Koulun tasa-arvosta kysymys (vs. tasapäistäminen)
Lapsemme ei pääse 10 min aikaisemmin viimeiseltä tunnilta ehtiäkseen pianotunille.
Opettajan mielestä se olisi epätasa-arvoista muita oppilaita kohtaan.
Mielestäni on epätasa-arvoista, että lapsen kehittymismahdollisuuksia estetään eikä häntä päästetä käyttämään ja kehittämään taitojaan. Se on tasapäistämistä eikä tasa-arvoa.
Pianotuntien järjestäminen aiheuttaa päänvaivaa, sillä hyviä tuntipaikkoja ei meinaa löytyä. Vielä pyöräilykaudella tilanne on OK, mutta kävellen (talvi, ym.) pitäisi saada noin 5-10 min lisää siirtymisaikaa koulusta vajaan parin kilometrin päässä olevalle musiikkiopistolle.
Koulumenestys on kiitettävä ja kyseiseltä tunnilta (englanti) on tullut lähinnä 10 kokeista, viimeisimpänä 10++.
Mitä mieltä olette moisesta tasa-arviosta tai tasapäistämisestä ? Miten muissa kouluissa vastaavaan on suhtauduttu ?
Kommentit (158)
eräs poika joka torstai liikkatunnilta puoli tuntia aiemmin toimintaterapian takia? Eli häiriköt ja pikkukriminaalit saa etuoikeuksia, mutta lahjakas lapsi ei saa. Minun mielestä voisi joustaa sen 10 minuuttia ihan hyvin.
ja kriminaalihuoltoa!
Toimintaterapia on joidenkin lasten kehityksen kannalta välttämätönta eikä liity mitenkään häiriökäyttäytymiseen. Sitä paitsi toimintaterapia kehittää lapsen liikkuvuutta. Kyeinen lapsi ei ehkä pärjää muiden tavoin, ja ehkä koulun kanssa siksi on sovittu, että osa liikuntatunnista tapahtuu toimintaterapiassa.
On niitä oppilaita nähty jotka oppivat pienestä pitämnään koulua pelkkänä toissiaisena harrastuksena. En toivoisi sellaista omalle lapselleni vaikka hän minun mielestäni onkin ihmeellisen lahjakas ja erinomainen (kiitos hyvän toimintaterapeutin!).
lähinnä ilmeisesti aasien lapset ovat niiden tarpeessa.
Me asutaan juuri siksi Helsingissä ,että täältä löytyy painotukset tasan joka makuun.
Ja hoidetaan muuten ihan itse kuljetukset kouluun joka päivä ihan itse joustaen.
Tasa-arvoa se nimenomaan on sillä kaikille on vastaus "ei". Kun yksi saa luvan lähteä aikaisemmin pianotunneille, on toiselle annettava lupa tulla myöhässä aikaisen jäävuoron takia ja kolmannelle lupa lähteä toisena päivänä aikaisemmin ratsastamaan ja neljännelle lupa käydä kesken päivän kotona syömässä ja viidennelle lupa olla perjantait pois ja kuudennen ei tarvitse käydä koulussa kuin kääntymässä ja.... "Kun se Piano-Pirkkokin pääsee, niin kyllähän meidänkin" ja onhan se 10min sama asia kuin 15 min ja se taas on sama kuin 20min joka taas on jo melkein kuin 30min ja kyllähän nyt 30min on kätännössä jo sama kuin yksi 45min oppitunti.
Tsemppiä vaan kun annat lapselle käsityksen ettei koululla niin ole väliä, kyllähän sieltä aina pois voi olla. Lähde itse töistä pois kuskaamaan muksuasi. Kyllähän joustavan työelämän pitää ymmärtää että Pirkon pianotunti on tärkeämpi kuin enkglannin opiskelu. Miten se työnantaja oikein kuvittelee että Pirkosta muuten tulee lellitty pikkupissis jos sitä ei kesken työpäivän pääse pianotunnille kuskaamaan???
Tsemppiä vaan kun annat lapselle käsityksen ettei koululla niin ole väliä, kyllähän sieltä aina pois voi olla.
Osuit juuri siihen suurimpaan tekijään nykyisten kouluongelmien taustalla. Vanhempiin ja heidän asenteisiinsa.
että jos yksi saa tuollaisen erivapauden, sellaista ovat pyytämässä pian muutkin oppilaat (tai niiden vanhemmat) syystä tai toisesta. Ja koko tunti menee perseelleen.
Ja turha verrata työelämää ja koulua keskenään. Työpaikkojakin on monenlaisia ja useissa voi joutua jäämään jopa ylitöihin. Ei sieltä noin vaan kesken kaiken lähdetä pianonsoittotunnille.
Minulla oli tekussa luokkakaveri, joka sääti tenttien ajankohtia omien menojensa mukaan. Isoon ääneen alkoi aina valittamaan kuinka koko luokalle sopisi paremmin tämä toinen aika, ehdotettu ajankohta ei millään sovi kun pitää ehtiä silloin sinne ja sinne.
Vinkui milloin mistäkin. Melkein päivittäin ehdotteli aikataulumuutoksia koko luokalle omien menojensa takia.
Todella rasittava tyyppi.
Tuli vaan mieleen...
Mutta onhan se hienoa, että sinä tiedät 100% varmuudella, että sinä itse tai lapsesi eivät koskaan tule toimintaterapiaa tarvitsemaan. Nimittäin sellainen tarve voi tulla kenelle tahansa eteen jossain vaiheessa elämää esimerkiksi sairastumisen tai vammautumisen takia.
t. toimintaterapeutti, jonka asiakkaat tulevat ihan kaikenlaisista perheistä, myös korkeastikoulutetuista
lähinnä ilmeisesti aasien lapset ovat niiden tarpeessa.
Me asutaan juuri siksi Helsingissä ,että täältä löytyy painotukset tasan joka makuun.
Ja hoidetaan muuten ihan itse kuljetukset kouluun joka päivä ihan itse joustaen.
ehdottamassa että pitäisi muutta Helsinkiin.
Kas kun et suosita kehitysmaiden nälkäkuoleman partaalla oleville, että muuttakaa ruotsiin, niin nälkä lähtee.
Asiat pitänee hoitaa sielä missä ne ovat.
ap
sopimaan ja sovittelemaan. Mutta meillä ei kai ole av.mammaa rehtorina.
Eli viidennellä tyttö sai lähteä aiemmin tunnilta muutaman kuukauden, että ehti bussiin. Vastikkeeksi me sitten hoisimme kuljetuksen ylimääräiseen kieleen toiseen kouluun, vaikka koulun olisi ollut se velvollisuus järjestää. Mutta asia hoitui hyvin muuten. Joten joustoja ja joustoja ja aikuiset ihmiset järjestelemään asioita niin asiat sujuu kaikille parhain päin.
ja hoitaa noita kuljetuksia? Miksi juuri koulun pitää joustaa? Tajuatko, että jos sille tielle lähdetään, kohta samassa luokassa pitää joustaa 20 oppilaan toiveiden mukaan siinä sun tässä asiassa, ja siitä seuraa kaaos. Siellä luokassa on muitakin lapsia kuin sinun herranterttusi..
Kas kun et suosita kehitysmaiden nälkäkuoleman partaalla oleville, että muuttakaa ruotsiin, niin nälkä lähtee.
ap
Tsemppiä vaan kun annat lapselle käsityksen ettei koululla niin ole väliä, kyllähän sieltä aina pois voi olla.
Osuit juuri siihen suurimpaan tekijään nykyisten kouluongelmien taustalla. Vanhempiin ja heidän asenteisiinsa.
En minä koulutuksen tärkeyttä väheksy tai koulun merkitystä, mutta koulun pitäisi olla elämään varten eikä toisinpäin.
Tässäkin ketjussa on jo käynyt ilmi, että syitä on menenlaisia poissaoloille.
Elämässä (myös koulussa) pitäisi olla kyky arvioida miten asiat hoidetaan. Ohjekirjasta eläminen tuottaa kankeita asioiden pyörittäjiä, ilman että asiat sujuvat.
Olemme kyllä kertoneet lapsellemme että koulu on tärkeää, eli siitä ei ole kyse. Koulu sujuu onneksi kiitettävästi. Jos ei sujuisi, olisi varmsti huolemme koulumenestys. Nyt huolena on helppo koulu ja mielekkään tekemisen puute, jota koulu rajoittaa sekä siten, että oppisisältö on "vaatimatonta" (koulu liian helppoa), että rajoittamalla muita tekemisen mahdollisuuksia.
Koulu muistuttaa lähinnä pakkopullaa ja jonkin asteista "vankilaa".
Koulu on tietysti tärkeää, mutta jokaine edistyy omaa tahtiaan ja omalla tavallaan.
Suosittelen kaikille, joilla koulumenestys ei ole riittävää, panostamista kouluun. Korostan vanhempien vastuuta lapsien koulumenestyksestä. Koulumenestyksen ollessa halutulla tasolla, voi kiinnittää huomiota elämän muihinkin asioihin. Harmi että koulu rajoittaa aktiivista lastamme.
Käytännön elämässä ei ole mahdollista muuttaa jokaisen harrastuksen perään (siis esim. Helsinkiin). 10 min joustaminen olisi ylivoimaisesti helpoin ja joustavin tapa mahdollistaa mielekäs koulu ja iltapäivätoiminta sekä harrastukset.
No lapsemme toki voi siirtää opiston tuntia, mutta silloin voi tulla usean tunnin väliaika kaupungilla olemiseen (kun opiston tunti siirtyy vaikka 2-3 tuntia myöhemmäksi) tai vaihtoehtoisesti pitää matkustaa edestakaisin ja kuluttaa aikaa välimatkoihin. Näin iltapäivistä tulee rikkonaisia, eikä ole mahdollista olla kotona kuin hetki kun taas pitää lähteä harrastukseen jne. Siis kaikkea pientä käytännön ongelmaa.
Vielä kun on paljon muitakin harrastuksia, siis nuo aerobic ja kuvataidekoulu, niin aika on hieman kortilla. Ajan käyttäminen "maleskeluun" torilla tai edestakaisin matkoihin tuntuu lapsesta turhauttavalta.
ap
ja hoitaa noita kuljetuksia? Miksi juuri koulun pitää joustaa? Tajuatko, että jos sille tielle lähdetään, kohta samassa luokassa pitää joustaa 20 oppilaan toiveiden mukaan siinä sun tässä asiassa, ja siitä seuraa kaaos. Siellä luokassa on muitakin lapsia kuin sinun herranterttusi..
ap
Meillä vaimo työskentelee opettajana, joten hänen poistumisensa oppitunniltaan kesken koulupäivän, jättäen oppilaat yksi luokkaansa lapsen harrastuksen vuoksi ei ole tullut mieleen.
Vaimon koulussa on hyvin yleistä, että oppilaat saavat joustoja harrastuksiinsa. Kyse ei kuitenkaan ole alakoulusta.
Itse työskentelen pääsääntöisesti reissuhommissa. Viimeisen vuoden aikana olen ollut 250 päivää ja yötä pois kotimaastani tai ainakin kotipaikkakunnaltani.
Käytännössä siis en näe vaihtoehtoa että voisimme hoitaa kuljetuksia. Olemme usein käyttäneet taksia kertaluontoisissa tapauksissa, mutta 10 minuutin takia tässä tapauksessa sekin tuntuu hölmöltä, toki mahdollista sekin.
ap
Jos valitsette kunnan, jossa ei ole musiikkipainoitteista opetusta, mutta silti haluat lapsesi soittavan tietyssä musiikkiopistossa, eikä kotona, kyllä minä ihan katsoisin peiliin ekana ja kuskaisin sen lapsen itse - tai hoitaisin jonkun muun kuskaamaan. Jos matkaa on pari kilsaa, senhän voi mennä vaikka taksilla, eikä se silti maksa maltaita.
35, mitä jos jalkautuisit sinne perheesi pariin, ihan itse...
Vierailija - 16.09.11 10:45 (ID 13415279)
että olen tässä kuluneella viikolla tehnyt.
Koittanut järjestellä lapseni harrastuksia.
Työntekoko pitäisi lopettaa ja ruveta koti-isäksi ?
Realistista käytännön elämän ratkaisua tässä on etsitty.
ap
rukkaamaan sääntönsä uusiksi ja järjestänyt lapsellesi minuuttiaikataulun.
Mitä jos rupeaisit itse vanhemmaksi ja olisit joskus sen lapsesi kanssa?
10 min joustaminen olisi ylivoimaisesti helpoin ja joustavin tapa mahdollistaa mielekäs koulu ja iltapäivätoiminta sekä harrastukset.
Tuolla aiemmin oli hyvä pointti, että jos koulu alkaa yhden kohdalla joustaa, on sen joustettava tasa-arvon nimissä muidenkin kohdalla. Ehkä te ja teidän lapsenne hoitaisikin asiat mallikkaasti ja se 10min ei aiheuttaisi ongelmia, mutta kaikki eivät siihen kykene eikä opettaja voi alkaa arvioida, että ketkä saa ja ketkä ei saa lähteä aikaisemmin.
Koulumenestyksen ollessa halutulla tasolla, voi kiinnittää huomiota elämän muihinkin asioihin.
Koulumenestystäkään ei tässä voi käyttää mittarina sillä rajan vetäminen on hankalasti perusteltavissa. Olisiko 10++ riittävä menestys vai riittääkö 10? Entäs 10-? Tai 9,5?
Opettajalla on oikeus kieltää aikaisemmin tunnilta lähteminen (vrt työnantajalla oikeus kieltää töistä lähteminen) ja vanhempana parasta mitä voit tehdä on viestittää MYÖS teoilla eikä pelkästään sanoilla, että koululla ja opettajien päätöksillä on väliä.
Vielä kun on paljon muitakin harrastuksia, siis nuo aerobic ja kuvataidekoulu, niin aika on hieman kortilla
Jos taas harrastustaakka käy perheellesi ylivoimaiseksi, sitä kannattaa ehkä vähentää.
Ajan käyttäminen "maleskeluun" torilla tai edestakaisin matkoihin tuntuu lapsesta turhauttavalta[/]
Nyt jos odotusta muodostuu se pari tuntia, voisi lapsi ensin syödä välipalaeväät ja mennä sen jälkeen vaikka kirjastoon tekemään läksyt. Turhaan minusta syytät koulua ja opettajaa, kun voisitte itsekin asiat toisin järjestää.
sinähän olet huolehtiva vanhempi, joka ei halua, että lapsi joutuu odottelemaan pitkiä aikoja harrastusten välissä.
Yritä vielä puhua opettajalle jos saisitte ratkaistua asian.
35, mitä jos jalkautuisit sinne perheesi pariin, ihan itse...
Vierailija - 16.09.11 10:45 (ID 13415279)
että olen tässä kuluneella viikolla tehnyt.
Koittanut järjestellä lapseni harrastuksia.
Työntekoko pitäisi lopettaa ja ruveta koti-isäksi ?
Realistista käytännön elämän ratkaisua tässä on etsitty.
ap
eräs poika joka torstai liikkatunnilta puoli tuntia aiemmin toimintaterapian takia? Eli häiriköt ja pikkukriminaalit saa etuoikeuksia, mutta lahjakas lapsi ei saa. Minun mielestä voisi joustaa sen 10 minuuttia ihan hyvin.
lääkärin määräämässä terapiassa? Hä?
Luin ketjua ja tunsin alussa ihan jopa myötätuntoa probleemaasi kohtana, mutta se loppui saman tien.
Musiikkiopistossa käyminen ei tee sun kakarastasi lahjakasta. Ihan keskivertoa on käydä soittotunneilla, omanikin käy. Mutta toisin kuin sinä kusipää, minä osaan suhteuttaa asioita ja tajuan, ettei koko luokka voi hyppiä sen mukaan, mitä mun lapseni koulun ulkopuolella sattuu harrastamaan.
Sinussa itsessäsi on selvästi "tasapäistäminen" eli muiden huomioon ottamisen opettelu jäänyt alkutekijöihinsä.
perustavatko kouluun musiikkipainotteisen luokan meidän lastamme varten. Eivät varmaankaan vaikka miten kinuaisin ;)
Samalla voisivat perustaa myös aerobic/liikuntapainotteisen luokan sekä kuvataidepainotteisen luokan lastamme varten.
Tekemistä on paljon ja kaikesta lapsemme on innostunut ja homma toimii, paitsi että tämä 10 min. nyt hieman hankaloittaa elämää. 10 min myöhästyminen kuitenkin lyhyeltä soittotunnilta on harmillisen paljon.
Musiikkiopiston tunnit ovat tosiaan hieman kortilla ja vaatii hieman sompailua.
Koulu on tietysti tärkeää, mutta kai menestyminen koulussa on tärkeämpi asia kuin paikalla olo (vrt. työelämä, jossa kai tulokset ovat tärkeämpiä kuin työssä "notkuminen". Mistä palkka maksetaan ?).
Paikalla olo on tietysti tärkeää sekin, mutta 10 minuutin jousto ihan hyvällä syyllä olisi mielestäni kohtuullista. Todennäköisesti tuo musiikkiopiston tuntipaikkakin jossain vaiheessa siirtyisi parempaan ajankohtaan, eikä olisi hankala vuodesta toiseen.
Onko ketään, jonka lapset ovat saaneet mahdollisuuden lähteä koulusta harrastukseen.
Onko muita kokemuksia.
ap