Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis laittaako joku vielä banaania täytekakkuun???

Vierailija
16.09.2011 |

Luulin sen olevan ohi, kun hilloja saa kaupasta vaikka minkälaisia. Siis hyi helvetti, tummanharmaata mössöä, joka mätänee muutamassa tunnissa! Koko kakku on pilalla ja kylässä menee kyllä muukin ruokahalu, kun kakun välistä pursuaa musta, haiseva banaanimössö. 70-luvulla se oli jotain niin hienoa, kun banaani oli eksoottinen hedelmä. Nykyisin banaanitäyte kakussa kertoo kyllä emännästä enemmän kuin tuhat sanaa.

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen sitä itsekkin ja aina on mennyt tyyliin pellillinen , banaania, suklaata, kermaa, kinuskia. Todella hyvää. Meillä kaikki haluaa aina sitä kakkua. ohje oli kerran Gloriassa ja siitä kopasin sen.

Vierailija
62/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mistä liivate on tehty? :D

Tiedän. Onko se sinulle onglema että meillä syödään liivatetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa WT-perheissä syödään banaanikakkua.

Vierailija
64/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä vadelma että puolukka sopivat täytekakkuun hyvin banaanin kaveriksi. Laitan yhteen väliin banaania, toiseen puolukkaa, banaanin ja vadelman taas sekoitan keskenään. Vispikerma (rahkalla tai ilman) pyöristää makuja hyvin, mutta hyvä on, jos marjat maistuu. :)

Banaanitäytteen voi myös maustaa kanelllla ja inkiväärillä.

Ja sitten tietty tämä, piirakkamainen:

murotaikinapohja, ohut kerros vaniljakastiketta, paksulti banaanimössöä. Koko ihanuus peitetään paksulla kerroksella sulatettua, tummaa suklaata (tarpeen vaatiessa vähän kermaa sekaan). Muutaman tunnin jähmetys jääkaapissa. Kuppi espressoa viereen. On kuin syntiä söisi.

11

Vierailija
65/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen usein sukulaisten/tuttujen juhliin kakkuja ja pienten synttäreillä yleensä banaani toimii tosi hyvin. :)

Oma lempparini on mariannerahkatäyte, mutta isommat lapset ovat aivan rakastuneet kakkuun, johon tulee täytteeksi suklaa- tai vaniljavanukasta. Ei ehkä kaikista terveellisintä mutta kai sitä välillä saa herkutella. Piltit toimii myös, hilloista en kyllä tykkää yhtään!

Vierailija
66/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ollut mikään eksoottiinen hedelmä. Ehkäpä sodan jälkeisessä Suomessa oli pulaa banaaneista, mutta ei 1970-luvulla.

Vierailija
67/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin kuitenkin banaania kuin keinotekoisia esanssisotkuja.

Vierailija
68/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tosiaan ne banaanit voi laittaa viipaleina ja tiraus sitruunamehua päälle, niin ei tummu.

Aloitus kertookin ap:sta aika paljon, varsinkin älykkyydestä ja yleistiedoista.

Vierailija
69/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kermaa, banaanivipaleita (kohottaa myös kakkua hyvin), mansikkasosetta ja kostukkeeksi hedemäjogurttia. Ja AINA on kakut loppunut kesken kun kaikki haluavat santsata:)

Mun mielestä lasten Pilttisoseet kakun välissä on taas vastenmielisen makuisia:/

Vierailija
70/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä, joka sanoit, että sitruuna estää banaania tummumasta! Miten paljon sitruuna laitetaan banaanin sekaan? Ihanko sitä itse hedelmää vai mehua?

Itse laitan täytekakun täytteeksi usein mansikkaa ja banskua ja kermavaahtoa ja hyvää tulee, mutta itseäni ärsyttää juuri tuo banaanin tummuminen.

Vierailija
71/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei maistu sitte miltään!! Ovat liian miedon makuisia. Sukulaiseni tekee todella taidokkaita täytekakkuja ulkonäöllisesti mutt ne ei sitt maistu miltään kun on täytteenä vauvansoseita. Hedelmät ja marjat aivan parhaita sillä hillot äklöjä. Ja se banaani ihanaa!! Mutt nää on näitä mielipideasioita joista ei voi kiistellä...

Vierailija
72/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tulihan se ap:n hyvä makukin selville: pilttiä täytekakussa! Voiko olla mitään huonompaa vaihtoehtoa? Riisitärkkelystä ja vettä voi sekoittaa itsekin ja lisätä lusikallisen hilloa, ei ole makeaa. Hyi, onneksi ei tarvitse ap:n kakkuja syödä!

Vierailija
73/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pilttejä lapsille syötetään, jos ne on jotain riisitärkkelystä?

Vierailija
74/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisesti minun kirjoituksiani täällä muutellaan. En todellakaan itse käytä kaupan hilloja, mutta ajattelin antaa vinkiksi jollekin, joka tunkee sitä pelkkää banaania siihen kakkuunsa. Jos ei vaikka tiedä, että yhtä helpolla kaupast asaa hilloa kuin banaanin, säästyy vielä kuorimiselta.

Aprikoosi-Piltti on loistavaa Sacherissa, kokeilkaa vaikka, jos osaatte sitä tehdä. Itse en ehdi alkaa aprikoosihilloa tekemään, enkä tykkää valmiista sokerimössöistä. Muista Pilteistä minullakaan ei ole kokemusta, lapsillenikin tein itse aikoinaan soseet. Vinkkinä muille senkin kirjoitin.

Ja huoh, saatoinpa itse tietää tuon sitruunajutun, mutta joka ainoassa banaanikakussa, mikä minua on tullut 50 elinvuoteni aikana vastaan sitruunaa ei ole näkynyt, vaan tuota mustaa mössöä. :) Tunnustipa ketjussakin joku, ettei ole kuullutkaan, vaikka joku kaikentietävä julisti nokkeluuttaan :)

Vierailija
75/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisesti minun kirjoituksiani täällä muutellaan. En todellakaan itse käytä kaupan hilloja, mutta ajattelin antaa vinkiksi jollekin, joka tunkee sitä pelkkää banaania siihen kakkuunsa. Jos ei vaikka tiedä, että yhtä helpolla kaupast asaa hilloa kuin banaanin, säästyy vielä kuorimiselta.

Aprikoosi-Piltti on loistavaa Sacherissa, kokeilkaa vaikka, jos osaatte sitä tehdä. Itse en ehdi alkaa aprikoosihilloa tekemään, enkä tykkää valmiista sokerimössöistä. Muista Pilteistä minullakaan ei ole kokemusta, lapsillenikin tein itse aikoinaan soseet. Vinkkinä muille senkin kirjoitin.

Ja huoh, saatoinpa itse tietää tuon sitruunajutun, mutta joka ainoassa banaanikakussa, mikä minua on tullut 50 elinvuoteni aikana vastaan sitruunaa ei ole näkynyt, vaan tuota mustaa mössöä. :) Tunnustipa ketjussakin joku, ettei ole kuullutkaan, vaikka joku kaikentietävä julisti nokkeluuttaan :)

muut eivät tiedä mitä banaanin sijasta voi kakkuun laittaa? No tosiaan tiedetään, eikä ole tarvinnut kondiittoriksi lukea tuo asia oppiakseen..

Vierailija
76/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

banaanin tummimisen estoa sitruunalla. Jäikö kotitaloustunnit väliin?

Vierailija
77/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jasäilukepersikoita soseena ja kermavaahtoa kaveriksi. ja tenavat tykkää...

Piltit vastaa todellakin koostumukseltaan lähinnä kiisseleitä kuin hedelmäsoseita.

hillohyllystä löytyy muuten nykyään ihan oikeitakin lähes 100% soseita. Ainakin mangoa ja omenaa. ja valiolla on litran purkeissa mansikka- vadelma ja mangososeita.. Noita ei kyllä ihan joka kaupasta löydy.

Vierailija
78/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään tykkää.

Joku vauvan hedelmäsose menettelee, mutta ei hillo.

En muista pitkiin aikoihin banaanitäytteistä kakkua syöneenikään. Semmoinen voisikin olla vaihteeksi ihan kiva :)

Sitruunalla saa värin säilymään nättinä, ja kivasti kirpakkuutta kakkuun.

Vierailija
79/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(sinänsä musta on ihan ok, jos joku ei tiedä sitä - mä luulen tienneeni sen aina, mutta ei kaikki tiedä samoja asioita)

Sitruuna tosiaan estää banaania tummumasta (se tekee saman myös esimerkiksi omenalohkoille tai päärynäklohkoille, mikä kannattaa muistaa,jos tekee esim hedelmävatia juustotarjottimen kaveriksi, tms.)

Tämä on tietysti helponta tehdä sitruunamehulla, eli sitruunasta vaan puristetaan mehua ja kakussa valellaan banaanien päälle (samalla se kostuttaa kakun kivan raikkaasti) tai hedelmävatia tehdessä sillä sivellään hedelmäpalaset. Jos kuitenkin tykkää happamammasta kakunsisustuksesta ja jaksaa nyprätä niin voi tehdä myös esimerkiksi banaanien päälle toisen täytekerroksen sitruunan hedelmälihasta ((kuorit lohkoista ne kalvot päältä pois ja saksilla palastelet sössöksi). Kyllä tästä valuu banaaneihin sen verran mehua, että se estää tummumisen.

Itse asiassa se, mikä sitruunamehussa banaanin ja muiden hedelmien tummumisen estää, on sitruunahappo. Sitruunahapon tilalla voisi käyttää mitä tahansa muutakin sopivaa happoa. Niinpä saman asian ajaa myös esim raparperihillo, puolukkasurvos tai runsaammalla kädellä annosteltu appelsiininhedelmälihasössö (kuori lohkoista kalvot pois ja saksi ne pieniksi palasiksi).

Ja mä en oo monkään sortin kondiittori, mä oon vaan ihan kotikokki. Siksi mulla ehkä on varaa neuvoa kettuilematta.

Vierailija
80/121 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

banaanikakkuun, en täytekakkuun. Täytekakkuun laitan kerma-rahka-marja-seoksia tai mokkakreemiä, joka on ainakin aikuisten suosikki. Sen lisäksi käy hyvin aprikoosit.