Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näetkö kuukaudet/viikot/vuodenajat visuaalisesti ympyränä, janana tai jonain muuna?

Vierailija
14.09.2011 |

Mä näen kuukaudet ympyränä. Joulukuu on korkella, kuin kello 12, ja tammikuu lähtee sitten laskeutumaan. Juhannus on pohjalla, niinku kello kutosessa tavallaan.

Viikon näen sitten janana. Maanantaista aina alkaa ja päättyy sunnuntaihin. Ei missään nimessä ympyrä, vaan jana, joka alkaa aina uudestaan ja uudestaan.

Vuodenajat ovat myös ympyrä. Talvi ylhäällä, kevät alaspäin menossa ja kesä alhaalla. Syksy nousee ylöspäin talvea kohti.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta josain syystä se kulkee mielessäni vastapäivään, ei kellonsuuntaisesti. Tammikuun ensimmäinen on siellä klo 12 kohdalla, ja siitä lähtevät kellon vastaisesti laskeutumaan.

Viikot ovat jana, mutta eivät varsin pysähdy, vaan jatkuvat ja jatkuvaat viikko toisensa perään.

Vierailija
82/103 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä ei näköjään ole montaa, jotka näkevät vuoden ympyränä, jossa uusi vuosi on kello kuudessa eli alhaalla, tammikuu kello seitsemässä jne. Kesä on ylhäällä ja syksy oikealla.

Olisi mielenkiintoista tietää, ovatko näin näkijät vasenkätisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä kerran vertailtiin kahvipöydässä asiaa, ja moni näki esim vuodenaikaympyrän päinvastoin kuin minä, eli heillä kesä oli ylhäällä.

Olisi mukavaa nähdä tutkimus, mitä muuta em. asiat kertovat ihmisen ajattelutavasta.

Vierailija
84/103 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä ei näköjään ole montaa, jotka näkevät vuoden ympyränä, jossa uusi vuosi on kello kuudessa eli alhaalla, tammikuu kello seitsemässä jne. Kesä on ylhäällä ja syksy oikealla.

Olisi mielenkiintoista tietää, ovatko näin näkijät vasenkätisiä?

Minä näen vuoden juuri noin, ympyränä jossa tammikuu on alhaalla, uusivuosi on siinä tasan kuuden kohdalla ja siitä sitten vuosi lähtee rullaamaan: klo 6-7 väli on tammikuu jne.

Olen oikeakätinen.

Viikon näen suorana viivana, janana.

Vierailija
85/103 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodet näen spiraalina

Vierailija
86/103 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa sanoa onko jana vai ympyrä. ympyrä ei ainakaan. ehkä se on jana joka mutkittelee joka suuntaan. Jokainen kuukausi on erivärinen, ja niiden yläpuolella on lisäksi pieni symboli. Syyskuu on vaalean ruskea ja sen symboli on ruskea, vähän perunan näköinen aurinko.

Viikko on soikio vinottain, lauantai ja sunnuntai ovat ylhäällä, muut alhaalla. Päivillä on myös omat värinsä, esim. nyt keskiviikko on tumman vihreä.

Vierailija
87/103 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudet kulkevat pisaran ääriviivaa pitkin vastapäivään, eli sieltä pisaran huipun vasemmalta puolelta lähtee tammikuu, sen alla helmikuu jne. Kesä- ja heinäkuu ovat pisaran pohjalla rinnakkain, ja elokuu pisaran oikealla reunalla hieman heinäkuun yläpuolella. Vuodenajat kulkevat siinä kuukausien rinnalla. Vähän kuin liukuväri. :)

Viikko on eräänlainen simpukka, jossa arkipäivät ovat pieniä ruutuja jotka muodostavat oman kokonaisuutensa, ja viikonloppu kiertyy simpukan sisään omana kokonaisuutenaan.

Vierailija
88/103 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuu on alhaalla ja kulkee kellotaulua vastapäivään, eli tammikuu lähtee kuudesta viiteen jne. Kesä on kahdesssatoista.

Vierailija
89/103 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylhäällä (vasemmalta oikealle) joulu, tammi, helmi.

Oikealla sivustalla (ylhäältä alas) maalis, huhti, touko.

Alhaalla (oikealta vasemmalle)kesä, heinä, elo.

Vasemmalla sivustalla(alhaalta ylös)syys, loka, marras.

Vuodenajat samalla tavalla: talvi ylhäällä, kevät oikealla, kesä alhaalla, syksy vasemmalla.

Viikonpäivät kahtena janana: Ma, ti, ke ja to alempana (vasemmalta oikealle), pe, la ja su ylempänä (oikealta vasemmalle). Kiertää siis ympäri koko ajan...

Hauska ketju. :D

Vierailija
90/103 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin viikot.

Mutta pitemmän ajan, aina kymmenestä vuodesta suunnilleen maapallon syntyyn koen olevan läsnä koko ajan. Siis niin että se aikaisempi jää jotenkin nykyisyyden alle tai sisälle. Missään tapauksessa se ei jää kauemmaksi kuten janalla. Tämä on kyllä mahdoton selittää :)

Vierailija
91/103 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastapäivään kulkevana soikiona. Nyt siis tammikuussa klo 11 kohdalla menossa. Ja näen valkoisena, sinisenä, mustana.. kuin maisemana. Ja kevättä kohden enemmän keltaista valoa, sitten vihreää. Syksy oranssia valoa, ruskeaa, sitten menee taas sini-valko-harmaaksi. Ja olen miettinyt, miksi vastapäivään, kun loogisesti voisi mennä kellonaikojen mukaan, mutta tämä on ollut pienestä asti enkä ole saanut käännettyä ;)

Viikko... Sekin kiertää ympäri, mutta on epäsäännöllinen muodoltaan. Ma-pe samassa linjassa, sitten lauantai tekee u-käännöksen ja sunnuntain kanssa samalla, sitten jatkuu ma... en vain tiedä, miten tämän voisi edes piirtää, kun ma-pe on pitempi kuin la-su :)

Vierailija
92/103 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

näen vuodet mutkittelevana janana, jossa aina 10 vuoden välein käännös.

Oman elämän näen myös janana, jossa mutkia 10 vuoden välein. Tai siis ihmisen elämönkaaren. Kun ajattelen 40-vuotiasta, näen hänet janalla tiettyjen käännösten välissä. Huhheijaa :)

Vierailija
93/103 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys tosiaan. Minä näen kaiken janana.

Vuodet alkaa tammikuusta, mutta viikot aina sunnuntaista. En tiedä miksi, ehkä siksi että perjantaisin ja lauantaisin voi ottaa rennosti, mutta sunnuntai on yleensä minulla Se päivä jolloin palaan "ruotuun".

Vuodenajat ovat kuukausien kanssa samalla janalla.

Vierailija
94/103 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

suorina janoina, tammi-toukokuu ensin, sit hyppää vähän alaspäin ja siitä kesä-lokakuuhun sit hyppääkin oikealle ja ylös marras ja joulukuu erikseen.Johtuukohan nää erilaiset tavat nähdä siitä miten koulussa on asioita opetettu.En muista et 70-luvulla ois kuukaudet ympyränä opetettu...

Viikonpäivät näen maanantaista perjantaihin janana ja sit taas la-su sen alla erikseen.

Vierailija
95/103 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vuoteni on ympyrä, jota kuljetaan vastapäivään, ei kellon mukaisesti. Syksy oikealla melko varjoisena tummin sävyin. Kevät vasemmalla kirkkain valoin. Kuljen itse tavallaan ympyrässäni sisällä. Kesää katson ulkopuolisena, syksyyn menen itse mukaan ja talvea/kevättä katson takaa. Hmm vähän vaikea selittää. Uusivuosi on vasemmalla ylhäällä ja juhannus vasemmalla alhaalla. Syksy ei kuitenkaan ole sen pidempi kun kevätkään, vain tunne puolella pidempi.

Kuukausi on viistoon laskeva jana ja viikko on soikio jossa viikonloput on päissä. Keskiviikko on kuitenkin korkeammalla kuin muut päivät. Huh huh, pitikö tällaistakin miettiä näin perusteellisesti, alkoi päätä pakottamaan!

Myös minä ajattelen kuukaudet ja vuodenajat vastapäivään. Talvi alkaa kello kahdentoista vasemmalta puolelta ja vuosi jatkaa siitä vastapäivään. Nyt kun mietin tarkemmin, luulen, että kellotauluni on myös soikio siten, että talvi on soikion pidemmällä kaarella.

Vierailija
96/103 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kotona 70-luvulla sellainen kalenteripyyhe, missä olivat kuukaudet aina neljän rivissä. Vieläkin näen vuoden sen pyyhkeen mukaan...

Vierailija
97/103 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on myötäpäivään menevä ympyrä. Viikot kuten kalenterissa, mutta viikonloppu on erillinen ja la-su laatikot paljon isommat.

Vuodet sarjana ovat jana, jossa pystyviiva aina vuosikymmenen kohdalla. Joskus janaa voi katsoa myös pystynä, jolloin 1998 nousee esiin - en tiedä miksi. Lapseni syntyi -99 ja toinen myöhemmin, ne eivät erotu. En tiedä miksi -98 erottuu.

Historiaan mennessä näen erotusviivat vain vuosisatojen kohdalla ja muutenkin jana on hahmoton pitemmälle mentäessä. Ei siis ihme, että historialliset tapahtumat on mulle hankala muistaa.

Vuodenajat sijoittuvat vuoden ympyrälle, talvi ylhäällä. Näen ne luontokuvina tai väreinä tai värilämpötiloina eli liukuna kylmistä väreistä lämpimiin.

Vierailija
98/103 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mulla tammikuu on alhaalla numero 5 kohdalla ja vuosi kiertää päinvastaiseen suuntaan kuin kello. Heinäkuu on numero 12 kohdalla ja siitä sitten taas lasketellaan alas kohti ankeaa ja synkkää talvea.

Viikonpäivät näen samalla tavalla janana.

Vierailija
99/103 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouluaatto on suoraan ylhäällä ja siitä sitten vuosi kiertyy vastapäivään. Kuukauset ja vuodet ei ole samanmittaisia, vaan merkityksellisimmät on pidempiä pätkiä. OIkeeastaan muoto on pyöristetty kolmio, kesä menee alareunassa vaakasuoraan, kolmion kulmat menee siinä kohtaa kun koulujen lomat alkaa ja loppuu.

Vierailija
100/103 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen myös kuukaudet, viikonpäivät ja numerot eri värisinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan