Näetkö kuukaudet/viikot/vuodenajat visuaalisesti ympyränä, janana tai jonain muuna?
Mä näen kuukaudet ympyränä. Joulukuu on korkella, kuin kello 12, ja tammikuu lähtee sitten laskeutumaan. Juhannus on pohjalla, niinku kello kutosessa tavallaan.
Viikon näen sitten janana. Maanantaista aina alkaa ja päättyy sunnuntaihin. Ei missään nimessä ympyrä, vaan jana, joka alkaa aina uudestaan ja uudestaan.
Vuodenajat ovat myös ympyrä. Talvi ylhäällä, kevät alaspäin menossa ja kesä alhaalla. Syksy nousee ylöspäin talvea kohti.
Kommentit (103)
eli vuodenajat ja kuukaudet ympyränä mutta viikot janana,
mutta konkreettisesti kuluva aika on minulle jana. En siis ajattele, että tässä sitä mennään taas ympyrässä kevään kohdalla.
Ja uusivuosi huipulla?
Juhannus on vähän vasemmalle, uusivuosi vähän oikealle. Nehän ei ole keskellä kesää ja talvea, vaan alummassa. Keskikesä on keskellä alhaalla ja keskitalvi keskellä ylhäällä.
Ja mulla vuosi menee vastapäivään.
ja tuo on hieman häiritsevää. Näen kuluvan viikon, kuukauden ja vuoden viivana jolla on alku ja loppu. Ja seuraava on irrallinen, se alkaa vasta kun edellinen on loppunut. Tuo tekee suunnittelusta todella haastavaa kun en voi kunnolla käsittää sitä mitä on tulossa vaikka ensi maaliskuussa.
mutta tähänhän on ihan selvä syy. Ainakin meillä ne koulussa alaluokilla opetettiin juuri noin, meillä ainakin luokan seinällä oli kuvat. Sieltä se on mieleen syöpynyt.
Tosin mulla se pyörii vastapäivään, siten että tammikuu on klo 11 kohdalla, helmikuu klo 10 jne. Itse katselen ympyrää aina siitä kohtaa, mikä kuukausi on menossa. Viikko on jana. Samoin pitkät ajanjaksot historiaa näen myös janana, joka aina välillä muuttaa suuntaansa. Esim. vuosituhannen vaihteessa jana kääntyi hieman vasemmalle.
Ei ihan liity aiheeseen mutta olen huomannut että erään kaverin kanssa puhumme kalenterista ihan eri sanoin. Minä sanon että "ensi viikon keskiviikko" ja kaveri sanoo samaa päivä tarkoittaessaan että "kahdeskymmenesensimmäinen päivä". Minä en kalenteriin katsomatta tiedä mikä on 21. päivä eikä kaverini tiedä kalenteriin katsomatta mikä päivä on ensi viikon keskiviikko - ja molemmat puhumme samasta ajankohdasta!
ajan jatkuvana putkena, jota pitkin siirrytään.
Putken alku- ja loppupäätä en näe, mutta putkea pitkin voi siirtyä halutessaan eteen- tai taaksepäin, kun haluaa etsiä vanhoja tapahtumia tai suunitella tulevia.
Kuinka noin voi ajatella!! *menee suunniltaan*
Tosin mulla se pyörii vastapäivään, siten että tammikuu on klo 11 kohdalla, helmikuu klo 10 jne. Itse katselen ympyrää aina siitä kohtaa, mikä kuukausi on menossa. Viikko on jana.
Oliskohan tää jossain tarhassa nähty ympyrätaulu, joka jäänyt takaraivoon lapsena?
"ymoyräajattelijat" pystytte tulevaisuutta suunnitellessanne erottamaan sen, onko joku tuleva tapahtuma vaikka helmikuussa 2012 vai helmikuussa 2015?
T. Kiinnostunut "putkiajattelija" (olinkohan #33?)
Minun vuoteni on ympyrä, jota kuljetaan vastapäivään, ei kellon mukaisesti. Syksy oikealla melko varjoisena tummin sävyin. Kevät vasemmalla kirkkain valoin. Kuljen itse tavallaan ympyrässäni sisällä. Kesää katson ulkopuolisena, syksyyn menen itse mukaan ja talvea/kevättä katson takaa. Hmm vähän vaikea selittää. Uusivuosi on vasemmalla ylhäällä ja juhannus vasemmalla alhaalla. Syksy ei kuitenkaan ole sen pidempi kun kevätkään, vain tunne puolella pidempi.
Kuukausi on viistoon laskeva jana ja viikko on soikio jossa viikonloput on päissä. Keskiviikko on kuitenkin korkeammalla kuin muut päivät. Huh huh, pitikö tällaistakin miettiä näin perusteellisesti, alkoi päätä pakottamaan!
Tosin mulla se pyörii vastapäivään, siten että tammikuu on klo 11 kohdalla, helmikuu klo 10 jne. Itse katselen ympyrää aina siitä kohtaa, mikä kuukausi on menossa. Viikko on jana.
Oliskohan tää jossain tarhassa nähty ympyrätaulu, joka jäänyt takaraivoon lapsena?
Eli näen myös vuoden ympyränä, mutta nimenomaan vastapäivään pyörivänä. :-)
"ymoyräajattelijat" pystytte tulevaisuutta suunnitellessanne erottamaan sen, onko joku tuleva tapahtuma vaikka helmikuussa 2012 vai helmikuussa 2015?
siinä tapauksessa hyppään vuosilukujanaan, jossa on vuodet, muttei kuukausia ja sitä apuna käyttäen suunnittelen tulevaa.
Talvi on alhaalla, kesä ylhäällä. Vuosi etenee vastapäivään tammikuusta alhaalta, nousee kevättä kohden ylös ja ylhäällä on kesäkuu ja heinäkuu. Syksyä kohden laskeutuu taas jouluun alas. Vuosi on ympyrä, ja vuodet kulkevat aina hieman suurenevana ympyränä edellisten päälle, kuten vieterissä. Viikko on jana, kuukausi on hieman kaareutuva jana vuosiympyrällä. Minulla on siis ilmeisesti ns syklinen aikakäsitys.
Alempi taso alkaa vasemmalta maanantaista ja päättyy perjantaihin. Lauantai ja sunnuntai ovat ylemmällä tasolla ja niiden ruudut ovat isot, siten että lauantain ruudun koko on puolet alemmasta rivistä, samoin sunnuntai.
Vuosi näkyy soikion muotoisena. Vuosi alkaa vasemmasta alakulmasta ja etenee loivasti nousten kesään, joka on taaimpana ja syksyllä lähetään tulemaan takas päin. Eli talvi on rinnassani kiinni ja kesää kohti kurkotan :)
Alempi taso alkaa vasemmalta maanantaista ja päättyy perjantaihin. Lauantai ja sunnuntai ovat ylemmällä tasolla ja niiden ruudut ovat isot, siten että lauantain ruudun koko on puolet alemmasta rivistä, samoin sunnuntai.
Vuosi näkyy soikion muotoisena. Vuosi alkaa vasemmasta alakulmasta ja etenee loivasti nousten kesään, joka on taaimpana ja syksyllä lähetään tulemaan takas päin. Eli talvi on rinnassani kiinni ja kesää kohti kurkotan :)
talvi ylhäällä, kevät sitten, kesä alhaalla ja syksyä noustaan ylös.
Viikot janana.
jotka näkevät vuoden ympyränä, jossa uusi vuosi on kello kuudessa eli alhaalla, tammikuu kello seitsemässä jne. Kesä on ylhäällä ja syksy oikealla.
Viikko on jatkuva jana, ei katkea sunnuntaina tai maanantaina.
Ja vuodenajat tietenkin talvi alhaalla, kevät vasemmalla, kesä ylhäällä ja syksy oikealla.
Kuinka noin voi ajatella!! *menee suunniltaan*