Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö teistä 6v olla turvaistuimessa tai -korokkeessa?

Vierailija
11.09.2011 |

Juttelin tänään kaverin kanssa turvaistuimista. Kerroin että alle 130cm pitkät pitäis olla istuimessa tai korokkeella, kaveri puhisi ylimielisesti että hei haloo, ei todellakaan, mieti nyt, sittenhän tokaluokkalaisetkin pitäis viä olla... Ja minä siihen järkyttyneenä että nimenomaan, NIIN PITÄISI!!! Mä liiottelen tässä asiassa, tiedän sen, pitkä ura ensiavussa on tehnyt tehtävänsä ja musta on parempi katsoa kuin katua. Minkä ikäisenä te istutatte lapsenne pelkälle autonistuimelle?? Kaveri tosiaan istuttaa omaa 7v.:ta ilman koroketta, turvavyön viistohihna selän takana... Pahaa tekee.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kohdalla on tosiaan otettava huomioon se ettei lapsi itse osaa arvioida riskiä mikä turvaistuimen tms. korokkeen käyttämättä jättämisestä aiheutuu. Minun mielestäni lapsen vanhemmilla on kuitenkin oikeus tämä valinta heidän puolestaan tehdä. Kaikelta et voi mitenkän suojautua, eikä kaikkeen löydy sopivaa sääntöä :)

Hymiölläkö kuittaat roisin välinpitämättömyytesi? Voi olla, ettei ihan kaikkeen löydy sopivaa sääntöä, mutta tähän asiaan kyllä löytyy ja se on varsin yksiselitteinen. Miksi ihmeessä vanhempi haluaisi tehdä sellaisen päätöksen, joka ei ole hänen lapsensa turvallisuuden maksimoiva? Jos kaikelta ei voi suojautua (ja siinä olet oikeassa), niin eikö sitten voisi suojautua kuitenkin niissä tilanteissa, kun se on mahdollista?

Toki poliisi voi sakottaa alle 135cm muksun kuljetuksesta, mutta kyllä täällä kaikki muukin maksaa. Elämä kallis..

Ajatteletko saavasi muiden kunnioituksen sillä, että näytät että sinulla on varaa maksaa mahdolliset sakot!? Elämä kallis, joo - etenkin siinä vaiheessa korvaamattoman kallis, kun se ilman turvaistuinta matkustanut lapsi joutuu kolariin...

Vierailija
22/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kohdalla on tosiaan otettava huomioon se ettei lapsi itse osaa arvioida riskiä mikä turvaistuimen tms. korokkeen käyttämättä jättämisestä aiheutuu. Minun mielestäni lapsen vanhemmilla on kuitenkin oikeus tämä valinta heidän puolestaan tehdä. Kaikelta et voi mitenkän suojautua, eikä kaikkeen löydy sopivaa sääntöä :)

Hymiölläkö kuittaat roisin välinpitämättömyytesi? Voi olla, ettei ihan kaikkeen löydy sopivaa sääntöä, mutta tähän asiaan kyllä löytyy ja se on varsin yksiselitteinen. Miksi ihmeessä vanhempi haluaisi tehdä sellaisen päätöksen, joka ei ole hänen lapsensa turvallisuuden maksimoiva? Jos kaikelta ei voi suojautua (ja siinä olet oikeassa), niin eikö sitten voisi suojautua kuitenkin niissä tilanteissa, kun se on mahdollista?

Toki poliisi voi sakottaa alle 135cm muksun kuljetuksesta, mutta kyllä täällä kaikki muukin maksaa. Elämä kallis..

Ajatteletko saavasi muiden kunnioituksen sillä, että näytät että sinulla on varaa maksaa mahdolliset sakot!? Elämä kallis, joo - etenkin siinä vaiheessa korvaamattoman kallis, kun se ilman turvaistuinta matkustanut lapsi joutuu kolariin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarkka faktahan on, että se pituusraja on 135 cm. Yli 3v saa viedä poikkeustilanteessa ilman istuinta/koroketta, alle 3v ei koskaan paitsi taksissa, ja siellä sitten aina takapenkillä.

-Ap

Vierailija
24/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 5-vuotiaasta asti, kun ne pahukset tuppaavat aina tippumaan lattialle ja pyörimään jaloissa.

En suosittele muille, mutten myöskään jaksa turhaan ressata. Kaikelta ei se turvaistuinkaan suojaa.

Vierailija
25/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pitäisikö" kysymys tämä on? Kyseinen suositushan on laki, jonka rikkomisesta voidaan rangaista.

Toivottavasti rangaistus tulee korkeintaan sakon muodossa, eikä esim. lapsen vakavana loukkaantumisena kolarin yhteydessä.

Totta ihmeessä pidän lapseni istuimessa tai korokkeella, kunnes on tarpeeksi pitkä turvavöihin.

Vierailija
26/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta ihmeessä pidän lapseni istuimessa tai korokkeella, kunnes on tarpeeksi pitkä turvavöihin.

Ruhjoutunut henkitorvi ei voi tuntua kivalta, kun turvavyö sitten kolaritilanteessa olikin "vähän väärässä kohti". Lapsi ei osaa omalla kokemuspohjallaan tehdä järkevää päätöstä istuin-asiasta, joten aikuisen tehtävä on varmistaa, että se lapsi könöttää siinä istuimessa tai korokkeella tai sitten ei matkusta autossa.

Vierailija
27/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitäisikö" kysymys siksi että siihen vastattaisiin suoraan. Siis joku hullu voi jopa olla sitä mieltä että ei pitäisi mutta kun on saakeli tämä laki. Lisäksi aloin miettiä, kuinka moni käyttöö tuota "poikkeustilannetta" niin, että liian lyhyt menee ilman koroketta, mutta ratsiassa kerrostaan aina että kyseessä on poikkeustilanne ja ihan lyhyt matka vaan... Minä toivon myös että rangaistus tulisi sakkoina, isoina sellaisina ja mahdollisimman pian, muulkla ei taida heillä tilanne muuttua.

Vierailija
28/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuu turvavyöistuimessa. Ja istuu (autoillessa) siinä tasan niin kauan kunnes on tuon 135cm. Ja kun on nyt vasta 117cm niin varmaan tovi vielä menee ennen kuin se pois jätetään.

Vierailija
29/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en muista, että itse tai kukaan ystäväni olisi istunut enää kouluikäisenä tai esikoulussa missään istuimessa.... Ja ihan hyviämeistä tuli. Voisiko olla, että nykyään on vaan niin helvetisti varovaisempaa....

Vierailija
30/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en muista, että itse tai kukaan ystäväni olisi istunut enää kouluikäisenä tai esikoulussa missään istuimessa.... Ja ihan hyviämeistä tuli. Voisiko olla, että nykyään on vaan niin helvetisti varovaisempaa....

Vierailija
31/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta laittaa. Inhottava istuakin. Turvavyöistuin on se paras isommalle, mut alle 135cm lapselle.

Vierailija
32/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruhjoutunut henkitorvi ei voi tuntua kivalta, kun turvavyö sitten kolaritilanteessa olikin "vähän väärässä kohti". Lapsi ei osaa omalla kokemuspohjallaan tehdä järkevää päätöstä istuin-asiasta, joten aikuisen tehtävä on varmistaa, että se lapsi könöttää siinä istuimessa tai korokkeella tai sitten ei matkusta autossa.

Juu, he välttävät tätä kuristumista siirtämällä sen viistovyön lapsen selän taakse!! Olen yrittänyt kertoa mitä seuraa 2-pistevyöstä ja varsinkin, mitä seuraa tälläisestä kun 3-pistevyö laitetaan väärin, mutta ei uppoa, ei. Eniten kiehuttaa se ylimielinen "no hei haloo, mietis nyt"-tuhina. Kun tekis mieli ravistella, litsasta ja huutaa lujaa että kuule kun mun ei tarvi miettiä eikä kuvitella, mä TIEDÄN mitä siitä seuraa. Mutta kun ei...

Ap

Vierailija
33/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän istuu turvavyöistuimessa. Samoin istuu tottakai myös 6-vuotias pikkusisko.

Veljeni on poliisi ja kertoi, että lapsi, joka matkustaa ilman asiaankuuluvaa turvalaitetta saa vanhemmilleen mukavan sakon lahjaksi.

Vierailija
34/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan silkassa yksinkertaisuudessa voit vilkaista niitä entisajan tilastoja, paljonko menehtyneitä, montako loukkaantunutta silloin kun siemenperunatkin oli vielä jäässä kun niitä istutettiin. Ja mieti, mitä sen jälkeen on tapahtunu tiestölle (se on parantunut) ja nopeuksille (rajoitukset nousseet).

Ap

Vierailija
35/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka silloin ennenvanhaan kaikki ei kolarissa kuolleetkaan niin ne jotka siihen kolariin JOUTUIVAT niin todennäköisesti kuoli tai loukkaantuo vakavasti!

Minusta nämä "kyllä silloin ennenkin hengissä selvittiin" vastaajat ovat niin idiootteja ettei ole tosikaan. Nämä samat idiootit sitten tuolla perustella kuljettavat lapsiaan ilman asianmukaisia turvaistuimia.

Tuo 135cm raja kun tulee vain siitä ,että tuota pienemmälle ei turvavyö asetu oikeaan kohtaan. Se lantiovyö jää mahan päälle ja kolarin sattuessa ruhjoo sisäelimet, poikkivyö taas murskaa kurkun. Ja tuohon ei tarvita edes mitään isoa kolaria.

Vierailija
36/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan silkassa yksinkertaisuudessa voit vilkaista niitä entisajan tilastoja, paljonko menehtyneitä, montako loukkaantunutta silloin kun siemenperunatkin oli vielä jäässä kun niitä istutettiin. Ja mieti, mitä sen jälkeen on tapahtunu tiestölle (se on parantunut) ja nopeuksille (rajoitukset nousseet). Ei se istuin mitään persoonallisuutta tai älykkyyttä muuta. Sen tarkoitus on suojata fyysistä olemusta, ihan simppelisti näin.

Ap

Vierailija
37/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaulan kohdalta ja niinhän se tulee:(

Istuin otettiin pois vuosi sitten kun tuli tuo 135cm täyteen, mut tosiaan vois kyllä vieläkin sitä pitää niin paremmin menis vyöt.

Vierailija
38/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nykyään yhä useampi ylipäänsä selviää?

Olikos se 70-luvulla kun AIDSia ei oltu vielä keksitty, sota-aikana syötiin heroiinia kuin leipää ja asbestikin oli parasta rakennusmatskua, mutta mäkeen vaan turvallisuutta parantavat uudistukset ja lisääntynyt tieto!

Ehkä joku meitä viisaampi taho on miettinyt ja tutkinut syitä ja seuraamuksia ja siksi ne nyt on lakeja?

Ja itse olen istunut tehdasvalmisteisella styroksisella korokkeella autossa joskus 80-luvun alussa, eli ei se ihan uusi keksintö kuitenkaan ole. Ja sitäpaitsi meidän lapset ainakin tykkää kun autosta näkee korokkeelta paremmin ulos ja turvaistuimessa on helpompi nukahtaakin, kun on sivuilla suojat tukemassa nuokkuvaa päätä.

Vierailija
39/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niitä löytyy pilvin pimein tilastoista. Seitsemänkymmentäluvulta lähtien on tieliikennekuolemat vähentyneet yli puoleen, vaikka autokanta on moninkertaistunut ja nopeudet nousseet. Ennen ei todellakaan muuten selvitty. Ainakaan hyvin. Itse näin todella ikävän esimerkin 90-luvulla eräässä Suomen lastenklinikassa. Nokkakolarin jäljiltä tuotiin 3 lasta sairaalaan. 2 oli turvaistuimissa takapenkillä ja molemmat saivat ruhjeita ja solisluun murtumia. Toisessa autossa matkannut lapsi löytyi painuneena vastaantulevan auton tuulilasista. Arvaas kauanko häntä paikattiin?

Vierailija
40/59 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaulan kohdalta ja niinhän se tulee:(

Istuin otettiin pois vuosi sitten kun tuli tuo 135cm täyteen, mut tosiaan vois kyllä vieläkin sitä pitää niin paremmin menis vyöt.

Jos et halua/lapsi halua enää koroketta takaisin, niin suosittelisin hankkimaan sellaisen turvavyöpehmentejän (hassu sana), eli laitetaan turvavyön ympärille, on noin 20 cm pitkä ja 5 cm leveä. Tällöin turvavö ohjautuu hieman oikealle paikalleen ja toisaalta vyö ei hankaa kaulaa.

http://www.vannetukku.fi/olkatoppaukset-mc-1-p-12069.html

ks. linkki, niin selventää mitä tarkoitan.

Itsekin käytin tuota vanhassa autossamme, jossa kuskin turvavyön korkeutta ei voinut säätää. Silloin vyö tuli itselleni liian korkealle, mutta tuo hieman auttoi, etenkin siinä, ettei vyö hangannut kaulaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi