Näetkö kuukaudet/viikot/vuodenajat visuaalisesti ympyränä, janana tai jonain muuna?
Mä näen kuukaudet ympyränä. Joulukuu on korkella, kuin kello 12, ja tammikuu lähtee sitten laskeutumaan. Juhannus on pohjalla, niinku kello kutosessa tavallaan.
Viikon näen sitten janana. Maanantaista aina alkaa ja päättyy sunnuntaihin. Ei missään nimessä ympyrä, vaan jana, joka alkaa aina uudestaan ja uudestaan.
Vuodenajat ovat myös ympyrä. Talvi ylhäällä, kevät alaspäin menossa ja kesä alhaalla. Syksy nousee ylöspäin talvea kohti.
Kommentit (103)
ympyrässä, mutta ei pystysuorassa ympyrässä kellotaulun tapaan vaan vaakaympyrässä. Elikkä, vuodenvaihde on loitoimmalla minusta ja sitten tammikuuhun ja kevääseen päin mentäessä aletaan siirtyä oikealle puolelle kunnes tullaan kesään eli ihan eteen ja syksy sitten vasemmalla. Mutta! Aina kun sitten ON se kesä, niin katselen tuota vuosiympyrää ja kesää ikäänkuin sieltä ympyrän sisältä! Vaikea selittää.. muina vuodenaikoina vuosiympyräni on itseni ulkopuolella ..outoa...
Viikot menee janassa.
ympyrässä, mutta ei pystysuorassa ympyrässä kellotaulun tapaan vaan vaakaympyrässä. Elikkä, vuodenvaihde on loitoimmalla minusta ja sitten tammikuuhun ja kevääseen päin mentäessä aletaan siirtyä oikealle puolelle kunnes tullaan kesään eli ihan eteen ja syksy sitten vasemmalla. Mutta! Aina kun sitten ON se kesä, niin katselen tuota vuosiympyrää ja kesää ikäänkuin sieltä ympyrän sisältä! Vaikea selittää.. muina vuodenaikoina vuosiympyräni on itseni ulkopuolella ..outoa...
Viikot menee janassa.
kun oikein pohdin tuota niin taidankin olla koko vuoden ajan siellä ympyrän sisällä... jotenki..
Itse olen aina nähnyt vuoden niin, että joulukuu on keskellä ylhäällä, tammikuu klo 13:ssa, jne. Ja kun ajattelen talvea ja kevättä näen siis kuukaudet niin, että seison ympyrän takana. Eli jos toinen katsoisi ympyrää edestäpäin, hänelle tammikuu olisi klo 11:ssä :) Ja alkutalvea & kevättä ajatellessani näen kesän ja syksyn omina kolmen kuukauden suikaleinaan ympyrässä. Mutta kun ajattelen kesäkuukausia ja syksyä tarkemmin, esim. että mitä silloin tapahtuu, siirrynkin ympyrän etupuolelle ja näen kesän, syksyn ja talven jouluun asti oikealla puolella.
Monimutkaista? :D
Mä näen vuodenkulun eli kuukaudet ja vuodenajat myös ympyränä tai kehänä, mutta en ihan samalla tavalla kuin ap. Mä ikäänkuin seison sen vuodenajan päällä joka nyt on, näen edessäni kaartuvana seuraavat kuukaudet ja otan sitten askeleita sen pyöriessä jalkojeni alla... Olipas hankala selittää. Vähän kuon pyöreällä juoksumatolla lävelisi.
Viikko on mullakin alkava ja päättyvä, mutta ei viiva vaan moniulotteisempi. Vähän kuin leveä palkki, josta aukeaa jokaiselle päivälle lokeroita ja eri viikonpäivät ovat vähän erikokoisia ja -näköisiä.
Nyt kun mä mietin ja kuvailin noita niin tuli mieleen, että oonko mä vähän autistinen tai jotain?
Pakko vastata. Minä näen vuodenajat sarakkeina, tammikuu ylhäällä vasemmalla ja siitä lähetään alaspäin ja heinäkuu ylhäällä oikealla. Menneet vuodet näen viivana takana. Viikonpäivät janana maanantaista alkaen.
Jess! Vihdoinkin, yli nelikymppisenä, huomaan, että joku ajattelee kuukaudet samoin kuin minä! Kaikki muut tuntuvat ajattelevan ympyränä tai janana. Tää ajattelutapa tulee mulle jostain kirjasta, josta olen opetellut kuukaudet reippaasti alta kouluikäisenä. Olisko ollut joku hanhiemon runokirja tai vastaava.
Viikko on mulle oikealle yläviistoon nouseva jana, tai oikeastaan jatkuva suora, samoin menneet ja tulevat vuosiluvut.
Eli vuosi on ympyrä, niinkuin kellotaulussa klo 1 on ensimmäinen kuukausi jne.
Viikot ovat janoja.
Onpas muuten mielenkiintoinen aihe. Olen joskus miettinytkin, että olenko ainoa joka näin asian näkee...Minäkin näen kuukaudet mielessäni ympyränä. Just tollain kuin kuvailit. Samoin myös nuo vuodenajat.
Viikotkin kulkee mun mielessä ympyränä. Maanantai on siellä klo11-12 maissa ja siitä päivät jatkuu alaspäin.
eli kaipa sitten vähän ympyränä,joulu- ja tammikuun välissä on viiva.
Viikko on suora jana.
Vuodenajat on sitten taas ympyrä. Alkaa keväästä.
..Hih, hauska aloitus muuten :)
ihan niinkuin kellotaulu,samallallailla menee kuukaudet,sama järjestys.
eli kuukaudet ja vuodenajat on ympyrä, oikeastaan samassa ympyrässä. Just niin että joulukuu/tammikuu- vaihde ylhäällä, ja heinäkuu-kesäkuu -vaihde alhaalla.
Viikot näen tavallaan janana, mutta mä näen kalenterin sivuna, eli päivistä tulee mieleen taskukalenterin sivu jossa on viikko / sivu johon voi kirjoittaa muistiinpanoja.
Ja uusi viikko on uusi sivu.
Kuukausi on osa vuotta, joka on soikio. Kuukausi on siis jana. Myös vuodenajat ovat vain osa vuotta. Viikko on pyöreä myös, mutta viikonlopun ulkoreunoissa on kulmat. :)
visuaalisesti vain kalenterina seinällä. vähän kuin leffassa, rasti vedetään aina päivän yli ja kalenterin sivut tippuvat pois sitä mukaa kuin aika kuluu. samalla varjot liikkuvat päivänvalon ja vuodenaikojen mukaan huoneessa, jossa kalenteriseinä on. siinä mun visuaalisuus.
Mulla myös ympyrä mutta kesä on ylhäällä ja talvi alhaalla. Uusi vuosi alkaa siis alavasemmalla.
Viikko sama, se tulee varmasti ihan kalenterista.
mutta numerot janana, joka lähtee alhaalta vasemmalta ja nousee oikealle korkeuksiin. Ei nouse tasaisesti, vaan porrasmaisesti vähän epätasaisesti... vaikea selittää.
Onko juhannus teillä kaikilla myös pohjalla? Ja uusivuosi huipulla?
ainoa oikea ;)
kuukaudet kahdesa rivissä: ylemmässä helmi-kesä, sen vasemmalta oikealle, alemmassa heinä-joulu oikealta vasemmalle
viikonpäivät jana
on aina vasemmalla ja sunnuntai oikealla. Sunnuntai on maanantaina kysyttäessä ns. edellisellä sivulla, ja ehkä tästä johtuen en ikinä muista maanantaina, mitä edellisenä vkl tein, vaikka se on niin lähellä! :-O
Vuosi on ympyrä, jossa joulu on klo. 12, vuosi vaihtuu klo. 11, kesäkuu on klo. 7, elokuu 5, syyskuu 3 jne. Joulu, pääsiäinen, juhannus ja muut pyhät ovat vielä vähän eri näköisiä kuin muut päivät.
Viikot puolestaan kulkevat janalla ja niissäkin viikonloput ovat jotenkin erilaisia, vähän "korkeampia" kuin arkipäivät. Eli työviikot ovat selvästi viikonlopun välissä "matalampana". Jotenkin vähän niin kuin pianossa mustat ja valkoiset koskettimet. Vaikea selittää. :)