Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näetkö kuukaudet/viikot/vuodenajat visuaalisesti ympyränä, janana tai jonain muuna?

Vierailija
14.09.2011 |

Mä näen kuukaudet ympyränä. Joulukuu on korkella, kuin kello 12, ja tammikuu lähtee sitten laskeutumaan. Juhannus on pohjalla, niinku kello kutosessa tavallaan.

Viikon näen sitten janana. Maanantaista aina alkaa ja päättyy sunnuntaihin. Ei missään nimessä ympyrä, vaan jana, joka alkaa aina uudestaan ja uudestaan.

Vuodenajat ovat myös ympyrä. Talvi ylhäällä, kevät alaspäin menossa ja kesä alhaalla. Syksy nousee ylöspäin talvea kohti.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin vuosi on ympyrä, joulu ylhäällä juhannus alhaalla. Jokaisella vuodella on oma ympyränsä. En tiedä, onko taustalla joku ala-asteen vanha ympyräkuvio, mutta käsitteenä vuodenpyörä on tuhansia vuosia vanha myös Suomessa.

Vierailija
22/103 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Esim. vuosi on ympyrä, mutta mulla joulukuu on alhaalla 17-18 kohdassa ja tammikuu 18-19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:44"]

Kuukausi on janamainen, mutta kulkee silti ikään kuin vuoden muotoa myötäillen.

[/quote]

Mulla myös tämä. Ikään kuin zoomaan siihen ympyrän sektoriin ja katson niitä päiviä.

Mulla viikot on päättymätön suora, ei jana.

-ed.

Vierailija
24/103 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudet ympyränä niin että kellotaulun mukaan klo 18-19 tammikuu, klo 19-20 helmikuu jne ja viikko on sitten jana maanantaista sunnuntaihin

Vierailija
25/103 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mulla, kuin 35- ja 41:sellä :)

Vierailija
26/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen vuoden kolmiona, jota mennään vastapäivään. Kolmion alaviiva on kesä. Oikea, melkein pystysuora reuna on syksy. Vuodenvaihde on kolmion kärki ylhäällä. Talvi ja kevät ovat pitkä loiva reuna vasemmalla, jota pitkin liu'utaan kesään.

Vierailija
27/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota kuljetaan vastapäivään. Joulu on oikeassa päässä ja juhannus vasemmassa päässä.

Vuodenajat asettuvat siihen soikioon niin, että kesä on se vasemmanpuoleinen kaarre. Talvi on mun soikiossa pisin, se ulottuu soikion alaosan puolivälistä suunnilleen yläosan puoliväliin. Miellän talven paljon pidemäksi kuin se oikeasti on.

Viikko on jana ihan suoraan viikkopäivyrin näkymä. Onkohan mulla ollut liian pitkään samanlainen kalenteri :)

Vierailija
28/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vuosi näkyy siten, että se on ympyrä maassa ja itse seison sen keskellä. Katse kohti tammikuuta, kesäkuukaudet on mun seläntakana. Johtuiskohan siitä, että olen tammikuussa syntynyt?

Viikko on sektori. maanantai vasemmalla, torstai korkeimpana, sunnuntai oikealla.

Vuodenajat on myös kuten vuosi, eli ympyrä maassa. Selkä kohti kesäkuukausia, koska en halua katsoa kirkkaaseen aurinkoon.

Vierailija
29/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vastata. Minä näen vuodenajat sarakkeina, tammikuu ylhäällä vasemmalla ja siitä lähetään alaspäin ja heinäkuu ylhäällä oikealla. Menneet vuodet näen viivana takana. Viikonpäivät janana maanantaista alkaen.

Vierailija
30/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jutellut aiheesta livenä aika usein eri porukoissa ja koskaan en ole tavannut muita vastapäivään-ihmisiä! Millaisia luonteita muuten olette?

Mulla vuosi siis on vaakatasossa oleva soikio, jossa vuodenvaihde on alhaalla oikealla (n. klo 7) ja talvi lähtee siitä oikealle, siis vastapäivään. Lisäksi kesä on suhteettoman pitkä, jostain klo 3:sta klo 10:een. (kellona ajatteleminen on hankalaa, minulle se on vain visuaalinen objekti ilman tarkkaa asteikkoa).

Viikko on jana tai kalenteriruudukko, samoin useampien vuosien aikaskaala on lineaarinen.

Itse olen superanalyyttinen, mutta luova, teknisesti koulutettu. Ja tämä kuvio on ollut päässä ihan pikkulapsesta.

Vierailija
31/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jutellut aiheesta livenä aika usein eri porukoissa ja koskaan en ole tavannut muita vastapäivään-ihmisiä! Millaisia luonteita muuten olette? Mulla vuosi siis on vaakatasossa oleva soikio, jossa vuodenvaihde on alhaalla oikealla (n. klo 7) ja talvi lähtee siitä oikealle, siis vastapäivään. Lisäksi kesä on suhteettoman pitkä, jostain klo 3:sta klo 10:een. (kellona ajatteleminen on hankalaa, minulle se on vain visuaalinen objekti ilman tarkkaa asteikkoa). Viikko on jana tai kalenteriruudukko, samoin useampien vuosien aikaskaala on lineaarinen. Itse olen superanalyyttinen, mutta luova, teknisesti koulutettu. Ja tämä kuvio on ollut päässä ihan pikkulapsesta.

vastasinkin tuonne edelliselle sivulle. Olen analyyttinen, luova ja vähän boheemi, sosiaalityössä.

Vierailija
32/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kerron silti omani. Litteähkö/soikeahko ympyrä, jossa joulu ja uusivuosi alhaalla keskellä ja juhannus ylhäällä. Kulkee vastapäivään.

Numerot menee sellaisena tosi epäloogisena jonona ylöspäin, tai siis vuorotellen ylöspäin ja vuorotellen oikealle, osa kulmista ei ole suoria vaan jonossa on kaarre. Käännökset pääsääntöisesti 10, 100, 1000, 10 000 jne kohdilla, mutta myös osassa kakkosella alkavia tasalukuja. Tätä ei oikeasti pysty kuin piirtämään.

Vierailija
33/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuu on ylin porras ja siitä kuukausi kuuakudelta laskeutuu alaspäin, kesä-, heinä- ja elokuu ovat alimmat portaat eli kait se porrastasanne. Syyskuussa alkaa portaikko taas nousta.

Viikko on jana, alkaa maanantaista.

Vierailija
34/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vuosi on eräänlainen, lähes vaakatasossa ja hieman vinossa oleva soikio, joka "alkaa" elokuusta, n. klo 5 kohdalta. Syksy-talvi-kevät osuus on isolla kaarella, kun taas kesän osuus on tasaisempi ja siten lyhyempi (mutta kolmiulotteisesti hieman syvempi). Vuodenajat osuvat suunnilleen samalle "kellotaululle" suunnilleen samalla skaalalla.

Kuukauden näen kolmiulotteisena tilana, joka täyttyy perättäisistä (kronologisesti etenevistä) viikkojen janoista. Ikään kuin kalenterinäkymä, mutta viikot ovat peräkkäin, eivät allekkain. Tämä koskee siis etenkin työviikkoja, viikonloput elävät omaa elämäänsä "näkymän" ulkopuolella eräänlaisina kaarina. Viikonloppujen kaaret ovat usein valtavan isot verrattuna viikkojen janoihin :).

Jos minun täytyy ajatella kuukautta kokonaisuutena (ei työviikkolähtöisesti), muodostan kuukausitilasta enemmän perinteisen kalenterinäkymän, jossa peräkkäin olevat viikkojanat likuvat lähes allekkain, hieman lähemmäs perinteistä kalenterinäkymää. Tämä kuitenkin sillä erotuksella, että viikonloput säilyvät edelleen kaarina, mutta "näkyvät" nyt viikot toisiinsa yhdistävinä kaarina (eräänlainen spiraalimuoto).

(Tämä on ollut kätevä keino erottaa työ ja oma aika, mutta toisaalta aiheuttaa sen, että minun on toisinaan vaikea hahmottaa kuinka pitkä aika johonkin kauempaan tapahtumaan on. Yleensä viikonloppureissut ja muut hyvissä ajoin sovitut menot yllättävät minut lähe aina).

Päivän näen taas samaan tapaan kuin vuodenkin, eräänlaisena venytettynä, vinona kellotauluna tai soikiona, mutta vuoteen verrattuna päiväsoikio on on hieman pystympi ja vino toiseen suuntaan..

Näen siis kaikki kuviot kolmiultteisina kuvina, mutta tuo kuukausikuva on selvästi kolmiulotteisin noista. Kuulostaapa monimutkaiselta kuviolta kun sen yrittää kuvailla kirjoittamalla :)

Vierailija
35/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti kiinnitti huomioni, koska ajattelen itsekin viikot sekä kuukaudet visuaalisesti.

Kummatkin näen eräänlaisina janoina, jotka nousee ja laskee, ovat välillä hieman jopa erivärisiä. Alkuviikko sekä alkuvuosi ovat tummaa aikaa ja sen jälkeen jana menee hieman alaspäin ja on ns. valoisampaa. :)

Kamalan hankala selittää, miten sen siellä oman pään sisällä näkee... :)

Vierailija
36/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, vastaan ennen kuin luen kaikki muut vastaukset, mutta olen aina nähnyt vuoden ympyränä, jossa tammikuun 1. pvä on kello kuudessa ja vuosi lähtee siitä vastapäivään. Kesä on siis ylhäällä.

Viikko on tavallaan jana, mutta uusi maanantai liittyy aina edelliseen sunnuntaihin, just niinkuin maanantaita ei voi olla ilman sunnuntaita. Vaikea selittää :)

Vierailija
37/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ehkä tosiaan olette katsoneet jotain kuukausien ympyrää koulussa, minulle sellainen ei tule ollenkana mieleen.

Viikko: tylsä laatikkojen jono, jossa seitsemän blokkia ja aina uusi jono perään.

Kuukausi: helminauha jossa 28-31 helmeä.

Vuosi (kuukaudet): köysi joka ensin laskeutuu kohti kesää, sitten nousee kohti syksyä, ei siis ollenkaan ympyrä vaan pikemminkin jana. Sidottu seuraavaan köyteen joka taas alkaa laskeutua.

Vuosi (vuodenajat): tämän kuitenkin hahmotan ympyränä jossa sektorit. En osaa sanoa mikä vuodenaika on ylhäällä: ympyrä pyörii! Parhaillaan menevä vuodenaika on oikealla.

Vierailija
38/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin näen ympyränä just samalla tavalla kuin aloittaja. Muistaakseni meillä oli ala-asteella sellainen vuodenaika-/kuukausijuliste jossa oli tuo ympyräperiaate, siitä varmaan jäänyt. Viikonpäiviä taas en taida ajatella visuaalisesti ollenkaan.

Vierailija
39/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa johtua Postipankin lasten kalenterista, jossa oli kierrettävät kiekot kuukausille, viikonpäiville ja päiville. Ehkkä jotain muutakin.

Vierailija
40/103 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sunnuntai oikealla.

Vuosi taas on vertikaalinen jana, tammikuusta aletaan kiipeämään kohti joulukuuta, suoraa viivaa. uudenvuodenyönä sitten "tipahdetaan" taas alas ja aloitetaan uusi kiipeäminen. Mitä korkeammalla ollaan, eli mitä pidemmällåä vuosi on, sitä helpompaa ja mukavampaa on mun elo ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme