Tiesitkö, että lentäminen on 208 kertaa saastuttavampaa kun junalla matkustus - siis sama matka.
VR:n käyttämillä nykyisillä päästökertoimilla lentäminen on noin 208 kertaa ilmastovaikutuksiltaan suurempaa kuin junalla matkustaminen per matkustajakilometri.
Ei ihme että ilmasto lämpenee ja vauhdilla.
Albatrossi taas Hesarissa mainostelee monilla sivuilla matkoja Australiaan, Meksikoon, Amerikkaan yms.
Ja kansa ostaa. Aivan, aivan, sinne ei tosiaan pääse junalla.
Mikään ei muutu, eikä tule muuttumaan.
Peli on menetetty.
Lisää shortsikelejä ja hikoilua luvassa kaikkialla ja kansainvaellluksia.
Kiva.
Kommentit (40)
Aivan vtun sama. Aion lentää jatkossakin jos menen lomalle kauemmas. Ulise sinä kusen hajuisessa kalliossa peukkunistien kanssa
Toiset hankkivat lisää saastuttajia tälle pallolle ja toiset säästävät kyseisessä asiassa. Sama pätee reissaamiseen. Toiset tuhlaa ja toiset säästää.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei käske matkustaa ja lennellä huvikseen. Vähensin turhan lentomatkailun ja muutamat reissut pyritään menemään junalla tai autolla, jos junaa ei mene sinne mihin olen menossa.
Sinä oletkin fiksu (kuten minäkin) . 99 % kansasta on valitettavasti täysiä ääliöitä.
Tiesitkö AP sitä, että miljonääreille ja miljardööreille rakennetaan pieniä, vielä saastuttavampia, yksityisjettejä enemmän kuin koskaan ennen? Kulkevat niillä kuule melkein postinsa hakemassa.
Tiesitkö, että alle kolme prosenttia hiilidioksidipäästöistä tulee lentämisestä. Jotain tolkkua. Pyydän.
Onko laskelmassa otettu huomioon raiteiden rakennuskustannukset?
Ja veturien sekä junavaunujen valmistamisesta seuraava saastutus?
Asemien rakentaminen.
Kaikki junat eivät edelleenkään ole sähkökäyttöisiä.
Ei ole realistista, että ihmiset jättäisivät lentämisen ihan omasta valinnastaan. Jos jotakin aidosti halutaan suitsia ja vähentää, on sitä rajoitettava suoraan valtion toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että alle kolme prosenttia hiilidioksidipäästöistä tulee lentämisestä. Jotain tolkkua. Pyydän.
KIva, voimme siis jatkaa entistä elämänmenoa.
Jos lasketaan Suomen kansainväliset lennot mukaan eli Suomesta lähtevien kansainvälisten lentojen päästöt, vuonna 2023 niitä syntyi noin 1,92 miljoonaa tonnia CO. Kotimaan lentoliikenne tuotti lisäksi noin 0,12 Mt, eli yhteensä noin 2,1 Mt CO.
Suomen kaikki fossiiliset CO-päästöt olivat vuonna 2023 noin 35,3 Mt.
Siis:
2,1 / 35,3 6 %
Lentoliikenne vastasi noin kuutta prosenttia Suomen fossiilisista CO-päästöistä ja kasvaa voimakkaasti.
Mun lentäminen Thaimaahan 2 kertaa vuodessa on ihan välttämätöntä mulle, mä tahdon rentoutua. aurinkossa.
Tiesitkö junalla matkustaminen on 208 kertaa saastuttavampaa kuin pyörällä polkeminen vaikka siis ihan sama matka.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole realistista, että ihmiset jättäisivät lentämisen ihan omasta valinnastaan. Jos jotakin aidosti halutaan suitsia ja vähentää, on sitä rajoitettava suoraan valtion toimesta.
Kaikille lennoille pitäisi pistää lentohinnan suuruinen saastuttajavero.
Vierailija kirjoitti:
Mun lentäminen Thaimaahan 2 kertaa vuodessa on ihan välttämätöntä mulle, mä tahdon rentoutua. aurinkossa.
Niin. Valtiontalous kärsisi kun masentuisit ja putoaisit työelämästä.
Juna on oikaesti melko saastuttava. kuten laivakin.
Lentokone kuluttaa alle 2l kerosinia/paikka/100km.
Juna kuluttaa 500l/vaunu/100km. Eli kutakuinkin sama
Lentokone aina täynnä juna ei.
Jos koneessa on 208 matkustajaa niin...?
Kansanedustajat lentää tyhjillä koneilla viikonlopun viettoon. Kyydissä 2 persua ja 3 kepulaista.
Vierailija kirjoitti:
https://uutisankkuri.fi/uutinen/diarra-arvosteli-koulumiesta-etelanmatk…
Se on "ihan eri asia"
Miltä raiteelta Helsinki-New York juna lähtee?
Ja laivat saastuttaa miljoona kertaa enemmän kun autot.
Kukaan ei käske matkustaa ja lennellä huvikseen. Vähensin turhan lentomatkailun ja muutamat reissut pyritään menemään junalla tai autolla, jos junaa ei mene sinne mihin olen menossa.