan kiitos!!
En yhtään tykkää.
Joku vauvan hedelmäsose menettelee, mutta ei hillo.En muista pitkiin aikoihin banaanitäytteistä kakkua syöneenikään. Semmoinen voisikin olla vaihteeksi ihan kiva :)
Sitruunalla saa värin säilymään nättinä, ja kivasti kirpakkuutta kakkuun.No kyllä hillo mieluummin kuin joku banaani, siis voi yök. No kukin taplaa tyylillään, itse olen kyllä sitä mieltä, että ainoastaan maalaistollukat tunkee sitä banaania täytekakkuun.
ap
mitä sen banaanin seuraksi laittaa seuraavaan väliin, ei koko kakkua banaanilla tarvitse täyttää ja sitä paitsi kun kun banaanin viipaleet uittaa sitruunamehussa ennen laittoa ei ne tummu.
banaanin laittaminen kakkuun sellainen WT-ilmiö ja kaikki sitä käyttävät ovat kyllä kateellisia ap.lle.
mun mielestä banaani on aivan älyttömän hyvää kakun tai kääretortun välissä! Just lauantaina söin kälyn tekemää ihanaa täytekakkua, jossa oli mm. banaania täytteenä. Ei näyttänyt, eikä haissut pahalle! En pidä hillotäytteistä ollenkaan niin paljoa. Anoppi laittaa hilloa, mutta se on sentään itse tehtyä hilloa.
Tiedän kyllä tosi monta, jotka eivät voi sietää tuota banaanitäytettä, joten ymmärrän hyvin ap:n inhon. Mitens se menikään, makuasioista ei voi kiistellä :-)
Hei haloo! Täytekakut kuuluu juhlaan,oli sitten vuosi 50 tai 2015
Musta, limainen banaanimössö kuuluu äitin tekemään täytekakkuun!
lukutaidoton 34! Kyllä niissä pilttipurkeissa kerrotaan mistä ne on tehty. En osaa vastata miksi niitä syötetään lapsille, en ole itse koskaan ymmärtänyt mihin vauvat tarvitsevat sitä tärkkelysmössöä. Halpaa se on ja siinä purkissa on avainlippu, siinä kai ne syyt useimmilla tuotteiden käyttöön.
Ennenkuin joku innostuu, niin kyllä minulla on itselläni lapsia ja ovat syöneet purkkisoseita, hedelmiä siis, mutta ei pilttiä. Babynat, Semper ja Hipp olivat meillä käytössä. Leivontaan en käytä huonoja raaka-aineita, joten miksi pilttiäkään. Hillohyllystä löytyy mm. omenaa soseena, monista kaupoista muitakin hedelmäsoseita ja lastenruokahyllystä babynat-sosetta, jos pienempää määrää tarvitsee.
Ja Banaania käytetään meilläkin, sitruuna on ihan tuttu monessa käytössä, hyvin estää banaanin tummumisen.